3663
Sök

Gammal Volvo säkrare än modern småbil

blacken
18 november 2009
#221
Rquired skrev:
EmilHammarlund skrev:
Lundback skrev:
men nästan alla 740 pojkar har ju bestämt sig att 740 är den bästa bilen som gjorts inom alla punkter

De har ju rätt.

Intressant och kul tråd för övrigt, de som inte läst igenom den, gör det!

De har verkligen inte rätt, Volvo 740 är (eller var snarare) utan tvivel ett mycket bra transportmedel för svensson.

Men den hör inte till de pålitligaste, inte till de billigaste, är verkligen ingen körglad bil orginal, var inte den säkraste när den var ny heller (även om den var bland de säkraste, stor skillnad), inte överdrivet lättmekad, allt annat än snål osv

Sveriges mest överskattade bil utan tvekan, även en bra bil kan överskattas. Kolla runt om i världen, hade någon frågat om en pålitlig bil och man svarat Volvo 740 hade de skrattat. Bara ett ex är gammelmercor som finns och plågas runt om i världen i miljöer en Volvo 740 knappt känner till och håller.

Nej det är bara i sverige, bland ägarna, 740 har den status den har. Och detta utan att på något sätt försöka få den att framstå i dålig dager, för åter igen det är en bra bil. Men det är skillnad på bra och att påstås vara den bästa...

Sant 740 är ingen höjdare om man vill ha en körupplevelse, men den är idag utan tvekan den billigaste bilen att äga om man ser till helhetskostnaden. Inköp,värdeminskning pålitlighet, driftsäkerhet, samt utbud och tillgång på billiga reservdelar, mm,mm.
"Gammelmercan" som du hänvisar till är månde W 123 modellen som du menar, den största och värsta rosthögen genom tiderna? och som även har problem med kamaxlarna, typ "Pintomotorn"..
Senast redigerat av blacken (18 november 2009)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
18 november 2009
#222
Lundback skrev:
EmilHammarlund skrev:
Lundback skrev:

hur har dom rätt? på vilket sätt är 740 en bra bil?

Hög kvalitet, lättmekad, praktisk, billliga delar som finns överallt, supersäker för åldern, snygg som få, ganska snål för storleken och åldern 0,88l/mil bl. körning, bra rostskydd, bra enligt svensk bilprovning, för inte jättelänge sedan innan de blev så gamla som de är kallades 740 för bästa köp i diverse biltester om man söker en stor bil för liten peng. Har säkert glömt en massa men det finns nog de som kan fylla på...

håller med på 2 saker! lätt mekad och att det finns saker överallt, annars vare bara dret, å snygg ? ser ju ut som en skokartong?

Jepp, bland de snyggaste bilarna enligt mej.

Jonas

Down n`out
514 Inlägg
18 november 2009
#223
Volvo_Mannen skrev:
Lundback skrev:
EmilHammarlund skrev:

Hög kvalitet, lättmekad, praktisk, billliga delar som finns överallt, supersäker för åldern, snygg som få, ganska snål för storleken och åldern 0,88l/mil bl. körning, bra rostskydd, bra enligt svensk bilprovning, för inte jättelänge sedan innan de blev så gamla som de är kallades 740 för bästa köp i diverse biltester om man söker en stor bil för liten peng. Har säkert glömt en massa men det finns nog de som kan fylla på...

håller med på 2 saker! lätt mekad och att det finns saker överallt, annars vare bara dret, å snygg ? ser ju ut som en skokartong?

Jepp, bland de snyggaste bilarna enligt mej.

jag kommer väll antagligen aldrig förstå mej på detta med volvo,

Down n`out

Volvoskadad
6 017 Inlägg
18 november 2009
#224
Lundback skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Lundback skrev:

håller med på 2 saker! lätt mekad och att det finns saker överallt, annars vare bara dret, å snygg ? ser ju ut som en skokartong?

