enkelstötar

dusty Living in the fastlane
9 maj 2006 · 2 616 Inlägg

nu blir jag lite less på det så nu tänkte jag att någon här kanske kan svaret.
har en saab 95 -99 som har ett väldigt litet problem men det är tillräckligt irriterande så man borde få det fixat.
varje gång man tar i chassit när bilen har använts så ger det ifrån sig en enkelstöt någon som var duktig på fysiklektionerna som har någon aning om varför den gör så smile

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
9 maj 2006 · 1 852 Inlägg

den gör så ibland när du kör eftersom gummit på hjulen dras mot asfalten (friktion). du sitter aldrig jordad i bilen vilket ledertill att du får en stöt då du har ett underskott och bilens plåt ett överskott av elektroner. detta gäller inte alla utan bara vissa typer av gummi och bilar

man lever bara en gång så lev väl!
jonTe
9 maj 2006 · 5 710 Inlägg

Sluta gnid dig som en gammel katt i sätet wink
Nejdå, har du plyshklädsel? vet av erfarenhet att det gärna "blir så" då när man kliver ur.
Eller är det här hela tiden? att så fort någon har kört bilen så är den "laddad"?

*Flyttar till Allmänt oxo*

MVH Jonas
..............
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
9 maj 2006 · 1 852 Inlägg

enligt min lärare är det däcken som står till skuld för den statiska uppladdningen, och bilens klädsel isolerar att en skillnad mellan elektronerna i kaross och människa uppstår.

man lever bara en gång så lev väl!
dusty Living in the fastlane
9 maj 2006 · 2 616 Inlägg

tack för svaren smile stämmer bra med däcken iom att det är så varje gång man kört. får ta och byta ut  bridgestonedäcken till något annat nästa sommar tongue

Foffis
9 maj 2006 · 676 Inlägg

har samma problem med våran bil. stänger aldrig med händerna längre utan tar foten big_smile hatar stötar tongue

Malmoe SSS -12
9 maj 2006 · 3 217 Inlägg

Det är inte helt enkelt så att man har polyester och råkar komma åt sina tygsäten i gnidande rörelser för att sedan komma ut och vara fullkomligt statiskt laddad och sedan genom jorden (chassit) få en stöt (+ vs. -)

Så har jag tolkat det...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
calibra83 Avstängd
9 maj 2006 · 40 Inlägg

ta det försiktigt när du tankar ta på plåten innan du tankar annars spränger du dig upp i luften

dusty Living in the fastlane
9 maj 2006 · 2 616 Inlägg

calibra83 skrev:
ta det försiktigt när du tankar ta på plåten innan du tankar annars spränger du dig upp i luften

nu skrämde du mig lite smile

Malmoe SSS -12
9 maj 2006 · 3 217 Inlägg

calibra83 skrev:
ta det försiktigt när du tankar ta på plåten innan du tankar annars spränger du dig upp i luften

Hänvisar till sanning eller myt på Discovery Channel, detta är inte möjligt! Men det finns andra saker som påverkar!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
PeterNorrk Arbetslös luffare :'(
10 maj 2006 · 271 Inlägg

Fuckface skrev:

calibra83 skrev:
ta det försiktigt när du tankar ta på plåten innan du tankar annars spränger du dig upp i luften

Hänvisar till sanning eller myt på Discovery Channel, detta är inte möjligt! Men det finns andra saker som påverkar!

hehe såg med det programet...men lixom de e ju lika bra..sen brukar ja även stänga av sterion med...ja e rädd att han som kopplade in det inte gjorde ett bra jobb (förraägaren kopplade in de)

dusty Living in the fastlane
25 april 2007 · 2 616 Inlägg

har blivit riktigt nojjig med detta på sistonde nu får jag de i varenda bil jag sätter mig i =P fattar inte va som är fel. Vågar knappt stänga en bildörr längre

Izual
25 april 2007 · 4 571 Inlägg

Vissa har ju "lyxen" att ha en antistatdutt på dörrsidan, bara att peta på den så slipper man sånt där wink

Chrom Kapten Långsam
25 april 2007 · 185 Inlägg

Kan bara instämma i att det är klädseln på bilstolarna som gör det. Har en typ av våtdräktsmaterial i stolarna på volvon, får aldrig några stötar. Dock kör jag farsans bil ibland, och han har stora härliga bomull/polyesterklädda stolar, får en stöt varje gång man ska ut så nu brukar jag bara dra till dörren med armbågen, då känner man oftast inget smile

dusty Living in the fastlane
25 april 2007 · 2 616 Inlägg

Izual skrev:
Vissa har ju "lyxen" att ha en antistatdutt på dörrsidan, bara att peta på den så slipper man sånt där wink

va sa du att du hade? smile vart köper man en sån? smile

Slim_Kim Arbetssökande lokförare
25 april 2007 · 170 Inlägg

calibra83 skrev:
ta det försiktigt när du tankar ta på plåten innan du tankar annars spränger du dig upp i luften

Kan de vara nå sånt här du menar tro
http://youtube.com/watch?v=BdCaQ3eWnkc

To get old and wise, you have to be young and stupid!!
Izual
25 april 2007 · 4 571 Inlägg

dusty skrev:

Izual skrev:
Vissa har ju "lyxen" att ha en antistatdutt på dörrsidan, bara att peta på den så slipper man sånt där wink

va sa du att du hade? smile vart köper man en sån? smile

Finns som standard på mx-3'orna lol

dusty Living in the fastlane
25 april 2007 · 2 616 Inlägg

haha okej smile lät först som något man köpte på hobbex smile sånt borde ju alla bilar ha.

ghost_boy83 CREW
25 april 2007 · 2 594 Inlägg

Slim_Kim skrev:

calibra83 skrev:
ta det försiktigt när du tankar ta på plåten innan du tankar annars spränger du dig upp i luften

Kan de vara nå sånt här du menar tro
http://youtube.com/watch?v=BdCaQ3eWnkc

kiiit vågar du visa denna för dusty haha nu kommer han aldrig våga köra bil hehe

närå men de finns att köpa på biltema en sån dör antistat sak smile

Blue_celicA
25 april 2007 · 243 Inlägg

Det räcker ju annars med att bara lägga handen mot metall på dörren INNAN du kliver ur sätet sen är det bara att stänga utan problem;) men du ska tänka på att ha handen HELATIDEN på dörren tills du stängt, funkar jätte bra för mig:D

Kolla gärna in mitt Turbo-Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159288
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang