3538
Sök

Hemma högtalare samt kopplingsfrågor!

14 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Det är nämligen så att jag har kommit över 2st Toshiba hemma högtalare med 8tums basar jag tänkte montera in i skuffen på Kadetten. cool Jag har hört att man får 4 ohm om man paralellkopplar dem, är detta sant?

Sen undrar jag även om man kan driva båda basarna samt ett par 6x9or med ett 4kanals Jula steg. Basarnas effekt är på 35w RMS 70w max, 6x9ornas RMS är 45w och max är 200w. Steget ligger på 65w RMS... Jag har även ett par 4tums sony koaxialer jag hade tänkt driva med huvudenheten (JVC KD-G421). Hur tror ni allt detta kommer lira ihop? Jag har inte allt för stora krav på ljudet, men vill att det ska låta bra för sitt pris så att säga. smile

Musiken jag kommer lyssna på är reaggea och hiphop, bilen är en Opel Kadett E. smile

297 Inlägg
21 oktober 2009
det är alltså hela högtalarlådor med diskant och mid också lr e de bara basarna vi pratar om?

EDIT: har tråkigt så uttgår från att du bara ska använda basarna, då misstänker jag att dom ligger på 8ohm, om steget går att brygga så skulle jag göra det på 2 kanaler och driva basarna på den, och sen 6*9orna på varsin kanal som blir över, om steget inte går att brygga däremot vet jag inte hur man skulle kunna koppla, för att koppla in 8ohms högtalare på ett bilslutsteg känns osäkert på något vis, aldrig testat de.
Senast redigerat av Jonathan_lindgren (21 oktober 2009)

14 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Jonathan_lindgren skrev:
det är alltså hela högtalarlådor med diskant och mid också lr e de bara basarna vi pratar om?

Det är bas och någon liten diskant i. smile

Bild på grejerna:

http://i34.tinypic.com/160dkt0.jpg

Ignorera den röda ringen...

14 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Jonathan_lindgren skrev:

EDIT: har tråkigt så uttgår från att du bara ska använda basarna, då misstänker jag att dom ligger på 8ohm, om steget går att brygga så skulle jag göra det på 2 kanaler och driva basarna på den, och sen 6*9orna på varsin kanal som blir över, om steget inte går att brygga däremot vet jag inte hur man skulle kunna koppla, för att koppla in 8ohms högtalare på ett bilslutsteg känns osäkert på något vis, aldrig testat de.

Okej, kan man inte paralellkoppla basarna bara? Har för mig att någon skrev det i nån annan tråd.

Edit:

Hur bryggar man ett steg förresten? Har inte hört begreppet innan...
Senast redigerat av Heynes (21 oktober 2009)

297 Inlägg
21 oktober 2009
de du skulle kunna göra är att skruva ut basellementet och sedan koppla ur diskanten helt enkelt smile och sen bara parallelkoppla båda lådorna.

hur du bryggkopplar står i stegets manual om det nu går att göra det. är mer inne på hemma högtalare så kan inte särskilt bra med billjud, men det innebär iaf att man sammankopplar 2 kanaler till en kanal och får ut mer effekt smile blir även mono ljud, asså inget höger vänster ljud.
Senast redigerat av Jonathan_lindgren (21 oktober 2009)

14 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Jonathan_lindgren skrev:
de du skulle kunna göra är att skruva ut basellementet och sedan koppla ur diskanten helt enkelt smile och sen bara parallelkoppla båda lådorna.

hur du bryggkopplar står i stegets manual om det nu går att göra det. är mer inne på hemma högtalare så kan inte särskilt bra med billjud, men det innebär iaf att man sammankopplar 2 kanaler till en kanal och får ut mer effekt smile blir även mono ljud, asså inget höger vänster ljud.

Okej, tack för svaret! big_smile

Edit: Jag har ingen manual till steget, och det finns inte på nätet heller. Men det är bryggkopplingsbart enligt julas hemsida... tongue Dock står det inte hur man gör, någon som kan fixa en liten guide?
Senast redigerat av Heynes (21 oktober 2009)

2 024 Inlägg
21 oktober 2009
Dubbelkolla oxå att högtalarna verkligen är 8ohm innan du paralellkopplar dem, det finns faktiskt en del 4ohms hemmahögtalare oxå.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

14 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
Expoze skrev:
Dubbelkolla oxå att högtalarna verkligen är 8ohm innan du paralellkopplar dem, det finns faktiskt en del 4ohms hemmahögtalare oxå.