Jepp, bland de snyggaste bilarna enligt mej.

jag kommer väll antagligen aldrig förstå mej på detta med volvo,

Haha, ska ju vara kantigt, runt 80 talet då kunde man rita bilar wink

Jonas

Down n`out
514 Inlägg
18 november 2009
#225
haha big_smile det har du ju rätt i . vw,lancia delta , e30. kantigt

Down n`out

196 Inlägg
18 november 2009
#226
blacken skrev:
Gemini__ skrev:
blacken skrev:

Jag misstänker att Granada MKI och MKII gör mercan bestridig på den punkten..

Bestridig? Utveckla gärna...

Mestadels av vad jag har sett av kollisioner med dom berörda fordonen på olika verkstäder som jag har jobbat på. Granadan är en doldis i det sammanhanget  stor, tung och djäkligt kraftigt byggd.

Ok, ja stora tunga bilar är i många fall bra. Betvivlar inte att det är en gedigen konstruktion. Men tvivlar på att Granada var konstruerad för att hantera offsetkrockar. En krocktyp som ställer höga krav på konstruktionen. Det är där W124 smäller sina samtida konkurrenter på fingrarna.

Mvh:
Thomas

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

blacken
18 november 2009
#227
Gemini__ skrev:
blacken skrev:
Gemini__ skrev:

Bestridig? Utveckla gärna...

Mestadels av vad jag har sett av kollisioner med dom berörda fordonen på olika verkstäder som jag har jobbat på. Granadan är en doldis i det sammanhanget  stor, tung och djäkligt kraftigt byggd.

Ok, ja stora tunga bilar är i många fall bra. Betvivlar inte att det är en gedigen konstruktion. Men tvivlar på att Granada var konstruerad för att hantera offsetkrockar. En krocktyp som ställer höga krav på konstruktionen. Det är där W124 smäller sina samtida konkurrenter på fingrarna.

Mvh:
Thomas

Du nämnde merca runt -85 dom var ej heller i sådana fall byggda för en offsett bump.
Så här såg min Granada ut efter att ett par skitstövelungdjävlar hade lekt "Banger race" med den. Det var typ inte en stolpe i grannskapet som stod upp. Och bucklan på bakluckan blev när dom tog sats och backade järnet på en p-automat, den och dess hela betongfundament låg helt uppe på marken, dvs den hade slitits upp och lagts på sidan av hålet. Gör om det med en annan "modern" bil och försök att köra den därifrån. Jag kunde köra bilen till en skrot för egen maskin..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/47676/803432_qf0d7a.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/47676/803433_n0vu6t.jpg

1 422 Inlägg
18 november 2009
#228
Volvo_Mannen skrev:
Lundback skrev:
Volvo_Mannen skrev:

Jepp, bland de snyggaste bilarna enligt mej.

jag kommer väll antagligen aldrig förstå mej på detta med volvo,

Haha, ska ju vara kantigt, runt 80 talet då kunde man rita bilar wink

Inte rita bilar, man var lat och kom på att det gick att sätta hjul och lysen på en brevlåda och göra den större smile


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
18 november 2009
#229
EmilHammarlund skrev:
Lundback skrev:
EmilHammarlund skrev:

De har ju rätt.

Intressant och kul tråd för övrigt, de som inte läst igenom den, gör det!

hur har dom rätt? på vilket sätt är 740 en bra bil?

Hög kvalitet, lättmekad, praktisk, billliga delar som finns överallt, supersäker för åldern, snygg som få, ganska snål för storleken och åldern B230F 0,88l/mil bl. körning, bra rostskydd, bakhjulsdriven, trevlig att köra, bra enligt svensk bilprovning, för inte jättelänge sedan innan de blev så gamla som de är kallades 740 för bästa köp i diverse biltester om man söker en stor bil för liten peng. Har säkert glömt en massa men det finns nog de som kan fylla på...

