Tänkte att vi kör en samlingstråd för alla dessa förvirrande frågor en gång för alla, jag har googlat som ett djur och kommit fram till följande (och stämmer inte detta så lägger jag ner det här med belysning för all framtid):
Dagtid (dvs när det är ljust ute, var gränsen går bestämmer polisens humör) skall halvljus användas
Annan lykta kan användas istället för halvljus, dock ej enbart positions/parkeringsljus. Du kan tillexempel ha dimljus eller varselljus istället för halvljus, eller den omåttligt populära kombinationen p-ljus + dimljus
Ett litet tillägg angående dagtid, numera (från oktober) är det lagligt att använda endast dimljus/LED-ljus eller liknande framåt och inget ljus över huvudtaget bakåt. Som exempel kan tas nya Mercedes E-klass, som ofta ses med enbart dimljuset tänt. Detta är EU-regler så Sverige har snällt fått ändra sig...
Med parkerings-/positionsljus menas 5w, bl.a den lampa som sitter under/över blinkersen på Volvos äldre modeller.
Positions-/parkeringsljuset i andra bilar är t.ex. den svagt lysande lampan som sitter i halvljusstrålkastaren.
P-ljuset får aldrig användas ensamt, förutom vid, såklart, parkering
Halvljus och dimljus får
aldrig vara tänd, inte ens under tät dimma/kraftig nederbörd. Vid dessa förhållande är det antingen eller som gäller, alltså antingen dimljus (även tillsammans med p-ljus) eller halvljus.
Dimljus bak får vara på om det inte stör (bländar) trafiken bakom
Angeleyes har det även varit mycket diskussioner om, och om jag förstått allt rätt så klassas angeleyes enbart som p-ljus, dom är för svaga för att vara varselljus, och därmed får du ha angeleyes + dimljus (dagtid)
Xenon har även detta varit ett hett ämne, och vad gäller?
För att lagligt kunna ha och använda xenon/hid i din bil (som inte har det från fabrik) måste strålkastaren samt ljuskällan (lampan) vara ECE-godkända och inkopplade så att halvljuset lyser även när helljuset slås på.
Du måste dessutom ha automatisk nivåreglering och strålkastarrengöring som uppfyller kraven i reglementen, och slutligen göra en regbesiktning. Detta är förmodlingen dyrt och jobbigt, så vad kostar det i böter om farbror blå stoppar dig i mammas Polo med xenonkit från billigaste möjliga återförsäljare?
500 kr i böter plus att du måste göra en ny besiktning, alltså 800 kronor totalt, och då får du inte ens ha kvar xenonljuset
(Såvidare du inte gör en helkonvertering så att det uppfyller kraven)
Xenon i dimljusen då? Aja baja, EU-regler gör detta omöjligt, även på nyare bilar, och sitter det inte fabriksmonterat heller.
Har ni några åsikter? Bör jag lägga till nåt? Skriv gärna så ändrar jag så att denna samling är så korrekt angiven som möjlig. OBS! Jag har rätt fram tills bevis för annat anges
Creds går till alla ni bilnördar som suttit och pluggat belysning och trafikföreskrifter så att det blir klarhet i frågan
Stycket om dagtid är stulet från Rquired och stycket om Xenon är stulet från Aleck