3617
Sök

Första bil ? tre st att välja bland !

huh?
10 427 Inlägg
14 oktober 2009
#41
_Olsson_Volvo_ skrev:
.. men ska man leka å använda sin första bil är ju en 740 turbo kul smile .. Gratis delar finns ju typ till dom .. så bara att plåga .. hehe wink
Frågan är bara hur kul det blir att äga en sån bil som 10 personer tidigare har haft som förstabil tongue


Diktator
968 Inlägg
14 oktober 2009
#42
EmilHammarlund skrev:
Brandis skrev:
EmilHammarlund skrev:
7/900 är 30% säkrare än medelbilen enligt Folksam men en ny, stor bil är naturligtvis säkrare.
Min jämförelse var mellan 2/7/940 och Golf 2, Saab 900 (gamla generationen.)
det har ju med att gamla gubbar och familjer aldrig kör speciellt "krävande" eftersom bilen inte till låter det med både kaross/vikt & hästar som nackdel. tvärtimot golfen som har en inbjudande körstil...


hur kan en 200 modell vara lika säkert som en 940 modell? tror lite manipulerade siffror här...
Jag skrev att 7/900 är lika säkra, säkerheten på 200 är lite lägre, 20% över medel (men så kom de ju redan 1974) men de är säkrare än gamla Saab 900 och Golf 2.
Volvo 2/7/900 är stora bilar och säkerheten var viktig vid utvecklingen, resultatet blev säkra bilar oavsett om man gillar dessa bilar eller inte.
Min uppfaffning är att både 2/7/900 och Golf 2 har förare i alla åldrar. Missat alla tusentals gasglada Volvoraggare?
så 240 är 20% säkrare än andra bilar från 74? eller är dom 20% fortfarande bättre än en bil vars bottenplatta utvecklad runt 10 år senare? enligt mig så för du fram 240 som en bra bil i egenintresse och manipulerar dina siffror åt det positiva, eftersom likheten mellan 240 och 7/940 skiljer sig väldigt mycket om man bryter ner bilarna i deformations zoner och hur karossen kommer röra sig vid eventuell krock, 940 modellerna har väl även airbag i vissa årsmodeller om jag minns rätt, och det hade ju aldrig 240, dom hade max 3 punkt säkerhetsbälte som inaktivt säkerhets åtgärd. tror mer att 140 och 240 har större likheter än vad 240 har med 740

bara för att någon ger full gas betyder inte det att det rör på sig...

31 Inlägg
14 oktober 2009
#43
Om du ska åka på bredden - Volvo turbo
Om du ska åka fort - Saab turbo

Saab brukar oftast ha lite mer utrustning och så i fall du bryr dig om sånt=)

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
14 oktober 2009
#44
Om du nu inte ska skaffa en golf, så köp en saab i så fall... Då borde du ha råd att köra med bilen iaf.

Volvo med sin bakhjulsdrift i all ära, men någon måtta får det vara också. I en rolig tråd här på garaget för ett tag sen, så hade vi en jämnförelse mellan några delar på mekonomen, min "golf 3 GTi" var billigare än en 740gl så reservdelspriserna är inget köpargument.

Däremot är dem lättmekade, men bortsett från att motorn är tväställd i golfen så är det ingen skillnad där heller mellan golf och volvo.

volvo
+lättmekat
+ rwd.
+ finns med turbo(relativt lättrimmade)
-törstig.
-relativt slöa(även turbo om man inte trimmar)

Golf.
+lättmekat
+går billigt
+går bra
-rostar
-finns inte med turbo.

saab hamnar någonstans mittimellan här...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
14 oktober 2009
#45
Elda skrev:
Saab 900 är sjukt billiga att köpa, du får en skitfin 900a för 20 papp medans du får en dassig 740 turbo för samma summa. försäkringen och skatten är lägre på en saab 900 turbo än en volvo 7/940 turbo och försäkringen för en golf 2 är dyrare än en saab 900a. Saabarnas växellådor håller om du använder skallen, inte det enklaste det vet jag men sålänge du kopplar när du växlar och inte burnar hela tiden håller växellådorna. det många ofta missar är att varje bakaxelras på en RWD bil är detsamma som ett lådras i en fwd då delarna där sitter tilsammans, och bakaxelras på en 740 är inte direkt ovanligt.

saab 900 är snabba, underbar väghållning, praktiska, billiga att äga, laga och köra samt lättmekade. dessutom är dom otroligt lättrimade vilket ofta är varför lådan ryker, vet få bilar du kan skrämma upp till 75 hk mer än org för 4000 kroner smile
bra inlägg, skulle ju hälre köpa en pigg fin 900 än en fin 740 som är segare än en sparkcykel..... och törstiga är dom med, så summan är törstig, dyr, slö, men riktigt lätt att mecka med, och det finns ju delar lite här och vad!