Visst, design är en smakfråga men exakt vart någonstans är en Volvo 740 snygg? Hela bilen ser ut att vara designad med enbart en vinkelhake. Och rostskyddet är allt annat än bra på exemplar äldre än 87/88.

Och att bakhjulsdrift gör bilen bättre förstår jag inte heller. Men i övrigt håller jag med wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Volvoskadad
6 017 Inlägg
18 november 2009
#230
IceEyes skrev:
Visst, design är en smakfråga men exakt vart någonstans är en Volvo 740 snygg? Hela bilen ser ut att vara designad med enbart en vinkelhake. Och rostskyddet är allt annat än bra på exemplar äldre än 87/88.

Och att bakhjulsdrift gör bilen bättre förstår jag inte heller. Men i övrigt håller jag med wink

Ganska exakt öveallt.

Jonas

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 november 2009
#231
blacken skrev:
Rquired skrev:
EmilHammarlund skrev:

De har ju rätt.

Intressant och kul tråd för övrigt, de som inte läst igenom den, gör det!

De har verkligen inte rätt, Volvo 740 är (eller var snarare) utan tvivel ett mycket bra transportmedel för svensson.

Men den hör inte till de pålitligaste, inte till de billigaste, är verkligen ingen körglad bil orginal, var inte den säkraste när den var ny heller (även om den var bland de säkraste, stor skillnad), inte överdrivet lättmekad, allt annat än snål osv

Sveriges mest överskattade bil utan tvekan, även en bra bil kan överskattas. Kolla runt om i världen, hade någon frågat om en pålitlig bil och man svarat Volvo 740 hade de skrattat. Bara ett ex är gammelmercor som finns och plågas runt om i världen i miljöer en Volvo 740 knappt känner till och håller.

Nej det är bara i sverige, bland ägarna, 740 har den status den har. Och detta utan att på något sätt försöka få den att framstå i dålig dager, för åter igen det är en bra bil. Men det är skillnad på bra och att påstås vara den bästa...

Sant 740 är ingen höjdare om man vill ha en körupplevelse, men den är idag utan tvekan den billigaste bilen att äga om man ser till helhetskostnaden. Inköp,värdeminskning pålitlighet, driftsäkerhet, samt utbud och tillgång på billiga reservdelar, mm,mm.
"Gammelmercan" som du hänvisar till är månde W 123 modellen som du menar, den största och värsta rosthögen genom tiderna? och som även har problem med kamaxlarna, typ "Pintomotorn"..

Det är väl ungefär den vanliga uppfattningen i Sverige ja roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 339 Inlägg
18 november 2009
#232
Rquired skrev:
blacken skrev:
Rquired skrev:

De har verkligen inte rätt, Volvo 740 är (eller var snarare) utan tvivel ett mycket bra transportmedel för svensson.

Men den hör inte till de pålitligaste, inte till de billigaste, är verkligen ingen körglad bil orginal, var inte den säkraste när den var ny heller (även om den var bland de säkraste, stor skillnad), inte överdrivet lättmekad, allt annat än snål osv

Sveriges mest överskattade bil utan tvekan, även en bra bil kan överskattas. Kolla runt om i världen, hade någon frågat om en pålitlig bil och man svarat Volvo 740 hade de skrattat. Bara ett ex är gammelmercor som finns och plågas runt om i världen i miljöer en Volvo 740 knappt känner till och håller.

Nej det är bara i sverige, bland ägarna, 740 har den status den har. Och detta utan att på något sätt försöka få den att framstå i dålig dager, för åter igen det är en bra bil. Men det är skillnad på bra och att påstås vara den bästa...

Sant 740 är ingen höjdare om man vill ha en körupplevelse, men den är idag utan tvekan den billigaste bilen att äga om man ser till helhetskostnaden. Inköp,värdeminskning pålitlighet, driftsäkerhet, samt utbud och tillgång på billiga reservdelar, mm,mm.
"Gammelmercan" som du hänvisar till är månde W 123 modellen som du menar, den största och värsta rosthögen genom tiderna? och som även har problem med kamaxlarna, typ "Pintomotorn"..

