3212
Sök

Koenigsegg stoppar Saab-köp

blacken
6 december 2009
#281
Rensvinf skrev:
TLO skrev:
Sosse-Mona verkar tycka det är skoj i alla fall att Sveriges slagsida ökar bara ökar....o henne finns det folk som röstar på!

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/ar … 893619.svd

Fast nu har du väl å andra sidan tagit en för mycket öl ikväll?  Du kan ju inte rita kartan efter vad Göran Skytte säger? Ok att man bör vara allsidig i var man hämtar information, men det är väl uppenbart för alla att han bara snackat skit där? Inte tror du väl att Mona medvetet vill sänka Sverige?  Eller att hon ler över vad bilarbetarnas misär kan göra för hennes politiska karriär?   Jag är inte politisk aktiv så missförstå mig inte,  jag tycker bara att man inte ska sprida sådan dynga offentligt.  Det fördummar och världen är värt så mycket mer.

När man som Mona går ut gång på gång och hävdar att bortom allt tvivel att vi inte har en egen kultur, etnicitet och eget värde som folkgrupp och nation.  Och allt bra som vi har gjort är enbart invandring/invandrare som har bidragit till, och skall fortsätta att bidra till så att vi blir bra i framtiden.

Att Sverige inte har något eget eller har gjort något bra eller har någon som helst legalitet eller existens som ett eget folk med en egen historia och egen kultur.  Samt att vi inte är en egen nation, vilken hon framhäver med stor frenesi i massmedia när tillfälle gives henne och hennes gelikar.

Då är man antingen A: så fruktansvärt bortkopplad så att det finnes icke ett adekvat sätt att ens beskriva det.
Eller B: man är ute för att skada vårat land och individers anseènde annorstädes.
Jag menar hon är ju dock på/i den övre skalan i samhället så någonting måste "glappa rätt" i pannbenet på henne. Men förstås, skit flyter sägs det ..roll
Senast redigerat av blacken (6 december 2009)

Smålänning
7 887 Inlägg
6 december 2009
#282
Sen fick man väll inte diskutera politik annat än att dra slutsatsen att de flesta härinne är för intelligenta för att bli politiker?

Saab behöver en bil i golfklassen, ja...
Saab behöver få en ägare som inte bromsar teknisk utveckling... (vad blev det av SVC-motorn som va nästan klar att släppas? 1,6 liter, 250 hästar och 0,5 i förbrukning i en 9-5 på bensin, och kan köras på allt skapligt lättflyktigt, som bensin, etanol, fotogen, rakvatten, tändvätska m.m? GM kan väll inte stoppat den? :roll: )
Saab behöver en företagsledning som är intresserad av bra bilar, och inte dyra bilar.

Någon som har någon koll på när hela bilmarknaden slog slint? Så man va tvungen att byta modell två gånger och året och ansiktslyfta varje modell minst en gång i halvåret? Samtidigt som man har 20 olika modeller i programmet...
På sent 70-tal/tidigt 80-tal hade saab 3 modeller.
Saab 96 (liten bil)
Saab 99 (mellanstor)
Saab 900 (större)

Mitten 80-tal hade dem..
Saab 90 (lite mindre modell)
Saab 900 (Mellanmodell)
Saab 9000 (toppmodell)

Sen kom ju Saab 600... Men den ger jag fan i att nämna, då det enda saab gjorde på dem va att förbättra rostskyddet och värmen...

Jag skulle inte påstå att Saab varit gammalmodiga förut heller...

1977: Saab 99 Turbo... Inte först, men först med en lättkörd, driftsäker turbobil som alla kunde köra och äga utan att bli ruinerade eller köra ihjäl sig... Närmaste konkurrent då va väll BMW med sin 2002tii, som dock itne va lika lättkörd, och tydligen dyrare (eller sämre?) då det tyvärr inte finns så många kvar sad

1982: Elektronisk laddtrycksreglering, som gjorde att man kunde köra sin turbobil på mer lågoktanig soppa än vissa andra sugmotorbilar t.om! Utan att tappa prestanda... Tog 10 år (rätta mig gärna) innan andra kom på att det va smart wink Fanns mig veteligen ingen bil som hade så modern motorteknik då...
Dessutom, panelen som kom med 900 1979 har (enl. mig) bättre ergonomi än flera moderna bilar...

