3439
Sök

Passat 1,8 92a Hög temp.. ??

2 072 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
helloj..
har för hög temp på passaten.. lät den stå idag på tomgånt mätarn visar 100´C + men fläkten är död..
kopplade direkt ström till fläkten o den/de funkar (fläkt+ac-fläkt)
samt att den dricker vatten :S
vad kad de vara.. termostat-tempgivare? eller nått annat...

Sandzoo i da house

38 Inlägg
11 november 2009
dricker den vatten är det med stor sannolikhet ett läckage nånstans. Prova att ställa bilen i ett garage med papper under motorutrymmet o kylare så kan du se på ett ungefär vart det läcker. smile

//Vincent
Volvo 244-DL B21A

2 072 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
tja igen. har varit o kollat lite.. köpt termokontakt (220:-).. och ny så funkar fläkten men först vid ca 108´C
och sänks till ca 95¨C.. kollat åxå så att de cirkulerar o termostaten öppnas som den ska..
kan de vara att tempen visar fel?
under körningen hamnar den på 85-88´C

Sandzoo i da house

38 Inlägg
12 november 2009
sandzoo skrev:
tja igen. har varit o kollat lite.. köpt termokontakt (220:-).. och ny så funkar fläkten men först vid ca 108´C
och sänks till ca 95¨C.. kollat åxå så att de cirkulerar o termostaten öppnas som den ska..

jadu tempen kan mkt väl visa fel men då kan det vara glapp nånstans. Hur känns motorn om du öppnar huven och känner en bit över? Förresten hur uppstod detta problem?

//Vincent
Volvo 244-DL B21A

2 072 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
Van-Vincent skrev:
sandzoo skrev:

jadu tempen kan mkt väl visa fel men då kan det vara glapp nånstans. Hur känns motorn om du öppnar huven och känner en bit över? Förresten hur uppstod detta problem?

ska testa imorgon o byta temgivaren..(till visaren)
motorn är inte spec varm på slangar osv.. både övre o nedre slangen e varma.. (efter att termostaten öppnat)
annar är nedre kall övre varm..

när tempen är på visaren på 100´c + så är de inte spec varmt på slangar..

jo du jag märkte de när jag hade bilen på tomgång.. då såg jag att tempen var vid 90´C så jag väntade lite till då steg den..

Sandzoo i da house

38 Inlägg
14 november 2009
sandzoo skrev:
Van-Vincent skrev:
sandzoo skrev:

motorn är inte spec varm på slangar osv.. både övre o nedre slangen e varma.. (efter att termostaten öppnat)

jo du jag märkte de när jag hade bilen på tomgång.. då såg jag att tempen var vid 90´C så jag väntade lite till då steg den..

hade du kollat termostaten? för de ska väl vara tvärtom me slangarna. Den undre ska bli varm tills termostaten öppnat o då ska  den undre behålla värmen. men detta problem verkar skumt yikes

//Vincent
Volvo 244-DL B21A

2 072 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
Van-Vincent skrev:
sandzoo skrev:
Van-Vincent skrev:

hade du kollat termostaten? för de ska väl vara tvärtom me slangarna. Den undre ska bli varm tills termostaten öppnat o då ska  den undre behålla värmen. men detta problem verkar skumt yikes

termostaten har jag ej kollat bytte locket samma sak.. byte tempgivaren då visade den 90g under körning medans gammla visar 85g.. men felet återstår..
termostaten blir nästa.. men den öppnar vid ca 85-90g

Sandzoo i da house

38 Inlägg
15 november 2009
men kan du inte kolla felkoder då om datorn lagrar sånt?

//Vincent
Volvo 244-DL B21A

2 072 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
Van-Vincent skrev:

har inte tänkt på det.. har den de obd kontakt?

Sandzoo i da house

Avstängd
386 Inlägg
15 november 2009
Skulle tippa på att det är topp packningen. Hade samma problem på min etta. Ta ett komptest och trycktest kylsystemet så får du svar. Lycka till.

38 Inlägg
15 november 2009
sandzoo skrev:
Van-Vincent skrev:

har inte tänkt på det.. har den de obd kontakt?

Det borde den nästan ha tror jag. Men kolla topppackningen som vw___tompa säger. Kolla även vattenpumpen. smile

//Vincent
Volvo 244-DL B21A

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
16 november 2009
Om det finns möjlighet till diagnos så är det via blinkkoder bara då det är en 92:a.

Den undre slangen förblir kall tills termostaten öppnar eftersom termostaten sitter nere vid vattenpumpen.

Sök