2849
Sök

Vilken motor kan passa min 850GL?

58 Inlägg
23 november 2009
#21
vad gör man för att få en 850 GLE -93 lite piggare?


huh?
10 427 Inlägg
23 november 2009
#22
Fernan_90 skrev:
vad gör man för att få en 850 GLE -93 lite piggare?

Här är en 10V-bil som blivit tunad:
http://www.garaget.org/?car=97569

"Upptrimmad GL motor, chipp, 3 avgas rakt igenom, öppetfilter, glt koppling, GLT kammar, planad topp, annan soppa pump o spridare!"

Sägs hänga av 20V/GLT-bilarna iaf (finns nåt videoklipp här på g.org.)  Alltid nåt wink


58 Inlägg
58 Inlägg
23 november 2009
#24
vart kan man hitta chip och sånt? vad kostar ett sådant?


4 822 Inlägg
23 november 2009
#25
steifan skrev:
Fernan_90 skrev:
vad gör man för att få en 850 GLE -93 lite piggare?

Här är en 10V-bil som blivit tunad:
http://www.garaget.org/?car=97569

"Upptrimmad GL motor, chipp, 3 avgas rakt igenom, öppetfilter, glt koppling, GLT kammar, planad topp, annan soppa pump o spridare!"

Sägs hänga av 20V/GLT-bilarna iaf (finns nåt videoklipp här på g.org.)  Alltid nåt wink

då är frågan, hur fan får han GLT kammar att funka på en GL då GLT som sagt har 20 ventiler (4 ventiler/cylinder) medans GL har 10 ventiler (2 ventiler/cylinder)?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

33 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#26
Vilken diskussionen detta blev.

Du vet aldrig när du ser mig igen.

Ointresserad.
936 Inlägg
29 november 2009
#27
Christian S skrev:
steifan skrev:
Fernan_90 skrev:
vad gör man för att få en 850 GLE -93 lite piggare?

Här är en 10V-bil som blivit tunad:
http://www.garaget.org/?car=97569

"Upptrimmad GL motor, chipp, 3 avgas rakt igenom, öppetfilter, glt koppling, GLT kammar, planad topp, annan soppa pump o spridare!"

Sägs hänga av 20V/GLT-bilarna iaf (finns nåt videoklipp här på g.org.)  Alltid nåt wink

då är frågan, hur fan får han GLT kammar att funka på en GL då GLT som sagt har 20 ventiler (4 ventiler/cylinder) medans GL har 10 ventiler (2 ventiler/cylinder)?

Du använder 2 kammar på glt.

Teabag appreciation club.

8 250 Inlägg
29 november 2009
#28
Snitch skrev:
Christian S skrev:
steifan skrev:

Här är en 10V-bil som blivit tunad:
http://www.garaget.org/?car=97569

"Upptrimmad GL motor, chipp, 3 avgas rakt igenom, öppetfilter, glt koppling, GLT kammar, planad topp, annan soppa pump o spridare!"

Sägs hänga av 20V/GLT-bilarna iaf (finns nåt videoklipp här på g.org.)  Alltid nåt wink

då är frågan, hur fan får han GLT kammar att funka på en GL då GLT som sagt har 20 ventiler (4 ventiler/cylinder) medans GL har 10 ventiler (2 ventiler/cylinder)?

Du använder 2 kammar på glt.

Du har 2 kammar på 10V med.


Gréve
497 Inlägg
29 november 2009
#29
Marlboroman skrev:
Snitch skrev:
Christian S skrev:
då är frågan, hur fan får han GLT kammar att funka på en GL då GLT som sagt har 20 ventiler (4 ventiler/cylinder) medans GL har 10 ventiler (2 ventiler/cylinder)?

Du använder 2 kammar på glt.

