3519
Sök

Turbokonventera en tvåtaktare....

517 Inlägg
15 oktober 2009
#21
Turbo och 2-takt funkar rätt hyfsat eller vad säger ni om denna? http://www.youtube.com/watch?v=H7ElFf2U … re=related Det kvittrade ganska duktigt under huven efter det gassprånget smile

Jag skulle rekommendera att du söker dig till något skoter forum där turbo + 2-takt inte är någonting nytt.

Jag såg även att savarturbo hade en moped sektion. Kanske finns något där?

http://forum.savarturbo.se/viewforum.ph … 7641c68852 <-- sök efter turbo.

Ointresserad.
936 Inlägg
15 oktober 2009
#22
finns en tysk som turbo matade sin kx500. Med gott resultat såvitt jag vet.

Teabag appreciation club.

1 004 Inlägg
15 oktober 2009
#23
Ghost_Face skrev:
Turbo och 2-takt funkar rätt hyfsat eller vad säger ni om denna? http://www.youtube.com/watch?v=H7ElFf2U … re=related Det kvittrade ganska duktigt under huven efter det gassprånget smile

Jag skulle rekommendera att du söker dig till något skoter forum där turbo + 2-takt inte är någonting nytt.

Jag såg även att savarturbo hade en moped sektion. Kanske finns något där?

http://forum.savarturbo.se/viewforum.ph … 7641c68852 <-- sök efter turbo.

är dålig på snöskotrar men är inte det en fyrtaktare?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

268 Inlägg
15 oktober 2009
#24
262turbo skrev:
Ghost_Face skrev:
Turbo och 2-takt funkar rätt hyfsat eller vad säger ni om denna? http://www.youtube.com/watch?v=H7ElFf2U … re=related Det kvittrade ganska duktigt under huven efter det gassprånget smile

Jag skulle rekommendera att du söker dig till något skoter forum där turbo + 2-takt inte är någonting nytt.

Jag såg även att savarturbo hade en moped sektion. Kanske finns något där?

http://forum.savarturbo.se/viewforum.ph … 7641c68852 <-- sök efter turbo.

är dålig på snöskotrar men är inte det en fyrtaktare?

nästan alla snöskotrar är tvåtaktare smile


läste för ett bra tag sen ett projekt, en som hade byggt kompressormatad Zyndapp ks100.  han hade satt en 50cc mopedmotor av något slag på undersidan av den andra motorn och byggt remdrift mellan så när motorn var i insug tryckte kompressorn kolven uppåt och på så sätt överladdade motorn, tror den gick rätt så duktigt smile

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

268 Inlägg
15 oktober 2009
#25
http://www.elsberg-tuning.dk/images/buddfab4.jpg

Här har du även ett bra exempel på överladdad tvåtaktare smile

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

517 Inlägg
15 oktober 2009
#26
262turbo skrev:
Ghost_Face skrev:
Turbo och 2-takt funkar rätt hyfsat eller vad säger ni om denna? http://www.youtube.com/watch?v=H7ElFf2U … re=related Det kvittrade ganska duktigt under huven efter det gassprånget smile

Jag skulle rekommendera att du söker dig till något skoter forum där turbo + 2-takt inte är någonting nytt.

Jag såg även att savarturbo hade en moped sektion. Kanske finns något där?

http://forum.savarturbo.se/viewforum.ph … 7641c68852 <-- sök efter turbo.

är dålig på snöskotrar men är inte det en fyrtaktare?

Oj, ursäkta! Det blev ett enda virr-varr med alla klipp. Och nu när du säger det så ser det nästan ut som en Yamaha(4-takt)Lite kan du ändå tongue
Här har vi dock en riktig 800cc 2-takts turbo http://www.youtube.com/watch?v=6EnFM8L3K4U <-- Det där kallar jag skidlyft smile

268 Inlägg
15 oktober 2009
#27
låter som en jävla geting men den gick gött smile

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

926 Inlägg
15 oktober 2009
#28
Man måste nog upp i 20-30hk för att hitta pånågont Turbo överhuvud taget.
På en MiniMoto Kommer Turbo´n, smörjsystem och elförsörjning att väga lika mycket som hela hojen.

En rejäl volymförstorning kommer att ge både mer effekt och lättare hoj, mer körbarhet.

Mats

4 682 Inlägg
16 oktober 2009
#29
Freddy_Fish skrev:
nästan alla snöskotrar är tvåtaktare smile

nästan alla nya snöskotrar är fyrtaktare sad.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
16 oktober 2009
#30
Plankpojk skrev:
smörjningen borde väl vara enklast genom att sätta en oljetank, elektronisk oljepump o en oljekylare  (ett separat smörjsystem helt enkelt).. kommer nog inte bli snyggt men kanske funka. Sen har jag hört nått om att avgaspulserna skulle göra det omöjligt. Men hoppas att du lyckas smile

Håller med Isac där.   Ett eget olje sys till turbon.

Försök att hitta en skrotad saab 9-3 TTID och ta den lilla turbon.. Det är extremt litet avgashus på dom.. borde väl kunna få snurr på den.

