3377
Sök

Stenkastning mot poliser i Rinkeby

687 Inlägg
24 oktober 2009
linuslinje skrev:
Andreas 940 skrev:
Fellow skrev:
Lägg ner militären och satsa på en bättre utbildad poliskår med militär utbildning och ett bra inre försvar.

Eller ännu bättre; ge militären polisens befogenheter.
En skyddsvakt med hjälm, skyddsväst och en AK5:a med två ihoptejpade magasin skulle inte springa iväg om några började kasta sten mot honom/henne. smile

För vi vill ju verkligen se en 18årig unge, full med adrenalin som har tittat på alla amerikanska krigsfilmer, med polismans befogenhet to "protect and serve"

mmm.. Inga marinkårssoldater direkt. smile

Däremot så kan vi väl utöka S.S.G och ge dom polismans befogenhet. Då jävlar blir det nog tyst. smile

En fråga bara, vad hade de löst att ge militären alternativt S.S.G polismans befogenheter? Man har inte bara rättigheter som polis utan också skyldigheter att rätta sig efter. Varför tror ni att någon annan kan göra det polisen gör så mycket bättre?

Många av de nya insatskoncepten ställer ju till det när man vill ingripa och tillrättavisa ungdomar under "upplopp". Och skulle annan ha samma befogenheter som polis så skulle även de få falla in i det frustrerande ledet där man vill agera men ej får.
Senast redigerat av Nehe (24 oktober 2009)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
24 oktober 2009
Hållit på i månader med att bränna bilar o angripa räddningstjänst o väktar i GBG nu, och nu ska ju kommunerna få massa pengar av regeringen, gissa vars Göteborgs kommun tänker satsa i princip ALLA pengar? Jo, precis.
Bränn bilar och få hundratals miljoner i belöning. Vi som bor i fina, eller normala områden får aldrig nåt. Vi har samma jävla torg som för 50 år sen, medan de bygger om Angereds centrum för 3e gången osv osv...
Just att de ger pengarna i samband med eldandet osv gör ju att man sänder signalen att om man beter sig illa så ska man belönas

1 570 Inlägg
24 oktober 2009
Allt är sossarnas fel som packat ihop för mkt fattiga outbildade i små ghetton. Att folk langar sten och ställer till oreda är ett tecken på att något gått j-vligt snett. Hade man skött det bättre hade utlänningarna kanske redan varit inne i samhället och varit ordningsamma. Självklart ska polisen ta i med hårdhandskarna, vad betalar vi skatt för? Nolltolerans ska gälla. Det borde också gälla våldsamma demonstrationer. Samhällets säkerhet ska gå före en kulturell/etnisk/politisk minoritets intressen om det urartar till våld.

blacken
24 oktober 2009
Nehe skrev:
linuslinje skrev:
Andreas 940 skrev:
En skyddsvakt med hjälm, skyddsväst och en AK5:a med två ihoptejpade magasin skulle inte springa iväg om några började kasta sten mot honom/henne. smile

För vi vill ju verkligen se en 18årig unge, full med adrenalin som har tittat på alla amerikanska krigsfilmer, med polismans befogenhet to "protect and serve"

Däremot så kan vi väl utöka S.S.G och ge dom polismans befogenhet. Då jävlar blir det nog tyst. smile

En fråga bara, vad hade de löst att ge militären alternativt S.S.G polismans befogenheter? Man har inte bara rättigheter som polis utan också skyldigheter att rätta sig efter. Varför tror ni att någon annan kan göra det polisen gör så mycket bättre?

Många av de nya insatskoncepten ställer ju till det när man vill ingripa och tillrättavisa ungdomar under "upplopp". Och skulle annan ha samma befogenheter som polis så skulle även de få falla in i det frustrerande ledet där man vill agera men ej får.

Det kan synas lite väl "overkill" att sätta i militär för att dämpa ett gäng snorungar, men han har en punkt där i allafall. Militären har ett sätt att agera på, och länsman ett annat, militära snubbar har en bättre utgångspunkt vid en konflikt just på grund av deras utbildning, länsman däremot har inte samma tyngd just på grund av deras utbildning.
Tanken att inte kunna se militärer som en resurs vid dylika tillfällen ska kanske revideras, för nytta kan dom defenetivt göra vid större kravaller och upplopp. Med så är det per automatik inte sagt att dom ska göra det med vapeninsats, utan mera som att ett större antal individer som är konfliktränade/utbildade på en avsevärt högre/effektivare nivå än vad nuvarande länsman har, kan sättas in och stävja ett "gruff". Dels den psykologiska effekten som sådana enheter har på "lowlifes" är inte heller av en negativ karaktär..

