AirOne skrev:
Ett par frågor till:
Fyrhjulsdriften sägs vara skottsäker? Stämmer det? Klart den inte är skottsäker men pålitlig? Funkar i alla lägen? Vad är det som ger sig, OM det ger sig?
Är lite dålig på det här med boxermotor. Vad sjutton menas med "boxer" egentligen? Och är de pålitliga, lite som B20/B23 är för Volvo?
Fyrhjulsdriften är konstant dvs den driver på alla fyra hjulen i alla lägen, 50/50 och 60/40 är dom driftlägen som subaru använt sig av.
Är en MYCKET fin fyrhjulsdrift, du har inga vinkelväxlar som ska kopplas in osv, sen är det även en symmetrisk fyrhjulsdrift, dvs alla drivaxlar är lika långa.
Subaru är enligt mig en utav dom absolut driftsäkraste bilarna på marknaden, på 2år har jag bytt 2st spindelleder som ett exempel.
En liten sjuka som dom flesta har är "klapper stagen" el krängningshämmar stagen, dom går ofta, inget som påverkar driften osv, dock får du ett kluckade ljud i bilen.
Boxen är precis som han länkade till "ImprezaGC8", kolvarna jobbar inte uppåt utan ifrån varandra, detta ska minska vibrationer från motor.
Porsche använder också boxer motor, och dom har precis som Subaru inte några problem med motorerna, grymt skön vridmomentskruva enligt min smak.
Hoppas det var svar som du ville ha.
Mvh Rickard