Sen fick man väll inte diskutera politik annat än att dra slutsatsen att de flesta härinne är för intelligenta för att bli politiker?
Saab behöver en bil i golfklassen, ja...
Saab behöver få en ägare som inte bromsar teknisk utveckling... (vad blev det av SVC-motorn som va nästan klar att släppas? 1,6 liter, 250 hästar och 0,5 i förbrukning i en 9-5 på bensin, och kan köras på allt skapligt lättflyktigt, som bensin, etanol, fotogen, rakvatten, tändvätska m.m? GM kan väll inte stoppat den? :roll: )
Saab behöver en företagsledning som är intresserad av bra bilar, och inte dyra bilar.
Någon som har någon koll på när hela bilmarknaden slog slint? Så man va tvungen att byta modell två gånger och året och ansiktslyfta varje modell minst en gång i halvåret? Samtidigt som man har 20 olika modeller i programmet...
På sent 70-tal/tidigt 80-tal hade saab 3 modeller.
Saab 96 (liten bil)
Saab 99 (mellanstor)
Saab 900 (större)
Mitten 80-tal hade dem..
Saab 90 (lite mindre modell)
Saab 900 (Mellanmodell)
Saab 9000 (toppmodell)
Sen kom ju Saab 600... Men den ger jag fan i att nämna, då det enda saab gjorde på dem va att förbättra rostskyddet och värmen...
Jag skulle inte påstå att Saab varit gammalmodiga förut heller...
1977: Saab 99 Turbo... Inte först, men först med en lättkörd, driftsäker turbobil som alla kunde köra och äga utan att bli ruinerade eller köra ihjäl sig... Närmaste konkurrent då va väll BMW med sin 2002tii, som dock itne va lika lättkörd, och tydligen dyrare (eller sämre?) då det tyvärr inte finns så många kvar
1982: Elektronisk laddtrycksreglering, som gjorde att man kunde köra sin turbobil på mer lågoktanig soppa än vissa andra sugmotorbilar t.om! Utan att tappa prestanda... Tog 10 år (rätta mig gärna) innan andra kom på att det va smart
Fanns mig veteligen ingen bil som hade så modern motorteknik då...
Dessutom, panelen som kom med 900 1979 har (enl. mig) bättre ergonomi än flera moderna bilar...
1985: Saab 9000 kom med färddator, klimatanläggning, turbomotor... Ja, som vi känner dagens bilar... Dessutom höll den länge ett uthållighetsrekord, som inte slogs förrän 10 år senare... Av Saab själva...
Hur robusta va 1985 års Audi 100 och VW Passat?
Och Volvo... I samma storleksklass fanns elhissar, elspeglar... Men skjutreglage alá 60-tal till teperatur/fördelning, enkel kamaxel, förgasare... Förgasare och enkel kamaxel fanns inte ens i den billigaste 9000... Dock har alltid både Volvo och Saab varit bra på att göra ergonomiska paneler med knappar och sådant på rätt ställen... Närmaste konkurenter till Saab vart väll BMW och Mercedes även då...
1993 kom ju även Trionic (5.2) som ju fortfaronde är ett av de mest avancerade styrsystemen som finns.
MEn vad hände efter 1993? Då kom GM med.. Vad hände med allt uppfinnande? Borta? Alla grejer som vart på väg, bara tvärstopp?
Jag hoppas Merbanco eller AGCO´s ägare får köpa Saab.
Om inte.. Lägg ner det... Som bilarna är nu är dem så slätstrukna ändå... Finns inget som skiljer bilarna från mängden på samma sätt längre...
Det enda som är grymt tråkigt med en nedläggning är ju jobben och underlevrantörerna... Så vi får för allt i världen hoppas att dem klarar sig... Hoppas vi får se en artikel "Saab 100 år" om 40 år till...