Men hur som helst så har jag en smygande misstanke att saker och ting har fått pågå för länge, och att med nuvarande lagstiftning och politikers agerande så har en del skitstövlar hittat en nisch som tillåter att dom relativt obehindrat kan utöva sin "konst" helt enkelt..
Senast redigerat av blacken (24 oktober 2009)

687 Inlägg
24 oktober 2009
blacken skrev:
Tanken att inte kunna se militärer som en resurs vid dylika tillfällen ska kanske revideras, för nytta kan dom defenetivt göra vid större kravaller och upplopp. Med så är det per automatik inte sagt att dom ska göra det med vapeninsats, utan mera som att ett större antal individer som är konfliktränade/utbildade på en avsevärt högre/effektivare nivå än vad nuvarande länsman har, kan sättas in och stävja ett "gruff". Dels den psykologiska effekten som sådana enheter har på "lowlifes" är inte heller av en negativ karaktär..

Men hur som helst så har jag en smygande misstanke att saker och ting har fått pågå för länge, och att med nuvarande lagstiftning och politikers agerande så har en del skitstövlar hittat en nisch som tillåter att dom relativt obehindrat kan utöva sin "konst" helt enkelt..

Det där stämmer ju inte för fem öre och det vet både du och jag. Svensk polis är mer utbildad i insatser bland folkmassa/demonstrationer osv än vad svensk militär är. Sen vet vi alla vad som hände sist militären sattes in i Sverige.

-utan 940
1 728 Inlägg
24 oktober 2009
linuslinje skrev:

Självklart ska de ha en ordentlig utbildning med disciplin och allt vad det innebär, jag har själv stått som skyddsvakt med tre skarpa skott i magasinet som jag hade laglig rätt att sätta i låren på angripare.

Growe skrev:
hoppas du är medveten om anledningen till att inte militären i sverige lägger sig i sånna grej

vet du inte det borde du ta reda på det
det finns nämligen en väldigt bra orsak
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85dalsh%C3%A4ndelserna
http://www.youtube.com/watch?v=zYhsPx10Kls

Hårda tider kräver hårda tag.
Hur långt tycker du det ska gå innan vi byter ut silkesvantarna mot knogjärn? Före eller efter vi har hela områden där polisen är maktlösa och inte sätter sin fot?

blacken
24 oktober 2009
Nehe skrev:
blacken skrev:

Det där stämmer ju inte för fem öre och det vet både du och jag. Svensk polis är mer utbildad i insatser bland folkmassa/demonstrationer osv än vad svensk militär är. Sen vet vi alla vad som hände sist militären sattes in i Sverige.

Oavsett så är nu i kraftigt numerärt underläge, och eran strategi ger skränfockarna alldeles för mycket svängrum. Ponera att ni kunde assisteras av ett par tusen man som kraftfullt men ändock utan blodsspillan kunde kväsa skitstövlarnas framfart med en massiv eldgivning med pepparskott till exempel, där så har Svensk militär en betydelsefull insatskapacitet att tillhanda.
Och att alltid komma dragande med Ådalen -31 är inte ens jämförbart..
Senast redigerat av blacken (24 oktober 2009)

4 005 Inlägg
25 oktober 2009
Andreas 940 skrev:
linuslinje skrev:

Självklart ska de ha en ordentlig utbildning med disciplin och allt vad det innebär, jag har själv stått som skyddsvakt med tre skarpa skott i magasinet som jag hade laglig rätt att sätta i låren på angripare.

Hehe, fick du bara 3 skott? Hoppas att du övade på att skjuta innan! Taskiga officerare!
Vi hade alltid minst 1+3 fulla magasin smile
Det kändes bra, man vet ju aldrig när det kommer en stor demonstrationsgrupp med vassa linjaler och eventuellt någon bok springades mot en...?

Edit: Jag skulle nog påstå att hur väl utbildad en värnpliktig 18årig kille är så känner jag mig tryggare med yrkesmilitärer med ett par grader och x antal år av mognad.

För övrigt så är min tanke med detta polismilitär att dels är de överrepresenterade i antal, utrustning och utbildning. Men visst finns det brister i detta förslag med.

I spanien händer inte ett jävla skit när Policia Local kommer till platsen, men så fort man nämner Guardia Civil (militärer med polisbefogenhet typ) så blir det knäpptyst. Fungerar bra där, visserligen har folket blivit spankat rätt hårt av dem tidigare så det handlar nog om rätt mkt fruktan i det fallet men tjao.

