3287
Sök

Första bil ? tre st att välja bland !

4 637 Inlägg
14 oktober 2009
#61
Brandis skrev:
EmilHammarlund skrev:
Folksams siffror är inte exakta så skillnaden mellan 740/940 blir inte märkbara.
Även 2/740 fanns med airbag.
140 fick ordentliga balkar först på senare årsmodeller så jag tror 240 och 740 i snitt är mer lika varandra, har dock ingen aning då jag inte sett några siffror på 140-serien någonstans.
Gamla Golfar med klen motor och en tant bakom ratten går inte heller så fort, ser oftare en 740 på tvären med en gasglad unge bakom ratten. Men som du säger, bara för att någon ger full gas betyder det inte att det rör på sig, gasvajern kan ju vara av.

Att tro att jag pratar gott om just den bilmodell jag har är helt fel, finns väl ingen anledning till det? Gillar man en bil så gör man oavsett om den är bra eller inte?
jag har då aldrig sett en 240 med airbag, det måste varit typ classiker modellerna som producerades i slutet.

nu menar jag inte att hur lika dom är till utseendet, utan deformations zoner och grundstomme och plattform som 240 bygger på, är garanterat mer 140 än vad 740 är 240, får då skulle grunden till 940 grundstommen vara riktigt föråldrad, och det vet vi ju inte är sant.

min jetta med 75 hästa drar vanliga 240 och 740 varje gång någon raggare försöker sig på det, så det finns inga problem med kraften i golf med sämsta motorn, förutom dieseln...


ja, precis det va ju det jag menade, vajjern kan ju vara av..........
Krockkudde standard på bilar byggda från 1 januari 1993, inte bara på Classic.

140 och 240 är mer lika varandra i uppbyggnaden än 240 är lik 740.
Men säkerhetsmässigt är kanske 240 mer lik 740 än en tidig/mellan 140 är lik 240.
Diverse krockskyddsbalkar i t ex dörrar och annat säkerhetshöjande krockskydd utvecklades i slutet av 140-serien som blev mer och mer lik 240 i uppbyggnad. Men som sagt, har ingen koll på hur säker 140 är.
Senast redigerat av EmilHammarlund (14 oktober 2009)

177 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#62
vad får man mest för pengarna av? saab ng900 turbo eller en golf mk2 ? visst båda kan bli fina och så. 
vilken bil kostar mest i försäkring ? en Saab ng900 som står på min pappa som är medelålders och bor på landet eller en golf gti mk2 ?? det verkar som man får mer fart att att välja saaben men aja kom med motsvar smile


1 754 Inlägg
14 oktober 2009
#63
Beror på priset. En Golf MK2 är billigare att både äga och köpa. En MK2 GTi är inte lika billig dock.

Jag kan inget om allt.

4 637 Inlägg
14 oktober 2009
#64
Elda skrev:
har INGEN aning om vad en ny 900a drack, men efter att alla medlemmar på 900klubben jämfört sina förbrukningar var det; 0.7 på landsväg, 0.8-0.9 motorväg (110 vs 120 väg) och 0.9-1 i stan.

den enda personen som mätt soppa över bankörning fick fram 1.2 med en 900s (ltt) med enbart påställt ladd.

högsta förbrukningen som presenterades i en "jag är värst" anda i tråden baserad på lekkörning blev 1.5L/milen.
Tack för ett innehållsrikt svar! Lite mindre och lite snålare än 740, låter trovärdigt.
Senast redigerat av EmilHammarlund (14 oktober 2009)

Diktator
968 Inlägg
14 oktober 2009
#65
EmilHammarlund skrev:
Krockkudde standard på bilar byggda från 1 januari 1993, inte bara på Classic.
93 är sista året för volvo 240, så ett år hade dom då airbag.