1985: Saab 9000 kom med färddator, klimatanläggning, turbomotor... Ja, som vi känner dagens bilar... Dessutom höll den länge ett uthållighetsrekord, som inte slogs förrän 10 år senare... Av Saab själva...
Hur robusta va 1985 års Audi 100 och VW Passat?
Och Volvo... I samma storleksklass fanns elhissar, elspeglar... Men skjutreglage alá 60-tal till teperatur/fördelning, enkel kamaxel, förgasare... Förgasare och enkel kamaxel fanns inte ens i den billigaste 9000... Dock har alltid både Volvo och Saab varit bra på att göra ergonomiska paneler med knappar och sådant på rätt ställen... Närmaste konkurenter till Saab vart väll BMW och Mercedes även då...
1993 kom ju även Trionic (5.2) som ju fortfaronde är ett av de mest avancerade styrsystemen som finns.

MEn vad hände efter 1993? Då kom GM med.. Vad hände med allt uppfinnande? Borta? Alla grejer som vart på väg, bara tvärstopp?

Jag hoppas Merbanco eller AGCO´s ägare får köpa Saab.
Om inte.. Lägg ner det... Som bilarna är nu är dem så slätstrukna ändå... Finns inget som skiljer bilarna från mängden på samma sätt längre...

Det enda som är grymt tråkigt med en nedläggning är ju jobben och underlevrantörerna... Så vi får för allt i världen hoppas att dem klarar sig... Hoppas vi får se en artikel "Saab 100 år" om 40 år till...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 062 Inlägg
6 december 2009
#283
Rensvinf skrev:
TLO skrev:
Sosse-Mona verkar tycka det är skoj i alla fall att Sveriges slagsida ökar bara ökar....o henne finns det folk som röstar på!

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/ar … 893619.svd

Fast nu har du väl å andra sidan tagit en för mycket öl ikväll?  Du kan ju inte rita kartan efter vad Göran Skytte säger? Ok att man bör vara allsidig i var man hämtar information, men det är väl uppenbart för alla att han bara snackat skit där? Inte tror du väl att Mona medvetet vill sänka Sverige?  Eller att hon ler över vad bilarbetarnas misär kan göra för hennes politiska karriär?   Jag är inte politisk aktiv så missförstå mig inte,  jag tycker bara att man inte ska sprida sådan dynga offentligt.  Det fördummar och världen är värt så mycket mer.

Du kanske har tagit en öl för mycket, vad vet jag? Men Vad Måna går för har de flesta insett, så du borde inte såga artikeln bara för att du inte gillar just Göran Skytte. Är det någon som sprider dynga så är det Måna S.

"You Go, we go!"

4 001 Inlägg
6 december 2009
#284
twin_cam skrev:
vad blev det av SVC-motorn som va nästan klar att släppas? 1,6 liter, 250 hästar och 0,5 i förbrukning i en 9-5 på bensin, och kan köras på allt skapligt lättflyktigt, som bensin, etanol, fotogen, rakvatten, tändvätska m.m? GM kan väll inte stoppat den?

Den motorn fortsätter att utvecklas men det är LÄNGE kvar innan den tekniken blir tillräckligt driftsäker/ekonomiskt försvarbar att sätta i en "vanlig" bil

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
6 december 2009
#285
Rquired skrev:
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:

Dels det, men nu var det inte förbrukningen jag tänkt klaga på. Felet med C30 enligt mig är att den passar inte in i Volvos varumärke. Vilka av Volvos vanliga argument passar? Praktiskt? Vettig? Rymlig?

Nej, litet bagage, 3-dörrar, bara 4-sits...

Va? Tycker du att det är fel att ha ett utbrett modellprogram som även kan innefatta mindre bilar? För fan va folk har klagat på att Volvo gör bara stora och törstiga bilar sen när dom inte gör de ja då "passar det inte in i varumärket"... Jisses, tycker man inte att den passar en så är det väll bara till o köpa en V50/V70 svårare än så är det väll inte, behöver man inte ett megabagage osv så duger väll C30 hur bra som helst.

Det är förövrigt ganska svårt att definera "normalkörning", det kan vara en sak för den ena typ Eco-driving medans det är något annat för en annan. Läste att de va en som körde sin V70 Drive 190 mil på en tank, drygt 0.38 l/mil de va ju ganska extremt men dock normalt för han.

Det är inte svårt att få en C30 att gå långt under 0.5 L/mil

Vilka är då C30s fördelar?

Liten och smidig? Nej, eller tja det är ingen stor bil  jämfört med V70 men den är väldigt stor och osmidig att köra med tanke på klassen den skall tillhöra.

Men eftersom den är stor är den åtminstone rymlig? Nej det var ju det, 3-dörrar, 4-sits och minimalt bagage med väldigt hög lasttröskel. Dessutom finns inte lastnät, så man kan inte utnyttja bagaget på höjden heller. Dessutom är det ingen höjdare att hoppa in i baksätet heller...

