3660
Sök

Lås denna tråd

185 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hej jag undrar om man kan kan sätta i en v12 i en volvo 240?
Senast redigerat av Passat_Turbo (23 oktober 2009)


Performance meck
342 Inlägg
22 oktober 2009
#2
har du bara en tid och svets så går det att lösa 240 har rätt så mkt plats i motor rummet.

Mvh viktor

Gorgilus addictus
4 760 Inlägg
22 oktober 2009
#3
Oh ja. Allt går om man bara vill.

Har du bara kunskapen så kan man göra exakt vad som helst!

Allt för den där jävla hatten!

4 001 Inlägg
22 oktober 2009
#4
Visst kan man det, men att besiktiga med det är värre men det beror ju iofs. hur mycket man tänkt göra för övrigt med den.

Har för mig att det är max 220hk i med original ventilerade skivor fram & 1031 bakaxel

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 oktober 2009
#5
Wooow, inga små planer det inte. Ser nog trång ut när vissa lagt i V8.

Men som sagt, allt går..men att besikta den kan du ju glömma wink



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 001 Inlägg
22 oktober 2009
#6
ifall du ska besiktiga som ombyggt fordon så krävs det en del andra modifieringar mer, ett motorbyte räcker.

Men visst går det

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Gorgilus addictus
4 760 Inlägg
22 oktober 2009
#7
Passat_Turbo skrev:
men det finns väl v12:a small block. går det inta att besiktiga den som ombyggt fordon.

Ja det bör ju gå, om du typ byter ut typ allt som har med bromsar, hjulupphängning m.m.

Allt för den där jävla hatten!

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
23 oktober 2009
#8
Passat_Turbo skrev:
men det finns väl v12:a small block. går det inta att besiktiga den som ombyggt fordon.

Definera vad du menar med "V12 small block" eru snäll roll

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

8 156 Inlägg
23 oktober 2009
#9
Allt beror på vilken V12 du hade planerat att stoppa i och hur mycket du vill bygga om framvagnen.

http://www.falconerengines.com/app/v12_app_1.php

15kW/100kg tjänstevikt är maxgränsen. Sen så har vi problemet med vridmomenten också.
Men om du tar ur baksätet, flyttar bak framsätena, instrumentbrädan och torpeden en halvmeter så borde det gå att klämma in en V12:a. Alternativt så tar du ut baksätena och mittmonterar en V12:a där istället.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

982 Inlägg
23 oktober 2009
#10
bmw 750/850 motor är ju lätt att få tag på iaf..borde gå att tränga ner

864 Inlägg
23 oktober 2009
#11
Utan modifieringar, skojar du eller?

1 497 Inlägg
23 oktober 2009
#12
roll

3 121 Inlägg
23 oktober 2009
#13
Passat_Turbo skrev:
efter vad jag har läst nu så kan man få ner en v10:a en sån som sitter i dodge viper i en 240 utan modiferingar. men jag kan ha fel

Inte utan total ombyggnad är vad jag tror...cool


4 005 Inlägg
23 oktober 2009
#14
Passat_Turbo skrev:
jag läste på en sida att en v 10:a skulle passa rätt bra nästan utan modifieringar. nu hittar jag inte den sidan.

Det beror ju på vems defination av "nästan utan modifieringar" är.

Någon som bygger amatörfordon hela dagarna och gjort det i 30 år eller någon 18åring som har läst på ett forum.

Rätt mycket jobb är det ja. Varför man nu ens vill ha en V10/V12 i en 240...


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
23 oktober 2009
#15
Har en polare som håller på med en Viper twin turbo i sin 240 så plats får den. Extremt modifierad i motorrummet e den inte. Killen har vart med i Bilsport med bilen men då satt det V8a i det va i somras nån gång bilen e blåmettalick med vita compomotive å kallas för "The Jericho" ingen aning om det finns några bilder på ombyggnatioen å beskåda på nätet du får väll googla.

Hade iaf en bild på bilen här med V8a dock

https://www1.garaget.org/gallery/archive/82794/458295_octj16.jpg

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

4 001 Inlägg
23 oktober 2009
#16
Jag har för mig att det finns vissa delar av bilen som man inte får bygga om, som t.ex torpedvägg men jag kan ha fel.

505hk i en 240 kan man ALDRIG besiktiga lagligt med.

Edit: men det hade varit ett roligt projekt att se, kolla med www.sfro.com
att fråga här kommer du troligtvis inte så långt på
Senast redigerat av kolvas (23 oktober 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Pan
23 oktober 2009
#17
kolvas skrev:
505hk i en 240 kan man ALDRIG besiktiga lagligt med.

Känns inte som det spelar så stor roll med bes för ett sånt bygge i mitt tycke. Hur många kör inte med bes motor osv. Ändå skillnaden då är ju att den ser bra ut på pappret hehe tongue

Ointresserad.
936 Inlägg
23 oktober 2009
#18
Allt går. Räkna med en helvetes massa kap/slip och svetsjobb dock.

Teabag appreciation club.

926 Inlägg
23 oktober 2009
#19
Finns ju några BMW V12:or på Blocket. Bara att handla och börja mäta :-)
Dom är inte många cm längre än en vanlig 6:a

Mats

4 005 Inlägg
23 oktober 2009
#20
Börjar lukta troll?



Sök