2961
Sök

Slutsteg till 4st jbl gto1514?

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
12 november 2009
BJonsson skrev:
Kikade i ditt galleri!
har du inte stagat upp lådan nåt inuti??
Sen om du monterar alla i samma låda i en sluten blir det inge vidare bra.
Provspelat?

Och varför skulle det inte funka med samma låda om den är sluten?
Senaste två byggena som jag har gjort som har spelat högt har haft flera basar i samma slutna låda.

Jag hade valt MTX steget före Sinus, men det är ju jag det.
800 liter är en rätt stor låda, nästan lika stor som främre kammaren på min bandpass, den ligger på 850 liter sen tillkommer den bakre kammaren och totala lådvolymen är runt 1100 liter.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

4 074 Inlägg
13 november 2009
ExtraKim skrev:
BJonsson skrev:
Kikade i ditt galleri!
har du inte stagat upp lådan nåt inuti??
Sen om du monterar alla i samma låda i en sluten blir det inge vidare bra.
Provspelat?

Och varför skulle det inte funka med samma låda om den är sluten?
Senaste två byggena som jag har gjort som har spelat högt har haft flera basar i samma slutna låda.

Jag hade valt MTX steget före Sinus, men det är ju jag det.
800 liter är en rätt stor låda, nästan lika stor som främre kammaren på min bandpass, den ligger på 850 liter sen tillkommer den bakre kammaren och totala lådvolymen är runt 1100 liter.

Äh....du spelar väl inge högt! smile smile
de jag menar va att i sluten låda så är det väl inge bra med alla i en å samma låda!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

4 693 Inlägg
13 november 2009
Det hade jag med mina 6 st GAS Alpha 10", funkade hur bra som helst smile

Booyakasha!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
13 november 2009
Nackdelen är att man riskerar att spela sönder flera basarna om någon av dem (eller ett slutsteg beroende på hur man har kopplat) går sönder p.g.a att de då hamnar i en väldigt stor låda med slavbasar.

Har dock ofrivilligt provat på vad som händer om man bara spelar med två basar i min bil (jag har sluten låda), jag förlorade runt 3dB utöver det så hände inget, detta var vid fulleffekts burp, tur att man har basar som tål lite stryk big_smile
Det var likadant i Hondan, ett av stegen strulade stundtals och stängde av, man märkte att vi förlorade tryck men annars så hände inget.

Jag skulle säga att risken att spela sönder är betydligt större om man har flera basar i en portad låda.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

low_and_loud
21 augusti 2010
Trådstartare
Tja finns det nån regel för hur mycket man kan överskrida rms egentligen. har ju dessa 4 jbl basar som är specade 350 wrms max 1400, ger dom idag 750 wrms st vid fullt spätt, funderar på att ge dom 1200wrms st
kan detta fungera utan att man bränner dom.

man har ju ändå inte fullt spätt på hela tiden ändå och man kan ju dra ner gainen.frågan är om man kan överskrida max också?!

borde ju bli en rejäl skillnad från  750-1200 wrms

4 693 Inlägg
21 augusti 2010
Till viss del kan du det och under kortare perioder.

Min bas är specad till 1000 rms och 2000 wmax. Den driver jag med 4500 rms och den drar jag på fullt med lite då och då (är ju så kul big_smile)

Sen beror det lite på i vilka frekvenser du spelar. Vid 60 hz och uppåt går det säkert bra, men runt 30 hz ska du nog vara lite mer försiktig med volymen tongue

fast jag tror inte det blir så stor skillnad på ljud som du tror.
Senast redigerat av Softis (21 augusti 2010)

Booyakasha!

low_and_loud
21 augusti 2010
Trådstartare
Softis skrev:
Till viss del kan du det och under kortare perioder.

Min bas är specad till 1000 rms och 2000 wmax. Den driver jag med 4500 rms och den drar jag på fullt med lite då och då (är ju så kul big_smile)

Sen beror det lite på i vilka frekvenser du spelar. Vid 60 hz och uppåt går det säkert bra, men runt 30 hz ska du nog vara lite mer försiktig med volymen tongue

fast jag tror inte det blir så stor skillnad på ljud som du tror.

men jag måste ju fan kunna spela högre om jag ger dom ännu mer ?!

