3113
Sök

Mazda 626 2.5 V6 92`automatväxellåda fel

30 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hej. Det är så att när jag lägger i växeln och ska köra så reagerar bilen som om den var i neutral växeln, oberoende på om jag lägger den i  D, R eller dem andra. Den varvar men går inte fram så att säga. Trycker jag ner HOLD och försöker så börjar HOLD lampan blinka men ändå samma sak. Har kollat oljan i växellådan och den ligger på rätt nyvå. Undrar om det är nåt jag kan kolla på själv eller är det verkstan som gäller direkt? smile


7 100 Inlägg
21 oktober 2009
#2
byt olja och filter.

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

30 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
#3
Hmm ouk.


7 100 Inlägg
21 oktober 2009
#4
till och börja med iaf.vet min gammel scorpio var så där,och då var det dålig olja.

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

30 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
#5
Nån som har nåt att tillägga? wink


30 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#6
Nu är det så att jag har inte haft med automatlådor o göra förr. Hur byter man olja på en sån, och var sitter filtret? hmm


Motormontör
437 Inlägg
8 november 2009
#7
Jag har själv jobbat med Mazda.
Är dessutom Mazdatokig så min gissning är antigen oljan dock minns jag ej hur fasen man bytte olja i lådan men det kan vara något helt annat.
Det går att ta ut felkoder genom diagnosuttaget.
Dock har jag inte alla felkoder men jag har tillgång till endel som har med Solenoidventilerna.
Ta ut felkoder kan vem som helst göra om man inte är född i farstun.

Metod:

Öppna diagnosuttaget och bygla kontakten TEN och GND med en tunn kabel.
Det står innanför locket vilken det är.
Ta en diod eller allra bäst en analog voltmätare och koppla på följande vis:

Pluskabeln till voltmätaren kopplas till plus på batteriet och minussladden sätter du emot utaget som heter FEN.

Be någon slå på tändningen och då startar sekvensen.
Felkoderna för solenoiderna är 60-61-62-63-64-65-66.
Om vi leker med tanken att du får felkod 66 som är då ledningstrycksplenoid automatväxellåda
Så kommer voltmätaren först göra ett kort utslag för att berätta att "nu börjar jag"
Sedan kommer det först komma 6 långa utslag och sedan 6 snabba utslag, det bildar felkod 66.
Skulle det vara två fel så börjar den med den som ligger näsrmast i nummerordning säg tex att du får 6 långa och 1 kort så är det kod 61 och sedan får du 6 långa och 6 korta så har du kod 66 det alltså innebär två fel.
Åtgärda felen och sedan nollställ bilen genom att rycka ur batteripolerna och sedan trampa på bromsen i 5 sekunder och låt bilen stå orörd i ca 5-10 minuter sedan koppla på igen och slå på tändningen för att se att inga felkoder dyker upp igen.
Det kan vara så löjligt enkelt som att en kontakt kan ha ärgat, bilen är ju inte av årets modell längre även om det är väldigt sällsynt på Mazda att det blir så.
Men man kan aldrig vara för säker heller.

Nu funderar du säkert på att "fan kan man inte skaffa en billig OBD för att kolla istället"?
Svaret är nej, när den här bilen utvecklades fanns inte OBD.
De flesta bilar som läses med OBD är från årsmodeller sent 90 tal och frammåt och japanarna var rätt sena med obd.

Lycka till.

Alla älskar Mazda fråga oss som kör. Zoom-Zoom

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

260 Inlägg
8 november 2009
#8
Mazdakillen skrev:
Jag har själv jobbat med Mazda.
Är dessutom Mazdatokig så min gissning är antigen oljan dock minns jag ej hur fasen man bytte olja i lådan men det kan vara något helt annat.
Det går att ta ut felkoder genom diagnosuttaget.
Dock har jag inte alla felkoder men jag har tillgång till endel som har med Solenoidventilerna.
Ta ut felkoder kan vem som helst göra om man inte är född i farstun.

Metod:

Öppna diagnosuttaget och bygla kontakten TEN och GND med en tunn kabel.
Det står innanför locket vilken det är.
Ta en diod eller allra bäst en analog voltmätare och koppla på följande vis:

Pluskabeln till voltmätaren kopplas till plus på batteriet och minussladden sätter du emot utaget som heter FEN.

Be någon slå på tändningen och då startar sekvensen.
Felkoderna för solenoiderna är 60-61-62-63-64-65-66.
Om vi leker med tanken att du får felkod 66 som är då ledningstrycksplenoid automatväxellåda
Så kommer voltmätaren först göra ett kort utslag för att berätta att "nu börjar jag"
Sedan kommer det först komma 6 långa utslag och sedan 6 snabba utslag, det bildar felkod 66.
Skulle det vara två fel så börjar den med den som ligger näsrmast i nummerordning säg tex att du får 6 långa och 1 kort så är det kod 61 och sedan får du 6 långa och 6 korta så har du kod 66 det alltså innebär två fel.
Åtgärda felen och sedan nollställ bilen genom att rycka ur batteripolerna och sedan trampa på bromsen i 5 sekunder och låt bilen stå orörd i ca 5-10 minuter sedan koppla på igen och slå på tändningen för att se att inga felkoder dyker upp igen.
Det kan vara så löjligt enkelt som att en kontakt kan ha ärgat, bilen är ju inte av årets modell längre även om det är väldigt sällsynt på Mazda att det blir så.
Men man kan aldrig vara för säker heller.

Nu funderar du säkert på att "fan kan man inte skaffa en billig OBD för att kolla istället"?
Svaret är nej, när den här bilen utvecklades fanns inte OBD.
De flesta bilar som läses med OBD är från årsmodeller sent 90 tal och frammåt och japanarna var rätt sena med obd.

Lycka till.

Alla älskar Mazda fråga oss som kör. Zoom-Zoom

Har du någon lista på felkoder, helst på svenska.

Nu en Audi A4 -96

Motormontör
437 Inlägg
8 november 2009
#9
Jag har felkoder till allt i stortsett som styr av EGI boxen, databogen alltså.
På Mazdaspråk kallas insprutningesystemet för EGI=))
Här kommer listan med de jag har tillgång till.

Kod                                    Enhet
1                                        Tändningspulsen
2                                        Varvtalsgivaren   Vevaxelgivaren fungerar som varvtalsgivare på de flesta
3                                        Varvtalsgivaren    Äldre Mazdor som saknar kamaxelgivare
4                                        Varvtalsgivaren             
5                                        Knackgivaren
6                                        Fordonets hastighetsgivare
8                                        Luftflödesmätaren (LMM)
9                                        Kylvätskans tempraturgivare
10                                      Lufttempraturgivaren
                                         Sitter oftast integrerad i LMM-
                                         Men tex Z5 motorn sitter de sepparat.
12                                     Trottelns possitionsgivare
14                                     Styrmodulen (EGI BOXEN)
15                                     Syresensorn
16                                     Återcirkulationsgivaren
17                                     Lambdasonden
23                                     Syresensorn
24                                     Lambdasonden
25                                     Bränsletrycksregulatons solenoidventil
26                                     Kolkanistervnetilen
28                                     Solenoidventil, återcirkulationens
                                         Vaccum.
29                                      Solenoidventil, återcirkulationens
                                             Ventilation
34                                         Tomgångsventil A
35                                         Tomgångsventil B
41                                         Solenoidventil
                                             Variabelt insugsystem1
46                                         Solenoidventil
                                             Variabelt insugssytem 2
                                             Annat kallat VRIS på V6 och VICS på
                                             alla 4 cydlindriga motorer.
55                                          Fordonets hastighetsgivare
56                                          Tempraturgivare Automatväxellåda
60                                          Solenoidventil växling 1-2
                                              Automatväxellåda
61                                           Solenoidventil växling 2-3
                                              Automatväxellåda
62                                           Solenoidventil växling 3-4
                                               Automatväxellåda
63                                           Solenoidventil
                                              Låsning av automatväxellåda
64                                           Den här koden är lite rolig för den
                                               har två betydelser.
64                                            Solenoidventil växling 3-2
                                               Automatväxellåda
64                                            Kylfläktens relä.

65                                             Låssolenoid Automatväxellåda
66                                            Ledningstryckssolenoid
                                                Automatväxellåda
67                                            Kylfläktens relä (låg temeratur)
68                                            Kylfläktens relä (hög temperatur
69                                            Kylfläktens termogivare             


Sen finns det en annan kod som är stort? den betyder klantig hemma mek=)) just joking haha.
Nämen där är alla koder på allt som har med motor och insprutningen att göra.
Däremot har jag inget för övriga system som AC styrning, ABS bromsar osv dessvärre.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