Diktator
968 Inlägg
14 oktober 2009
#46
AcesHigh666 skrev:
Däremot är dem lättmekade, men bortsett från att motorn är tväställd i golfen så är det ingen skillnad där heller mellan golf och volvo.

volvo
+lättmekat
+ rwd.
+ finns med turbo(relativt lättrimmade)
-törstig.
-relativt slöa(även turbo om man inte trimmar)

Golf.
+lättmekat
+går billigt
+går bra
-rostar
-finns inte med turbo.

saab hamnar någonstans mittimellan här...
golf 2 kanske inte finns med turbo, men den finns med kompressor. g60

och det där med rost är samma, har föregående ägare tagit hand om bilen så är det lungt på båda bilarna annars rostar dom, och dom rosta lika mycket iallafall dom från 80 talet. lättmeckade är dom definitivt båda två. saken är ju också den att GTI körs med likadan stil som volvo turbo bilarna, men skilnaden är ju att gti är gjort för att gå som en gocart och slitas på det sättet...


sen det där med saab 900 dörrarna, skäms! ingen vill åka runt i en bil där halva dörrarna saknas! och så är det ju med nästan alla 900, polarens saab 900 ltt är skiiit fin i lack och sånt, men öppnar man dörrarna så möts man av maaassa rost.

36 Inlägg
14 oktober 2009
#47
volvo 945Ltt skulle jag köpa om du ska ha volvo turbo, dom är billigare att äka än en fulltryckare, vässa på en ltt lite så har du en riktigt kul bil smile

efter en lång dag av hårt slappande är det skönt att koppla av!

Saabvilde!
1 708 Inlägg
14 oktober 2009
#48
Muhrarn skrev:
Om du ska åka på bredden - Volvo turbo
Om du ska åka fort - Saab turbo

Saab brukar oftast ha lite mer utrustning och så i fall du bryr dig om såntsmile
Precis! Det känns lite mindre "parkbänk" över SAAB. smile

Mvh Michael.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

177 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#49
Okej hehe sånt här är väldigt svårt tongue men ja börjar bli allt mer sugen på 900:an,  ja ska åka o prov testa en 900 och se hur det känns och så så får ja bedömma efter de.
och kanske efter man jobbat lite så kan man skaffa någon billig 740 och köra på isen med smile  hur är det med inredning/klimatanläggning och liknade i saab ? skulle uppskattas om någon skulle vilja skriva lite om de smile

Mvh emil


4 005 Inlägg
14 oktober 2009
#50
Jag hade en saab 900 en gång. Det var en bra motor, växellådan var rätt rapp men fy fan vilken äcklig och ful kaross. Aldrig mer! smile

Tacka vet jag en stor klumpig kantig Volvo. Dvs 7/9-serie.

Jag är väl lite insnöad kanske, men köp dig en 960, hur goa som helst, kostar inte så mycket att laga. Visst, 6an drar lite mer soppa men det gör en trött 740 med.

Fast egentligen så spelar det väl inte så stor roll vad vi tycker, kan du inte provköra bilarna själv och skapa din egen uppfattning? Eller har du redan gjort det? Vad kom du fram till


4 586 Inlägg
14 oktober 2009
#51
Ifall du pluggar eller är student så hade jag valt golf 2 alla dagar i veckan

En vanlig golf 2 1.8 har fartresurser så det räcker som första bil

billig att laga/äga samt köra


Diktator
968 Inlägg
14 oktober 2009
#52
WolFMaN_16 skrev:
Okej hehe sånt här är väldigt svårt tongue men ja börjar bli allt mer sugen på 900:an,  ja ska åka o prov testa en 900 och se hur det känns och så så får ja bedömma efter de.
och kanske efter man jobbat lite så kan man skaffa någon billig 740 och köra på isen med smile  hur är det med inredning/klimatanläggning och liknade i saab ? skulle uppskattas om någon skulle vilja skriva lite om de smile