Men eftersom nu Volvo byggt en liten opraktisk bil måste de gjort en rolig liten gubbräser istället? Nope, en klassisk Volvo på den punkten (för en gångs skull). Kommunicerar inte ett dugg med föraren, bjuder inte in ett dugg till inspirerad körning. Vägegenskaperna då? Tja synd att klaga då dem räcker till, men inte bättre än snittet i klassen och långt ifrån vissa konkurrenter, säg Bmw 1, Mini Cooper, Audi A3 Quattro...

Billig att äga och underhålla? Tvärt om.

Nu ska vi se, den är inte smidig, den är inte prakisk och den är inte rolig och inte billig. Vad är den då? Snål sade någon, jo kanske i DRIVe version men inte annars. Säker? Ja! Verkligen, ytterligare en punkt som kan kallas "klassisk volvo".

Så jag tycker det är helt rätt av Volvo att ge sig in i småbilsklassen, men C30 är ärligt talat lite tillbaka till ritbordet. Förhoppningsvis blir det bättre när ev. V30 kommer, för då blir den i alla fall säker OCH praktisk förhoppningsvis.

Och DRIVe går att köra snålt, men då är det nästan läge att sätta en LGF skylt på aktern...

Men jämfört med BMW 120 och Mini Cooper verkar C30 ändå ha en del att komma med wink


http://www.teknikensvarld.se/files/TV07 … 1_mini.pdf

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 december 2009
#286
Rensvinf skrev:
Rquired skrev:
Volvo740an skrev:

Va? Tycker du att det är fel att ha ett utbrett modellprogram som även kan innefatta mindre bilar? För fan va folk har klagat på att Volvo gör bara stora och törstiga bilar sen när dom inte gör de ja då "passar det inte in i varumärket"... Jisses, tycker man inte att den passar en så är det väll bara till o köpa en V50/V70 svårare än så är det väll inte, behöver man inte ett megabagage osv så duger väll C30 hur bra som helst.

Det är förövrigt ganska svårt att definera "normalkörning", det kan vara en sak för den ena typ Eco-driving medans det är något annat för en annan. Läste att de va en som körde sin V70 Drive 190 mil på en tank, drygt 0.38 l/mil de va ju ganska extremt men dock normalt för han.

Det är inte svårt att få en C30 att gå långt under 0.5 L/mil

Vilka är då C30s fördelar?

Liten och smidig? Nej, eller tja det är ingen stor bil  jämfört med V70 men den är väldigt stor och osmidig att köra med tanke på klassen den skall tillhöra.

Men eftersom den är stor är den åtminstone rymlig? Nej det var ju det, 3-dörrar, 4-sits och minimalt bagage med väldigt hög lasttröskel. Dessutom finns inte lastnät, så man kan inte utnyttja bagaget på höjden heller. Dessutom är det ingen höjdare att hoppa in i baksätet heller...

Men eftersom nu Volvo byggt en liten opraktisk bil måste de gjort en rolig liten gubbräser istället? Nope, en klassisk Volvo på den punkten (för en gångs skull). Kommunicerar inte ett dugg med föraren, bjuder inte in ett dugg till inspirerad körning. Vägegenskaperna då? Tja synd att klaga då dem räcker till, men inte bättre än snittet i klassen och långt ifrån vissa konkurrenter, säg Bmw 1, Mini Cooper, Audi A3 Quattro...

Billig att äga och underhålla? Tvärt om.

Nu ska vi se, den är inte smidig, den är inte prakisk och den är inte rolig och inte billig. Vad är den då? Snål sade någon, jo kanske i DRIVe version men inte annars. Säker? Ja! Verkligen, ytterligare en punkt som kan kallas "klassisk volvo".

Så jag tycker det är helt rätt av Volvo att ge sig in i småbilsklassen, men C30 är ärligt talat lite tillbaka till ritbordet. Förhoppningsvis blir det bättre när ev. V30 kommer, för då blir den i alla fall säker OCH praktisk förhoppningsvis.

Och DRIVe går att köra snålt, men då är det nästan läge att sätta en LGF skylt på aktern...

Det är ingen sportbil, den inte är inte praktisk som en stor bil, och den jämför sig inte bra mot klassens dyrare bilar och jämför sig inte heller mot klassens billigare bil.   Vad är det för jämförelse? Jag kan känna att volvo nichat in sig förvånansvärt bra. Den håller viss stil och marknadsför sig inte som en rymlig familjebil.  Volvo har väl själva annonserat ut bilen som en bil för det yngre paret eller de äldre med utflugna barn?  Det är väl helt sonika som så att kundsegmentet för billiga 4dörrars golfbilar är mättat och med små marginaler. Att göra en ny Golf skulle säkert varit mer riskabelt än att göra en mer estetisk liten bil för en viss kundgrupp.   Men vad vet jag,   
Jag chansar iaf på att Volvo medvetet velat bygga på sitt varumärke hos andra grupper än rikare medelklass- barnfamiljer; och jag kan känna att de iaf inte misslyckats.  Det är ju inte så att vi alla ska gilla bilen, det handlar bara om att huruvida deras tänkta kundgrupp gillar bilen - och LO-Frasse som tjänar 18 papp i månaden före skatt och måste köpa Sofiero för att supa sig full på öl en lördag är inte tilltänkt som köpare. Det var länge sedan Volvo ville sälja bilar till honom.