Den bättre mer civila lösningen som de flesta verkar vara med på här är kanske är att utöka polisen i antal och vad de får för slags utrustning + tillåtna medel istället för att dra in militären?
Senast redigerat av linuslinje (25 oktober 2009)

-utan 940
1 728 Inlägg
25 oktober 2009
linuslinje skrev:
Hehe, fick du bara 3 skott? Hoppas att du övade på att skjuta innan! Taskiga officerare!
Vi hade alltid minst 1+3 fulla magasin smile

Den bättre mer civila lösningen som de flesta verkar vara med på här är kanske är att utöka polisen i antal och vad de får för slags utrustning + tillåtna medel istället för att dra in militären?

På skyddsvaktsprovet där man snabbt skulle rycka fram vapnet och skjuta pappgubben i låret råkade jag sätta ett skott rakt i hjärtat, sen när det väl var skarpt läge vaktade jag ett ammunitionsförråd ute i skogen så de tyckte väl att tre skott skulle räcka för att oskadliggöra eventuella terrorister eftersom jag använde skotten så effektivt. neutral

Eftersom "problemområdena" är att betrakta som krigszoner är militären lämpligare att sätta in än polisen.
Polisens främsta uppgift är att sätta dit fortkörare och småtjuvar.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
25 oktober 2009
Suck, skjut ner idioterna, men eftersom vi är i Sverige så slutar det väl med att stenkastarna får 100 000 skadestånd. smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
25 oktober 2009
Andreas 940 skrev:
Eftersom "problemområdena" är att betrakta som krigszoner är militären lämpligare att sätta in än polisen.
Polisens främsta uppgift är att sätta dit fortkörare och småtjuvar.

Håller med!!!

Varför skita ner sig?? Anlita ett annan gäng till "städningen"  smile

Mycket har gått fel där o man kan alltid göra nåt men det måste göras på rätt sätt.
Vilket o hur? Fråga inte mig, jag bor inte där men lite USA/Russia style skulle våra poliser behöva.

Jag själv har varit en minderårig mini gangster tongue i samma åldern i samma sits som dom där dock kanske inte så långt så jag kasta sten mot en snut eller brandbil...
Dom har helt enkelt för lite att göra, inget jobb, inga hobbys, för mycket amerikanskt TV eller GTA osv.

Ett rejält kick i röven så att känga fastnar där i är nåt att börja med.
Men "det får man inte i Sverige"...
Senast redigerat av Grabber (25 oktober 2009)

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
25 oktober 2009
Andreas 940 skrev:
linuslinje skrev:

Growe skrev:
hoppas du är medveten om anledningen till att inte militären i sverige lägger sig i sånna grej

Hur långt tycker du det ska gå innan vi byter ut silkesvantarna mot knogjärn? Före eller efter vi har hela områden där polisen är maktlösa och inte sätter sin fot?

skilladen är att polisen är "tränade" för att sköta sånt
medans militären bara är utbildade till strider alltså kan dom inte hantera folk på rätt sätt
och det slutar med att någon finnig 18åring tömmer sin ak5:a rakt in i en folksamling

sen är det klart som tusan att det ska markeras men det är polisens jobb och förhoppningsvis skjuter dom rätt personer smile
och skulle dom råka ta några andra på köpet har dom kollegor som ställer upp till 200% och vittnar till polisens fördel så dom endå klarar sig smile

Kör fort så hinner inget hända...

blacken
25 oktober 2009
Growe skrev:
Andreas 940 skrev:
linuslinje skrev:

Growe skrev:

medans militären bara är utbildade till strider alltså kan dom inte hantera folk på rätt sätt
och det slutar med att någon finnig 18åring tömmer sin ak5:a rakt in i en folksamling

sen är det klart som tusan att det ska markeras men det är polisens jobb och förhoppningsvis skjuter dom rätt personer smile
och skulle dom råka ta några andra på köpet har dom kollegor som ställer upp till 200% och vittnar till polisens fördel så dom endå klarar sig smile

Du missar poängen helt med att alltid komma dragandes med "finnig bla,bla, 18 åring bla,bla, meja bla,bla AK5 bla,bla". Om du händelsvis inte har märkt det så är Svenska militären INTE tränade så, utan har en hög och bra disciplin, kunskapsnivå, stridskapacitet. och mentalitet.
Aldrig att det skulle hända här om man tog militärer för att hjälpa länsman vid en större konflikt. och dom är utomordentliga att ha när man ska kontrollera stora folkmassor som löper amok, länsman kan inte ens "hålla ett ljus i jämförelse" med deras kapacitet på området. För det är just det som militären är tränad för.
Och som grädde på moset så är dom även överlägset tränade på att slåss i urban miljö, mot en/ett fientligt inställd motståndare än vad länsman är..
Senast redigerat av blacken (25 oktober 2009)