Mvh emil
som jag skrev, kolla dörrarna i nederkant. dom är alltid rostskadade på någon sida av dörren om inte alla... om det är en vanlig svensson som ägt den, annars har du nog tur och hittar en unik, men då får du nog betala mycket för det. även AC har nog lagt av vid det här laget om du hittar någon normal sliten saab, eller om ägaren tagit hand om bilen, men elhissar fram är inte allt för ovanliga... abs finns på vissa nyare... så det du ska leta efter är en saab 900 som inte en ungdom ägt, pågrund av växellådan, en saab som aldrig blivit vinterkörd pågrund av dörrarna rostar, och en som haft koll på service och renovation av AC'n. och om AC inte funkar, då skäll den extra hästar, coh då är det bara värdelöst att ha den.

det men AC är inte bara saab som brukar ge upp, det är ju rätt standard på alla bilar att för eller senare börjar läcka och den slutar funka. så det gäller ju hitta en bil som renoverats AC på eller att den funkar av andra anledningar.

4 637 Inlägg
14 oktober 2009
#53
Brandis skrev:
EmilHammarlund skrev:
Brandis skrev:
det har ju med att gamla gubbar och familjer aldrig kör speciellt "krävande" eftersom bilen inte till låter det med både kaross/vikt & hästar som nackdel. tvärtimot golfen som har en inbjudande körstil...


hur kan en 200 modell vara lika säkert som en 940 modell? tror lite manipulerade siffror här...
Jag skrev att 7/900 är lika säkra, säkerheten på 200 är lite lägre, 20% över medel (men så kom de ju redan 1974) men de är säkrare än gamla Saab 900 och Golf 2.
Volvo 2/7/900 är stora bilar och säkerheten var viktig vid utvecklingen, resultatet blev säkra bilar oavsett om man gillar dessa bilar eller inte.
Min uppfaffning är att både 2/7/900 och Golf 2 har förare i alla åldrar. Missat alla tusentals gasglada Volvoraggare?
så 240 är 20% säkrare än andra bilar från 74? eller är dom 20% fortfarande bättre än en bil vars bottenplatta utvecklad runt 10 år senare? enligt mig så för du fram 240 som en bra bil i egenintresse och manipulerar dina siffror åt det positiva, eftersom likheten mellan 240 och 7/940 skiljer sig väldigt mycket om man bryter ner bilarna i deformations zoner och hur karossen kommer röra sig vid eventuell krock, 940 modellerna har väl även airbag i vissa årsmodeller om jag minns rätt, och det hade ju aldrig 240, dom hade max 3 punkt säkerhetsbälte som inaktivt säkerhets åtgärd. tror mer att 140 och 240 har större likheter än vad 240 har med 740

bara för att någon ger full gas betyder inte det att det rör på sig...
http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf … /R6777.pdf
20% över medelbilen enligt Folksams senaste statistik. (Unikt för en så gammal bil, något att vara stolt över som svensk, 240 är unik på många sätt!)
Finns säkert några som tycker det låter skumt att en över 30 år gammal bil kan vara en av ganska få gröna bilar på listan men Volvo lade ner väldigt mycket på säkerhetsutveckling och Volvo förknippades med säkerhet runtom i världen.

Folksams siffror är inte exakta så skillnaden mellan 740/940 blir inte märkbara.
Även 2/740 fanns med airbag.
140 fick ordentliga balkar först på senare årsmodeller så jag tror 240 och 740 i snitt är mer lika varandra, har dock ingen aning då jag inte sett några siffror på 140-serien någonstans.
Gamla Golfar med klen motor och en tant bakom ratten går inte heller så fort, ser oftare en 740 på tvären med en gasglad unge bakom ratten. Men som du säger, bara för att någon ger full gas betyder det inte att det rör på sig, gasvajern kan ju vara av.

Att tro att jag pratar gott om just den bilmodell jag har är helt fel, finns väl ingen anledning till det? Gillar man en bil så gör man oavsett om den är bra eller inte?
Senast redigerat av EmilHammarlund (14 oktober 2009)

273 Inlägg
14 oktober 2009
#54
EmilHammarlund skrev:
Funkiee skrev:
Elda skrev:
Saab 900 är sjukt billiga att köpa, du får en skitfin 900a för 20 papp medans du får en dassig 740 turbo för samma summa. försäkringen och skatten är lägre på en saab 900 turbo än en volvo 7/940 turbo och försäkringen för en golf 2 är dyrare än en saab 900a. Saabarnas växellådor håller om du använder skallen, inte det enklaste det vet jag men sålänge du kopplar när du växlar och inte burnar hela tiden håller växellådorna. det många ofta missar är att varje bakaxelras på en RWD bil är detsamma som ett lådras i en fwd då delarna där sitter tilsammans, och bakaxelras på en 740 är inte direkt ovanligt.