Äldre: Bilen har ett lågt knepigt insteg, som blir ännu värre på en parkering eftersom de stora dörrarna inte går att öppna fullt ut. Insteget till baksätet är (delvis pga 3-dörrar och dels pga att bältet följer stolen och effektivt spärrar vägen)) en övning få äldre vill ta sig an, det kan ev. passa sig till barnbarnen men då gäller det att de är stora nog att bälta fast sig själv för att mormor eller morfar skall böja sig in efter den kan de glömma. Dessutom, när de väl sitter på plats i framsätena sitter bältet "någonstans där bak" och kräver att man vrider på sig för att komma åt det, såvida man inte är drygt 2m svensk viking, men hur många är det?

En liten arm som för fram bältet har funnits på Bmw och Mercedes coupé modeller ett bra tag, ett utmärkt exempel på vad som skiljer premiumbilar mot wanna be premiumbilar som Volvo.

Dessutom, skulle äldre inte bry sig om sakerna ovan? Som att den bara är 4-sits, att bagaget inte rymmer mycket (*host, äldre=golfbag?) och har jättehög tröskel. Skulle man strunta i att bilen är dyr att serva bara för att man är äldre? Och skulle man strunta i att kolla på (de bättre) konkurrenterna bara för att man är äldre?

Och det samma gäller de yngre, de skall ha med kompisar, "livsstilsprylar" (om vi får tro reklammakarna i alla fall) hit och dit osv. Skulle inte heller dessa kolla runt på marknaden och konkurrenterna?

Hur har Volvo nischat in sig anser du? De har ju byggt en bil som inte passar någonstans och inte är bra i något sammanhang?

IceEyes: Om du läser det testet, vilket är just det test jag hade i åtanke när jag skrev inlägget tidigare, så står där det mesta av det jag radat upp ovan. För övrigt handlar testet till 95% om den då sprillans nya Volvo C30. Teknikens Värld är svenskar, och som svensk är chansen stor att man är uppväxt med att "Volvo är ju så bra", att TV skulle sågat C30 i första testet är orimligt.

Läs senare test istället, en lite knepig uppgift då C30 inte förekommit så mycket utan de har valt V50 istället. Varför? Jo för att jämfört med C30s egentliga konkurrenter framstår V50 som stor och praktisk, men i övrigt lik C30. Istället för att som C30 inte vara bra på något...

C30 har väl två kundkretser där den lyckats, dels en styck fjollig vampyr ur filmen Twilight och dels 14-åriga tjejer som är trogna fans till ovanstående "film". Men eftersom karaktären Edward inte existerar i verkligheten kan man kanske inte räkna honom som en kundkrets.

Och jag vågar såga Twilight här eftersom filmens fans knappast tillhör Garagets målgrupp, hoppas jag för annars kommer både Twilight fans och Volvo fans attackera mig nu *svälg* tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

325 Inlägg
6 december 2009
#287
blacken skrev:
Rensvinf skrev:
TLO skrev:
Sosse-Mona verkar tycka det är skoj i alla fall att Sveriges slagsida ökar bara ökar....o henne finns det folk som röstar på!

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/ar … 893619.svd

Fast nu har du väl å andra sidan tagit en för mycket öl ikväll?  Du kan ju inte rita kartan efter vad Göran Skytte säger? Ok att man bör vara allsidig i var man hämtar information, men det är väl uppenbart för alla att han bara snackat skit där? Inte tror du väl att Mona medvetet vill sänka Sverige?  Eller att hon ler över vad bilarbetarnas misär kan göra för hennes politiska karriär?   Jag är inte politisk aktiv så missförstå mig inte,  jag tycker bara att man inte ska sprida sådan dynga offentligt.  Det fördummar och världen är värt så mycket mer.

När man som Mona går ut gång på gång och hävdar att bortom allt tvivel att vi inte har en egen kultur, etnicitet och eget värde som folkgrupp och nation.  Och allt bra som vi har gjort är enbart invandring/invandrare som har bidragit till, och skall fortsätta att bidra till så att vi blir bra i framtiden.

