3802
Sök

Varför drar Volvo 740 så mycket jämfört med andra bilar med samma egenskaper

4 637 Inlägg
23 oktober 2009
#21
Diesel_77 skrev:
Många brukar ta bort katten från bilen. Dom säger att det går snålare då.

Jag har alltid hört att de dricker mer om den tas bort. Katten gör att soppan används mer effektivt trots att motståndet minskar.
Senast redigerat av EmilHammarlund (23 oktober 2009)

Driifter;)
1 630 Inlägg
23 oktober 2009
#22
tycker den där jäkla F motorn i 240 verkar dra mera soppa hur de nu skulle komma sig skummt

Min GLT med E motor som gått 25K++ drar 0.9 - 1 L/mil medans F motorn på 13K mil verkar omöjlig o komma under 1l/mil med trots samma körsätt o samma sträcka i princip när man pendlar till jobbet

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

15 Inlägg
23 oktober 2009
#23
Min 245a dricker 0.9 per mil normal körning, tycker inte det e så farligt. om folk säger att det e mycket säger jag att kvalitet kostar tongue.

" Jävla Gött brännvin, vem fan släckte ljuset "

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
23 oktober 2009
#24
Amazon_123GT skrev:
tycker den där jäkla F motorn i 240 verkar dra mera soppa hur de nu skulle komma sig skummt

Min GLT med E motor som gått 25K++ drar 0.9 - 1 L/mil medans F motorn på 13K mil verkar omöjlig o komma under 1l/mil med trots samma körsätt o samma sträcka i princip när man pendlar till jobbet

skummt. när min 240 va i bruk då farsan hade den så drog den typ lågt 0.8 å den har gått 36++ och va 4 växlad å det va en b230f å det är likadant med morsans 245a  med samma motor och årsmodell men med 5 växlar, dock så drar den inte alls så lite när jag kör men det beror på min gasfot
Senast redigerat av xorox_88 (23 oktober 2009)

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

407 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
#25
steifan skrev:
Jämförande exempel av Volvo 740 GLE (med B23E-motorn 129hk/~190Nm) och Audi 100 CC från
en Teknikens Värld tidning av årsmodell 1985:
http://www.forumbilder.se/images/1e232009451537a56.jpg

Bör tilläggas att Audin i sammanhanget är hal som en tvål luftmotståndsmässigt tongue


Hur som helst så är det väl gissningsvis frontarean
bilarna som är boven bakom den lite högre förbrukningen.

Om jag skulle montera dit en 940 front (ursäkta, jag vet att det kallas 760 front för 760 för först med den fronten wink ) på min 740, samt en m46 + OD.
Skulle jag märka något då?
940 front är ju snyggare än 740 front. Om man gör det på rätt sätt.
Senast redigerat av Diesel_77 (25 oktober 2009)

110 Inlägg
25 oktober 2009
#26
tycker inte det är nån farlig förbrukning på volvo motorerna,
en 744 jag hade fick jag ALDRIG att dra under 2l/milen
samma "bil" när kompisen körde gick på 1,1l/milen
allt beror på körsätt, jag släppt aldrig gasen innan varvstoppen, gjorde hårda starter osv hela tiden, när polarn körde så visst var det väll skapligt höga varv, men aldrig lika länge på varje växel osv, så antingen tänker man på hur man kör och får ner soppa förbrukningen obetydligt lite, eller så kör man precis som man vill, betalar soppa räkningen och har roligt!smile


407 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
#27
Många säger att M46 OD är byggd för att minska förbrukningen med en dl jämfört med M47. Det tycker jag är mycket. Men......varför hade inte B230F m46 OD?

940 front ska jag skaffa. Tycker det ät najs.

110 Inlägg
25 oktober 2009
#28
Diesel_77 skrev:
Många säger att M46 OD är byggd för att minska förbrukningen med en dl jämfört med M47. Det tycker jag är mycket. Men......varför hade inte B230F m46 OD?

940 front ska jag skaffa. Tycker det ät najs.

Om nu inte jag har tappat minnet totalt sen man höll på med utväxlingar till epor osv, så är det exakt samma utväxling på både m46 och m47.  har kört flera av mina bilar med både m46/m47 och det ända som skiljer är el femman på 46an och vanlig femma på 47an.
och m47an dök ju upp i bilarna efter m46an. M46 ska dock vara starkare än m47 som alla säger, dock har jag bara rasat en m46 och inte nån m47!


huh?
10 427 Inlägg
25 oktober 2009
#29
Diesel_77 skrev:
steifan skrev:
Jämförande exempel av Volvo 740 GLE (med B23E-motorn 129hk/~190Nm) och Audi 100 CC från
en Teknikens Värld tidning av årsmodell 1985:
http://www.forumbilder.se/images/1e232009451537a56.jpg

Bör tilläggas att Audin i sammanhanget är hal som en tvål luftmotståndsmässigt tongue


Hur som helst så är det väl gissningsvis frontarean
bilarna som är boven bakom den lite högre förbrukningen.

