Här har vi då projektet med min Volvo 855 GLT från 1993. Bilen köptes för en väldigt liten summa pengar för att bli en simpel övningskörningsbil. Detta spårade dock ur rätt omedelbart då bilen bara vart finare och finare. Och nu... Visa mer
Kylaren ligger ute på altan nu och gottar sig med rykande hett vatten och en skvätt diskmedel. Har hört att det ska ha god rengörande effekt inne i kylaren. Vi får se Alltid kul att testa...
Beställde även dom sista o-ringarna till Ac:n. En eloge till Patrik på Upplands Motor som står ut med mig!
Ska även spola av frontkorgen som håller fast strålkastarna med riktigt hett vatten så den är redo för lack! Så vi kan ha en update till veckan! Har sagt det många gånger nu. Men nu var det väl fan om vi inte skulle kunna starta skiten Vi får hålla tummarna att allt hoppar tillbaka utan några större bekymmer..
Tvättade frontkorgen igår som sagt. Vart larvigt ren Så jag satte mig ner och började nöta lite våtslip på den för att få upp en riktigt fin yta. Under tiden detta gjordes fixade pappa nytt kablage till dom låga strålkastarna! Vart super När han var klar med detta tog han fronten och kasta in den i lackboxen och skvätte på lite mattsvart. Även detta vart toppklass. Mycket nöjd Sen tittade jag runt lite i motorrummet och upptäckte att huvöppnaren såg förskräcklig ut! Så den demonterades snabbt som ögat och fick en omgång av blästern så nu är den som ny igen!
Som avslut på dagen kopplade vi in bränsleledningarna och lufta systemet. Allt verkade funka som det skulle. Så nu ska vi bara invänta o-ringarna till Ac:n sen är det nästan start! Spännande
Här är det som vi vill ha bort. H4-lampkontakt. Här ska vi ha till Dubbla H1 istället
Löda...
Nåt sådant
Krympslang.
Tada!
Och sedan ett kabelskydd över allting. Superbt!
Börja slipa...
Sen gick det undan. Nu var den helt plötsligt lackad och monterad!
Ingen fara. Skruven uppe till höger ska fixas till en fräschare
Huvöppnaren då.
Blästrad. Ett av mina bästa verktyg Billigare än att köpa allt nytt på Volvo. Det är bra mycket roligare också att renovera allt
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Hehe, det är jag som ska tacka. Vet inte riktigt vad jag ska skriva, för alla andra skriver ju vad jag vill skriva. Så det får bli som det blir..
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Vet inte riktigt hur du har det men du skulle fått tag i en huvöppnare ifrån en X70, så slipper du den fula pinnen som kommer ut igenom grillen när du skall lyfta huven.
Varit uppe idag och kört järnet. Vilket ha visats sig ge resultat! Mycket har blivit gjort och som avslutning på dagen startades monstret! Satte mig jätteglad i bilen och vred först på tändningen, hörde pumpen gå igång, vred till startläget. Klick sa det bara :rolleyes: Happ felsökning då. Visade sig att en kabel bara lossnat från startmotorn! In i bilen igen då och pröva. Brum sa det nu! Men dra åt fanders vad dåligt den gick! Kollade stiften. Såg bra ut förutom 2 stycken. Hade bytt rotor och fördelarlock, fick en idé om att jag kunnat sätta nån kabel fel. Så sprang upp på vinden och skruva loss fördelarlock och tändkablar från en reservmotor.
I med allt det och brum! Nu gick han fint! Dock tändes lambdalampan efter en stund. Antagligen kände den av att den gick på 3 burkar ett tag och varnade för detta. Men annars var det inga problem! Det rök ganska mycket också ett tag, dock visade det sig bara vara lite vatten som låg kvar i kylarens celler eller vad man vill kalla det som ånga bort :)
Nåja lite bilder då! Och en film för den som vill se ;)
Projekt, AC-kylare.
Lackad. Ligger ute i solen och steker ;)
Men kylaren har ju 2 sidor. Så vart tvungen att hänga upp den!
Helhet just nu!
Låga ljusen!
Hela paketet ihopsatt och redo att monteras. Stora prylar detta :P
Här satt det ett clips förut med gängor som rostat sönder. Min lösning vart såhär istället: Bult,bricka och mutter. Och givetvis rostfritt!