Att Sverige inte har något eget eller har gjort något bra eller har någon som helst legalitet eller existens som ett eget folk med en egen historia och egen kultur.  Samt att vi inte är en egen nation, vilken hon framhäver med stor frenesi i massmedia när tillfälle gives henne och hennes gelikar.

Då är man antingen A: så fruktansvärt bortkopplad så att det finnes icke ett adekvat sätt att ens beskriva det.
Eller B: man är ute för att skada vårat land och individers anseènde annorstädes.
Jag menar hon är ju dock på/i den övre skalan i samhället så någonting måste "glappa rätt" i pannbenet på henne. Men förstås, skit flyter sägs det ..roll

och hon kan va vår statsminister snart, fyfan


1 639 Inlägg
6 december 2009
#288
Rquired: Du lyckas att hacka på Volvo i de flesta trådar på garaget tongue. Denna gång i en Saab tråd dessutom . Hur det än är så har C30 sålt bra.

Jag gillar Bmw men att påstå att volvo är mindre smidiga än Bmw är ju ett skämt . Ta till exempel Z3 Coupé och roadster, 3 serie compact o.s.v En bil med endast 3 dörrar är alltid osmidigare än 4 och 5 dörrars varianter.

Och givetvis ljuger media när dom säger att dom gillar bilen , du vet ju hur det egentligen ligger till. wink


/David
Senast redigerat av Munkis (6 december 2009)


1 339 Inlägg
6 december 2009
#289
Munkis skrev:
Rquired: Du lyckas att hacka på Volvo i de flesta trådar på garaget tongue. Denna gång i en Saab tråd dessutom . Hur det än är så har C30 sålt bra.

Jag gillar Bmw men att påstå att volvo är mindre smidiga än Bmw är ju ett skämt . Ta till exempel Z3 Coupé och roadster, 3 serie compact o.s.v En bil med endast 3 dörrar är alltid osmidigare än 4 och 5 dörrars varianter.

Och givetvis ljuger media när dom säger att dom gillar bilen , du vet ju hur det egentligen ligger till. wink


/David

haha lollol


Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 december 2009
#290
Munkis skrev:
Rquired: Du lyckas att hacka på Volvo i de flesta trådar på garaget tongue. Denna gång i en Saab tråd dessutom . Hur det än är så har C30 sålt bra.

Jag gillar Bmw men att påstå att volvo är mindre smidiga än Bmw är ju ett skämt . Ta till exempel Z3 Coupé och roadster, 3 serie compact o.s.v En bil med endast 3 dörrar är alltid osmidigare än 4 och 5 dörrars varianter.

Och givetvis ljuger media när dom säger att dom gillar bilen , du vet ju hur det egentligen ligger till. wink


/David

Hur det låg bakom att C30 kom upp i denna tråden minns jag inte, däremot kom jag ihåg inlägget och gav svar på tal när det kom upp igen.

Jag hackar heller aldrig på Volvo. Jag anser att Volvo är bra bilar, rejält överskattade men bra bilar och det är vad jag skriver. Men, jag har aldrig skrivit att det är skit, och jag skriver inte negativt om Volvo i varje tråd. Långt ifrån.

Hackar, det gör man om man skriver att någonting är dåligt överallt utan någon motivation. I alla fall är det min tolkning.

För övrigt har jag aldrig påstått att Bmw är smidigare än Volvo, det har du tagit helt och hållet ur luften. Jag skrev att Bmw 1-serien, 5-dörrarsvarianten tänkte jag på men även med 3-dörrar är den smidigare, var smidigare än Volvo C30. Det är en enorm skillnad mellan att skriva vad jag skrev, eller att skriva vad du felaktigt tolkade att jag skrev.

"Bmw är smidigare än Volvo" betyder att alla bilar av märket Bmw är smidigare än de av märket Volvo, det jag skrev betyder bara en sak; Modellen Bmw E87 (1-serie) är smidigare än modellen Volvo C30.

Därmed är den del av ditt inlägg jag fetstilat fullständigt onödig, då jag aldrig jämfört Volvo C30 med någon av dessa bilar.

Om jag får lägga till en parantes är det löjligt att jämföra en sportbil som Z3 med Volvo C30, Compact däremot är en jämförelse rakt över. Men har jag någonstans skrivit att Bmw Compact är smidigare än C30?

Nej, även Compact var en rätt opraktisk bil även om den åtminstone hade bättre bagage och smidigare insteg än C30 har idag. Men Compact är en nerlagd modell och ersatt av... Bmw 1-serie.


Media rent generellt ljuger sällan då något de skrivit inte går att få ogjort, och därför kan komma tillbaka och bita dem i röven. Däremot är de ytterst skickliga att vrida på saker och ting så att de passar deras agenda, utan att vara så förvridet att någon kan påstå att vad de skrivit är falskt.