Om jag skulle montera dit en 940 front (ursäkta, jag vet att det kallas 760 front för 760 för först med den fronten wink ) på min 740, samt en m46 + OD.
Skulle jag märka något då?
940 front är ju snyggare än 740 front. Om man gör det på rätt sätt.

Ja luftmotståndet sänktes ganska ordentligt med den vinklade fronten.
Ännu mer sen på sedanmodellen 940 då hela bakdelen blev högre.
Men har inga exakta siffror på lager.

Vet inte riktigt vad den lite högre utväxlingen på överväxeln ger i förbättrad bränsleförbrukning.


407 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
#30
steifan skrev:
Diesel_77 skrev:
steifan skrev:
Jämförande exempel av Volvo 740 GLE (med B23E-motorn 129hk/~190Nm) och Audi 100 CC från
en Teknikens Värld tidning av årsmodell 1985:
http://www.forumbilder.se/images/1e232009451537a56.jpg

Bör tilläggas att Audin i sammanhanget är hal som en tvål luftmotståndsmässigt tongue


Hur som helst så är det väl gissningsvis frontarean
bilarna som är boven bakom den lite högre förbrukningen.

Om jag skulle montera dit en 940 front (ursäkta, jag vet att det kallas 760 front för 760 för först med den fronten wink ) på min 740, samt en m46 + OD.
Skulle jag märka något då?
940 front är ju snyggare än 740 front. Om man gör det på rätt sätt.

Ja luftmotståndet sänktes ganska ordentligt med den vinklade fronten.
Ännu mer sen på sedanmodellen 940 då hela bakdelen blev högre.
Men har inga exakta siffror på lager.

Vet inte riktigt vad den lite högre utväxlingen på överväxeln ger i förbättrad bränsleförbrukning.

Jag vet att det är hyffast lätt att montera en 940 (760) front på en 740 med turbogrill med GL ram + usa blinkers.
Vad är det för skillnad mellan 740 och 940 lysen? Har 940 dimljus inbyggda?

jag ser på många 740 där bak tt det finns en liten ful "vinge". Vad gör den? Jag syftar inte på orginalvinge, utan en svart list.
Senast redigerat av Diesel_77 (25 oktober 2009)

685 Inlägg
25 oktober 2009
#31
Diesel_77 skrev:
Varför drar Volvo 740 så mycket jämfört med andra bilar med samma egenskaper som t.ex BMW 320i
Vad är det som gör så 740 drar mycket bensin? Andra bilar i samma ålder snittar runt 0.7 och har mera hk och väger lika mycket.

Varför? Det måste vara ett större mysterium än gåtan om universium.

Min gle drar mellan 0.7-0.8/ mil landsväg, så det är inte mer än en annan bil i samma storleksklass. Dessutom så har den mer hk än vad  t ex en 320i har från samma årtal.

Anledningen till att en del volvos dricker enorma mängder bensin är brist på service.

No turbo shit - just real power!

4 637 Inlägg
25 oktober 2009
#32
Diesel_77 skrev:
steifan skrev:
Diesel_77 skrev:
Om jag skulle montera dit en 940 front (ursäkta, jag vet att det kallas 760 front för 760 för först med den fronten wink ) på min 740, samt en m46 + OD.
Skulle jag märka något då?
940 front är ju snyggare än 740 front. Om man gör det på rätt sätt.

Ja luftmotståndet sänktes ganska ordentligt med den vinklade fronten.
Ännu mer sen på sedanmodellen 940 då hela bakdelen blev högre.
Men har inga exakta siffror på lager.

Vet inte riktigt vad den lite högre utväxlingen på överväxeln ger i förbättrad bränsleförbrukning.

Jag vet att det är hyffast lätt att montera en 940 (760) front på en 740 med turbogrill med GL ram + usa blinkers.
Vad är det för skillnad mellan 740 och 940 lysen? Har 940 dimljus inbyggda?

jag ser på många 740 där bak tt det finns en liten ful "vinge". Vad gör den? Jag syftar inte på orginalvinge, utan en svart list.

Jag kanske kan ta reda på tills i morgon ifall även den "listen" är ett originaltillbehör... Gissar på att den vanliga vingen gör mer nytta än den.
Senast redigerat av EmilHammarlund (25 oktober 2009)

407 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
#33
Det är orginaltillbehör....

Men jag hoppas att jag kan få min b230f dra runt 0.8, utan några stora förändringar som "mixtra" med motorn. Alltså, jag menar att jag kan få ner förbrukningen runt 0.8 blandad körning med orginalmotorn med orginalkam,topp, grenrör, insug osv?
Vill helst inte öppna på toppen med tanke på att motorn fungerar bra. Känns bara onödigt.
Motorn har gått långt också. 32k mil.... Öppnar jag så kanske jag får problem. Då är jag på 0 igen.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
25 oktober 2009
#34
Diesel_77 skrev:
Det är orginaltillbehör....

