2664
Sök

Trimm topp till b230f utan fördelare?

Motherfucker
39 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
Tjenare! Jag har en volvo 240 års modell 88b som jag tänkt att trimma lite wink
Har kollat runt lite och funderar på att byta topp. Fördelaren sitter på blocket på min motor och inte
på toppen som det värkar göra på dom flesta tongue Någon som vet om det finns några trimm toppar till
min motor? Och isåfall vad heter dom? mvh Granat

Mr White
1 072 Inlägg
17 oktober 2009
Granat skrev:
Har kollat runt lite och funderar på att byta topp. Fördelaren sitter på blocket på min motor och inte
på toppen som det värkar göra på dom flesta tongue Någon som vet om det finns några trimm toppar till

Var bara på 740/940 som de var toppmonterad fördelare..Alla 240 har den i blocket..Kolla kg trimmning där har du mycke godis till volvo

Motherfucker
39 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
Hittar inga hela toppar som dom säljer utan bara under motor arbeten, och då verkar det ligga i samma kategori  200,700,900 serien. Men då kanske dom heter likadant? 405,530,531 fast dom utan fördelare är äldre kanske?

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
17 oktober 2009
405 har väl aldrig suttit på annan bil än Volvo 240?

Så hittar du en 405 så ska du kunna hänga på den utan problem.

MVH. Alex

498 Inlägg
17 oktober 2009
Man sätter dit ett lock istället. Man kan köpa det locket på volvo för max 100kr.
När du skall sätta dit locket sätt fast det med värmetåligt klister eller något. För om det börjar bli tryck i vevhusventilationen så kan den ploppa ut.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

Motherfucker
39 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
ok, får väll kolla runt lite då smile 405, eller 531 som robban 245 verkar ha på sin smile

Motherfucker
39 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
ok smile lock har jag också tänkt på men viste inte att det fanns wink men nu vet jag lite vad jag har att välja på tack smile

18 Inlägg
30 januari 2010
volvo tar 18kr för den pluggen på toppen och jag satte en sådan på min när jag bytte topp utan nått klet och den är hur tät som hälst.så du kan hänga på vilken topp du känner att din plånbok tillåter

Driifter;)
1 630 Inlägg
30 januari 2010
du ska ha en 531 till den bil då du har en F motor .. iofs funkar ju med 530 också men ska du ändå byta o inte modifiera den du har så kan ju lika gärna skaffa 531 ..

405an e ja inte säker på att de lirar ihop med givarna som sitter i toppen?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Lastbilschaffis
64 Inlägg
30 januari 2010
Robban 245 skrev:
Granat skrev:

Var bara på 740/940 som de var toppmonterad fördelare..Alla 240 har den i blocket..Kolla kg trimmning där har du mycke godis till volvo

B230 har toppmonterad och B23 har monterad på blocket om jag inte misstar mig. Så har det varit på dom som jag har haft iallafall. Det finns alltså 740 med blockmonterad fördelare

Kolla framåt! Det som händer i backspegeln får du läsa om i tidningen dagen efter!

Whatever :)
1 652 Inlägg
30 januari 2010
hmm de ligger en 405 i min svågers bil.. Volvo 740.. fördelaren bak.. så om han vill så kan han med få fördelaren på blocket.. är ju inga konstigheter..

alexbenhard skrev:
405 har väl aldrig suttit på annan bil än Volvo 240?

Så hittar du en 405 så ska du kunna hänga på den utan problem.

MVH. Alex
Senast redigerat av XeptiQ (30 januari 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

P o r s c h e
1 700 Inlägg
30 januari 2010
Bara lite förtydligande

ALLA 240 har blockmonterad fördelare, b21, b23, b230

740 har vissa modeller med blockmonterad, sitter bland annat på vissa ( eller kan de vara alla? ) A-motorer.

Jag är inte helt säker men ja tror att själva toppen är EXAKT likadan på både block och toppfördelare. När man har av ventilkåpan på ett block medblockfördelare så kommer ni kanske ihåg att de sitter en gummigrej i bakkant på toppen, de är en halvcirkel där. Om man byter till en annan ventilkåpa från en topp med toppfördelare borde de gå att få dit fördelaren.....

Men ja ä inte säker, vet inte om halvcirkeln har rätt radie tongue

Sök