Teknikens Värld hör inte till media generellt, det är en duktig och kompetent tidning som har respekt och erkännande över hela världen. Jag har heller aldrig påstått att de ljuger.

Däremot är dem inget opraktiskt institut, de har åsikter precis som alla andra och skriver aldrig att någonting är "bäst". Utan enbart att dom anser att något är bäst jämfört med deras egna referenser, vilket jag tycker är skitbra med den tidningen även om jag inte alltid håller med.

Men saken är den, att om du läser i det testet IceEyes länkade till så finns allt det jag nämnde i inlägget ovan med där. Det osmidiga insteget, det dåliga bagaget, det dumma med 4 sittplatser och 3-dörrar osv.

Dessutom, som jag skrev i det inlägg du ger intrycket av att ej ha läst, så har tex. Teknikens värld sen C30 kom i väldigt många sammanhang valt bort denna och testat den avsevärt mer praktiska V50. Även om Teknikens Värld gillade C30 anser de V50 vara ett bättre köp, varför? Jo på samma grunder som jag ansåg att C30 är ett dumt köp.

Jag har inte hackat på Volvo C30 mer än svensk media hackat på modellen. C30 har sålt bra i Sverige men Volvo har en tendens att göra så, hur många skulle idag hålla med om att till exempel Volvo 300 eller 400 var bra bilar?

Trots detta sålde de bra, och fick kanonreferenser när de testades av Teknikens Värld. När S40n dök upp i TV för första gången gjorde de en titt bakåt på dess företrädare, bland annat 400. Och som en kommentar till denna skrev dem; "Att i TV XX/XX utsåg vi Volvo 440 till vinnare, idag vet vi bättre".

Media är alltså inte helt och hållet att lita på, man måste utgå från sina egna åsikter. Och det är allt jag har gjort, jag skrev vad jag tyckte om C30.

Du skrev tidigare att "påstå att volvo är mindre smidiga än Bmw är ju ett skämt men något sådant har heller aldrig påståtts.

Det enda skämtet här är ditt inlägg, där du slänger fram en massa fragment tagna ur sitt sammanhang.

Mvh

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
26 361 Inlägg
6 december 2009
#291
Rquired skrev:
Rensvinf skrev:
Rquired skrev:

Vilka är då C30s fördelar?

Liten och smidig? Nej, eller tja det är ingen stor bil  jämfört med V70 men den är väldigt stor och osmidig att köra med tanke på klassen den skall tillhöra.

Men eftersom den är stor är den åtminstone rymlig? Nej det var ju det, 3-dörrar, 4-sits och minimalt bagage med väldigt hög lasttröskel. Dessutom finns inte lastnät, så man kan inte utnyttja bagaget på höjden heller. Dessutom är det ingen höjdare att hoppa in i baksätet heller...

Men eftersom nu Volvo byggt en liten opraktisk bil måste de gjort en rolig liten gubbräser istället? Nope, en klassisk Volvo på den punkten (för en gångs skull). Kommunicerar inte ett dugg med föraren, bjuder inte in ett dugg till inspirerad körning. Vägegenskaperna då? Tja synd att klaga då dem räcker till, men inte bättre än snittet i klassen och långt ifrån vissa konkurrenter, säg Bmw 1, Mini Cooper, Audi A3 Quattro...

Billig att äga och underhålla? Tvärt om.

Nu ska vi se, den är inte smidig, den är inte prakisk och den är inte rolig och inte billig. Vad är den då? Snål sade någon, jo kanske i DRIVe version men inte annars. Säker? Ja! Verkligen, ytterligare en punkt som kan kallas "klassisk volvo".

Så jag tycker det är helt rätt av Volvo att ge sig in i småbilsklassen, men C30 är ärligt talat lite tillbaka till ritbordet. Förhoppningsvis blir det bättre när ev. V30 kommer, för då blir den i alla fall säker OCH praktisk förhoppningsvis.

Och DRIVe går att köra snålt, men då är det nästan läge att sätta en LGF skylt på aktern...

Det är ingen sportbil, den inte är inte praktisk som en stor bil, och den jämför sig inte bra mot klassens dyrare bilar och jämför sig inte heller mot klassens billigare bil.   Vad är det för jämförelse? Jag kan känna att volvo nichat in sig förvånansvärt bra. Den håller viss stil och marknadsför sig inte som en rymlig familjebil.  Volvo har väl själva annonserat ut bilen som en bil för det yngre paret eller de äldre med utflugna barn?  Det är väl helt sonika som så att kundsegmentet för billiga 4dörrars golfbilar är mättat och med små marginaler. Att göra en ny Golf skulle säkert varit mer riskabelt än att göra en mer estetisk liten bil för en viss kundgrupp.   Men vad vet jag,   
Jag chansar iaf på att Volvo medvetet velat bygga på sitt varumärke hos andra grupper än rikare medelklass- barnfamiljer; och jag kan känna att de iaf inte misslyckats.  Det är ju inte så att vi alla ska gilla bilen, det handlar bara om att huruvida deras tänkta kundgrupp gillar bilen - och LO-Frasse som tjänar 18 papp i månaden före skatt och måste köpa Sofiero för att supa sig full på öl en lördag är inte tilltänkt som köpare. Det var länge sedan Volvo ville sälja bilar till honom.

