3766
Sök

Startmotor Folkabuss.

43 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#1
Har problem med volten.
Systemet ligger på 13v utan belastning, vrider jag på nyckeln går det ner till 8-9v och startmotorn går knappt runt.
Till startmotorn har jag.
1. Konstant 12v (fet kabel)
2. Konstant liten jord (liten kabel) Dessa två kommer tillsammans.
3. 12V från tändningen (grov kabel)
4. Jord från tändningen (grov kabel) Dessa två kommer tillsammans.
5. Från generatorn (grov kabel)

En stor skruv på startmotorn där nummer 1 och 5 men även 4 satt kopplad.
Två stift över (solenoiden?) Ena satt nummer 3 och på andra nummer 2.

Detta känns lite tokigt så jag kopplade om enligt.

Till den stora skruven 1 och 5.
Till ena stiftet nummer 3
och till det andra stiftet nummer 4
Nummer 2 lät jag bli.

Har testat tre batterier 2 som jag vet är riktiga så det är inte cellfel som gör det.
Tar jag bort nummer 3 så går ju inte startmotorn men systemet ligger kvar på 13 volt, därav borde det väl vara något som har med den att göra?

Ngn som kan hur startmotorn fungerar, har jag felkopplat eller är det renovering av startmotorn som gäller?

Diesel eller 300++

21 761 Inlägg
27 september 2009
#2
Hur startmotorn på en sån bil fungerar vet jag inte, därför blir det bara generella åsikter om det tillåts.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/771970_50q25a.jpg
Startmotorsolenoid Bosch

Så där ser solenoiden ut på Bosch startmotor

På den behövs i princip bara 2 st kablar för att startmotorn ska fungera iaf, det är ju den grova plusen från batteriet och sedan pluskabeln från tändlåset. Jordningen kommer via fastsättningen i kopplingskåpan och solenoiden får sin jord via en fläta från startmotorhöljet.

Detta är alltså för att startmotorn ska snurra runt, sedan bruka det sitta någon kabel från solenoiden som går till tändspolen för att ge den spänning under själva starten. På bilden syns två olika tunna kablar, den ena går till tändspolen och den andra är styrningen från tändlåset.

Skiljer det mycket jämfört med din startmotor?

Varför det sitter extra jordkablar från tändningen på din startmotor vet jag inte, det låter lite konstigt tycker jag.
Senast redigerat av Drönirettab (27 september 2009)

43 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#3
Tack för utförligt svar. Får nog skruva ner startmotorn och ta en ordentlig titt på den. Har ju en kabel över som kanske ska till tändspolen då. Hmm nummer 5 ovan.
Ska leta jord, börja med att dra en från batteriet direkt till höljet först.
Och håller med, den som ger jord vid start är konstig..

Diesel eller 300++

43 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#4
Editerar lite efter mer felsökande

Har problem med volten.
Systemet ligger på 13v utan belastning, vrider jag på nyckeln går det ner till 8-9v och startmotorn går knappt runt.
Till startmotorn har jag.
1. Konstant 12v (fet kabel)
2. Liten jord som vid tändning ger bla annat bränslepumpen jord
3. Grov kabel som ger tillslag till startmotorn.
4. Grov kabel som vid tändning ger 12v till bl.a bränslepumpen
5. Från generatorn grov kabel till generatorn som sitter på samma bult som 1 och 4


Har testat tre batterier 2 som jag vet är riktiga så det är inte cellfel som gör det.
Tar jag bort nummer 3 så går ju inte startmotorn men systemet ligger kvar på 13 volt, därav borde det väl vara något som har med den att göra?

Nu har jag testat dra kablar till 1:an direkt och till 3:an direkt till batteriets pluspol, har även dragit en jordkabel direkt mellan startmotorns hölje och batteriets minus.

Samma förfarande, systemet går ner till 8-9 Volt.
Känns som startmotorn är risig så nästa steg blir nog att plocka ner den och köra utan belastning från motorn, vad tros om detta?

Diesel eller 300++

1 319 Inlägg
30 september 2009
#5
Hade samma problem på min transporter! och den var det troligtvis lagringarna i startmotorn som kärvade, så jag köpte en begagnad på skroten...den gamla gick väldigt "tungt" även utan belastning när jag provade den på golvet...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Följ strömmen..
233 Inlägg
30 september 2009
#6
Observera att du enkelt kan förstöra en startmotor från en Folka om du kör den löst då den endast är lagrad i bakkant, den andra lagringen sitter kvar i växellådan. Kör du den löst så kommer den att fälta vilket kan leda till att du får ett konstant överslag i den. Det är även detta fel som är det vanligaste felet i en startmotor från en Folka.

13V låter lite högt så det är inte omöjligt att batteriet är dåligt. Har du bytt batteri varje gång eller har du kopplat på ett extra batteri när du testat?


Sök