Det är väl ungefär den vanliga uppfattningen i Sverige ja roll

Och i tyskland är tyska bilar det bästa. I Amerika är det Amerikanska bilar som är bäst. I Japan är det Japanska bilar som gäller. Jag menar, vart vill du komma? ^^


blacken
18 november 2009
#233
Rquired skrev:
blacken skrev:
Rquired skrev:
De har verkligen inte rätt, Volvo 740 är (eller var snarare) utan tvivel ett mycket bra transportmedel för svensson.

Men den hör inte till de pålitligaste, inte till de billigaste, är verkligen ingen körglad bil orginal, var inte den säkraste när den var ny heller (även om den var bland de säkraste, stor skillnad), inte överdrivet lättmekad, allt annat än snål osv

Sveriges mest överskattade bil utan tvekan, även en bra bil kan överskattas. Kolla runt om i världen, hade någon frågat om en pålitlig bil och man svarat Volvo 740 hade de skrattat. Bara ett ex är gammelmercor som finns och plågas runt om i världen i miljöer en Volvo 740 knappt känner till och håller.

Nej det är bara i sverige, bland ägarna, 740 har den status den har. Och detta utan att på något sätt försöka få den att framstå i dålig dager, för åter igen det är en bra bil. Men det är skillnad på bra och att påstås vara den bästa...

Sant 740 är ingen höjdare om man vill ha en körupplevelse, men den är idag utan tvekan den billigaste bilen att äga om man ser till helhetskostnaden. Inköp,värdeminskning pålitlighet, driftsäkerhet, samt utbud och tillgång på billiga reservdelar, mm,mm.
"Gammelmercan" som du hänvisar till är månde W 123 modellen som du menar, den största och värsta rosthögen genom tiderna? och som även har problem med kamaxlarna, typ "Pintomotorn"..

Det är väl ungefär den vanliga uppfattningen i Sverige ja roll

Det är den exakta realitèn (sanningen) även  i Sverige, vad dom härkarna det anbelangar..
Senast redigerat av blacken (18 november 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 november 2009
#234
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
blacken skrev:

Sant 740 är ingen höjdare om man vill ha en körupplevelse, men den är idag utan tvekan den billigaste bilen att äga om man ser till helhetskostnaden. Inköp,värdeminskning pålitlighet, driftsäkerhet, samt utbud och tillgång på billiga reservdelar, mm,mm.
"Gammelmercan" som du hänvisar till är månde W 123 modellen som du menar, den största och värsta rosthögen genom tiderna? och som även har problem med kamaxlarna, typ "Pintomotorn"..

Det är väl ungefär den vanliga uppfattningen i Sverige ja roll

Och i tyskland är tyska bilar det bästa. I Amerika är det Amerikanska bilar som är bäst. I Japan är det Japanska bilar som gäller. Jag menar, vart vill du komma? ^^

Jag vill komma till den punkten där folk faktiskt läser på lite innan köp istället för att gå på det så i Sverige självklara att "Volvo är bäst" och köper en silverfärgad, tråkig, törstig V70 eftersom den inte sticker i grannarnas ögon.

Lite samma sak gäller Volvo 740...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 339 Inlägg
18 november 2009
#235
Rquired skrev:
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:

Det är väl ungefär den vanliga uppfattningen i Sverige ja roll

Och i tyskland är tyska bilar det bästa. I Amerika är det Amerikanska bilar som är bäst. I Japan är det Japanska bilar som gäller. Jag menar, vart vill du komma? ^^

Jag vill komma till den punkten där folk faktiskt läser på lite innan köp istället för att gå på det så i Sverige självklara att "Volvo är bäst" och köper en silverfärgad, tråkig, törstig V70 eftersom den inte sticker i grannarnas ögon.