Äldre: Bilen har ett lågt knepigt insteg, som blir ännu värre på en parkering eftersom de stora dörrarna inte går att öppna fullt ut. Insteget till baksätet är (delvis pga 3-dörrar och dels pga att bältet följer stolen och effektivt spärrar vägen)) en övning få äldre vill ta sig an, det kan ev. passa sig till barnbarnen men då gäller det att de är stora nog att bälta fast sig själv för att mormor eller morfar skall böja sig in efter den kan de glömma. Dessutom, när de väl sitter på plats i framsätena sitter bältet "någonstans där bak" och kräver att man vrider på sig för att komma åt det, såvida man inte är drygt 2m svensk viking, men hur många är det?

En liten arm som för fram bältet har funnits på Bmw och Mercedes coupé modeller ett bra tag, ett utmärkt exempel på vad som skiljer premiumbilar mot wanna be premiumbilar som Volvo.

Dessutom, skulle äldre inte bry sig om sakerna ovan? Som att den bara är 4-sits, att bagaget inte rymmer mycket (*host, äldre=golfbag?) och har jättehög tröskel. Skulle man strunta i att bilen är dyr att serva bara för att man är äldre? Och skulle man strunta i att kolla på (de bättre) konkurrenterna bara för att man är äldre?

Och det samma gäller de yngre, de skall ha med kompisar, "livsstilsprylar" (om vi får tro reklammakarna i alla fall) hit och dit osv. Skulle inte heller dessa kolla runt på marknaden och konkurrenterna?

Hur har Volvo nischat in sig anser du? De har ju byggt en bil som inte passar någonstans och inte är bra i något sammanhang?

IceEyes: Om du läser det testet, vilket är just det test jag hade i åtanke när jag skrev inlägget tidigare, så står där det mesta av det jag radat upp ovan. För övrigt handlar testet till 95% om den då sprillans nya Volvo C30. Teknikens Värld är svenskar, och som svensk är chansen stor att man är uppväxt med att "Volvo är ju så bra", att TV skulle sågat C30 i första testet är orimligt.

Läs senare test istället, en lite knepig uppgift då C30 inte förekommit så mycket utan de har valt V50 istället. Varför? Jo för att jämfört med C30s egentliga konkurrenter framstår V50 som stor och praktisk, men i övrigt lik C30. Istället för att som C30 inte vara bra på något...

C30 har väl två kundkretser där den lyckats, dels en styck fjollig vampyr ur filmen Twilight och dels 14-åriga tjejer som är trogna fans till ovanstående "film". Men eftersom karaktären Edward inte existerar i verkligheten kan man kanske inte räkna honom som en kundkrets.

Och jag vågar såga Twilight här eftersom filmens fans knappast tillhör Garagets målgrupp, hoppas jag för annars kommer både Twilight fans och Volvo fans attackera mig nu *svälg* tongue

...är väl i så fall tre, då bilen också har förekommit i ett antal filmer med "Irene Huss". Är inte så förtjust i filmerna, men flickvännen kikar på dem...därför jag vet tongue Ursäkta off-topic.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 december 2009
#292
Airone: Ojojoj, man får erkänna Volvos känsla för produktplacering wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 december 2009
#293
Rquired skrev:
Airone: Ojojoj, man får erkänna Volvos känsla för produktplacering wink

För att lägga mig i så återfinns S80 V8 AWD i House, t.ex. wink

Men inget av detta har med Koenigseggs urbackande ur köpet av Saab, vilket jag faktiskt tror var det enda vettiga draget av dem. smile

Har man så svårt att få ihop 5 miljarder kronor, och sen efter köpet ska lyckas hålla Saab rullande genom att skjuta till miljarder, medans man samtidigt utvecklar nya bilar för miljarder... Koenigsegg är inte stort nog för att hålla en sån industri uppe. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

