Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
Volvo740an skrev:
Eller så köper dom en Volvo V70 för att det är en bra bil. Ehh, tycker du DrivE-versionen är törstig?
Blivit rättså hyllad av ett antal biltidningar men dom är ju korrupta eller hur ^^.
Jag tror inte heller att den som köper en Volvo V70 bara för att grannen har en.
För att inte tala om säkerheten:
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14413
Har aldrig nekat till att V70 är en bra bil, men det finns både lika bra bilar och till och med bättre. Något som många svensson håller för otroligt, inget kan väl vara bättre än en Volvo?
DRIVe är jag inte rätt person att prata med heller, fullständigt idiotiskt koncept där man skapar bilar som är för trötta för att hinna med i trafikrytmen. Och när man pressar dom för att åtminstone hålla ett hyggligt tempo så är den låga förbrukningen som bortblåst.
En Bmw 520D dricker 2 cl mer per mil på pappret och har 70hp mer, i verkligheten går Bmwn snålare än DRIVE samtidigt som den är riktigt pigg, i alla fall jämfört med den senare. Enligt min erfarenhet som kört dem en del i alla fall...
Och för övrigt, vad spelar det för roll att Volvo har en serie med snålmodeller när resten av modellprogrammet är såpass törstigt?Och visst är Volvo säkra, men inte säkrast. Trots all statistik och det varumärke Volvo värnar så mycket för så var det trots allt en fransman som han först till 5stjärnor, osv. Volvo tillhör bland de säkraste, inte mer och det finns ett flertal bilar som ligger på samma nivå.
För övrigt har alla nya Volvo-modeller blivit hyllade som nya, men för att citera Teknikens värld själva angånde 400-serien
"Men ack så fel vi hade"Inga fel på Volvo och det är inget dåligt val, men det är inte alltid det bästa för alla. Och ur min och många andras synvinkel är det aldrig det bästa valet...
På pappret, jag hävdar motsatsen, jag tror vi tom har haft den diskussionen innan där teknikens värld fick fram en hög förbrukning hos Bmwn. Du hävdade då att V70n (Drive) skulle få en ännu högre förbrukning. Så är alltså inte fallet. Bmw 520D drar 0.72 (Sverigecykeln) och Volvo V70 Drive drog 0.5 någonting, såg programmet men måste köpa testet för att kunna kolla exakt igen.
Teknikens värld tyckte att effekten vart fullt tillräcklig. Likaså vi bilägare. Jag citerar
Men 109 dieseldrivna hästar i en drygt 1,5 ton tung bil… det låter som ett trött ekipage. Inte alls! Den lilla dieseln jobbar tyst och räcker utmärkt.Såklart att det spelar roll att man har en snål modell med i programmet? Det är ju det som har varit Volvos problem dom senaste 10 åren (minst), dom har varit för törstiga, men nu har trenden vänt.
Andra tillverkare som kammade hem flera utmärkelser är Subaru (5), Volkswagenkoncernen (5) och Chrysler (4).
Anmärkningsvärt är att Toyota inte lyckas få någon modell prisad, samma resultat som BMW, Mazda, Mitsubishi och Saab.
Angående det fetstilade framgår det inte överhuvud taget vad för utmärkelse som det syftas på. Volvos problem har alltid varit förbrukningen, numera har de en snålalternativ i (nästan?) varje modell vilket naturligtvis är ett framsteg. Däremot så drar övriga modeller relativt mycket, och att ha ett genomgående snålt modellprogram hade naturligtvis varit ännu bättre än att enbart ha ett snålalternativ i respektive serie.
Det senare, och förbrukningen i förhållande till effekt, är det bla. Bmw gjort sig kända för de senaste åren. Mellan 2006 och 2008 sänkte Bmw sitt modellprograms förbrukning med 16%*, tvåan på denna "lista" sänkte med 8% och det var knappast Volvo om vi säger så. De har kommit igång först nu
*"Källa", detta stod i senaste Teknikens Värld. Testet mellan 316D, A4 2.0TDIe och Prius. En väl otydlig källa jag vet, men kommer inte närmre utan tidningen till hands. Sedan så är "räcka till" en sak, och slö en annan. Läser du samma tidnings test av tex Nissan Pixo (68hp) eller Skoda Fabia 1.2 (50-nånting hp) säger dem exakt samma sak, men även dessa två är tokslöa.
Det spelar ingen roll hur man gör, DRIVe orkar inte med i normal trafikrytm utan att bli törstig. Detsamma gäller Pixo och Fabia, sedan tror jag säkert dessa bilar passar utmärkt till en 80-årig kärring som anser att 90km/h är livsfarligt och att 50 är lämpligt på en 70väg.
Själv har jag i alla fall kört ett 100-tal mil med "snål"-Volvos och även kört övriga bilar ovan. Och jag hör verkligen inte till dem som flyger fram i trafiken eller alltid ligger 10 över. Om jag du tycker DRIVe är för slöa, vad tror du de tidigare ägarna av Volvo turbo
(som är så hiimla bra och man kan CHIPPA dem och få fram ytterligare 30 hästar (!)som ytterligare förstärker känslan av att bilen försöker vrida ratten ur händerna på en) kommer att tycka om den?
Om du nu påstår dig minnas en tidigare diskussion om detta får du väl hänvisa till den, men att skriva att "Bmw fick X och Volvo x-nånting" utan att hänvisa till en källa är inget vidare argument.