Bästa bruksbilen som finns?

Stoxoz
22 november 2009 · 125 Inlägg

Karl-Bertil skrev:
när jag ser en sån här tråd undrar jag bara en sak :

när börjar sandlådenivån?

det är helt omöjligt att utse EN bil som bäst då det finns lika många olika bra bilar som det finns märken.

Det handlar inte om att utse en bil som är bäst. Om du läser mitt första inlägg lite mer noggrant så uttrycker jag rätt tydligt att jag är ute efter att få en diskussion full av olika åsikter för, och att tråden är driven mest av ren nyfikenhet av vad andra folk tycker. Så det är absolut inte tänkt att vi här ska "utse världens bästa bruksbil", utan det är mer en titel på tråden för att locka till diskussion.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
22 november 2009 · 5 650 Inlägg

skulle nog påstå att rödblocks volvosarna måste tillhöra de bättre slit och slängbilarna då finns delar överallt vem som helst klarar av och fixa dom när de pajjar osv ..

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Fellow
22 november 2009 · 1 581 Inlägg

En bruksbil ska väl vara bensinsnål vilket direkt 240/740/940 faller på.

Opel Astra 1.4 en bra bruksbil

perzy Snål gnällspik
22 november 2009 · 402 Inlägg

Ordet "bruksbil" finns inte i Svenska akademiens ordbok. Ordet "lyxbil" och "skrotbil" finns dock.
Ordet "lyx" defineras som:
" yppighet l. överdåd i sätt att leva l. upp­träda, i förbrukning av varor o. d; levnadssätt som utmärker sig genom överrlöd, slöseri, över­ drivet stor bekvämlighet, överflödiga (o. för­ finade) njutningar o. d; ståt, prikt. "
Skrot defineras som :
" (gamla) föremål av metall, stundom äv. av annat material (glas, gummi, sten o. d.), som äro (l. anses vara) obrukbara för ursprungligen avsedd användning (o. kasserats) "

"Bruks" finns inte heller i Svenska akademiens ordbok. "Bruka" finns dock. Det defineras som :
"draga nytta af (ngt), utnyttja; numera vanl.: taga (ngt) i anspråk, handla l. verka med (ngt ss. redskap), använda, begagna, nyttja. "

En "bruksbil" borde alltså inte vara dyr -då blir det lyx. Den ska heller inte vara för dålig, för då är den skrot. Den ska fungera så den kan brukas.

Spannet för "bruksbil" kan alltså defineras nedåt, då den måste fungera, den kan inte vara skrot. Det är svårare att definera uppåt, eftersom gränsen vad som är lyx är mer flytande.  Vad medelsvensson betraktar som lyx är inte lyx för rika godsägare som ex. Göran Persson.

Jag anser alltså frågan omöjlig att besvara utan ett pristak. big_smile

Senast redigerat av perzy (22 november 2009)

Volvo S80 2,9.
Sarge
22 november 2009 · 2 337 Inlägg

Av min egna (förvisso begränsade) erfarenhet skulle jag säga att VW Passat TDI (3BG) är en utomordentlig bruksbil. Vår nuvarande köptes nästan ny 2005 och har i nuläget rullat drygt 30'000 mil utan att vi har behövt byta något annat än vanliga slitdelar. Det tycker jag är ett bra betyg på en bruksbil. Periodvis har den även fått utstå en hel del misshandel i form av lite väl långa serviceintervall, men det har ändå aldrig blivit några problem.

blacken
22 november 2009 ·

big_smile snacka om minfält smile det ska bli kul att följa detta, (sätter på popkornen)...

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
22 november 2009 · 3 585 Inlägg

Rquired skrev:
Bmw är därför en perfekt bil för mig,

[/i]

off troppic
Jasså du gillar bmw. Skulle jag aldrig ha trott smile.

Tror tyvärr att v70´n ligger ganska så bra till. Iaf här i sverige. Visst man ser ju endel som rasat osv men hur många finns det inte på våra vägar?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
BMW E46 320D Touring "Dragbil" (2000)
Nicklas-med-ck
22 november 2009 · 272 Inlägg

BMW E34, helt klart.

Hittar du en välskött E34 med full service hos BMW och pedantiska föregående ägare kommer den bara gå och gå, och gå.

Dom har ju lite fler år på nacken men E34 klassas ju som BMWs bäst byggda bil. En kille på autopower har en E34 som gått 60000 mil och funkar utan större problem, även karossen är i väldigt fint skick med tanke på miltalet.

Sued
22 november 2009 · 238 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Något gammal men en rätt seg bil att ta dö på är audi 80 2.0

vi har 4st på våran gata alla går dag som natt och utan några stora bekymmer med dom. Den som gått längst är snart uppe på 34.000 mil men går fortfarande fint

dock så kostar dom mindre än 30.000:- men kanon bil för den pengen man får betala.

Kan inte annat än hålla med, Audi 80's rullar och rullar som ett duracel batteri bara går och går, det gör de dessutom samtidigt som de har lite att ge och är snåla smile

ToTTeN skrev:

Rquired skrev:
Bmw är därför en perfekt bil för mig,

[/i]

Tror tyvärr att v70´n ligger ganska så bra till. Iaf här i sverige. Visst man ser ju endel som rasat osv men hur många finns det inte på våra vägar?

Kör själv en V70 R AWD 08'a som tjänstebil och det är lätt att förstå varför det bara är i Sverige de rullar så många av dem, patriotism på hög nivå! Hela världen gör bilar i alla storlekar som drar mindre och mindre, Volvo kör på i samma veva, sätter 300 bensinslukande hästar i ett herrgårdsvagns chassi gjort för att transportera hem en stor mängd matkassar från ICA.

