3264
Sök

Mystiskt Guld/gult vax på ventilkåpa på Volvo B21 A. Orginal eller inte? Tacksam för svar!

Go back to hell you styling beast of satan!
70 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
Har lagt märke till att nån eller några Volvo 242/244/240 med B21 motorer har nått vaxliknande lager på ventilkåpan. Undrar om det finns nån där ute i cyber-rymden som vet vad de isf är för nått o vad de ska va bra till. hmm Alla svar och teorier är välkommna! smile EmilHammarlund har en Volvo 244 DL -81 med just sånt "vax" på ventilkåpan.

Tacksam för svar! smile

yikes OBS-> Det är helt grönt från Emil Hammarlunds sida att jag använder hans motor som referens för att visa hur det mystiska "vaxet" ser ut. Så administratören behöver inte oroa sig! wink <-OBS yikes

https://www1.garaget.org/gallery/archive/106948/799716_tu4jbm.jpg
Mystiskt vax på bl.a ventilkåpa och förgasare
Senast redigerat av Volvo-Jansson (11 november 2009)

Volvoentusiast

Bilskadeentusiast
291 Inlägg
16 november 2009
är det inte klarlack som gulnat ordentligt då? eller är geggit som vax så är det väl vax big_smile

1 798 Inlägg
16 november 2009
Det är ett påsprutat skydd för att hindra aluminiumet att oxidera.
Men exakt vad det är kan jag inte säga, förmodligen sånt där sk "motorplast" som även fanns att köpa i butik förr.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 november 2009
Det finns där i syfte att skydda mot rost osv. Men hur det kan sitta kvar efter så många år är en gåta wink

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

125 Inlägg
16 november 2009
Så ser det ut i motorutrymmet i min Vectra.

Go back to hell you styling beast of satan!
70 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
Ok, "motor-plast" alltså! Hmm... bra att få reda på. Har funderat länge va de kunde va. Tack för alla svar! big_smile

I`m out!

Volvoentusiast

Sök