3801
Sök

Internetbank ! Hur funkar dt?

177 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
Hej.

En kille ska komma i morn och kika på min audi och han sa om han gillar bilen så köper han den direkt och han kör med internetbank. Hur funkar det? Kan man bli blåst? Funderar på om ja ska be honom återkomma på måndag när banken har öppet.
tacksam för alla svar.
tack.

Stålmannen
465 Inlägg
6 november 2009
Du kan väl be honom ta med sin säkerhetsdosa så att han kan överföra pengarna hos dig, så att du ser att han verkligen gör det?

160 Inlägg
6 november 2009
har ni samma bank så får du pengarna samma sekund han överför pengar.. har han en annan bank tar det 3 dagar tror jag innan pengarna finns på ditt konto... men vet ej om han kan häva köpet under de dagarna. ring din bank och fråga. annars är det lugnt. jag har själv använt internetbanken några gånger när jag köpt bil.

310 Inlägg
6 november 2009
Det fungerar klockrent. Jag köpte själv min bil så.

Förra ägaren på min bil hade iof samma bank så det gick extrasmidigt. Jag förde över pengar och han gick in och kunde se att pengarna hamnat på hans konto.

Har ni inte samma bank så behöver du nog inte heller vara orolig. Så fort du ser att summan dragits från hans konto är de på väg. Jag vet inget sätt man kan avbryta en överföring i det läget med swedbank iaf.

Lycka till med försäljningen.

Ingen himmel är så blå som min
2 977 Inlägg
6 november 2009
Jag sålde min förra bil så, han förde över pengarna (via min dator) på en lördag och skrev ut en kvittens. På måndagen fanns pengarna på mitt konto.
Men har man olika banker så tar det 1-2 bankdagar - så fixa en kvittens och se så att allt stämmer med ditt kontonr, summa osv.

/Mattias

19 Inlägg
6 november 2009
När jag sålde min förra bil så hade köparen en annan bank än min (jag har Swedbank). Ringde Swedbank som sa att om han inte sätter ett datum när pengarna ska dras utan väljer att föra över dem direkt så kan han inte stoppa överföringen.
Om han däremot sätter ett datum på när pengarna ska föras över så kan han gå in och makulera överföringen efteråt.

1 417 Inlägg
6 november 2009
är du orolig kan du ju be honom föra över större delen av beloppet, och ta ut några tusenlappar och ge dig i näven, som säkerhet för att du får dina pengar.
Garanterar ju inget, men är ändå ett bra tecken tycker jag.

4 005 Inlägg
6 november 2009
Vore intressant att få lite mer info om detta. Har läst lite trådar tidigare där folk har kunnat stoppa sin överföring till andra banker genom att ringa direkt efter att affären är klar.

Dock ska det väl klassas som rykte kanske?

Samma bank är bäst!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
6 november 2009
linuslinje skrev:
Vore intressant att få lite mer info om detta. Har läst lite trådar tidigare där folk har kunnat stoppa sin överföring till andra banker genom att ringa direkt efter att affären är klar.

Dock ska det väl klassas som rykte kanske?

Samma bank är bäst!

Nej det går ju att göra, om man har olika banker, och som en tidigare skrev hos Swedbank om man anger överföringsdatum

Visionär
59 Inlägg
6 november 2009
Ge honom inte nycklarna förens du ser pengar på ditt konto. Skriv iaf inte över bilen!

Sanizz
7 november 2009
Milliway skrev:
Ge honom inte nycklarna förens du ser pengar på ditt konto. Skriv iaf inte över bilen!

Det tycker jag var väldigt klokt sagt. Inga pengar, ingen bil

88 Inlägg
7 november 2009
Varför inte?
Man kan inte stoppa överföringen, mao får du dina pengar efter några dagar?

672 Inlägg
7 november 2009
3rik skrev:
Varför inte?
Man kan inte stoppa överföringen, mao får du dina pengar efter några dagar?

Man kan visst stoppa överföringen... om de görs rätt omgåeende.
Höll på bli blåst på konsertbiljetter en gng å ja hann stoppa överföringen.

Kika å lämna handpenning får han väll göra isf... borde inte vara några större problem om han vill ha kärran. Om han nu inte rest 100 mil enkel.
Senast redigerat av smiler (7 november 2009)

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

Sök