3080
Sök

Tonkas- volvo 240 16V turbo, Bygge

Mitt projekt började med att jag skulle piffa upp bilen lite men det spårade snart ur skulle bara bli mer och mer, och på den vägen är det. Jag satsar mest på karossen först. Eftersom motorn är lätt att bygga om i efterhand. Så... Visa mer

502 884 Visningar
Uppdaterades senast 17 oktober 2013
373 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#141
Volvox40 skrev:
Bygg eget. slipper man o lägga ut flera tusen för nått kina skit som går sönder.cool

Aa det ska jag göra för det räcker inte att byta fläns måste ändra vinkelen också och då kan man ju lika hjärna göra ett från början smile


373 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
#142
Tja skärmkanten har inte kommit en men jag köpte en tvär balk och den har jag fått hem;) och sen för att få grenrörett att passa så måste jag förlänga alla rör vid flänsett för turbon gick emot kamdrevet så jag ska göra ett helt nytt i i svartstål istället.
Sen är grillspettet klart wink



https://www1.garaget.org/gallery/archive/122861/1010352_cz1i2f.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/122861/1010354_399qa8.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/122861/1010356_appqsk.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/122861/1010357_fb3k73.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/122861/1010358_pe4kq3.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/122861/1010359_flzrj1.jpg


När jag byggde grillspettet så mätte jag inte så att bilen skulle kunna snurra runt helt å hållet utan mätte bara så jag kunde ställa den på högkant men jag hade lite tur haha cool ca 2cm wink


https://www1.garaget.org/gallery/archive/122861/1010360_5p8cj0.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/122861/1010361_k643cl.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/122861/1010362_66d7pr.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/122861/1010363_bawojx.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/122861/1010364_byng2a.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/122861/1010407_d3gjlp.jpg


Det var det, kanske händer nåt i helgen men när grillspettet precis var klart så tog svetsgasen slut så jag har ingen svets sad men det finns lite annat att göra hehe wink
Senast redigerat av 240_Tonka (22 oktober 2010)


2 419 Inlägg
22 oktober 2010
#143
Uu se fint de blir big_smile använde du stötfångar fästena till grillspete? smile


373 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
#144
strandberg31 skrev:
Uu se fint de blir big_smile använde du stötfångar fästena till grillspete? smile

Tack så mycket:) aa bak gjorde jag det tongue


699 Inlägg
22 oktober 2010
#145
Var det tungt att vända på bilen? Jag har ett likadant typ som jag ska sätta upp min i när jag får sug smile

Bilgalen elektriker :)

373 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
#146
JonasHalt skrev:
Var det tungt att vända på bilen? Jag har ett likadant typ som jag ska sätta upp min i när jag får sug smile

Inga problem med en hand wink


Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
22 oktober 2010
#147
Riktigt skoj projekt.
Hur många hk siktar du på ?

Lycka till i fortsättningen

Mvh BunnA

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

26 Inlägg
22 oktober 2010
#148
måste bara få säga att ja diggar du gör starkt big_smile!!!


373 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
#149
BunnA skrev:
Riktigt skoj projekt.
Hur många hk siktar du på ?

Lycka till i fortsättningen

Mvh BunnA

Kul att du gillar projektet:D
200 - 300 hk med den där lilla sketna turbon hehe
för att jag ska kunna köra med original sprut och tändning till besiktningen. Men sen ska det bli mer så huvud målet är ca 550 hk:P så efter besiktningen så ska motorn ur och byggas om wink


373 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
#150
AlexanderEmilsson skrev:
måste bara få säga att ja diggar du gör starkt big_smile!!!

Härlig kommentar det tänker man på när klockan börjat bli mycket en kväll i garaget tongue
Senast redigerat av 240_Tonka (22 oktober 2010)


Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
23 oktober 2010
#151
240_Tonka skrev:
BunnA skrev:
Riktigt skoj projekt.
Hur många hk siktar du på ?