Lite samma sak gäller Volvo 740...

Eller så köper dom en Volvo V70 för att det är en bra bil. Ehh, tycker du DrivE-versionen är törstig?
Blivit rättså hyllad av ett antal biltidningar men dom är ju korrupta eller hur ^^.
Jag tror inte heller att den som köper en Volvo V70 bara för att grannen har en.

För att inte tala om säkerheten:

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14413


Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 november 2009
#236
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
Volvo740an skrev:
Och i tyskland är tyska bilar det bästa. I Amerika är det Amerikanska bilar som är bäst. I Japan är det Japanska bilar som gäller. Jag menar, vart vill du komma? ^^

Jag vill komma till den punkten där folk faktiskt läser på lite innan köp istället för att gå på det så i Sverige självklara att "Volvo är bäst" och köper en silverfärgad, tråkig, törstig V70 eftersom den inte sticker i grannarnas ögon.

Lite samma sak gäller Volvo 740...

Eller så köper dom en Volvo V70 för att det är en bra bil. Ehh, tycker du DrivE-versionen är törstig?
Blivit rättså hyllad av ett antal biltidningar men dom är ju korrupta eller hur ^^.
Jag tror inte heller att den som köper en Volvo V70 bara för att grannen har en.

För att inte tala om säkerheten:

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14413

Har aldrig nekat till att V70 är en bra bil, men det finns både lika bra bilar och till och med bättre. Något som många svensson håller för otroligt, inget kan väl vara bättre än en Volvo?

DRIVe är jag inte rätt person att prata med heller, fullständigt idiotiskt koncept där man skapar bilar som är för trötta för att hinna med i trafikrytmen. Och när man pressar dom för att åtminstone hålla ett hyggligt tempo så är den låga förbrukningen som bortblåst.

En Bmw 520D dricker 2 cl mer per mil på pappret och har 70hp mer, i verkligheten går Bmwn snålare än DRIVE samtidigt som den är riktigt pigg, i alla fall jämfört med den senare. Enligt min erfarenhet som kört dem en del i alla fall...

Och för övrigt, vad spelar det för roll att Volvo har en serie med snålmodeller när resten av modellprogrammet är såpass törstigt?


Och visst är Volvo säkra, men inte säkrast. Trots all statistik och det varumärke Volvo värnar så mycket för så var det trots allt en fransman som han först till 5stjärnor, osv. Volvo tillhör bland de säkraste, inte mer och det finns ett flertal bilar som ligger på samma nivå.

För övrigt har alla nya Volvo-modeller blivit hyllade som nya, men för att citera Teknikens värld själva angånde 400-serien "Men ack så fel vi hade"

Inga fel på Volvo och det är inget dåligt val, men det är inte alltid det bästa för alla. Och ur min och många andras synvinkel är det aldrig det bästa valet...

För övrigt är vi ganska långt bort från ursprungsämnet numera
Senast redigerat av Rquired (18 november 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 339 Inlägg
18 november 2009
#237
Rquired skrev:
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:

Jag vill komma till den punkten där folk faktiskt läser på lite innan köp istället för att gå på det så i Sverige självklara att "Volvo är bäst" och köper en silverfärgad, tråkig, törstig V70 eftersom den inte sticker i grannarnas ögon.

Lite samma sak gäller Volvo 740...

Eller så köper dom en Volvo V70 för att det är en bra bil. Ehh, tycker du DrivE-versionen är törstig?
Blivit rättså hyllad av ett antal biltidningar men dom är ju korrupta eller hur ^^.
Jag tror inte heller att den som köper en Volvo V70 bara för att grannen har en.

För att inte tala om säkerheten:

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14413

Har aldrig nekat till att V70 är en bra bil, men det finns både lika bra bilar och till och med bättre. Något som många svensson håller för otroligt, inget kan väl vara bättre än en Volvo?

