3155
Sök

Skillnad på 850 turbo och 850 T5

11 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
#1
som jag förstått det (eller rättare sagt hört) så är inte alltid en 850 med femcyllindrig motor en "T5"a.

Vad skiljer 850 "Turbo" mot en 850 T5?

Rabbla gärna upp så mycket som ni kan.. så man får lite kött på benen.. smile

181 Inlägg
8 november 2009
#2
Rätta mig om jag har fel, men är inte turbon svensksåld och t5:an import?


Bonntrimmare
620 Inlägg
8 november 2009
#3
gå istället in på TPC och läs om det eller sök lite så hittar du nog dina svar.
Hade jag varit moderator hade jag låst tråden!

MVH Daniel

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Bonntrimmare
620 Inlägg
8 november 2009
#4
hest skrev:
Rätta mig om jag har fel, men är inte turbon svensksåld och t5:an import?

du har fel

lås tråden!

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Bonntrimmare
620 Inlägg
8 november 2009
#5
hest skrev:
Rätta mig om jag har fel, men är inte turbon svensksåld och t5:an import?

svara aldrig om du inte VET!

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Bonntrimmare
620 Inlägg
8 november 2009
#6
http://forum.turboperformanceclub.nu/vi … p;t=143207
Här är en direkt länk till FAQ på TPC

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

181 Inlägg
8 november 2009
#7
D_Carlsson skrev:
http://forum.turboperformanceclub.nu/vi … p;t=143207
Här är en direkt länk till FAQ på TPC

Saxxat från länken:
850 Turbo/T5
Två olika namn på samma sak, där T5 främst användes på vissa exportmarknader.


Jag var inte helt ute och cyklade iaf! wink


3 354 Inlägg
9 november 2009
#8
T5/turbo same shit Different name, och som hest fick reda på t5 var export

850 Turbo: 225hk 2319cc. B5234T
850 T5: 225hk 2319cc. B5234T

850 2.0 T5: 211hk 1984 cc B5204T

Utrustningsmässigt kan de va skillnad beroende på vilket land bilen kommer ifrån.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

NissanMotorsport
9 november 2009
#9
D_Carlsson skrev:
hest skrev:
Rätta mig om jag har fel, men är inte turbon svensksåld och t5:an import?

du har fel

lås tråden!

varför låsa? yikes

402 Inlägg
9 november 2009
#10
Vad jag vet så finns det ingen svensksåld 850 som heter T-5 utan T-5 är importerad
och har 2.0 L motor på 211 hk och 13C-turbo. 850Turbo däremot har 2.3L motor på
226hk och 15G-turbo.


181 Inlägg
9 november 2009
#11
Pinnenpabacken skrev:
Vad jag vet så finns det ingen svensksåld 850 som heter T-5 utan T-5 är importerad
och har 2.0 L motor på 211 hk och 13C-turbo. 850Turbo däremot har 2.3L motor på
226hk och 15G-turbo.

2litaren är från italien och belgien smile


Reservdansk
6 271 Inlägg
9 november 2009
#12
Pinnenpabacken skrev:
Vad jag vet så finns det ingen svensksåld 850 som heter T-5 utan T-5 är importerad
och har 2.0 L motor på 211 hk och 13C-turbo. 850Turbo däremot har 2.3L motor på
226hk och 15G-turbo.

Enligt ditt resonemang borde min bil ha en 2,0liters motor och 13C agg, eftersom den heter T-5R... wink

De tyska 850 turbo-bilarna hette också T5 så vitt jag vet, och de är lika väl utrustade som svenska.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

402 Inlägg
9 november 2009
#13
TurbOla skrev:
Pinnenpabacken skrev:
Vad jag vet så finns det ingen svensksåld 850 som heter T-5 utan T-5 är importerad
och har 2.0 L motor på 211 hk och 13C-turbo. 850Turbo däremot har 2.3L motor på
226hk och 15G-turbo.

Enligt ditt resonemang borde min bil ha en 2,0liters motor och 13C agg, eftersom den heter T-5R... wink

De tyska 850 turbo-bilarna hette också T5 så vitt jag vet, och de är lika väl utrustade som svenska.

T5R, är ju en annan sak.wink det är mej veterligen dom enda svenska 850 som har beteckningen T5 (R)
Annars har det väl blivit ett uttryck i "folkmun" T-5 (turboladdad femma) men dom "vanliga" T-5:orna
är såvitt jag vet import och 2.0L


129 Inlägg
9 november 2009
#14
850 turbo va fram till 95 där efter 850 T5/T5R

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 november 2009
#15
Pinnenpabacken skrev:
T5R, är ju en annan sak.wink det är mej veterligen dom enda svenska 850 som har beteckningen T5 (R)
Annars har det väl blivit ett uttryck i "folkmun" T-5 (turboladdad femma) men dom "vanliga" T-5:orna
är såvitt jag vet import och 2.0L

Beteckningen T-5 och Turbo användes just i början av 850ns karriär, snart blev beteckningen T5 så populärt att man döpte om från Turbo och T-5 till endast T5. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

402 Inlägg
9 november 2009
#16
Bolla över frågan till "Marlboroman" han har säkert ett klockrent svar svart på vitt.wink


8 250 Inlägg
9 november 2009
#17
Pinnenpabacken skrev:
Bolla över frågan till "Marlboroman" han har säkert ett klockrent svar svart på vitt.wink

94+95 så hette dem turbo här i Sverige, oftast i alla fall. Men det finns Svensksålda T5 av dessa årmodeller med, bilar som skulle säljas på en annan marknad men inte kom iväg. Sedemera fick dem heta T5 i Sverige med. En T5 och en Turbo är exakt likadana, det är bara en fråga om emblemet. Vissa mindre skillnader i utrustning kan förekomma i vissa fall för att passa vissa länders lagstiftning.
Men det förutsätter att vi pratar om bilar med turbopaketet. Man kunde ju även beställa en 850T utan turbopaketet och plocka utrustning som man ville. Det gick ju att i princip köpa en GLE men med turbomotor. Dessa "snålturbos" kan ha alla möjliga varianter på utrustning och motor. En del av dem har dessutom börjar sitt liv som polisbilar.

Sen det här med import eller inte blir ju en definitonsfråga om man ska va elak. De flesta 850 byggdes trots allt i Gent (Holland) och är således importerade hit för att säljas. En sån bil är ju svensksåld, och importerad wink

Sen det här med vad det sitter för motor i dem, det varierar mellan olika marknader och vad folk ville ha. Visst är 2,0 vanligare i vissa länder, men det innebär inte per automatik att alla bilar i det landet såldes med en viss motor. Det finns Italienska bilar med 2,3, men dem är ovanliga. Svensksålda 2,0T är ovanliga, men det finns. Och vad gäller 2 liters så bör man även ha koll på att den oftast är på 211 hk, men det finns en lättrycksvariant med på 180hk.


181 Inlägg
9 november 2009
#18
Marlboroman skrev:
Pinnenpabacken skrev:
Bolla över frågan till "Marlboroman" han har säkert ett klockrent svar svart på vitt.wink

94+95 så hette dem turbo här i Sverige, oftast i alla fall. Men det finns Svensksålda T5 av dessa årmodeller med, bilar som skulle säljas på en annan marknad men inte kom iväg. Sedemera fick dem heta T5 i Sverige med. En T5 och en Turbo är exakt likadana, det är bara en fråga om emblemet. Vissa mindre skillnader i utrustning kan förekomma i vissa fall för att passa vissa länders lagstiftning.
Men det förutsätter att vi pratar om bilar med turbopaketet. Man kunde ju även beställa en 850T utan turbopaketet och plocka utrustning som man ville. Det gick ju att i princip köpa en GLE men med turbomotor. Dessa "snålturbos" kan ha alla möjliga varianter på utrustning och motor. En del av dem har dessutom börjar sitt liv som polisbilar.

Sen det här med import eller inte blir ju en definitonsfråga om man ska va elak. De flesta 850 byggdes trots allt i Gent (Holland) och är således importerade hit för att säljas. En sån bil är ju svensksåld, och importerad wink

Sen det här med vad det sitter för motor i dem, det varierar mellan olika marknader och vad folk ville ha. Visst är 2,0 vanligare i vissa länder, men det innebär inte per automatik att alla bilar i det landet såldes med en viss motor. Det finns Italienska bilar med 2,3, men dem är ovanliga. Svensksålda 2,0T är ovanliga, men det finns. Och vad gäller 2 liters så bör man även ha koll på att den oftast är på 211 hk, men det finns en lättrycksvariant med på 180hk.

Att du är en vandrande uppslagsbok ^^

Tack för infon kan jag bara säga!


402 Inlägg
9 november 2009
#19
Jag säjer då de! Klockrent! Nu vet vi.smile Ingen ide att lyssna på "hörsägen" när
MARLBOROMAN finns! Tackar.wink


280 Inlägg
9 november 2009
#20
"Tangentsbordsprofessor" stämmer till viss del wink
Senast redigerat av nizze15 (9 november 2009)



Sök