Om man ska se till normala bruksbilar med kvalitet och bränslesnålhet mm är det bara Tyskar och Japaner att fokusera på.

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 november 2009 · 3 404 Inlägg

Stor del av hur problemfri bilen kommer vara beror på hur bilen har blivit skött, en Toyota, BMW, Audi, Volvo (ja u name it) kan vara skrot efter 3år liksom en deaewoo kan vara i toppskick efter 20...

Men generellt så är väll japanska bilar hyffsat driftsäkra, tills dom rostat bort vilket brukar gå rätt fort tongue

Volvo, Saab, Mercedes, BMW, Audi är bilar som kan hålla hur länge som hällst bara man lägger lite kärlek och sköter om dom, generellt så blir kvalitet bara sämre och sämre för varje år som går (allt ska va så förbaskat billigt och produktionseffektivt) så en lite äldre bil är att föredra

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
perzy Snål gnällspik
22 november 2009 · 402 Inlägg

Jag säger VW Phaeton. Klart bästa bruksbilen. Stark, pålitlig och bekväm. Så stor att du kan köra gödsel i baksätet och det tar flera timmar innan du ens känner lukten. :-)
Bugatti Veyron är lite trång i baksätet, annars vore den perfekt.

Senast redigerat av perzy (22 november 2009)

Volvo S80 2,9.
Craazy_ Avstängd
22 november 2009 · 115 Inlägg

En civic om du vill åka , billigt o skapligt fort, desutom är det en bil som alldrig krånglar ,, om du köper ett fint ex ..

Fryxell
22 november 2009 · 189 Inlägg

Toyota Yaris!
Tråkigare bil får man nog leta efter, men dom håller iaf. Drar väldigt lite soppa.

///M
JonR
22 november 2009 · 3 259 Inlägg

Den perfekta bruksbilen är en bil med låga mil, väl omhändertagen och som man fick jäkligt billigt! Sen är det ju skitsamma vilket märke det är.. en fräsch bil fungerar.. Det finns sopphögar av alla märken och det finns också pärlor av alla märken.. Finns dock två undantag, en renault eller peugeot skulle jag inte vilja ha gratis även om den vore ny...

MVH/Jon

Senast redigerat av JonR (22 november 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
jes
22 november 2009 · 582 Inlägg

caromania skrev:
Honda Accord Executive. "BMW-klass" om vi kallar det för det, på inredning och detaljarbete, och pålitligare än det mesta. Bara att serva och köra, krångelfritt bilägande.

BMW klass LOL!!

Senast redigerat av jes (22 november 2009)

hej
Remiss
22 november 2009 · 1 339 Inlägg

Subw000fer--92 skrev:
Jag nominerar Mercedes W210 CDI smile

http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes … =9&w=3

Varför jag nominerar den här bilen är för..

* Snål att köra
* Snygg utvändigt & invändigt
* Grym komfort
* Kvalitéten

Körglädjen i dieseln vet jag inte då den W210 jag åkt varit en E420 med V8...Men 170Hk är ju inte nå illa smile

Hur definerar du snål? 0.85 blandad körning ihop med en skatt på 6600 kr om året. Det verkar ju inte så ekonomiskt.

Sen att dom brukar rosta så in i helvete det är ju också en sak man får ta med. Jag tycker kvaliten brister i den här bilen.

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?page … odelID=370

Senast redigerat av Volvo740an (22 november 2009)

blacken
22 november 2009 ·

Volvo740an skrev:

Subw000fer--92 skrev:
Jag nominerar Mercedes W210 CDI smile

http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes … =9&w=3

Varför jag nominerar den här bilen är för..

* Snål att köra
* Snygg utvändigt & invändigt
* Grym komfort
* Kvalitéten

Körglädjen i dieseln vet jag inte då den W210 jag åkt varit en E420 med V8...Men 170Hk är ju inte nå illa smile

Hur definerar du snål? 0.85 blandad körning ihop med en skatt på 6600 kr om året. Det verkar ju inte så ekonomiskt.

Sen att dom brukar rosta så in i helvete det är ju också en sak man får ta med. Jag tycker kvaliten brister i den här bilen.

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?page … odelID=370

big_smilebig_smile Inget nytt under solen inte, vissa saker förändras inte i första taget lol..

Niklas1987 NO
22 november 2009 · 2 182 Inlägg

Min bil är bäst smile

Sen får ni alla andra ha en annan åsikt om vilken som är bäst

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
TMW-Performance Avstängd
22 november 2009 · 914 Inlägg

Saab 99/900. Evigetsmaskiner.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Volvo_Mannen Volvoskadad
22 november 2009 · 6 017 Inlägg

Sued skrev:
Kör själv en V70 R AWD 08'a som tjänstebil och det är lätt att förstå varför det bara är i Sverige de rullar så många av dem, patriotism på hög nivå! Hela världen gör bilar i alla storlekar som drar mindre och mindre, Volvo kör på i samma veva, sätter 300 bensinslukande hästar i ett herrgårdsvagns chassi gjort för att transportera hem en stor mängd matkassar från ICA.

Om man ska se till normala bruksbilar med kvalitet och bränslesnålhet mm är det bara Tyskar och Japaner att fokusera på.

Hur fick du tag på en 08ans V70R? Sista ärsmodellen var ju 2007.

Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang