4132
Sök

Mercedes C 200 rostproblem?

109 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Ska snart byta bil tillsammans med min far, och är bla lite intresserad av Mercedes C 200 Kompressor (W203) årsmodell 01-03. Och jag undrar hur just denna modellen har klarat sig från deras rostproblem som Mercedes hade, vet inte exakt vilka modeller som har blivit mest utsatta för rost och vilka årsmodeller. Det jag har hört (från Mercedes själva) är att årsmodeller från 2005 och uppåt inte har rostproblem. Och vi är som sagt intresserade av 01-03 årsmodeller och farsan är väldigt tveksam på Mercedes nu när han hört så mkt snack om Mercedes rostproblem.

Så hur ligger det till?

679 Inlägg
30 september 2009
En w203 Mercedes brukar inte rosta, vissa rostproblem har varit med w202 (C-klass 1993-2000) och w210 (E-klass 1995-2002) men annars inga andra förutom någon A-klass men det är för att dom är byggda i Spanien, kanske förklarar saken..

Jag menar inte att alla w202 & w210 har rost, utan att problem har förekommit med vissa.

Tycker du ska slå till på Mercan, riktigt bra komfort, bekväm och kraftfull smile

xcOOb
388 Inlägg
30 september 2009
åk o kolla på några så ser du.. rost finns på en hel del, morsan gubbe o har nyligen kollat på en del..

1 339 Inlägg
30 september 2009
Du kommer få rostproblem, det är efter 2004 som dom fick ett bra rostskydd igen.

109 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Constantine skrev:
En w203 Mercedes brukar inte rosta, vissa rostproblem har varit med w202 (C-klass 1993-2000) och w210 (E-klass 1995-2002) men annars inga andra förutom någon A-klass men det är för att dom är byggda i Spanien, kanske förklarar saken..

Jag menar inte att alla w202 & w210 har rost, utan att problem har förekommit med vissa.

Tycker du ska slå till på Mercan, riktigt bra komfort, bekväm och kraftfull smile

Okej smile Hör olika påstående angående rosten på Mercedes hela tiden så vet inte vilket som stämmer bäst tongue Men stämmer nog det du säger, har oxå hört rätt mkt om rostproblem på W202.

Mm jag vill verkligen ha Mercan, den är riktigt snygg, den snyggaste C-klassen ever made enligt mig. Komforten vet jag inget om för har aldrig provsuttit i en C 200, men har hört att Mercedes har lite hårdare säten? Och jag gillar när det är mjukt tongue

Men måste fråga en sak... är C 200 K en ganska ovanlig modell eller vad man ska säga? Det kryllar inte direkt av dom, finns inte så väldigt många på blocket och bara ett 10-tal st på garaget (Menar alltså bara C200 K)
Senast redigerat av Slayerkiller (30 september 2009)

1 339 Inlägg
30 september 2009
Slayerkiller skrev:
Constantine skrev:

Okej smile Hör olika påstående angående rosten på Mercedes hela tiden så vet inte vilket som stämmer bäst tongue Men stämmer nog det du säger, har oxå hört rätt mkt om rostproblem på W202.

Mm jag vill verkligen ha Mercan, den är riktigt snygg, den snyggaste C-klassen ever made enligt mig. Komforten vet jag inget om för har aldrig provsuttit i en C 200, men har hört att Mercedes har lite hårdare säten? Och jag gillar när det är mjukt tongue

Men måste fråga en sak... är C 200 K en ganska ovanlig modell eller vad man ska säga? Det kryllar inte direkt av dom, finns inte så väldigt många på blocket och bara ett 10-tal st på garaget (Menar alltså bara C200 K)

Jag VET att rostskyddet inte är bra fram till 2004 då dom tog itu med problemet, det är något du borde ha i bakhuvudet. Bli inte förvånad när det börjar bubbla under lacken bara så du vet. Jo dom har lite hårdare säten.

109 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Volvo740an:

Jo jag vet att risken kan finnas, men jag tvekar inte lika mkt som min farsa gör. Och jag tror inte på att ALLA Mercedes har blivit drabbade. Om vi tar tex en 02:a som har gått 13 tusen mil, inte lär det komma upp nån rost nått år efter jag har köpt den. Isåfall borde rosten kommit mkt tidigare. Sen kan den ju självklart rosta i vilket fall om den har gått långt och blivit mkt körd på saltade vägar, men så är det ju med alla bilar.

Så jag har inte gett upp hoppet på Mercedes än. Ska iaf börja att åka och kolla på en så får jag en bättre uppfattning om den.
Senast redigerat av Slayerkiller (30 september 2009)

2 982 Inlägg
30 september 2009
Just w210 har väldigt bra rostskyddsgarantier. Kompisen fick sina framskärmar utbytta iår på en 02a.

679 Inlägg
30 september 2009
Slayerkiller skrev:
Volvo740an:

Jo jag vet att risken kan finnas, men jag tvekar inte lika mkt som min farsa gör. Och jag tror inte på att ALLA Mercedes har blivit drabbade. Om vi tar tex en 02:a som har gått 13 tusen mil, inte lär det komma upp nån rost nått år efter jag har köpt den. Isåfall borde rosten kommit mkt tidigare. Sen kan den ju självklart rosta i vilket fall om den har gått långt och blivit mkt körd på saltade vägar, men så är det ju med alla bilar.

Så jag har inte gett upp hoppet på Mercedes än. Ska iaf börja att åka och kolla på en så får jag en bättre uppfattning om den.

Dom stora rost problemen jag sätt, hört och läst om på olika Mercedes och bilforum är på w210 ifrån 2001, speciellt E320 som dom flesta nämnt. (Därav bra rostskyddsgarantier som ovannämnde)
1998-2004 är åren då dom hade Rost problem, nu existerar det inte längre. Dessutom gick jag in på blocket och kollade upp ganska många C 200 med kompressor eftersom det var den som var relevant (fanns ganska många) och dom allra flesta var rostskyddade, Så för att vara på säkra sidan kolla upp om dom är det innan. Men om jag hade varit i tankarna på en w203 hade jag inte alls oroat mig för rost.

Sök