Varför inte lustgas mata den när vi ändå håller på hahahaha xD det skulle kunna gå hårt i typ en sekund. men jävlar va de skulle gå xD

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

394 Inlägg
16 oktober 2009
#31
ja det går att turbo-konventera en 2-taktare. världens snabbaste moped är nämligen det!

och den är på hela 50cm3!

bilder på hela spektaklet ink motor (Minarelli am6)
http://www.elsberg-tuning.dk/images/buddfab4.jpg

video ~ 233 km/h

http://www.youtube.com/watch?v=mYINrhTNiyM

säger väl en heldel om turbo och 2-takt.

vem fan är maptun?

Down n`out
514 Inlägg
16 oktober 2009
#32
otroligt slö va den iallfall

Down n`out

187 Inlägg
16 oktober 2009
#33
Yamaha snöskoter med dubbla turbo och bränsleinsprutning.
Tvåcylindrig tvåtaktare 570 cc! När man
beräknar turbo till en tvåtaktare måste man tänka på
att den tänder två gånger på samma tid som fyrtaktaren
tänder en gång. Dubbelt så stor kompressordel
fordras! Turbinhusets storlek måste avvägas exakt för
att ge rätt mottryck och samverka med expansionskammaren,
och att skicka tillbaka pulserna med rätt
frekvens.

Klippte ur teoridelen från GIK
Senast redigerat av GolfIIIVr6 (16 oktober 2009)

394 Inlägg
16 oktober 2009
#34
Lundback skrev:
otroligt slö va den iallfall

jo, om du ska kunna nå den toppen så är det ju klart att den är super tungt drevad med.
inte så explosiv direkt!

vem fan är maptun?

268 Inlägg
18 oktober 2009
#35
Revotech skrev:
Plankpojk skrev:
smörjningen borde väl vara enklast genom att sätta en oljetank, elektronisk oljepump o en oljekylare  (ett separat smörjsystem helt enkelt).. kommer nog inte bli snyggt men kanske funka. Sen har jag hört nått om att avgaspulserna skulle göra det omöjligt. Men hoppas att du lyckas smile

Håller med Isac där.   Ett eget olje sys till turbon.

Försök att hitta en skrotad saab 9-3 TTID och ta den lilla turbon.. Det är extremt litet avgashus på dom.. borde väl kunna få snurr på den.

Varför inte lustgas mata den när vi ändå håller på hahahaha xD det skulle kunna gå hårt i typ en sekund. men jävlar va de skulle gå xD

jo, då hade den nog gått gött tongue  provade att köra kompisens minimoto på metanol (sån till RC- Bilar, alltså metanol, olja och nitrometan) wink  den gick så in i helvete i typ 2 minuter, sen skar hela skiten ihop tongue

Angående detta att turbomata en minimoto tycker jag är för krångligt..  prova att trimma skiten ur den på vanligt vis istället smile
Senast redigerat av Freddy_Fish (18 oktober 2009)

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

Fd Bannad
657 Inlägg
19 oktober 2009
#36
Moparboy440 skrev:
Freddy_Fish skrev:
nästan alla snöskotrar är tvåtaktare smile

nästan alla nya snöskotrar är fyrtaktare sad.

Wrong Wrong Wrong Wroooooooong!

Det är bara Yamaha som bytt ut hela sitt sortiment till fyrtakt, resten av tillverkarna har 2taktarna som huvudinriktning, och med tanke på hur det ser ut nu så kommer det nog se så ut i bra många år till, även om fyrtakten till slut lär vinna.

Mvh Manne/Tvåtaktsrider

Märkesbög

4 682 Inlägg
19 oktober 2009
#37
Hedning skrev:
Wrong Wrong Wrong Wroooooooong!

Det är bara Yamaha som bytt ut hela sitt sortiment till fyrtakt, resten av tillverkarna har 2taktarna som huvudinriktning, och med tanke på hur det ser ut nu så kommer det nog se så ut i bra många år till, även om fyrtakten till slut lär vinna.

Mvh Manne/Tvåtaktsrider

om du kollar upp statistiken så ser du att det är mest 4-taktare som säljs.
arctic cat och polaris håller också på att gå över till 4-takt, och ski-doo och lynx har också flera 4-taktare i sitt sortiment.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
19 oktober 2009
#38
förknasar turbo borde vell va de ulitmata för 2 takt?


865 Inlägg
19 oktober 2009
#39
Moparboy440 skrev:
Hedning skrev:
Wrong Wrong Wrong Wroooooooong!

Det är bara Yamaha som bytt ut hela sitt sortiment till fyrtakt, resten av tillverkarna har 2taktarna som huvudinriktning, och med tanke på hur det ser ut nu så kommer det nog se så ut i bra många år till, även om fyrtakten till slut lär vinna.

Mvh Manne/Tvåtaktsrider

om du kollar upp statistiken så ser du att det är mest 4-taktare som säljs.
arctic cat och polaris håller också på att gå över till 4-takt, och ski-doo och lynx har också flera 4-taktare i sitt sortiment.

jo men fortfarande e största delen av alla sport skotrar 2 takt...

att sätta turbo 2taks skoter e lätt men tror aldrig din lilla minimotor kommer funka med turbo


1 688 Inlägg
19 oktober 2009
#40
Går det inte att få tag på en turbo ifrån den gamla smart-modellen med turbo? Den har en 3cyl motor på 600 kubik, det kanske är för stort, men det är definitivt mindre än en impreza-turbo.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!


Sök