2952
Sök

Behöver hjälp med att fylla en bromsslang

Statligt anställd
215 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder...

Skall fylla en bromsslang till bakbromsen på min cross. Nu skulle jag behöva hjälp med att komma på något smidigt sätt.
Efter att den tappat trycket i bakbromsen vid transport här om veckan upp täckte jag att slangen till bakbromsen hade läckt och har nu inhandlat en ny. Problemet är bara att jag måste fylla den. Som ni vet (eller kan tänka er) så är hålen i båda ändarna fruktansvärt små och näst intill omöjliga att komma åt. Nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av just detta eller kan komma på något smidigt sätt att lösa det på?

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

Oseriös Aktör
592 Inlägg
23 oktober 2009
#2
Fylla på i behållaren och ha luftnippeln öppen, du låter helt enkelt vätskan rinna av egen tyngd/tryck genom slangen tills det inte kommer luftbubblor mera.

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

Med.lem
3 759 Inlägg
23 oktober 2009
#3
Haha, seröst du kör cross, men vet inte hur man luftar ett bromsystem? lol

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Statligt anställd
215 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#4
Mr_EmCom skrev:
Haha, seröst du kör cross, men vet inte hur man luftar ett bromsystem? lol

Det handlar inte om att lufta bromsarna. Om du tar dig tiden att läsa texten ovan så kanske du fattar.

Problemet när du har en tom slang är det att när du bromsar så kommer ändast den bromsvätskani kolvet att tryckas upp i slangen, och där efter rinna ner till oket. Där efter finns det inte längra tillräckligt mycket bromsvätska i kolven för att trycka upp det i slangen.

Så nu har du fått lite utbildning med Mr_EmCom


För att slippa skruva loss slangen och fylla kolven för att fylla slangen med några ml åt gången så undrar jag om det finns något smidigt smidigt sätt att fylla slangen. Nippeln som sitter runt bulten är ju bedömt ett smärre hinder, för att det skall vara smidigt

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

blacken
23 oktober 2009
#5
Blue-Angel skrev:
Mr_EmCom skrev:
Haha, seröst du kör cross, men vet inte hur man luftar ett bromsystem? lol

Det handlar inte om att lufta bromsarna. Om du tar dig tiden att läsa texten ovan så kanske du fattar.

Problemet när du har en tom slang är det att när du bromsar så kommer ändast den bromsvätskani kolvet att tryckas upp i slangen, och där efter rinna ner till oket. Där efter finns det inte längra tillräckligt mycket bromsvätska i kolven för att trycka upp det i slangen.

Så nu har du fått lite utbildning med Mr_EmCom


För att slippa skruva loss slangen och fylla kolven för att fylla slangen med några ml åt gången så undrar jag om det finns något smidigt smidigt sätt att fylla slangen. Nippeln som sitter runt bulten är ju bedömt ett smärre hinder, för att det skall vara smidigt

Du kan även prova att trycksätta behållaren försiktigt och öppna nippeln på oket..

Gréve
497 Inlägg
23 oktober 2009
#6
öppna locket till behållaren för bromsvätskan, sen går du ner till bromsoket, öppnar på nippeln, sen sätter du på en liten genomskinlig slang av valfri sort å sen suger du... har gjort de några gånger å det är enkelt.

genomskinlig är smidigt för då slipper man få den mindre trevliga smaken av bromsvätska i käften :p


Med.lem
3 759 Inlägg
24 oktober 2009
#7
Jag förstår inte hur du brukar lufta dina bromsar, men det låter som du bara har luftar från OK-vägen. Det går som de andra har skrivit att mata från behållaren uppe på styret. Låt gravitionen göra sin grej, när det är inte händer nått mer så börjar du lufta. Se till att alltid ha vätska i behållaren under hela procesen..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

blacken
24 oktober 2009
#8
Mr_EmCom skrev:
Jag förstår inte hur du brukar lufta dina bromsar, men det låter som du bara har luftar från OK-vägen. Det går som de andra har skrivit att mata från behållaren uppe på styret. Låt gravitionen göra sin grej, när det är inte händer nått mer så börjar du lufta. Se till att alltid ha vätska i behållaren under hela procesen..

Styret?. Det var ju bakbromsen, och den kan vara lite knepigare att lufta med hjälp av enbart gravitationen..

Med.lem
3 759 Inlägg
24 oktober 2009
#9
blacken skrev:
Mr_EmCom skrev:
Jag förstår inte hur du brukar lufta dina bromsar, men det låter som du bara har luftar från OK-vägen. Det går som de andra har skrivit att mata från behållaren uppe på styret. Låt gravitionen göra sin grej, när det är inte händer nått mer så börjar du lufta. Se till att alltid ha vätska i behållaren under hela procesen..

Styret?. Det var ju bakbromsen, och den kan vara lite knepigare att lufta med hjälp av enbart gravitationen..

Ursäkta, trode vi talade om frambromsen. Men det är iaf samma pricip. Det GÅR att fylla en bromssalng med enbart luftning.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
24 oktober 2009
#10
Det handlar om att lufta bromsar.

Du tar en slang där du fäster en nippel med samma gänga som påfyllningen i huvudcylindern, fyll slangen med olja och se till att den är högre upp än alla delar i bromssystemet. Sen öppnar du luftskruven och oljan rinner. Sen ser du till att du kan pumpa tryck (dvs ha en ventil du kan stänga på din slang så det blir tätt) och lufta som vanligt.


Alternativt så köper du ett specialverktyg som fungerar på samma sätt. tongue


Med.lem
3 759 Inlägg
24 oktober 2009
#11
sirmiro skrev:
Det handlar om att lufta bromsar.

Du tar en slang där du fäster en nippel med samma gänga som påfyllningen i huvudcylindern, fyll slangen med olja och se till att den är högre upp än alla delar i bromssystemet. Sen öppnar du luftskruven och oljan rinner. Sen ser du till att du kan pumpa tryck (dvs ha en ventil du kan stänga på din slang så det blir tätt) och lufta som vanligt.


Alternativt så köper du ett specialverktyg som fungerar på samma sätt. tongue

http://www.biltema.se/Archive/Product_images/19/Large/19-146_l.jpg

42:90:-
Senast redigerat av Mr_EmCom (24 oktober 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

434 Inlägg
24 oktober 2009
#12
jag brukar göra så att ja tar en skapligt stor spruta som man matar små djur å sånt med när dom inte kan äta. Fyller den med olja sätter en slang på okets nippel som går te sprutan. Öppnar locket på olje påfyllingen och sen trycker jag dit oljan med hjälp av sprutan. Alltid funkat lika bra.

Hoppas du förstår vad jag menar// Christopher

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

12 086 Inlägg
24 oktober 2009
#13
Jag har ju fyllt hela bromssystem på bilar genom att lufta som vanligt, borde de inte gå att göra på en halvmeter mcbroms då?

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
24 oktober 2009
#14
nu har jag svårt att tro att det skiljer men på min moppe smile

en Drac så är det inte det minsta problem att lufta exakt som på en bil
har fått lufta än gång sen fick jag byta huvudcyl och sedan bromsok och alla dom gångerna luftade jag helt normalt och slangen var garanterat tom alla gånger

nu är det lite mindre grejer på min moppe mot en mc så det borde gå fortare på en mc
på moppen tog det 5minuter att få tryck i bakbromsen fick pumpa lite vilt på bromspedalen sen var oljan där sitter ett 2kolvs ok med stålomspunnen slang på dom

Kör fort så hinner inget hända...


Sök