Gött mos
1 096 Inlägg
25 oktober 2009
Jag säger som min vän Kent "Bränderna i ghettona släcks inte med vattenspruta utan kulspruta." Kontroversiellt kan tyckas, men dialogpoliser, fritidsgårdar, ungdomssatsningar, aktiveringsprogram och föräldrasamverkan hjälper tydligen inte.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

-utan 940
1 728 Inlägg
25 oktober 2009
Growe skrev:

Polisen säger själva att deras silkesvantetaktik inte längre hjälper.
"– Det känns frustrerande. Jag vet inte längre hur vi ska jobba för att göra skillnad, säger Jonas Lindkvist, lokalpolis i Husby." http://www.dn.se/sthlm/polisen-attacker … s-1.980386

Sleeper
3 084 Inlägg
25 oktober 2009
Growe skrev:
Andreas 940 skrev:
Fellow skrev:
Lägg ner militären och satsa på en bättre utbildad poliskår med militär utbildning och ett bra inre försvar.

men visst inte fan ska polisen stå och titta på plocka ungjävlarna och ge dom fett med stryk och skräm skiten ur dom så är nog problemet ur världen

eftersom dom inte verkar fatta något så är det nog enda sättet att dom får lite respekt för en polis
är väll när dom fått smaka på batongen från 10st arga poliser
då är man inte så j-vla kaxig nästa gång man ser en polis

ogillar poliser men kasta sten på dom det är förbannat lågt

vilket sammanträffande där blev gammelfarfar (erik bergström) skjuten samt gammelfarmors nya man's syster skjuten (flickan som blir träffad av rikoschetten)
Farfar låg i magen på gammelfarmor vid det tillfället.
Senast redigerat av Sushikocken (25 oktober 2009)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

19 Inlägg
26 oktober 2009
Growe skrev:
Andreas 940 skrev:
linuslinje skrev:

Growe skrev:

Du fattar nog inte hur duktiga svenska militären är på kravaller. Dom är bra mycket bättre utrustade och tränade än svenska polisen.
Och om svenska staten kan låta 18åriga finniga pojkar åka till tex Kosovo och Afghanistan så ska dom nog klara av att ta hand om några bråkiga idioter i förorterna.

Norrlänning
1 453 Inlägg
27 oktober 2009
Vi röstar på sossarna, då får vi till slut ett rosengård i varje svensk stad smile Hurra för det mångkulturella!

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
28 oktober 2009
själv anser jag att utvisning på livstid ska bli ett vanligare straff. med andra ord skicka tillbaka problemet där det kommer ifrån. kommer man hit och får hjälp av svenska samhället ska man enligt mitt tyckte vara tacksam. ställer man då till med problem så får man ta konsekvenserna och åka hem igen, svårare är det inte. (antar att det var så kallade "nysvenskar" som låg bakom eftersom det är rinkeby tråden handlar om)

som någon skrev innan så behövs en attitydsförändring bland ungdommar. och där har både föräldrar och skola ett stort ansvar. kan inte föräldrarna hålla koll på sina ungjävlar så ska dom inte ha några heller. Vem som helst som fått en någorlunda vettig uppfostran borde ha det i ryggmärgen att det är FEL att kasta sten på ordningsmakten.

687 Inlägg
28 oktober 2009
_Fredde_volvo_ skrev:
själv anser jag att utvisning på livstid ska bli ett vanligare straff. med andra ord skicka tillbaka problemet där det kommer ifrån. kommer man hit och får hjälp av svenska samhället ska man enligt mitt tyckte vara tacksam. ställer man då till med problem så får man ta konsekvenserna och åka hem igen, svårare är det inte. (antar att det var så kallade "nysvenskar" som låg bakom eftersom det är rinkeby tråden handlar om)

som någon skrev innan så behövs en attitydsförändring bland ungdommar. och där har både föräldrar och skola ett stort ansvar. kan inte föräldrarna hålla koll på sina ungjävlar så ska dom inte ha några heller. Vem som helst som fått en någorlunda vettig uppfostran borde ha det i ryggmärgen att det är FEL att kasta sten på ordningsmakten.

För det är ju mycket hjälp man får av svenska samhället. Nu tycker jag ingen här kan kommentera mitt inlägg om ni inte har sett misären som råder i de flesta förorter som liknar Rinkeby, Rosengård osv.

Det är otroligt fel att kasta sten på polis och tyvärr så finns det inte så mycket man själv kan göra åt det. Polisen får oftast lida pin för andras känslor angående saker som endast politikerna kan ändra på.

Sök