DRIVe är jag inte rätt person att prata med heller, fullständigt idiotiskt koncept där man skapar bilar som är för trötta för att hinna med i trafikrytmen. Och när man pressar dom för att åtminstone hålla ett hyggligt tempo så är den låga förbrukningen som bortblåst.

En Bmw 520D dricker 2 cl mer per mil på pappret och har 70hp mer, i verkligheten går Bmwn snålare än DRIVE samtidigt som den är riktigt pigg, i alla fall jämfört med den senare. Enligt min erfarenhet som kört dem en del i alla fall...

Och för övrigt, vad spelar det för roll att Volvo har en serie med snålmodeller när resten av modellprogrammet är såpass törstigt?


Och visst är Volvo säkra, men inte säkrast. Trots all statistik och det varumärke Volvo värnar så mycket för så var det trots allt en fransman som han först till 5stjärnor, osv. Volvo tillhör bland de säkraste, inte mer och det finns ett flertal bilar som ligger på samma nivå.

För övrigt har alla nya Volvo-modeller blivit hyllade som nya, men för att citera Teknikens värld själva angånde 400-serien "Men ack så fel vi hade"

Inga fel på Volvo och det är inget dåligt val, men det är inte alltid det bästa för alla. Och ur min och många andras synvinkel är det aldrig det bästa valet...

På pappret, jag hävdar motsatsen, jag tror vi tom har haft den diskussionen innan där teknikens värld fick fram en hög förbrukning hos Bmwn. Du hävdade då att V70n (Drive) skulle få en ännu högre förbrukning. Så är alltså inte fallet. Bmw 520D drar 0.72 (Sverigecykeln) och Volvo V70 Drive drog 0.5 någonting, såg programmet men måste köpa testet för att kunna kolla exakt igen.

Teknikens värld tyckte att effekten vart fullt tillräcklig. Likaså vi bilägare. Jag citerar

Men 109 dieseldrivna hästar i en drygt 1,5 ton tung bil… det låter som ett trött ekipage. Inte alls! Den lilla dieseln jobbar tyst och räcker utmärkt.

Såklart att det spelar roll att man har en snål modell med i programmet? Det är ju det som har varit Volvos problem dom senaste 10 åren (minst), dom har varit för törstiga, men nu har trenden vänt.

Andra tillverkare som kammade hem flera utmärkelser är Subaru (5), Volkswagenkoncernen (5) och Chrysler (4).

Anmärkningsvärt är att Toyota inte lyckas få någon modell prisad, samma resultat som BMW, Mazda, Mitsubishi och Saab.


1 422 Inlägg
18 november 2009
#238
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
Volvo740an skrev:

Och i tyskland är tyska bilar det bästa. I Amerika är det Amerikanska bilar som är bäst. I Japan är det Japanska bilar som gäller. Jag menar, vart vill du komma? ^^

Jag vill komma till den punkten där folk faktiskt läser på lite innan köp istället för att gå på det så i Sverige självklara att "Volvo är bäst" och köper en silverfärgad, tråkig, törstig V70 eftersom den inte sticker i grannarnas ögon.

Lite samma sak gäller Volvo 740...

Eller så köper dom en Volvo V70 för att det är en bra bil. Ehh, tycker du DrivE-versionen är törstig?
Blivit rättså hyllad av ett antal biltidningar men dom är ju korrupta eller hur ^^.
Jag tror inte heller att den som köper en Volvo V70 bara för att grannen har en.

För att inte tala om säkerheten:

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14413

Varför får inte volvo sveriges nöjdaste bilägare då? Där ligger bmw, toyota, subaru mfl. Volvo ligger i mitten och får en känsla av att det vore ännu lägre om det inte vore så att svensson gärna försvarar sin volvo för volvo är ju bäst, i sverige.

Jag tycker inte drivE är så överdrivet bra bil, kolla bmws utbud istället, där får du prestanda och bränslesnålt i samma paket, inte dammsugare som drar lite bensin. Finns körglädje i bmwn trots att det är en snål liten bil.

