3232
Sök

Köpråd: Subaru Impreza GT

682 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
#1
hej, ja som sagt en Subaru Impreza GT har jag kollat lite på rätt sugen, hur är subaru:s kvalite i allmänhet? är det en ok bil om dom är från 95 och framåt, eller är det mycket problem med dom?

hade tänkt o börja med en Subaru o ha under vintern, och sedan när plånboken är tjokare blir det nyare Evo.

Impossible Is Nothing
128 Inlägg
17 oktober 2009
#2
jesper_NA skrev:
hej, ja som sagt en Subaru Impreza GT har jag kollat lite på rätt sugen, hur är subaru:s kvalite i allmänhet? är det en ok bil om dom är från 95 och framåt, eller är det mycket problem med dom?

hade tänkt o börja med en Subaru o ha under vintern, och sedan när plånboken är tjokare blir det nyare Evo.

Just Impreza GT har väldigt klen växellåda, håller inte ens för original effekt. Kolla i så fall på STI istället håller lite bättre.

682 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
#3
okey, är 20k mil färdig körd typ?

806 Inlägg
17 oktober 2009
#4
Nejdå det är väl som vilken annan bil som helst med prestanda, bara dom underhålls rätt så ska den gå mycke mer än 20k mil. Det är ju en Subaru vi snackar om:D


682 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
#5
lodiseN skrev:
Nejdå det är väl som vilken annan bil som helst med prestanda, bara dom underhålls rätt så ska den gå mycke mer än 20k mil. Det är ju en Subaru vi snackar om:D

aa tongue läste att pressa 300hk är inga problem bara man inte kör som en idiot tongue

men rost, förekommer det väldigt ofta eller är det okey med rost på dessa bilar. tongue rosten är ju typ det man e mest rädd för smile
Senast redigerat av jesper_NA (17 oktober 2009)

373 Inlägg
18 november 2009
#6
Jag bumpar en 1 månad gammal tråd nu..

1. brandt_ vet inte vad han pratar (eller skriver) om. Gamla STi modeller har dessutom exakt samma material till drev osv, enda skillnaden är lägre utväxling / mindre drev vilket gör att dom håller något bättre. En 6 växlad newage STI låda är skottsäker och kostar runt 25k i England med alla nödvändiga tillbehör (dock ingen rolig diff)

2. 99-00 av GTn är att föredra, äldre än 97 är galenskap. 99-00 fick bättre bromsar, phase 2 moton (bla mappbar ECU), facelift front, lite uppdaterad inredning, andra fälgar, annan vinge och lite annat smått och gott.

3. 20 tusen mil för en Impreza är väldigt många mil eftersom det är busbilar. När jag köpte så tycker jag 10k mil var på tok för mycket...

4. Ja dom rostar, är den vinterkörd är det garanterat rost på den... Inte allt för bra rostskydd även om dom fick en tectyl behandling i importhamnen. Skärmkanter bak är vanligt, typ 9/10 är rostiga där om dom inte redan är lagade.. Sen kan dom väll rosta lite överallt, det är svårt att hitta fina exemplar tyvärr.
Senast redigerat av ImprezaGC8 (18 november 2009)

511 Inlägg
19 november 2009
#7
Just Impreza GT har väldigt klen växellåda, håller inte ens för original effekt. Kolla i så fall på STI istället håller lite bättre.


grym kommentar tongue

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX

251 Inlägg
19 november 2009
#8
Ja, han verkar väldigt kunnig! smile

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!

Forummoderator
26 322 Inlägg
21 november 2009
#9
...och då bumpar jag denna tråd, då jag har lite frågor angående samma ämne. Någon får ge mig en virtuell smocka i ansiktet om detta inte tycks om tongue


1. Som ImprezaGC8 skriver, är det galenskap att köpa en begagnad som är äldre än -97?. Förklaringen är bra, men har de äldre modellerna några nackdelar - förutom att allt är "äldre"..?