Men jag hoppas att jag kan få min b230f dra runt 0.8, utan några stora förändringar som "mixtra" med motorn. Alltså, jag menar att jag kan få ner förbrukningen runt 0.8 blandad körning med orginalmotorn med orginalkam,topp, grenrör, insug osv?
Vill helst inte öppna på toppen med tanke på att motorn fungerar bra. Känns bara onödigt.
Motorn har gått långt också. 32k mil.... Öppnar jag så kanske jag får problem. Då är jag på 0 igen.

be någon duktig mappa sprutet så att den ska gå så snålt som möjligt, släng ut allt onödigt ur bilen, sätt på smalare däck, se till så inte bromsar ligger på, hjullager är fräscha, byt utväxling i diffen så du får ner varvtalen etc.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

407 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
#35
NITROUS skrev:
Diesel_77 skrev:
Det är orginaltillbehör....

Men jag hoppas att jag kan få min b230f dra runt 0.8, utan några stora förändringar som "mixtra" med motorn. Alltså, jag menar att jag kan få ner förbrukningen runt 0.8 blandad körning med orginalmotorn med orginalkam,topp, grenrör, insug osv?
Vill helst inte öppna på toppen med tanke på att motorn fungerar bra. Känns bara onödigt.
Motorn har gått långt också. 32k mil.... Öppnar jag så kanske jag får problem. Då är jag på 0 igen.

be någon duktig mappa sprutet så att den ska gå så snålt som möjligt, släng ut allt onödigt ur bilen, sätt på smalare däck, se till så inte bromsar ligger på, hjullager är fräscha, byt utväxling i diffen så du får ner varvtalen etc.

hmm..ska jag mappa så måste jag använda MS. Visst fungerar det, men det är frågan hur mycket jag kan få ner. Mappar jag så passar jag medans på att byta kam. Kanske till och med topp.
MS tror jag kostar 2500 kr, med det är ju ultimata MS. Finns det inget "snik" MS som passar mej efter mina bevhov?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
25 oktober 2009
#36
Diesel_77 skrev:
NITROUS skrev:
Diesel_77 skrev:
Det är orginaltillbehör....

Men jag hoppas att jag kan få min b230f dra runt 0.8, utan några stora förändringar som "mixtra" med motorn. Alltså, jag menar att jag kan få ner förbrukningen runt 0.8 blandad körning med orginalmotorn med orginalkam,topp, grenrör, insug osv?
Vill helst inte öppna på toppen med tanke på att motorn fungerar bra. Känns bara onödigt.
Motorn har gått långt också. 32k mil.... Öppnar jag så kanske jag får problem. Då är jag på 0 igen.

be någon duktig mappa sprutet så att den ska gå så snålt som möjligt, släng ut allt onödigt ur bilen, sätt på smalare däck, se till så inte bromsar ligger på, hjullager är fräscha, byt utväxling i diffen så du får ner varvtalen etc.

hmm..ska jag mappa så måste jag använda MS. Visst fungerar det, men det är frågan hur mycket jag kan få ner. Mappar jag så passar jag medans på att byta kam. Kanske till och med topp.
MS tror jag kostar 2500 kr, med det är ju ultimata MS. Finns det inget "snik" MS som passar mej efter mina bevhov?

räkna ut hur långt du behöver köra för att tjäna in sprutet och allt annat om vi säger att du sparar 1kr/mil i bästa fall.

MS: runt 3000
MS givare+tillbehör: runt 1500
mappning: mellan 5-8000
topp+kam 500-2000
packningar+bultar till toppbytet: runt 800
Senast redigerat av NITROUS (25 oktober 2009)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

553 Inlägg
25 oktober 2009
#37
Bmw 320 har väl 2,0 liters motor och 740in 2,3 liter. Sen är ju bmw kända sedan länge för att bygga snåla motorer kontra effekt.

Vanligaste jag har hamnat på med b230f motorn är ju 0,9 l/mil, oavsett miltal blandad körning

2 021 Inlägg
26 oktober 2009
#38
stor bil med stor motor, så jävla törstiga e dom inte endå, tvivlar på att tex en merca w123 eller bmw e28 med liknande motor är snålare.


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
26 oktober 2009
#39
Tankar ni 95:a??? Ja då drar dom gamla bilar mer.

Har märkt det själv med min gamla BMW 530 då den gick på blandat 1,0-1,1 på 95 oktans o 0,95 på 98 oktans.

Gamlingen 518 låg sist på 0,78 med 98 i tanken o det var en del 130kmh på motorvägar o den bilen är inte byggd för dom hastigheter.

98 är dyrare men det kan faktiskt göra skillnad i plånboken också på gott eller ont.
Senast redigerat av Grabber (26 oktober 2009)


Bonntrimmare
620 Inlägg
26 oktober 2009
#40
Rille0 skrev:
stor bil med stor motor, så jävla törstiga e dom inte endå, tvivlar på att tex en merca w123 eller bmw e28 med liknande motor är snålare.

Stor bil? vad jämför du med japsare?? stor motor??? i bästa fall sitter det en 2,3liters motor. i tyska bilar sitter det bara så små motorer i snik modellerna wink

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv


Sök