379 Inlägg
14 oktober 2009
#66
bm e30 smile

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

Diktator
968 Inlägg
14 oktober 2009
#67
WolFMaN_16 skrev:
vad får man mest för pengarna av? saab ng900 turbo eller en golf mk2 ? visst båda kan bli fina och så. 
vilken bil kostar mest i försäkring ? en Saab ng900 som står på min pappa som är medelålders och bor på landet eller en golf gti mk2 ?? det verkar som man får mer fart att att välja saaben men aja kom med motsvar smile
900 börjar väl komma in i den delen av bilens liv då dom stora sligage delarna böhöver bytas...

beror helt på vad du ska använda bilen till, turbon drar ju garanterat mest i bensin... större bil med stor motor. behöver du verkligen en så stor bil sen? visst så kan du ju smoka i turbo och hela falleruttan, men då kommer den ju dra mer soppa, och går du i plugget så är det inte så speciellt bra... då är nog GTI helt i överklass.

försäkring är nog GTI även lite billigare om du ställer på päronen, båda bilarna har ju varit och är stöldobjekt, numera är det väl saaben som snos, men på 90 talet va golf GTI favorit att sno pågrund av att dom gick som attans och det va värt att sno dom.

58 Inlägg
14 oktober 2009
#68
Volvo håller i alla väder (oftast), men lite tröt och vill ha en del bensin. Ska du köpa en så köpen en 940ltt å trimma lite, kostar inte så mycket.
Golf har jag inte mycket erfarenhet av, men har nog aldrig hör nått dåligt om dom mer än rost (funderar själv på en mk2 GTI 16v)
Saab skulle jag aldrig köpa som förstbil, men dom går bra och hyffsat biligt och rostar mycket i dörrar.

Vem fan behöver T5 när det finns V8?

Evolution Garage
1 299 Inlägg
14 oktober 2009
#69
WolFMaN_16 skrev:
tjena nu har man fyllt 18 å en bil ska komma med in i bilden, ja har 3 st att välja bland  dom ja hade tänkt är
Golf mk2
Volvo 745/945 turbo
Volvo 240
Saab 900 turbo

vilken tycker ni ? ja tycker golf kan bli så fräcka och snygga men det är inte mycket till prestanda.
Volvona dom är ju rätt fina o går väll i en evighet men dom är ju inget direkt att hurra över enligt mig men aja, Sen nu har vi ju saaben kvar visst den är rätt fin går bra lätt att få effekt över den och något ja verkligen kan tänka mig men de skulle vara kul o sladda lite ibland oxå.

kom med förslag och mer info om bilarna. hjälp mig att få en bra första bil smile

Mvh emil
Saab 900 2.0T

Sky´s the limit...

4 637 Inlägg
14 oktober 2009
#70
Brandis skrev:
900 börjar väl komma in i den delen av bilens liv då dom stora sligage delarna böhöver bytas...
Men det gör inte Golf mk2? Trodde man fick räkna med att byta en och annan lite större slitagegrej på alla äldre bilar...

68 Inlägg
14 oktober 2009
#71
WolFMaN_16 skrev:
tjena nu har man fyllt 18 å en bil ska komma med in i bilden, ja har 3 st att välja bland  dom ja hade tänkt är
Golf mk2
Volvo 745/945 turbo
Volvo 240
Saab 900 turbo

vilken tycker ni ? ja tycker golf kan bli så fräcka och snygga men det är inte mycket till prestanda.
Volvona dom är ju rätt fina o går väll i en evighet men dom är ju inget direkt att hurra över enligt mig men aja, Sen nu har vi ju saaben kvar visst den är rätt fin går bra lätt att få effekt över den och något ja verkligen kan tänka mig men de skulle vara kul o sladda lite ibland oxå.

kom med förslag och mer info om bilarna. hjälp mig att få en bra första bil smile

Mvh emil
orkade inte läsa hela tråden så jag vet inte om nån påpekat det men jag tycker det ser ut som om du har 4 eller 5st att välja på beroende på om man kallar 745/945 en eller två bilar. tongue

huh?
10 427 Inlägg
14 oktober 2009
#72
WolFMaN_16 skrev:
vad får man mest för pengarna av? saab ng900 turbo eller en golf mk2 ?
Hittar du en NG900 Turbo som inte har ägts av massa ligister så är det nog ett hyfsat köp.
Saabar är generellt sätt billiga begagnade jämfört med andra märken, särskilt kanske NG900:an
som har ett lite skamfilat rykte.

En fin Golf II GTI 16V lär du nog hosta upp lite mer 20 000 för att få en riktigt fräsch.

Vet inte riktigt vad du har för budget. Men Golfen är definitivt en äldre bil och således
mera rostig i största allmänhet.
En tidigare kollega köpte en svart GTI 16V 89:a för 17000 spänn (bilfirma) som såg väldigt fin ut,
hade gått strax över 20 000 mil men upptäckte senare att framvagnsbalken började
se vissen ut samt att bakluckan var kex runt om regplåten = trist.