2. Hur är GT-modellerna att leva med? Som en dyrare svenssonbil eller är det mycket skruvande och nödvändigt pysslande?

3. Normala slitagedelar och dylikt. Är det dyra saker, eller medel överlag eller hur är det egentligen? Vad brukar gå sönder?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

373 Inlägg
21 november 2009
#10
Galenskap kanske var lite att ta i, det är ju ändå en Subaru det handlar om... tongue Men det är så mycket grejer som är uppdaterade på 99-00 att det helt klart är värt mellanskillnaden, dessutom är utbudet av gamla (-98) rätt begränsat. Men har man inte råd med en svensk 99-00 GT kan man ju åka över till England och köpa en roooolig STI modell för mindre pengar istället.

Airone, du har väll inte missat Svenska Subaru Imprezaklubbens forum? http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php använd sökfunktionen, finns GRYMT mycket att lära sig i dom gamla trådarna..
Senast redigerat av ImprezaGC8 (21 november 2009)

Forummoderator
26 322 Inlägg
21 november 2009
#11
ImprezaGC8 skrev:
Galenskap kanske var lite att ta i, det är ju ändå en Subaru det handlar om... tongue Men det är så mycket grejer som är uppdaterade på 99-00 att det helt klart är värt mellanskillnaden, dessutom är utbudet av gamla (-98) rätt begränsat. Men har man inte råd med en svensk 99-00 GT kan man ju åka över till England och köpa en roooolig STI modell för mindre pengar istället.

Airone, du har väll inte missat Svenska Subaru Imprezaklubbens forum? http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php använd sökfunktionen, finns GRYMT mycket att lära sig i dom gamla trådarna..

Har hittat en -97:a på blocket för 55k. Inte världens bästa skick kanske, men med lite puts och kärlek så kan det bli en fin bil...om det inte faller på nyss nämnda funderingar. Rost, dyrt ägande med mera.

Tack för tipset angående sidan. Men jag tror jag får det mesta av det jag behöver veta, via kunnigt folk här smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

373 Inlägg
22 november 2009
#12
Om jag skulle köpa Impreza för 55k skulle jag åkt över till England alla dagar hela veckan och köpt en STI, antingen en vanlig eller en råare Type RA från typ 95-96, då får du DCCD, lågt växlad låda, diffbroms bak och fram(?), bättre bromsar än på GT, ingen underredsmassa, luftintag på taket och en massa annat godis, och just det, ta en vit! =P

GT för 55k i Sverige kan ju inte bli annat än bajs, rost lär du ju hitta i massor med tanke på hur rostiga dom flesta 00or är...

http://www.pistonheads.com/sales/list.a … p;nodays=0

http://www.pistonheads.com/sales/list.a … =q&pc=

edit: http://www.pistonheads.com/sales/1285302.htm <<--- APBALL!
Senast redigerat av ImprezaGC8 (22 november 2009)

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
22 november 2009
#13
ImprezaGC8 skrev:
Om jag skulle köpa Impreza för 55k skulle jag åkt över till England alla dagar hela veckan och köpt en STI, antingen en vanlig eller en råare Type RA från typ 95-96, då får du DCCD, lågt växlad låda, diffbroms bak och fram(?), bättre bromsar än på GT, ingen underredsmassa, luftintag på taket och en massa annat godis, och just det, ta en vit! =P

GT för 55k i Sverige kan ju inte bli annat än bajs, rost lär du ju hitta i massor med tanke på hur rostiga dom flesta 00or är...

http://www.pistonheads.com/sales/list.a … p;nodays=0

http://www.pistonheads.com/sales/list.a … =q&pc=

edit: http://www.pistonheads.com/sales/1285302.htm <<--- APBALL!

vad kostar det då innan man kan köra den på svenska vägar med frakt och allt därtill?