Volvo c30 drivE
Effekt: 109hk
Vridmoment: 240nm
0-100: 11,3sek
Toppfart: 190km/h
Bränsleförbrukning: 4,4l/100km

Bmw 118d
Effekt: 143hk
Vridmoment: 300nm
0-100: 9,0sek
Toppfart: 210km/h
Bränsleförbrukning: 4,47l/100km

Vilken bil är bäst och har nöjdast ägare? Hmm


272 Inlägg
18 november 2009
#239
cheffer skrev:
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
Jag vill komma till den punkten där folk faktiskt läser på lite innan köp istället för att gå på det så i Sverige självklara att "Volvo är bäst" och köper en silverfärgad, tråkig, törstig V70 eftersom den inte sticker i grannarnas ögon.

Lite samma sak gäller Volvo 740...

Eller så köper dom en Volvo V70 för att det är en bra bil. Ehh, tycker du DrivE-versionen är törstig?
Blivit rättså hyllad av ett antal biltidningar men dom är ju korrupta eller hur ^^.
Jag tror inte heller att den som köper en Volvo V70 bara för att grannen har en.

För att inte tala om säkerheten:

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14413

Varför får inte volvo sveriges nöjdaste bilägare då? Där ligger bmw, toyota, subaru mfl. Volvo ligger i mitten och får en känsla av att det vore ännu lägre om det inte vore så att svensson gärna försvarar sin volvo för volvo är ju bäst, i sverige.

Jag tycker inte drivE är så överdrivet bra bil, kolla bmws utbud istället, där får du prestanda och bränslesnålt i samma paket, inte dammsugare som drar lite bensin. Finns körglädje i bmwn trots att det är en snål liten bil.

Volvo c30 drivE
Effekt: 109hk
Vridmoment: 240nm
0-100: 11,3sek
Toppfart: 190km/h
Bränsleförbrukning: 4,4l/100km

Bmw 118d
Effekt: 143hk
Vridmoment: 300nm
0-100: 9,0sek
Toppfart: 210km/h
Bränsleförbrukning: 4,47l/100km

Vilken bil är bäst och har nöjdast ägare? Hmm

Kan bara hålla med.

http://www.bilsport.se/news.php?id=59850


Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 november 2009
#240
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
Volvo740an skrev:

Eller så köper dom en Volvo V70 för att det är en bra bil. Ehh, tycker du DrivE-versionen är törstig?
Blivit rättså hyllad av ett antal biltidningar men dom är ju korrupta eller hur ^^.
Jag tror inte heller att den som köper en Volvo V70 bara för att grannen har en.

För att inte tala om säkerheten:

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14413

Har aldrig nekat till att V70 är en bra bil, men det finns både lika bra bilar och till och med bättre. Något som många svensson håller för otroligt, inget kan väl vara bättre än en Volvo?

DRIVe är jag inte rätt person att prata med heller, fullständigt idiotiskt koncept där man skapar bilar som är för trötta för att hinna med i trafikrytmen. Och när man pressar dom för att åtminstone hålla ett hyggligt tempo så är den låga förbrukningen som bortblåst.

En Bmw 520D dricker 2 cl mer per mil på pappret och har 70hp mer, i verkligheten går Bmwn snålare än DRIVE samtidigt som den är riktigt pigg, i alla fall jämfört med den senare. Enligt min erfarenhet som kört dem en del i alla fall...

Och för övrigt, vad spelar det för roll att Volvo har en serie med snålmodeller när resten av modellprogrammet är såpass törstigt?


Och visst är Volvo säkra, men inte säkrast. Trots all statistik och det varumärke Volvo värnar så mycket för så var det trots allt en fransman som han först till 5stjärnor, osv. Volvo tillhör bland de säkraste, inte mer och det finns ett flertal bilar som ligger på samma nivå.

