NiKeMaN skrev:
Får man ställa några icke-relevanta frågor?
Jag är själv åkare (inom taxi iofs) så jag vet att åkeribranchen har det ganska pressat......
Hur har man råd /eller rättare sagt: varför tar man sig råd att lacka om en helt ny lastbil i en massa customfärger med motivlacker osv? Det kostar ju flera tiotusentals kronor på något som du ändå inte får njuta av eftersom att du sitter på insidan? Jo jag vet hur kul det är med ett fräsht ekipage. Men kostnadsmässigt?
Likadant så kräver ju en customlackad lastbil mycket mycket mer tvätt och skötsel för att se fräsch ut, än en vanlig enkelfärgad eller tvåfärgad hytt... Själv så känner jag efter avslutat arbetspass att man ibland inte orkar o tvätta o böka riktigt så mycket som man borde med taxibilen. Hur funkar det med lastbilarna?
Jovisst.
Det är ganska pressat ja och första halvåret var lite tufft. För mig som kör linje på Trondheim , först som anställd i ca 6år och nu som egen i ca 1år så vet jag vad jag kan köra in så länge det finns gods. Det var kämpigt i början av krisen men hankade mig fram med ganska mycket engagemang, god vilja och ofta går det få ihop det. Sedan 3 mån tillbaka har det ökat ganska bra och jag känner mig säker på att få tillräckligt o köra i dagsläget men visst vad som helst kan hända. Även en expandering är "möjlig" inom en viss framtid.
Anledning till att jag tycker det är kul och värt pengarna på att få bilen lastbilen som "jag" önskar är:
Jag bor i princip i bilen, den är mitt hem ca 4 nätter i veckan, om jag kan tillbringa mindre tid hemma i huset men ändå lägga flera 100k på det så varför ska jag inte unna mig en fin bostad/kontor/arbetsmiljö de 4 dagarna i veckan jag jobbar.
Min drömlastbil ser ungefär ut så här förutom att det alltid varit Scania som hägrat. Jag uppfyller en dröm som jag även gör med min gröna Nissan Skyline som jag lagt ut ännu mer pengar på men kört inte ens 1000mil med sedan 2004. Lastbilen kör jag 15000-20000 mil per år.
Jag vill inte ha en vit lastbil som ser ut som de stora åkerierna med chaufförer som aldrig känner att de får något extra av känslan av en trevlig arbetsplats man kan känna sig bekväm om och stolt över. Det är de chaufförerna som inte bryr sig om att tvätta, städa eller hålla efter. Alltså en sådan anställd jag själv aldrig skulle vilja ha.
Åkeriet jag jobbade på tidigare hade skitäckliga bilar som tvättades ca 2-3 gånger per år. De hade kanske 1/3 av värdet kvar av vad de kunde varit värda om de skötts ordentligt. Så lägga mer pengar från början, känna sig stolt och nöjd med sin arbetsplats/bostad behöver inte vara mer förlustaffär än att köpa billigast möjliga som ingen känner sig övermotivera för att hålla efter.
Hoppas det här svaret duger för dig så jag kan lacka, bygga stereo, tv till min lastbil mm och därefter känna mig nöjd och stolt över fordonet och mitt arbete. Det ger mig en morot och ett nöje av att arbeta.