Beror på vilka krav man har..


177 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
#73
eftersom de är första bil så hade ja inte tänkt hosta upp så mkt pengar typ max 13-15 tusen ! det finns en golf mk2 gti för 3200 och så finns det en saab 900 turbo för 5900, ja hade tänkt göra det till ett projekt smile och först och främst lära mig mer smile ska ja lägga ut länkarna?


139 Inlägg
15 oktober 2009
#74
Det där är ju som att förneka förintelsen! Haha, de flesta saab 900 trimmare är medvetna om att lådorna är dåliga. Familjemedlemmar har skrotat 3 växellådor nu fördelat på två bilar. Jag skulle gissa på att din inte är trimmad eller att gaspedalen är tungtrampad.

I övrigt tycker jag att Saab gör bra bilar!


turbo_jewhan skrev:
Marlboroman skrev:
Saaben är ju trevlig, men växellådorna paller inte effekt tyvärr. 7/945 turbo kan man ju få att bli lite roliga iaf. Golf är jualdrig fel, men då bör man ju satsa på en gti och då drar det iväg i försäkring.
har du själv upplevt att massa av dina Saablådor har rasat?

BMW 318i
10 Inlägg
15 oktober 2009
#75
Saab ska du inte köpa , aldrig någonsin. Inte bara växellåder som pajar...
Golf är en rolig bil hade en 16v men dom drar mycket sopa (tro det eller ej)...
Volvo bara vrida om och köra... smile


177 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
#76
qtek skrev:
Saab ska du inte köpa , aldrig någonsin. Inte bara växellåder som pajar...
Golf är en rolig bil hade en 16v men dom drar mycket sopa (tro det eller ej)...
Volvo bara vrida om och köra... smile
som inte volvo drar mkt då eller?tongue


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
15 oktober 2009
#77
qtek skrev:
Saab ska du inte köpa , aldrig någonsin. Inte bara växellåder som pajar...
Golf är en rolig bil hade en 16v men dom drar mycket sopa (tro det eller ej)...
Volvo bara vrida om och köra... smile
Volvo ska man inte köpa , aldrig någonsin. Inte bara tankmätare som pajar...

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

huh?
10 427 Inlägg
15 oktober 2009
#79
IceEyes skrev:
qtek skrev:
Saab ska du inte köpa , aldrig någonsin. Inte bara växellåder som pajar...
Golf är en rolig bil hade en 16v men dom drar mycket sopa (tro det eller ej)...
Volvo bara vrida om och köra... smile
Volvo ska man inte köpa , aldrig någonsin. Inte bara tankmätare som pajar...
Oj.


blacken
15 oktober 2009
#80
Marlboroman skrev:
turbo_jewhan skrev:
Marlboroman skrev:
Saaben är ju trevlig, men växellådorna paller inte effekt tyvärr. 7/945 turbo kan man ju få att bli lite roliga iaf. Golf är jualdrig fel, men då bör man ju satsa på en gti och då drar det iväg i försäkring.
har du själv upplevt att massa av dina Saablådor har rasat?
Har blivit avskräckt av bekanta som åkt saab. Av dem 3 jag känner som åker saab har 2 fått byta låda, varav den ena har bytt 2 gånger. Av dem 6st 9000 turbo jag vart erbjuden i byte mot 740in så hade 2 eller om det va 3 defekta lådor och en hade precis bytt låda i sin. Börjar man läsa på i köpguider och liknande så varnas det ju titt som tätt för lådorna om man börjar vässa utan att förstärka.
I ärlighetens namn så är det inte lådorna som är "felet" så att säga. Utam motorerna som är för starka (mycket vrid på låga varv) helt enkelt. Det spelar nog ingen roll vilken låda dom petar i Saabarna, den skulle nog pajja ändå.
Och ryktet om deras "dåliga" lådor hänger kvar ifrån dom tidiga Saabarna som hade problem att hålla för vridet i "nya" spisen (B 201 den Svensktillverkade 2,0:an) som ersatte den gamla och så kallade Trajjamotorn som växellådan var byggd för..
Senast redigerat av blacken (15 oktober 2009)


Sök