För övrigt har alla nya Volvo-modeller blivit hyllade som nya, men för att citera Teknikens värld själva angånde 400-serien "Men ack så fel vi hade"

Inga fel på Volvo och det är inget dåligt val, men det är inte alltid det bästa för alla. Och ur min och många andras synvinkel är det aldrig det bästa valet...

På pappret, jag hävdar motsatsen, jag tror vi tom har haft den diskussionen innan där teknikens värld fick fram en hög förbrukning hos Bmwn. Du hävdade då att V70n (Drive) skulle få en ännu högre förbrukning. Så är alltså inte fallet. Bmw 520D drar 0.72 (Sverigecykeln) och Volvo V70 Drive drog 0.5 någonting, såg programmet men måste köpa testet för att kunna kolla exakt igen.

Teknikens värld tyckte att effekten vart fullt tillräcklig. Likaså vi bilägare. Jag citerar

Men 109 dieseldrivna hästar i en drygt 1,5 ton tung bil… det låter som ett trött ekipage. Inte alls! Den lilla dieseln jobbar tyst och räcker utmärkt.

Såklart att det spelar roll att man har en snål modell med i programmet? Det är ju det som har varit Volvos problem dom senaste 10 åren (minst), dom har varit för törstiga, men nu har trenden vänt.

Andra tillverkare som kammade hem flera utmärkelser är Subaru (5), Volkswagenkoncernen (5) och Chrysler (4).

Anmärkningsvärt är att Toyota inte lyckas få någon modell prisad, samma resultat som BMW, Mazda, Mitsubishi och Saab.


Angående det fetstilade framgår det inte överhuvud taget vad för utmärkelse som det syftas på.


Volvos problem har alltid varit förbrukningen, numera har de en snålalternativ i (nästan?) varje modell vilket naturligtvis är ett framsteg. Däremot så drar övriga modeller relativt mycket, och att ha ett genomgående snålt modellprogram hade naturligtvis varit ännu bättre än att enbart ha ett snålalternativ i respektive serie.

Det senare, och förbrukningen i förhållande till effekt, är det bla. Bmw gjort sig kända för de senaste åren. Mellan 2006 och 2008 sänkte Bmw sitt modellprograms förbrukning med 16%*, tvåan på denna "lista" sänkte med 8% och det var knappast Volvo om vi säger så. De har kommit igång först nu

*"Källa", detta stod i senaste Teknikens Värld. Testet mellan 316D, A4 2.0TDIe och Prius. En väl otydlig källa jag vet, men kommer inte närmre utan tidningen till hands.

Sedan så är "räcka till" en sak, och slö en annan. Läser du samma tidnings test av tex Nissan Pixo (68hp) eller Skoda Fabia 1.2 (50-nånting hp) säger dem exakt samma sak, men även dessa två är tokslöa.

Det spelar ingen roll hur man gör, DRIVe orkar inte med i normal trafikrytm utan att bli törstig. Detsamma gäller Pixo och Fabia, sedan tror jag säkert dessa bilar passar utmärkt till en 80-årig kärring som anser att 90km/h är livsfarligt och att 50 är lämpligt på en 70väg.

Själv har jag i alla fall kört ett 100-tal mil med "snål"-Volvos och även kört övriga bilar ovan. Och jag hör verkligen inte till dem som flyger fram i trafiken eller alltid ligger 10 över. Om jag du tycker DRIVe är för slöa, vad tror du de tidigare ägarna av Volvo turbo (som är så hiimla bra och man kan CHIPPA dem och få fram ytterligare 30 hästar (!)som ytterligare förstärker känslan av att bilen försöker vrida ratten ur händerna på en) kommer att tycka om den?

Om du nu påstår dig minnas en tidigare diskussion om detta får du väl hänvisa till den, men att skriva att "Bmw fick X och Volvo x-nånting" utan att hänvisa till en källa är inget vidare argument.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök