3269
Sök

Är det olagligt att köra utan ljuddämpare?

Rocknroller
296 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Hej har tappat sista burken på min bil har kört ett tag men för ett tag sen börja min farsa tjöta om att det inte var lagligt att åka så är detta sant? för han påstår att om snuten stoppar mig så får jag kör förbud :S

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså

* Voff voff *
10 585 Inlägg
21 oktober 2009
Njae... Du kan ju få ett föreläggande om besiktning och om det inte uppfylls inom angiven tid får du köris, men att du skulle få körförbud på plats håller jag för ganska otroligt!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 354 Inlägg
21 oktober 2009
har du inte mittendämparen kvar?
Har läst (har inte länken just nu) att det är bara krav på minst 1 dämpare så har du mittendämparen kvar o den inte låter för mkt så borde det gå.

Ska se om jag hittar länken...
Senast redigerat av Seth (21 oktober 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Rocknroller
296 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
jo det har jag. bara sista burken och bakaxel röret som rammlat av
Senast redigerat av zedthepunk (21 oktober 2009)

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså

1 926 Inlägg
21 oktober 2009
Så länge det inte brööölar allt för mycket så är det väl ingen fara?

8 156 Inlägg
21 oktober 2009

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Rocknroller
296 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
hmm den låter inte mycket för jag har två burkar kvar och den låter inte mycket

Rocknroller
296 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
zedthepunk skrev:
hmm den låter inte mycket för jag har två burkar kvar och den låter inte mycket

nu har jag hakat upp mig också x)

1 926 Inlägg
21 oktober 2009
Haha. Då ska det nog inte vara någon fara.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
21 oktober 2009
så länge du har en ljudämpare kvar så äre ingen som bryr sig då de inte låter spec mkt värre om de tex går av mellan grenrör och katten då jävlar låter de satan de gillar ju inte snutarna då får man ombes / ev böter på alla 2or de hittar

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
21 oktober 2009
smile  Fins decibell limit´s vad som axepteras .... å ej ...

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

Offroad Racing
3 122 Inlägg
21 oktober 2009
lonewolf-holm skrev:
smile  Fins decibell limit´s vad som axepteras .... å ej ...

Exakt. Sen om det krävs en dämpare eller tre för att komma ner i rätt ljudstyrka har ingen betydelse. Finns inga bestämmelser om att man måste ha ett visst antal dämpare. Bara ljudnivån som har betydelse.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

58 Inlägg
21 oktober 2009
Ja och nej.
Har den gått av under bilen och man inte förlänger röret så det sticker utanför e det ju inte så bra.
Har man förlängt röret och det inte låter så mycket e det väl lugnt.
Det e vad jag tror iallafal. l

Livet e för kort för att planera för framtiden, lev livet nu

767 Inlägg
21 oktober 2009
zedthepunk skrev:
Hej har tappat sista burken på min bil har kört ett tag men för ett tag sen börja min farsa tjöta om att det inte var lagligt att åka så är detta sant? för han påstår att om snuten stoppar mig så får jag kör förbud :S

Jag kör med 1 ljud dämpare och sen raka rör och jag har inte fått körförbud. har besiktat 2 gånger med det och det är inga problem. bara den inte låter för högt så är det ingen fara smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
21 oktober 2009
Jiimpa skrev:
zedthepunk skrev:

Jag kör med 1 ljud dämpare och sen raka rör och jag har inte fått körförbud. har besiktat 2 gånger med det och det är inga problem. bara den inte låter för högt så är det ingen fara smile

Precis. det får låta riktigt högt innan någon ska säga något.

Bara alla värden och bla bla bla är okej,

Hör man bilen på 1 mils avstånd så kanske det är lite väl men annars är det lugnt smile

Professionell amatör
451 Inlägg
21 oktober 2009
Jag har helt raka rör på min tdi, det gick igenom besiktningen också ^^ Har dock plockat bort katten nu efter bes, men turbon slår ihjäl en hel del ljud så inga problem än iaf smile

AUDI - Four rings to rule them all

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
22 oktober 2009
Ljudet är det minsta problemet.
Att avgassystemet slutar under bilen är betydligt värre. Så antingen lagar dun det seriöst eller så drar du en flexslang och det är lagligt...
(Jag rekommenderar dock att montera 2-3extra dämpare då jag är trött på alla 740 med nån friflödesdämpare och varvstopp.) wink

Utbildad Service tekniker
117 Inlägg
22 oktober 2009
sirmiro skrev:
Att avgassystemet slutar under bilen är betydligt värre. Så antingen lagar dun det seriöst eller så drar du en flexslang och det är lagligt...
(Jag rekommenderar dock att montera 2-3extra dämpare då jag är trött på alla 740 med nån friflödesdämpare och varvstopp.) wink

om du är trött på sådana 740 is får du väl köpa dig hörselskydd

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
22 oktober 2009
Mattley skrev:
sirmiro skrev:

Annars kan man ju ringa polisen och se till att de som gör det får böter för störande av ordning efter kl 22 i en tätort. Så mycket man kan göra.
Men att folk som just fått körkortet står i sin volvo utan dämpare och torrvarvar till varvstopp är något som är onödigt i alla avseenden. Om de sen kör och det låter så är det en helt annan sak. Men det är inget vi behöver ta mer i denna tråd, den här handlar om vad som är lagligt. Och en bil med sugmotor utan dämpare klarar oftast inte de ljudkrav som finns kvällstid, medan en turbomaskin ofta låter mindre och klarar det vid lugn körning...

806 Inlägg
22 oktober 2009
sirmiro skrev:
Mattley skrev:
sirmiro skrev:

Annars kan man ju ringa polisen och se till att de som gör det får böter för störande av ordning efter kl 22 i en tätort. Så mycket man kan göra.
Men att folk som just fått körkortet står i sin volvo utan dämpare och torrvarvar till varvstopp är något som är onödigt i alla avseenden. Om de sen kör och det låter så är det en helt annan sak. Men det är inget vi behöver ta mer i denna tråd, den här handlar om vad som är lagligt. Och en bil med sugmotor utan dämpare klarar oftast inte de ljudkrav som finns kvällstid, medan en turbomaskin ofta låter mindre och klarar det vid lugn körning...

Hur står man i en Volvo? Hahaha den fick du faktiskt ta

Sök