4088
Sök

Saab 900s -91:a. Bilen avställd!

1 270 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
#301
Glader9991 skrev:
Kollat bränslefiltret?
Ren chansning.

Inte haft tid till det, men jag tror oxå att det kan vara det eller bensinpumpen.


Saab 99 Turbo-Nörd
368 Inlägg
18 april 2010
#302
skillnad kall varm motor? tvekar på att soppafiltret om det bara kommit sådär, det brukar smyga sig inpå... kolla över vacuumslangarna och ta lös spridarna titta på spridarbilden..


1 270 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
#303
Elda skrev:
Som sagt, börja med att kolla över vaccumslangar. Sen kolla tändstiften och se vad dom säger (för mkt/för lite soppa osv)

Okej ska kolla stiften, vaccumslangarna var det första jag kollade så dom har jag kollat och inget med dom verkade galet.


1 270 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
#304
Idag när jag va ute och åkte så åkte jag på motorvägen och bilen vill inte varva mer än 3000 varv, då rycker den bara och även om man gasar försiktigt så vill den inte acca mera... Rätt jobbigt  sad

Så det kanske kan hjälpa till att hitta felet på den?

Mvh Johan


1 270 Inlägg
24 april 2010
Trådstartare
#305
Idag så har jag börjat kollat lite på bilen. Stiften är snustorra och ser helt brända ut och lukta inte så mycket bensin.
Vad säger det? Normalt eller får den inte bensin som den ska?


Kollade bensinfiltret och den såg inte så kul ut, så blir att köpa nytt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/78009/912426_la0t4m.jpg


Här var det oxå lite rost tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/78009/912427_4qvwl8.jpg


1 270 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#306
Idag så har jag bytt oljan i v-lådan, vilken skillnad det vart och växla! tongue Så det är skönt att det är fixat.


Men så bytte jag även stift idag och till en början så funka bilen bra. Men efter ett tag så börja den rycka likadant igen.. Vad kan det vara då om den bränner stiften så lätt?

Nästa helt blir det iaf till att byta bensinfiltret  och hoppas det blir bättring!! yikes

Oljepluggen så inte så kul ut tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/78009/913706_omjjpq.jpg
metallspån på oljepluggen


Saab 99 Turbo-Nörd
368 Inlägg
25 april 2010
#307
Har du rätt stift?, hur är färgen på stiften? e ju inte någon stor sak byta soppafiltret, kan ju vara det.
är det bara vid belastning de går tungt? när du har den på tomgång och varvar upp hur svarar den då? kollat spridarna?


1 270 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#308
lustgasen skrev:
Har du rätt stift?, hur är färgen på stiften? e ju inte någon stor sak byta soppafiltret, kan ju vara det.
är det bara vid belastning de går tungt? när du har den på tomgång och varvar upp hur svarar den då? kollat spridarna?

Ja jag tror det, hade en diskussion här i tråden, och dom flesta sa BCP7ES? Stiften såg brända ut, typ vit som aska. Filtret ska bytas nästa helg då nya ligger i garaget.

Sen svarar den på gasen när man frikopplar, då kan man varva fullt utan problem.
Spridarna har jag inte kollat, men kanske ska ta och göra det!


1 270 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
#309
Har en fundering nu och hoppas jag kan få lite hjälp smile

Är så att efter jag satte på min öppna luftfilter så hörde man ju dumpen, och ljudet jag hör är det där "fladdriga" dumpljudet. Sen har jag även läst mig till att trasiga dumpventiler kan ge ifrån sig det ljudet. Så då är min fråga. Kan dumpen vara trasig och kan det vara därför den går dåligt? Var bara en tanke som slog mig idag. För som sagt så vill den ju inte ladda som den ska.
Eller ska det vara det "fladdriga" ljudet?

Mvh Johan


Move Your Mind
164 Inlägg
1 maj 2010
#310
J_Erixzzon skrev:
Har en fundering nu och hoppas jag kan få lite hjälp smile

Är så att efter jag satte på min öppna luftfilter så hörde man ju dumpen, och ljudet jag hör är det där "fladdriga" dumpljudet. Sen har jag även läst mig till att trasiga dumpventiler kan ge ifrån sig det ljudet. Så då är min fråga. Kan dumpen vara trasig och kan det vara därför den går dåligt? Var bara en tanke som slog mig idag. För som sagt så vill den ju inte ladda som den ska.
Eller ska det vara det "fladdriga" ljudet?

Mvh Johan

Låter såhär?
http://www.youtube.com/watch?v=nx4ormR7CJA


Så ska det inte låta, bara till att byta till en fungerade som släpper trycket i en stöt. roll
Senast redigerat av herrsiba (1 maj 2010)

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"

1 270 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
#311
herrsiba skrev:
J_Erixzzon skrev:
Har en fundering nu och hoppas jag kan få lite hjälp smile

Är så att efter jag satte på min öppna luftfilter så hörde man ju dumpen, och ljudet jag hör är det där "fladdriga" dumpljudet. Sen har jag även läst mig till att trasiga dumpventiler kan ge ifrån sig det ljudet. Så då är min fråga. Kan dumpen vara trasig och kan det vara därför den går dåligt? Var bara en tanke som slog mig idag. För som sagt så vill den ju inte ladda som den ska.
Eller ska det vara det "fladdriga" ljudet?