260 Inlägg
8 november 2009
#10
Tack för den.smile

Nu en Audi A4 -96

Motormontör
437 Inlägg
8 november 2009
#11
Det var så lite så=))
Alltid kul när man får användning för sina gammla erfarenheter.
Men ja jag måste erkänna jag kan inte alla i huvudet men jag har en bok med alla koderna=))
Nä själv ska jag ner och dona lite med mitt VRIS system... solenoiderna öppnar samtidigt och stänger samtidigt vilket de inte ska tackvare jag har kopplat ihop dem.
Så jag ska låna en ventil från avgascirkulationen eftersom några vaccumuttag har pajjat och montera dem på VRIS systemet istället.
Viktigare med kraft en avgasrening de lilla den gör=))

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

260 Inlägg
8 november 2009
#12
Mazdakillen skrev:
Det var så lite så=))
Alltid kul när man får användning för sina gammla erfarenheter.
Men ja jag måste erkänna jag kan inte alla i huvudet men jag har en bok med alla koderna=))
Nä själv ska jag ner och dona lite med mitt VRIS system... solenoiderna öppnar samtidigt och stänger samtidigt vilket de inte ska tackvare jag har kopplat ihop dem.
Så jag ska låna en ventil från avgascirkulationen eftersom några vaccumuttag har pajjat och montera dem på VRIS systemet istället.
Viktigare med kraft en avgasrening de lilla den gör=))

Då vet du också om dessa kantakter är till Lambdasonderna.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/124976/797887_xwumiq.jpg

Nu en Audi A4 -96

Motormontör
437 Inlägg
8 november 2009
#13
bilden är för nära tagen för att jag ska kunna se exakt vad det är.
Men en sak är sann pch det är att det sitter bara en lambdasond på V6orna.
Kontakten till den brukar vanligtvis sitta nära motorn en bit upp, bara följa kabeln så finner du kontakten.
Men det där ser inte ut som att vara lambdakontakter utan det där är något annat. Som sagt svårt att se när jag inte ser dess placering

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

260 Inlägg
8 november 2009
#14
Mazdakillen skrev:
bilden är för nära tagen för att jag ska kunna se exakt vad det är.
Men en sak är sann pch det är att det sitter bara en lambdasond på V6orna.
Kontakten till den brukar vanligtvis sitta nära motorn en bit upp, bara följa kabeln så finner du kontakten.
Men det där ser inte ut som att vara lambdakontakter utan det där är något annat. Som sagt svårt att se när jag inte ser dess placering

Enligt en mazda återförsälgare skall det vara två.
Får väl krypa under bilen och kolla.

Nu en Audi A4 -96

Motormontör
437 Inlägg
8 november 2009
#15
Det var märkligt för det finns bara en och den sitter på början av downpipen på grenröret.
Det finns ingen på den bakre och på katten sitter det ingen och det finns ingen på bakre grenröret.
Har kollat på nämligen bättre grenrör och det finns inga uttag för en till.
Och det fanns bara en sådan kontakt på kabelhärvan jag fick med när jag beställde min KLDE motor som jag hängde ner i min MX3.
KLDE är den "snälla" 2.5 liters V6an som sitter standard i 626 V6, MX6 V6 och Ford Probe V6.
Dock var jag klantig och hänga i motorn med 626 kabelhärvan och det skulle vara MX3 härvan vilket resulterade i massa extrajobb=)) Haha fy fan va sur jag var när jag gjorde det misstaget.
Jag kom tänka på en annan sak med bilden du skickade med, kablarna till lambdasonden går rakt in i härvan men det sitter en kontakt för att man ska enklare kunna byta om den pajjar. Men den delen som går till EGI boxen går rakt in i härvan. Jag tror mera att de tjofräserna du har på bilden kan vara några Solenoider till Automatlåda eller så.
Nä nu blir det sova och drömma om de där kammarna jag hittade till den vassare 2.5 liters V6an.
Ska beställa dem så fort jag kan till min motor.
Det är i grund och botten samma motorer KLDE och KLZE.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

260 Inlägg
9 november 2009
#16
Kolla här.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/124976/798349_2gd8wl.jpg

Nu en Audi A4 -96

30 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
#17
Hey igen. Ville bara säga att felet var en givare som sitter vid en spak som går till växellådan. Har tyvärr inte hittat en hel någonstans så bilen bara står avställd.


7 100 Inlägg
27 januari 2010
#18
tur att du hittade felet iaf smile

kollat på hos mazda,mekonomen,biltema?

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

30 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
#19
Nea det var slut på mazda lagret sa verkstan. Säljer den i reservdelar nu istället, eftersom det skulle bli dyrt att fixa handbromset som var trasig ändå smile


7 100 Inlägg
27 januari 2010
#20
om inte annat så sälj den till mej ist big_smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!


Sök