214 Inlägg
6 december 2009
#294
Saab kommer nog inte dö. Har svårt att tro att ett så pass välkänt märke skulle tillåtas gå i graven helt. Det jag är orolig för är ifall företaget plundras vilket är mycket möjligt.
Oavsett vad man tycker om Saab så är det trots allt runt 9000 jobb med underleverantörer (give or take 1000) och det skulle ju vara trist om alla försvann i ett dråpslag.
Angående att staten ska ta över saab så tycker jag det låter i mina öron väldigt märkligt. Det känns oroväckande att staten går in och tar över privata företag bara för att dom inte klarar sig själva.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 december 2009
#295
TurbOla skrev:
Rquired skrev:
Airone: Ojojoj, man får erkänna Volvos känsla för produktplacering wink

För att lägga mig i så återfinns S80 V8 AWD i House, t.ex. wink

Men inget av detta har med Koenigseggs urbackande ur köpet av Saab, vilket jag faktiskt tror var det enda vettiga draget av dem. smile

Har man så svårt att få ihop 5 miljarder kronor, och sen efter köpet ska lyckas hålla Saab rullande genom att skjuta till miljarder, medans man samtidigt utvecklar nya bilar för miljarder... Koenigsegg är inte stort nog för att hålla en sån industri uppe. smile

Just det ja, Wilsons bil. Han körde S60 tidigare dessutom, och om jag inte minns fel fanns S80 med även i Morden i Midsommer? Som sagt, när det gäller produktplacering är de duktiga, och en artikel ur Aftonbladet påminde mig bara nu om att XC60 är med i nya Twilight filmen istället för C30?





House följer jag, Midsommer och Twilight har jag inget som helst intresse eller förståelse för tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 december 2009
#296
blixtn skrev:
Saab kommer nog inte dö. Har svårt att tro att ett så pass välkänt märke skulle tillåtas gå i graven helt. Det jag är orolig för är ifall företaget plundras vilket är mycket möjligt.
Oavsett vad man tycker om Saab så är det trots allt runt 9000 jobb med underleverantörer (give or take 1000) och det skulle ju vara trist om alla försvann i ett dråpslag.
Angående att staten ska ta över saab så tycker jag det låter i mina öron väldigt märkligt. Det känns oroväckande att staten går in och tar över privata företag bara för att dom inte klarar sig själva.

Att ett såpass välkänt märke som Saab går omkull är förmodligen inte så otroligt som du tror, betydligt mer kända och stora märken har gått omkull de senaste åren. MG, Rover, Oldsmobile etc. smile

Men angående att staten ev. skulle gå in så håller jag med dig till 100%!

Och vi är äntligen på väg tillbaka mot topic igen!
Senast redigerat av Rquired (6 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

OEM <3
6 957 Inlägg
7 december 2009
#297
blixtn skrev:
Oavsett vad man tycker om Saab så är det trots allt runt 9000 jobb med underleverantörer (give or take 1000) och det skulle ju vara trist om alla försvann i ett dråpslag.

Kan ju säga att om Saab går omkull så kan det bli uppemot 18700 jobb i bara Västra Götaland som kan ryka..

OEM <3

1 697 Inlägg
7 december 2009
#298
S60 är med i two and a half men oxå. Jag tror inte riktigt på att MG och Rover är betydligt mer kända och stora jämfört med Volvo och Saab.


214 Inlägg
7 december 2009
#299
Bjork skrev:
blixtn skrev:
Oavsett vad man tycker om Saab så är det trots allt runt 9000 jobb med underleverantörer (give or take 1000) och det skulle ju vara trist om alla försvann i ett dråpslag.

Kan ju säga att om Saab går omkull så kan det bli uppemot 18700 jobb i bara Västra Götaland som kan ryka..

Är det så pass mycket? Har bara upskattade siffror som jag hörde på nyheterna om runt 9000 jobb med underleverantörer. Då blir det ju något värre...

EDIT:
Hittade en artikel om antalet jobb som skulle försvinna...
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ar … 847697.svd
Senast redigerat av blixtn (7 december 2009)

OEM <3
6 957 Inlägg
7 december 2009
#300
blixtn skrev:
Bjork skrev:
blixtn skrev:
Oavsett vad man tycker om Saab så är det trots allt runt 9000 jobb med underleverantörer (give or take 1000) och det skulle ju vara trist om alla försvann i ett dråpslag.

Kan ju säga att om Saab går omkull så kan det bli uppemot 18700 jobb i bara Västra Götaland som kan ryka..

Är det så pass mycket? Har bara upskattade siffror som jag hörde på nyheterna om runt 9000 jobb med underleverantörer. Då blir det ju något värre...

EDIT:
Hittade en artikel om antalet jobb som skulle försvinna...
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ar … 847697.svd

Frågan är inte om det enbart gäller Trollhättan och gränsande kommuner?
Det jag skrev stod i GT nu för några dagar sen, hemskt att ens se siffrorna hmm

OEM <3


Sök