2144
Sök

Kan det hjälpa att byta växellådsolja i min slirande låda

498 Inlägg
20 november 2009
Trådstartare
#1
Jag har en Chevrolet Astro 1997 . Efter kickdowns och det är dax för lådan att växla till en högre växel så slirar den (på alla växlar), den slirar aldrig vid start eller "normal" drift.

vad kan det vara för fel och kan det räcka att byta olja? (Det kan hända att det är fel olja i lådan nu)

Mvh Jonny


Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 november 2009
#3
Japp, byt olja o filter i lådan. Om det nu kanske är fel olja i lådan, vad är det för nån i?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

498 Inlägg
20 november 2009
Trådstartare
#4
henke_99 skrev:
Japp, byt olja o filter i lådan. Om det nu kanske är fel olja i lådan, vad är det för nån i?

jag vet inte vad det är för olja i men den är inte röd och det ska den väll vara?


845 Inlägg
21 november 2009
#5
jewe skrev:
henke_99 skrev:
Japp, byt olja o filter i lådan. Om det nu kanske är fel olja i lådan, vad är det för nån i?

jag vet inte vad det är för olja i men den är inte röd och det ska den väll vara?

Den är ju bara röd när den är nybytt. Den blir ju svart/brun genom Åren och Milen


Offroad Racing
3 122 Inlägg
21 november 2009
#6
Den SKA vara klarröd ja. med tiden så blir den mörkare, men har den blivit svartbrun så har det väntats alldeles för länge med oljebyte. Det kan även kännas på lukten att den måste bytas, den luktar bränt i så fall.

Problemet för dig om det nu skulle vara så illa att nån tokstålle inte har hällt i atf utan nån annan olja är att du måste få ur all oljan, mkt olja blir kvar i turbinen o den får du inte ur utan o skruva loss den. (tror inte det finns nån avtappningsplugg på dom nya heller) Och som sagt, är oljan okej så ska den vara klarröd.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 524 Inlägg
21 november 2009
#7
byt olja & filter ja, kör nån mil sen byt olja igen (om nån haft i fel sorts olja) oljan brukar väl hålla sig röd till röd-brun bra länge om det är normalt. om det är oljetråg på din låda kan det nog vara bra&plocka ner det för rengöring åxå. (fast det kan ändå behövas för & byta filter) vet inte vad astron har för låda?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
22 november 2009
#8
Sitter en Th700 Astron och slirar den så räcker det tyvärr knappast med ett oljebyte. Annars är det rätt enkelt att byta all olja inklusive oljan i turbinen på en automat. Tappa ur oljan, riv ner tråget och byt filter. Motera loss tryckröret fram på oljekylaren och häng på en slang på det röret ner i en tom dunk. Överfyll lådan med några liter och starta motorn och håll den på tomgång. Med full broms (VIKTIGT!) kör du igenom alla växelägen några gånger och du bör ha en polare som håller koll på dunken, för när drygt tre-fyra liter runnit ut i dunken har du ny olja även i turbinen. Akta dej för att köra lådan tom, det är därför du ska överfylla den för när du öppnar i pumkretsen så pumpas ju olja till dunken och inte tråget när motorn snurrar och växlarna går i.
Senast redigerat av hotrodder (22 november 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

498 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
#9
hotrodder skrev:
Sitter en Th700 Astron och slirar den så räcker det tyvärr knappast med ett oljebyte. Annars är det rätt enkelt att byta all olja inklusive oljan i turbinen på en automat. Tappa ur oljan, riv ner tråget och byt filter. Motera loss tryckröret fram på oljekylaren och häng på en slang på det röret ner i en tom dunk. Överfyll lådan med några liter och starta motorn och håll den på tomgång. Med full broms (VIKTIGT!) kör du igenom alla växelägen några gånger och du bör ha en polare som håller koll på dunken, för när drygt tre-fyra liter runnit ut i dunken har du ny olja även i turbinen. Akta dej för att köra lådan tom, det är därför du ska överfylla den för när du öppnar i pumkretsen så pumpas ju olja till dunken och inte tråget när motorn snurrar och växlarna går i.

Den slirar bara vid när det är dax att växla upp efter en kickdown, kan det vara något annat fel eller är det bara att renovera lådan?

Mvh Jonny


Offroad Racing
3 122 Inlägg
22 november 2009
#10
jewe skrev:
hotrodder skrev:
Sitter en Th700 Astron och slirar den så räcker det tyvärr knappast med ett oljebyte. Annars är det rätt enkelt att byta all olja inklusive oljan i turbinen på en automat. Tappa ur oljan, riv ner tråget och byt filter. Motera loss tryckröret fram på oljekylaren och häng på en slang på det röret ner i en tom dunk. Överfyll lådan med några liter och starta motorn och håll den på tomgång. Med full broms (VIKTIGT!) kör du igenom alla växelägen några gånger och du bör ha en polare som håller koll på dunken, för när drygt tre-fyra liter runnit ut i dunken har du ny olja även i turbinen. Akta dej för att köra lådan tom, det är därför du ska överfylla den för när du öppnar i pumkretsen så pumpas ju olja till dunken och inte tråget när motorn snurrar och växlarna går i.

Den slirar bara vid när det är dax att växla upp efter en kickdown, kan det vara något annat fel eller är det bara att renovera lådan?

Mvh Jonny

Det beror förmodligen på att oljetrycket blir för lågt, oljetrycket styrs av "kickdownvajern" som går från motorn. Kan ha med den ventilen att göra och kan därför bli bättre vid ett oljebyte.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

blacken
22 november 2009
#11
Kolla så att kickdown wiren inte kärvar har fastnat på något sätt..

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
23 november 2009
#12
blacken skrev:
Kolla så att kickdown wiren inte kärvar har fastnat på något sätt..

Prexis viktigt som tusan att kickdown wiren är rätt justerad på sjuhundralådorna. Den ska vara spänd som en fiolsträng vid full gas. OBS! Justera den när någon sitter INNE i bilen och ger fullt och INTE genom att dra fullt i reglaget ute vid gasspjället. Per Reppe som skruvar på Ivars bil är annars stans automatlåde guru som du kan rådfråga.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

498 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#13
hotrodder skrev:
blacken skrev:
Kolla så att kickdown wiren inte kärvar har fastnat på något sätt..

Prexis viktigt som tusan att kickdown wiren är rätt justerad på sjuhundralådorna. Den ska vara spänd som en fiolsträng vid full gas. OBS! Justera den när någon sitter INNE i bilen och ger fullt och INTE genom att dra fullt i reglaget ute vid gasspjället. Per Reppe som skruvar på Ivars bil är annars stans automatlåde guru som du kan rådfråga.

Reppe renoverade lådan lådan på silveradon i september :-). Jag har pratat lite med honom och han säger RENOVERA men då har jag inte förklarat riktigt hur den beter sig vid kickdown utan jag har bara sagt att den slirar.


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
23 november 2009
#14
jewe skrev:
Reppe renoverade lådan lådan på silveradon i september :-). Jag har pratat lite med honom och han säger RENOVERA men då har jag inte förklarat riktigt hur den beter sig vid kickdown utan jag har bara sagt att den slirar.

Mmm och sjuhundralådorna är inte direkt några underverk, kassa sådana är ju ungefär lika vanligt som mellanmjölk på konsum. Testa du och byt olja/filter samt kolla justeringen av wiren men e oljan mörk och luktar galmla kalsonger så e nog lådan rökt för den ska egentligen inte slira oavsett.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab


Sök