saab 900 är snabba, underbar väghållning, praktiska, billiga att äga, laga och köra samt lättmekade. dessutom är dom otroligt lättrimade vilket ofta är varför lådan ryker, vet få bilar du kan skrämma upp till 75 hk mer än org för 4000 kroner smile
bra inlägg, skulle ju hälre köpa en pigg fin 900 än en fin 740 som är segare än en sparkcykel..... och törstiga är dom med, så summan är törstig, dyr, slö, men riktigt lätt att mecka med, och det finns ju delar lite här och vad!
Vad dricker en 900? (Volvo 740 GL 1988 B230F 0.88bl. körning.)
dom där uppgifterna är ju efter optimala förhållanden osv... int en chans att dom flesta volvos idag med dom motorerna går att köra på 0,88

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

4 637 Inlägg
14 oktober 2009
#55
AudiTQ-90 skrev:
EmilHammarlund skrev:
Funkiee skrev:
bra inlägg, skulle ju hälre köpa en pigg fin 900 än en fin 740 som är segare än en sparkcykel..... och törstiga är dom med, så summan är törstig, dyr, slö, men riktigt lätt att mecka med, och det finns ju delar lite här och vad!
Vad dricker en 900? (Volvo 740 GL 1988 B230F 0.88bl. körning.)
dom där uppgifterna är ju efter optimala förhållanden osv... int en chans att dom flesta volvos idag med dom motorerna går att köra på 0,88
Där har du rätt, men att ge siffror på vad en begagnad dricker kan man inte göra p g a olika slitage o s v. Så det jag är nyfiken på är alltså vad en ny 900 drack.
En lungt körd, välskött 740 som inte rullat överdrivet mycket är ingen törstig bil för en så gammal bil i den storleken.
Senast redigerat av EmilHammarlund (14 oktober 2009)

4 005 Inlägg
14 oktober 2009
#56
Tjao, jag hade en 740 GL -87a som drack 0,82 l/milen när jag pendlade och extrem ecodriving, så visst går det att få ner.

Men generellt så ska man nog räkna med minst 1liter/milen på en 740, har du starkare motor så räknar mer mer. Är motorn i dåligt skick så räkna med mer.

smile


5 Inlägg
14 oktober 2009
#57
Kör på Saab du ; )


Diktator
968 Inlägg
14 oktober 2009
#58
EmilHammarlund skrev:
Folksams siffror är inte exakta så skillnaden mellan 740/940 blir inte märkbara.
Även 2/740 fanns med airbag.
140 fick ordentliga balkar först på senare årsmodeller så jag tror 240 och 740 i snitt är mer lika varandra, har dock ingen aning då jag inte sett några siffror på 140-serien någonstans.
Gamla Golfar med klen motor och en tant bakom ratten går inte heller så fort, ser oftare en 740 på tvären med en gasglad unge bakom ratten. Men som du säger, bara för att någon ger full gas betyder det inte att det rör på sig, gasvajern kan ju vara av.

Att tro att jag pratar gott om just den bilmodell jag har är helt fel, finns väl ingen anledning till det? Gillar man en bil så gör man oavsett om den är bra eller inte?
jag har då aldrig sett en 240 med airbag, det måste varit typ classiker modellerna som producerades i slutet.

nu menar jag inte att hur lika dom är till utseendet, utan deformations zoner och grundstomme och plattform som 240 bygger på, är garanterat mer 140 än vad 740 är 240, får då skulle grunden till 940 grundstommen vara riktigt föråldrad, och det vet vi ju inte är sant.

min jetta med 75 hästa drar vanliga 240 och 740 varje gång någon raggare försöker sig på det, så det finns inga problem med kraften i golf med sämsta motorn, förutom dieseln...

ja, precis det va ju det jag menade, vajjern kan ju vara av..........

2 Inlägg
14 oktober 2009
#59
Golfen såklart!! Golf rules! Kolla gärna min golf 4. smile


1 754 Inlägg
14 oktober 2009
#60
Tyskstuka en Golf/Jetta/Caddy. Saken är biff!

Jag kan inget om allt.


Sök