Mvh Johan

Låter såhär?
http://www.youtube.com/watch?v=nx4ormR7CJA


Så ska det inte låta, bara till att byta till en fungerade som släpper trycket i en stöt. roll

Japp det är så det låter, men kan det ha nått åå göra med att bilen inte vill ladda som den ska?


Move Your Mind
164 Inlägg
1 maj 2010
#312
Om dumpen släpper trycket i en massa små luftstötar får du ju samma luftstötar i insugsröret. Detta leder till att luftstötarna slår mot insugsturbinen i turbon och bromsar farten på turbinen vilket leder till att laddtrycket tar längre tid att bygga upp på nytt i nästa växel. Plus att det sliter på turbinen också.
Hur beter den sig när den inte laddar som den ska? Har du fått i APC-box eller det är en oskruvad 900 S fortfarande?
Senast redigerat av herrsiba (1 maj 2010)

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"

1 270 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
#313
herrsiba skrev:
Om dumpen släpper trycket i en massa små luftstötar får du ju samma luftstötar i insugsröret. Detta leder till att luftstötarna slår mot insugsturbinen i turbon och bromsar farten på turbinen vilket leder till att laddtrycket tar längre tid att bygga upp på nytt i nästa växel. Plus att det sliter på turbinen också.
Hur beter den sig när den inte laddar som den ska? Har du fått i APC-box eller det är en oskruvad 900 S fortfarande?

Den vill ju aldrig ladda mer än 0,3 nu, för då rycker den. Sen kan man väl säga att den är oskruvad är bara IC som jag satt dit, sen laddar den 0,5 enligt min laddmätare innan den vart så här.


Move Your Mind
164 Inlägg
1 maj 2010
#314
Ok. Det kan ju läcka ut lite luft ur dumpen eftersom den är trasig. Det är ju bara att byta och se om laddproblemet försvinner. smile

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"

1 270 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
#315
Jo får göra det!
Imorron ska jag iaf byta bensinfiltret får hoppas det blir bättre då. Annars är det väl att byta dumpen eller plocka bort ICn och se om det blir bättre smile

Börjar bli svårt åå veta vad det kan vara nu..


Move Your Mind
164 Inlägg
2 maj 2010
#316
Nu vet jag inte hur original-IC påverkar laddtrycket men en del som kör med 9000 IC har fått justera wastegate-stången då grundladdtrycket sjunkit med större IC. Men jag hade bytt bränslefiltret och dumpen först eftersom den är sönder. Laddar den inte som den ska efter det kan du ju plocka bort IC´n och se om det hjälper. Får du tillbaka rätt laddtryck då lär du behöva justera wastegate-stången för att få rätt grundladdtryck. smile

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"

1 270 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#317
Nu så står bilen avställd just för alla problem med den. Kommer troligtvis att ställas på igen när den funkar, tror jag. Ska börja att köra mc nu i sommar big_smile så kommer att gå åt lite pengar där tyvärr. Så får se hur det blir med Saaben.. smile

Men ska försöka fixa den så snabbt som möjligt! smile


1 270 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#318
Igår och idag så har jag fått fixa med det där jä**a soppafiltret... Så nu är det bytt och nytt där!
Så idag tänkte jag att jag måste ta mig en tur och se om den går som den ska. Det jag kan säga är att det gör den!! big_smile

Men vill inte ladda mer än 0,3, hört att dom laddar mindre när man sätter på IC men innan så har den laddat 0,45?
Tycker det är lite konstigt, så hur höjer jag laddet igen?

Mvh Johan


956 Inlägg
5 maj 2010
#319
J_Erixzzon skrev:
Igår och idag så har jag fått fixa med det där jä**a soppafiltret... Så nu är det bytt och nytt där!
Så idag tänkte jag att jag måste ta mig en tur och se om den går som den ska. Det jag kan säga är att det gör den!! big_smile

Men vill inte ladda mer än 0,3, hört att dom laddar mindre när man sätter på IC men innan så har den laddat 0,45?
Tycker det är lite konstigt, så hur höjer jag laddet igen?

Mvh Johan

Vad för IC monterade du?

Jag fick rejält tryckfall på min med 9000ic. Detta justerades genom att justera GLT(grund laddtrycket).
Och det gör du så här, låna din bild om de är OK plankan:rolleyes:
Justerade för övrigt mitt i helgen som var.

http://img709.imageshack.us/img709/1069/turbowg02.jpg

Uploaded with ImageShack.us

1. Lossa muttern.
2. Kräng av hylsan på avgashuset där.
3. Håll axeln med en polygrip så den inte snurrar OBS! Mycket viktigt, annars kan membranet i klockan gå.
4. Skruva hylsan, 1 varv ger ca 0.03 mer i ladd. I ditt fall runt 5 varv.
5. Dra åt muttern.
6 Sätt tillbaka hylsan.

1 270 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#320
Så man ska skruva på det som är till vänster om den inringade muttern? Utan att axeln som går in klockan snurras?
Isf så verkar det ju rätt lätt! tongue

Sitter 900 original IC men blir eventuellt 9000/kina i sommar wink



Sök