Mazdakillen skrev:
Jag har själv jobbat med Mazda.
Är dessutom Mazdatokig så min gissning är antigen oljan dock minns jag ej hur fasen man bytte olja i lådan men det kan vara något helt annat.
Det går att ta ut felkoder genom diagnosuttaget.
Dock har jag inte alla felkoder men jag har tillgång till endel som har med Solenoidventilerna.
Ta ut felkoder kan vem som helst göra om man inte är född i farstun.
Metod:
Öppna diagnosuttaget och bygla kontakten TEN och GND med en tunn kabel.
Det står innanför locket vilken det är.
Ta en diod eller allra bäst en analog voltmätare och koppla på följande vis:
Pluskabeln till voltmätaren kopplas till plus på batteriet och minussladden sätter du emot utaget som heter FEN.
Be någon slå på tändningen och då startar sekvensen.
Felkoderna för solenoiderna är 60-61-62-63-64-65-66.
Om vi leker med tanken att du får felkod 66 som är då ledningstrycksplenoid automatväxellåda
Så kommer voltmätaren först göra ett kort utslag för att berätta att "nu börjar jag"
Sedan kommer det först komma 6 långa utslag och sedan 6 snabba utslag, det bildar felkod 66.
Skulle det vara två fel så börjar den med den som ligger näsrmast i nummerordning säg tex att du får 6 långa och 1 kort så är det kod 61 och sedan får du 6 långa och 6 korta så har du kod 66 det alltså innebär två fel.
Åtgärda felen och sedan nollställ bilen genom att rycka ur batteripolerna och sedan trampa på bromsen i 5 sekunder och låt bilen stå orörd i ca 5-10 minuter sedan koppla på igen och slå på tändningen för att se att inga felkoder dyker upp igen.
Det kan vara så löjligt enkelt som att en kontakt kan ha ärgat, bilen är ju inte av årets modell längre även om det är väldigt sällsynt på Mazda att det blir så.
Men man kan aldrig vara för säker heller.
Nu funderar du säkert på att "fan kan man inte skaffa en billig OBD för att kolla istället"?
Svaret är nej, när den här bilen utvecklades fanns inte OBD.
De flesta bilar som läses med OBD är från årsmodeller sent 90 tal och frammåt och japanarna var rätt sena med obd.
Lycka till.
Alla älskar Mazda fråga oss som kör. Zoom-Zoom