2slow

373 Inlägg
22 november 2009
#14
azid skrev:
ImprezaGC8 skrev:
Om jag skulle köpa Impreza för 55k skulle jag åkt över till England alla dagar hela veckan och köpt en STI, antingen en vanlig eller en råare Type RA från typ 95-96, då får du DCCD, lågt växlad låda, diffbroms bak och fram(?), bättre bromsar än på GT, ingen underredsmassa, luftintag på taket och en massa annat godis, och just det, ta en vit! =P

GT för 55k i Sverige kan ju inte bli annat än bajs, rost lär du ju hitta i massor med tanke på hur rostiga dom flesta 00or är...

http://www.pistonheads.com/sales/list.a … p;nodays=0

http://www.pistonheads.com/sales/list.a … =q&pc=

edit: http://www.pistonheads.com/sales/1285302.htm <<--- APBALL!

vad kostar det då innan man kan köra den på svenska vägar med frakt och allt därtill?

+15-20k kanske? Har aldrig importerat själv...

Nu var ju exemplen jag visade lite dyra, men man får en såå mycket ballare och bättre bil jämfört med en GT för samma pris.
Senast redigerat av ImprezaGC8 (22 november 2009)

Turbo lover
555 Inlägg
22 november 2009
#15
Type R eller RA är skitkul men man bör fundera på användningsområdet först. 3000 varv i 95 är inte så kul om man ska använda den som bruksbil smile


Forummoderator
26 322 Inlägg
22 november 2009
#16
ImprezaGC8 skrev:
azid skrev:
ImprezaGC8 skrev:
Om jag skulle köpa Impreza för 55k skulle jag åkt över till England alla dagar hela veckan och köpt en STI, antingen en vanlig eller en råare Type RA från typ 95-96, då får du DCCD, lågt växlad låda, diffbroms bak och fram(?), bättre bromsar än på GT, ingen underredsmassa, luftintag på taket och en massa annat godis, och just det, ta en vit! =P

GT för 55k i Sverige kan ju inte bli annat än bajs, rost lär du ju hitta i massor med tanke på hur rostiga dom flesta 00or är...

http://www.pistonheads.com/sales/list.a … p;nodays=0

http://www.pistonheads.com/sales/list.a … =q&pc=

edit: http://www.pistonheads.com/sales/1285302.htm <<--- APBALL!

vad kostar det då innan man kan köra den på svenska vägar med frakt och allt därtill?

+15-20k kanske? Har aldrig importerat själv...

Nu var ju exemplen jag visade lite dyra, men man får en såå mycket ballare och bättre bil jämfört med en GT för samma pris.

Då är det ej inräknat att jag inte har 55k + 15-20k, plus dyrare försäkring (gissar jag på?) då det är en Sti?
Men jag förstår din tankegång såklart. Ballare att ha en "värre", helt klart. Men. Man måste tänka lite på budgeten också. Och vad man behöver. Är det verkligen så illa att köpa en för 55k?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

373 Inlägg
22 november 2009
#17
AirOne skrev:
Då är det ej inräknat att jag inte har 55k + 15-20k, plus dyrare försäkring (gissar jag på?) då det är en Sti?
Men jag förstår din tankegång såklart. Ballare att ha en "värre", helt klart. Men. Man måste tänka lite på budgeten också. Och vad man behöver. Är det verkligen så illa att köpa en för 55k?

Men kolla runt lite, finns ju mycket billigare STIer än den jag visade för 4500 pund.. wink

Jag misstänker att det är denna du funderar på? http://www.blocket.se/angelholm/Subaru_ … 22&w=3
Senast redigerat av ImprezaGC8 (22 november 2009)

Forummoderator
26 322 Inlägg
22 november 2009
#18
ImprezaGC8 skrev:
AirOne skrev:
Då är det ej inräknat att jag inte har 55k + 15-20k, plus dyrare försäkring (gissar jag på?) då det är en Sti?
Men jag förstår din tankegång såklart. Ballare att ha en "värre", helt klart. Men. Man måste tänka lite på budgeten också. Och vad man behöver. Är det verkligen så illa att köpa en för 55k?