Du har 2 kammar på 10V med.

men i vilket fall lär de ju vara dubbelt så många nockar på glt kammarna ju tongue  men iallafall så funkar de ju tydligen om det nu är en som har prövat de å det är ju de som är de viktigaste
Senast redigerat av The_Rebel (29 november 2009)


4 822 Inlägg
29 november 2009
#30
The_Rebel skrev:
Marlboroman skrev:
Snitch skrev:
Du använder 2 kammar på glt.

Du har 2 kammar på 10V med.

men i vilket fall lär de ju vara dubbelt så många nockar på glt kammarna ju tongue  men iallafall så funkar de ju tydligen om det nu är en som har prövat de å det är ju de som är de viktigaste

det funkar inte!
det han har skrivit han har gjort för att trimma den luktar bluff lång väg.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Snål gnällspik
402 Inlägg
30 november 2009
#31
Christian S skrev:
jo det är ett avgasintyg man ska ha då och jag hade inga problem att skaffa ett när jag byggde om och reggade om V70:n jag hade ifrån automat till manuell.

Men då gällde det alltså inte motorbyte/motormodifiering?

Som sagt det finns tusentals som har fina SE och GLT som skulle älska att turbokonvertera. Kan du fixa avgascert till dem så har du en hygglig inkomstkälla! Jag har inte prövat själv men på de forum jag har hängt på i flera år nu har svaret alltid varit: Volvo skriver inga avgasintyg för motorbyte. Köp en turbobil istället.  Kanske har folk fått fel svar i alla år men jag tvivlar på det.

Vad jag inte förstår är att folk inte köper en turbobil. De är ju löjligt billiga, undervärderade skulle jag säga. ( även min sad  )  Det är faktiskt ett brutalt tryck i T5:an, 225 hk och 300 Nm från 2000 varv är ganska bra ändå för en orginalbil.  Men visst, det är alltid nåt E-nummer som är värre... wink

Volvo S80 2,9.

4 822 Inlägg
30 november 2009
#32
perzy skrev:
Christian S skrev:
jo det är ett avgasintyg man ska ha då och jag hade inga problem att skaffa ett när jag byggde om och reggade om V70:n jag hade ifrån automat till manuell.

Men då gällde det alltså inte motorbyte/motormodifiering?

Som sagt det finns tusentals som har fina SE och GLT som skulle älska att turbokonvertera. Kan du fixa avgascert till dem så har du en hygglig inkomstkälla! Jag har inte prövat själv men på de forum jag har hängt på i flera år nu har svaret alltid varit: Volvo skriver inga avgasintyg för motorbyte. Köp en turbobil istället.  Kanske har folk fått fel svar i alla år men jag tvivlar på det.

Vad jag inte förstår är att folk inte köper en turbobil. De är ju löjligt billiga, undervärderade skulle jag säga. ( även min sad  )  Det är faktiskt ett brutalt tryck i T5:an, 225 hk och 300 Nm från 2000 varv är ganska bra ändå för en orginalbil.  Men visst, det är alltid nåt E-nummer som är värre... wink

problemet är att det går inte att regga om ifrån en sug till turbo motor om man har en nyare än 93.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Snål gnällspik
402 Inlägg
30 november 2009
#33
Christian S skrev:
perzy skrev:
Christian S skrev:
jo det är ett avgasintyg man ska ha då och jag hade inga problem att skaffa ett när jag byggde om och reggade om V70:n jag hade ifrån automat till manuell.

Men då gällde det alltså inte motorbyte/motormodifiering?

Som sagt det finns tusentals som har fina SE och GLT som skulle älska att turbokonvertera. Kan du fixa avgascert till dem så har du en hygglig inkomstkälla! Jag har inte prövat själv men på de forum jag har hängt på i flera år nu har svaret alltid varit: Volvo skriver inga avgasintyg för motorbyte. Köp en turbobil istället.  Kanske har folk fått fel svar i alla år men jag tvivlar på det.

Vad jag inte förstår är att folk inte köper en turbobil. De är ju löjligt billiga, undervärderade skulle jag säga. ( även min sad  )  Det är faktiskt ett brutalt tryck i T5:an, 225 hk och 300 Nm från 2000 varv är ganska bra ändå för en orginalbil.  Men visst, det är alltid nåt E-nummer som är värre... wink

problemet är att det går inte att regga om ifrån en sug till turbo motor om man har en nyare än 93.

OK, då förstår jag vad du menar.  Men som sagt, turbobilarna kostar från ca 10 000 kr nu, de kan inte bli billigare än så. Att byta motor och hålla på med en sugis blir dyrare, inte billigare.

Volvo S80 2,9.

Ointresserad.
936 Inlägg
30 november 2009
#34
Marlboroman skrev:
Snitch skrev:
Christian S skrev:

då är frågan, hur fan får han GLT kammar att funka på en GL då GLT som sagt har 20 ventiler (4 ventiler/cylinder) medans GL har 10 ventiler (2 ventiler/cylinder)?

Du använder 2 kammar på glt.

Du har 2 kammar på 10V med.

Jojo, men du har förmodligen flera nockar på glt kammarna. Alltså behövs ju bara en.

Teabag appreciation club.

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 november 2009
#35
Nu har han fått plocka bort infon om sin "trimmade motor" med GLT-kammar såg jag...
http://www.garaget.org/?car=97569

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 497 Inlägg
30 november 2009
#36
Christian S skrev:
perzy skrev:
Christian S skrev:
jo det är ett avgasintyg man ska ha då och jag hade inga problem att skaffa ett när jag byggde om och reggade om V70:n jag hade ifrån automat till manuell.

Men då gällde det alltså inte motorbyte/motormodifiering?

Som sagt det finns tusentals som har fina SE och GLT som skulle älska att turbokonvertera. Kan du fixa avgascert till dem så har du en hygglig inkomstkälla! Jag har inte prövat själv men på de forum jag har hängt på i flera år nu har svaret alltid varit: Volvo skriver inga avgasintyg för motorbyte. Köp en turbobil istället.  Kanske har folk fått fel svar i alla år men jag tvivlar på det.

Vad jag inte förstår är att folk inte köper en turbobil. De är ju löjligt billiga, undervärderade skulle jag säga. ( även min sad  )  Det är faktiskt ett brutalt tryck i T5:an, 225 hk och 300 Nm från 2000 varv är ganska bra ändå för en orginalbil.  Men visst, det är alltid nåt E-nummer som är värre... wink

problemet är att det går inte att regga om ifrån en sug till turbo motor om man har en nyare än 93.

Som jag skrivit tidigare i tråden.
Det går visst!

Kanske inte med Volvo men..

huh?
10 427 Inlägg
30 november 2009
#37
TurbOla skrev:
Nu har han fått plocka bort infon om sin "trimmade motor" med GLT-kammar såg jag...
http://www.garaget.org/?car=97569

Haha smile Orkade väl inte förklara sig! tongue


Racebo
420 Inlägg
7 april 2013
#38
Alltså vissa GLE har 20v det är bara det att knappt någon har kollat så noga på just dom bilarna (vem vill hålla på med en gle har jag fått känslan av många från).

Jag såg det på en gle som jag skulle byta topplockspackning på åt min farbror bils, där satt det 4 ventiler på varje cylinder (4x5=20) och trodde topplocket va ut bytt, men det stog samma nr både på kåpan för kamremen, toppen och på motorn!

förvisso så va det en import, men kollar man någa och hittar en gle med 20v så kan man ta glt kammarna på!

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

4 670 Inlägg
7 april 2013
#39
2009-11-30 23:22
#37
lollollol



Dagens trådlyft!!!
Senast redigerat av mickius (7 april 2013)


Racebo
420 Inlägg
7 april 2013
#40
mickius skrev:
2009-11-30 23:22
#37
lollollol



Dagens trådlyft!!!

eftersom folk frågar så mkt om ämnet samnt att jag hittade detta på google när jag sökte så ist för att göra en ny så skrev jag här wink

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952


Sök