21 761 Inlägg
21 augusti 2010
En fördubbling av effekten ger 3 dB högre ljud i teorin. Om du ökar från 750 till 1200 W så blir den teoretska skillnaden lite mindre än 3 dB, men i praktiken kommer nog skillnaden att bli ytterligare lite mindre. smile

Sedan beror det ju också på om basarna redan är "mättade" med 750 WRMS, då ökar ljudet inte märkbart.

low_and_loud
21 augusti 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
En fördubbling av effekten ger 3 dB högre ljud i teorin. Om du ökar från 750 till 1200 W så blir den teoretska skillnaden lite mindre än 3 dB, men i praktiken kommer nog skillnaden att bli ytterligare lite mindre. smile

Sedan beror det ju också på om basarna redan är "mättade" med 750 WRMS, då ökar ljudet inte märkbart.

men om vi säger att jag spelar 145 idag och får än ökning med säg 1,5 db till 146,5 så är väl det ändå en rejäl skillnad på upplevelse  vid så här höga decibel eller hur fasen blir det

mättade nja känns som dom tål mera smile

4 693 Inlägg
21 augusti 2010
project_black_v70N skrev:
Drönirettab skrev:

men om vi säger att jag spelar 145 idag och får än ökning med säg 1,5 db till 146,5 så är väl det ändå en rejäl skillnad på upplevelse  vid så här höga decibel eller hur fasen blir det

Du kanske tjänar 1 db eller något i den stilen. Visst 1 db är 1 db, men är det värt det?

Booyakasha!

low_and_loud
21 augusti 2010
Trådstartare
Softis skrev:
project_black_v70N skrev:
Drönirettab skrev:

Du kanske tjänar 1 db eller något i den stilen. Visst 1 db är 1 db, men är det värt det?

10000 för decibel nej:lol: men det kunde vara kul och testa smile behöver värre grejor så framrutan får svikta ordentligt smile

451 Inlägg
21 augusti 2010
Om du redan har ett MTX 3000D skulle jag mycket hellre driva basarna med det. Det kommer med lätthet driva ut alla basar och mer där till. Där har du ju mycket ren effekt!! Ska du ha fler basar leta rätt på ett till MTX steg istället för att köpa två nya SL 3000, då byter du ju ner dig ordentligt.
Senast redigerat av Landstrom (21 augusti 2010)

low_and_loud
21 augusti 2010
Trådstartare
Landstrom skrev:
Om du redan har ett MTX 3000D skulle jag mycket hellre driva basarna med det. Det kommer med lätthet driva ut alla basar och mer där till. Där har du ju mycket ren effekt!! Ska du ha fler basar leta rätt på ett till MTX steg istället för att köpa två nya SL 3000, då byter du ju ner dig ordentligt.

kör med 2 st jbl gto14001-e men tänkte väl köpa 2 till kanske ett till varje bas men då får det bli nya basar på 2x4 omh så jag får ut allt ur min steg smile

451 Inlägg
21 augusti 2010
Okej. Har du bestämt vilka basar du ska använda?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=414988

Dom spelar riktigt bra och tål mycket effekt. Jag har 2st av gamla modellen och ger dom nästan dubbelt så mycket effekt som dom behöver och dom klagar inte direkt. Nyare modellen har också 3db högre känslighet. De behöver ingen jätte låda heller. 40L sluten är en bra allround låda till nästan alla nyare Pio. Ska man spela högt är en större låda att föredra men inte över 50L om den ska vara sluten. Portad då är det 50L+ som gäller, men dom trivs bäst i sluten.

4 693 Inlägg
21 augusti 2010
Landstrom skrev:

Dom spelar riktigt bra och tål mycket effekt. Jag har 2st av gamla modellen och ger dom nästan dubbelt så mycket effekt som dom behöver och dom klagar inte direkt. Nyare modellen har också 3db högre känslighet. De behöver ingen jätte låda heller. 40L sluten är en bra allround låda till nästan alla nyare Pio. Ska man spela högt är en större låda att föredra men inte över 50L om den ska vara sluten. Portad då är det 50L+ som gäller, men dom trivs bäst i sluten.

Nu tror inte jag att det där är vad han är ute efter wink

Booyakasha!

low_and_loud
21 augusti 2010
Trådstartare
Softis skrev:
Landstrom skrev:

Nu tror inte jag att det där är vad han är ute efter wink

nope det krävs kraftigare donigar är så smile antingen 4 st 15 spl dynamics eller 2 18" eller nåt annat med minst 1000 wrms per bas

Sök