Men kolla runt lite, finns ju mycket billigare STIer än den jag visade för 4500 pund.. wink

Jag misstänker att det är denna du funderar på? http://www.blocket.se/angelholm/Subaru_ … 22&w=3

Yes box. Fast när jag väl kommer till startgroparna så är det förmodligen någon helt annan jag kommer att inrikta mig på. Men just den var ett bra exempel. Inte så tokmånga mil. Fula fälgar (..hoppas inte ägaren av annonsen läser detta..) ingen vinge..ett litet kärleksbarn helt enkelt..
Det är nåt sånt jag är ute efter. En grund.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Impossible Is Nothing
128 Inlägg
22 november 2009
#19
ImprezaGC8 skrev:
Jag bumpar en 1 månad gammal tråd nu..

1. brandt_ vet inte vad han pratar (eller skriver) om. Gamla STi modeller har dessutom exakt samma material till drev osv, enda skillnaden är lägre utväxling / mindre drev vilket gör att dom håller något bättre. En 6 växlad newage STI låda är skottsäker och kostar runt 25k i England med alla nödvändiga tillbehör (dock ingen rolig diff)

Nänä, vet inte vad jag pratar om roll, inte så att jag har en kompis som har en impreza GT som har smällt växellådan mitt framför ögonen på mig när han skulle launcha och kom inte med något "men ööh nä man kan ju inte uttnyttja bilen då går den ju sönder, man ska kärringköra den då håller den". Sen att jag har hört av flera st här på garaget att växellådan är klen, det+att jag har sett det framför mig tycker jag räcker tillräckligt för att inte köpa en.

Sen vet jag inte om just den var slutkörd efter 11k mil men det känns som den håller på och trilla ihop i alla fall, kan vara måndagsex kanske? vet inte men jag baserar det jag skrivit utifrån det jag sett och hört. Så släpp det där med att dem är bra, bara för just du har en och tycker den är bra.
Senast redigerat av brandt_ (22 november 2009)

373 Inlägg
22 november 2009
#20
brandt_ skrev:
ImprezaGC8 skrev:
Jag bumpar en 1 månad gammal tråd nu..

1. brandt_ vet inte vad han pratar (eller skriver) om. Gamla STi modeller har dessutom exakt samma material till drev osv, enda skillnaden är lägre utväxling / mindre drev vilket gör att dom håller något bättre. En 6 växlad newage STI låda är skottsäker och kostar runt 25k i England med alla nödvändiga tillbehör (dock ingen rolig diff)

Nänä, vet inte vad jag pratar om roll, inte så att jag har en kompis som har en impreza GT som har smällt växellådan mitt framför ögonen på mig när han skulle launcha och kom inte med något "men ööh nä man kan ju inte uttnyttja bilen då går den ju sönder, man ska kärringköra den då håller den". Sen att jag har hört av flera st här på garaget att växellådan är klen, det+att jag har sett det framför mig tycker jag räcker tillräckligt för att inte köpa en.

Sen vet jag inte om just den var slutkörd efter 11k mil men det känns som den håller på och trilla ihop i alla fall, kan vara måndagsex kanske? vet inte men jag baserar det jag skrivit utifrån det jag sett och hört. Så släpp det där med att dem är bra, bara för just du har en och tycker den är bra.

Jag har också rasat en låda, och min bil hade bara gått 6600 mil... Men allt beror ju på hur bitarna har blivit behandlade och om bilen är trimmad eller om det sitter elak koppling på. Men att säga att lådan inte håller för originaleffekt är ju rent skitsnack och det finns många som kör runt/över 300hk/400nm med org lådan utan problem.

Jag har också provkört ett exemplar som hade gått 11,000 mil innan jag köpte min, skillnaden mellan den (skrothögen) och den jag till slut köpte var enorm och det fanns i princip inga likheter, så självklart skiljer det från bil till bil, vissa är helt enkelt sophögar.
Senast redigerat av ImprezaGC8 (22 november 2009)


Sök