Det står 8 ohm på en klibba bak på, så det är jag säker på att det är. tongue

Måste man paralellkoppla dem om man ska bryggkoppla steget? Nu blev jag lite förvirrad... tongue

297 Inlägg
22 oktober 2009
Heynes skrev:
Expoze skrev:

Det står 8 ohm på en klibba bak på, så det är jag säker på att det är. tongue

Måste man paralellkoppla dem om man ska bryggkoppla steget? Nu blev jag lite förvirrad... tongue

står det på högtalarlådan? kan ju va en 4ohms diskant och en 4ohms bas som sitter i serie isf så att det blir 8ohm

EDIT: nej de måste du väl inte, men för att få 2 8 ohms element till 4 måste du parallelkoppla, och ett bryggkopplat steg ska köras i 4ohm smile kruxet är att du kan inte parallelkoppla dom och sen köra på varsin kanal, därav bryggkopplingen så att du får mer effekt + att det är INTE kul å ha basar som ligger på tex en höger kanal :S i visa technolåtar ändras ju ljudet fram och tillbaka från höger till vänster snabbt, då försvinner all bas när ljudet går över till motsatta sidan, detta undviks med bryggkoppling då det blir monoljud smile
Senast redigerat av Jonathan_lindgren (22 oktober 2009)

2 024 Inlägg
22 oktober 2009
Du kan aldrig sätta en bas och en diskant i serie.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

297 Inlägg
22 oktober 2009
Expoze skrev:

nej visst fan -.- dum jag e... skyller på sjukdom

14 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
Jonathan_lindgren skrev:
Expoze skrev:

nej visst fan -.- dum jag e... skyller på sjukdom

Okej, för jag blev nämligen tillsagt idag att det bara gick att köra med 1 bas. Är detta sant?

Eller kan jag paralellkoppla de två lådorna och koppla till en bryggkopplad kanal? Dvs att jag bryggkopplar kanal 3 och 4 och kopplar de paralellkopplade basarna dit?

Edit: Har jag gjort rätt på bild här när jag kopplade bort diskanterna?

http://i35.tinypic.com/j7givk.jpg
Senast redigerat av Heynes (22 oktober 2009)

2 024 Inlägg
22 oktober 2009
Jodå , det är rätt bortkopplat.
Angående inkoppling så borde det gå utmärkt att paralellkoppla dessa och sätta på de bryggkopplade utgångarna 3 och 4 på ditt steg. Exakt hur bryggkoppling går till på ditt steg är omöjligt att avgöra utan att se det, ta en bild på anslutningarna och inställningarna och få med texten så kan man lätt säga hur du ska göra.

Samarbetspartners:

14 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
Expoze skrev:
Jodå , det är rätt bortkopplat.
Angående inkoppling så borde det gå utmärkt att paralellkoppla dessa och sätta på de bryggkopplade utgångarna 3 och 4 på ditt steg. Exakt hur bryggkoppling går till på ditt steg är omöjligt att avgöra utan att se det, ta en bild på anslutningarna och inställningarna och få med texten så kan man lätt säga hur du ska göra.

Okej, tack som fan för infon! big_smile Garaget är riktigt nice, tror jag blir kvar här ett tag!

Här är bild på steget:

http://i34.tinypic.com/2quhzk9.jpg

2 024 Inlägg
22 oktober 2009
Där är ju rätt tydligt hur du kopplar bryggat.
+ till + på kanal 3 och - till - på kanal 4.

Samarbetspartners:

14 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
Expoze skrev:
Där är ju rätt tydligt hur du kopplar bryggat.
+ till + på kanal 3 och - till - på kanal 4.

Yes yes. smile

Förresten, sladdarna som blev över från när jag kopplade bort diskanterna, kan jag koppla ihop de med de lika dana på andra basen så blir de paralellkopplade eller?

2 024 Inlägg
22 oktober 2009
Bättre att koppla ihop det på steget så du inte får kablar hängande ut som du måste klämma mellan basen och lådan

Samarbetspartners:

14 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
Expoze skrev:
Bättre att koppla ihop det på steget så du inte får kablar hängande ut som du måste klämma mellan basen och lådan

Sant ifs! Tack för all hjälp och hoppas att allt går väl nu! big_smile

Sök