4204
Sök

Hjälp med batteriet på golf 2

908 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
Hej  nu e de så här att min bil dör helatiden. batteriet laddas ut helatiden även när man kör men varninglampan för batteriet lyser inte. och har köpt ett nytt exide batteri men händer ändå samma sak,
har kollat kolen och den e bra och generatorn laddar nästan 14 volt och jag har spännt fläktremmen och kopplat bort extra lysena och har ny jordkabel och startmotor. så e de ngn som vet förslag på varför den inte laddas så e jag tacksam för svar smile

5 198 Inlägg
11 november 2009
Provat byta batteri ? Så länge den laddar så lyser inte lampan. Tar inte batteriet mot laddning så spelar det ingen roll vad du gör..

908 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
gamlingen skrev:
Provat byta batteri ? Så länge den laddar så lyser inte lampan. Tar inte batteriet mot laddning så spelar det ingen roll vad du gör..

köpte ett batteri här om dagen och köpte ett nytt exide batteri idag med men händer fortfarande inget.

5 198 Inlägg
11 november 2009
Inte för att jag har med saken att göra.. men varför köpa 2 nya ?

21 761 Inlägg
11 november 2009
davidklang skrev:
har kollat kolen och den e bra och generatorn laddar nästan 14 volt

Vart mäter du spänningen, på själva generatorn eller batteriet?
Lyser batterilampan när tändningen står i läge 2, för att sedan släckas när motorn startar?

908 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
gamlingen skrev:
Inte för att jag har med saken att göra.. men varför köpa 2 nya ?

för att jag köpte ett begagnat på skroten och sen  köpte jag ett helt nytt istället.

908 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
davidklang skrev:
har kollat kolen och den e bra och generatorn laddar nästan 14 volt

Vart mäter du spänningen, på själva generatorn eller batteriet?
Lyser batterilampan när tändningen står i läge 2, för att sedan släckas när motorn startar?

generatorn levererar 14 volt, ja batteri lampan lyser som vanligt när tändningen e på och slocknar sen när man startar bilen.

908 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
ngn som vet om laddningsreläet  sitter i generatorn  eller sitter fast ngn annan stanns.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
11 november 2009
davidklang skrev:
ngn som vet om laddningsreläet  sitter i generatorn  eller sitter fast ngn annan stanns.

sitter bakpå generatorn. mät direkt på batteripolerna så du ser att den laddar som den ska, inte på polskorna.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

908 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
NITROUS skrev:
davidklang skrev:

sitter bakpå generatorn. mät direkt på batteripolerna så du ser att den laddar som den ska, inte på polskorna.

oki  är det lätt att byta laddnings relä då? kommer man lätt åt ?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
11 november 2009
davidklang skrev:
NITROUS skrev:
davidklang skrev:

sitter med 2 st skruvar bak på generatorn. men så den laddar 14v tror jag att det är nåt annat som är fel, men prova.

908 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
NITROUS skrev:
davidklang skrev:
NITROUS skrev:

sitter med 2 st skruvar bak på generatorn. men så den laddar 14v tror jag att det är nåt annat som är fel, men prova.

menar du den med 2 skruvar som man tar ut där kolen med sitter fast?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
11 november 2009
davidklang skrev:
NITROUS skrev:
davidklang skrev:

menar du den med 2 skruvar som man tar ut där kolen med sitter fast?

yes

Följ strömmen..
233 Inlägg
11 november 2009
Trots att generatorn laddar 14V kan den fortfarande vara trasig då den i vissa fall ger dåligt med ampere. Det är också vanligt med dåliga kablar vilket även det leder till att batteriet laddas ur. Om du har tillgång till en tångamperemätare kan du enkelt mäta strömmen som går i kabeln.

21 761 Inlägg
11 november 2009
davidklang skrev:
generatorn levererar 14 volt

Som andra också skriver, mät även spänningen på batteripolerna för att vara säker på att generatorns laddspänning verkligen kommer fram till batteriet. smile

Om spänningen är 14 V även på batteriet så får du testa hur generatorn laddar med en del belastning, dvs med flera strömförbrukare igång. Vrid i så fall på fläkten med högsta hastighet och slå igång stereon på hyfsad volym, varva upp motorn till 2000 varv och mät igen på batteripolerna vilken spänning det visar.

908 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
oki tack för hjälpen smile

Sök