Lycka till i fortsättningen

Mvh BunnA

Kul att du gillar projektet:D
200 - 300 hk med den där lilla sketna turbon hehe
för att jag ska kunna köra med original sprut och tändning till besiktningen. Men sen ska det bli mer så huvud målet är ca 550 hk:P så efter besiktningen så ska motorn ur och byggas om wink

Härligt härligt men farligt farligt wink haha.

Det ska bli intressant att följa detta smile

Mvh BunnA

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

143 Inlägg
23 oktober 2010
#152
vad kör du med för spridare isf ?


373 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#153
BunnA skrev:
240_Tonka skrev:
BunnA skrev:
Riktigt skoj projekt.
Hur många hk siktar du på ?

Lycka till i fortsättningen

Mvh BunnA

Kul att du gillar projektet:D
200 - 300 hk med den där lilla sketna turbon hehe
för att jag ska kunna köra med original sprut och tändning till besiktningen. Men sen ska det bli mer så huvud målet är ca 550 hk:P så efter besiktningen så ska motorn ur och byggas om wink

Härligt härligt men farligt farligt wink haha.

Det ska bli intressant att följa detta smile

Mvh BunnA

Hehe big_smile


373 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#154
dedline skrev:
vad kör du med för spridare isf ?

Det har jag inte bestämt en men det blir större, det är elektroniken som ska vara original till besiktningen


snickare
612 Inlägg
23 oktober 2010
#155
åka spridarna lika mycke somm lmm:en i procen,alltså ökar du spridarna med 50% så får du öka arean på lmm med 50%,lite "bondtrimm" man lurar orginal boxen. hänger du med?

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

270 Inlägg
23 oktober 2010
#156
240_Tonka skrev:
BunnA skrev:
Riktigt skoj projekt.
Hur många hk siktar du på ?

Lycka till i fortsättningen

Mvh BunnA

Kul att du gillar projektet:D
200 - 300 hk med den där lilla sketna turbon hehe
för att jag ska kunna köra med original sprut och tändning till besiktningen. Men sen ska det bli mer så huvud målet är ca 550 hk:P så efter besiktningen så ska motorn ur och byggas om wink

Ser ju skittrevligt ut det där...........
Men jag undrar om jag missuppfattat detta men du kan väl inte besiktiga med en "hemsnickrad" motor hur du än beter dig den måste ju vara avgascertifierad och då är det ju org. motor som gäller dvs ej 16v topp ihop med 230ft block?roll

Mvh Jerry O
Senast redigerat av Minium (23 oktober 2010)


270 Inlägg
23 oktober 2010
#157
Tänkte bara att även om det är ett polarblock org med 16v turbo så måste du ha alla delar (topp, grenrör, turbo, luftfilter,tryckrör, osv, osv, osv) i original från den motorn annars godkänns motorbytet ej i regbesiktning.......

Kämpa på annars det ser ju jädrigt gött ut.

Mvh Jerry O


373 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#158
allenalle skrev:
åka spridarna lika mycke somm lmm:en i procen,alltså ökar du spridarna med 50% så får du öka arean på lmm med 50%,lite "bondtrimm" man lurar orginal boxen. hänger du med?

Okej, aa jag är med wink


373 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#159
Minium skrev:
Tänkte bara att även om det är ett polarblock org med 16v turbo så måste du ha alla delar (topp, grenrör, turbo, luftfilter,tryckrör, osv, osv, osv) i original från den motorn annars godkänns motorbytet ej i regbesiktning.......

Kämpa på annars det ser ju jädrigt gött ut.

Mvh Jerry O

Ee jag ska ha tag i en bil med 16v turbo original å slänga över alla grejer till besiktningen, sen när den är besiktad så ska den turbo på bilden dit med det grenrör jag ska bygga för att få en lite roligare bil under tiden jag bygger den motorn som jag vill ska ha 550hk, alltså så jag kan köra med bilen när jag bygger motorn wink


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
24 oktober 2010
#160
Jäklar va arbete du lägger ner men jag tror det kommer att bli ett riktigt sjyst bygge.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök