2586
Sök

Koenigsegg stoppar Saab-köp

214 Inlägg
7 december 2009
Hmm, ja det står ju bara "i regionen" så det kan ju lätt dra iväg i nationellt perspektiv... Ja det är ju inte allt för bra...

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
7 december 2009
Ojojoj vad detta spårat iväg tongue Vad tror ni om Spykerrykterna?

Rock'n Roll

OEM <3
6 957 Inlägg
7 december 2009
TenZer skrev:

Ungefär lika bra som om K-egg hade tagit över, dom kan köpa det men att dra runt, njae hmm

OEM <3

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
7 december 2009
Bjork skrev:
TenZer skrev:

Ungefär lika bra som om K-egg hade tagit över, dom kan köpa det men att dra runt, njae hmm

Varför är alla så negativa? Får man en ny entusiastisk ägare som är driven och villig att ta sig tid för att plocka fram nya produkter, och inte som GM sätta strypsnaran på så tror jag att i princip vilket bolag som hällst kan få Saab på fötterna igen. Frågan är bara vilken inställning man har till saker och ting.

Jag kan såklart vara ute och cykla helt åt skogen men jag hoppas tror och vill att det är så i vart fall tongue

Rock'n Roll

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 december 2009
TenZer skrev:
Bjork skrev:
TenZer skrev:

Varför är alla så negativa? Får man en ny entusiastisk ägare som är driven och villig att ta sig tid för att plocka fram nya produkter, och inte som GM sätta strypsnaran på så tror jag att i princip vilket bolag som hällst kan få Saab på fötterna igen. Frågan är bara vilken inställning man har till saker och ting.

Jag kan såklart vara ute och cykla helt åt skogen men jag hoppas tror och vill att det är så i vart fall tongue

Vem ska lyckas med det ingen har lyckats med på närmare 70 år? wink
Jag kan länka hur många källor som helst till dig om Saabs historia, Saab har endast haft ett fåtal vinstår under hela sin tid som biltillverkare.

Du tycker folk är negativa, men de är det av en anledning. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

876 Inlägg
7 december 2009
TurbOla skrev:
TenZer skrev:
Bjork skrev:

Jag kan länka hur många källor som helst till dig om Saabs historia, Saab har endast haft ett fåtal vinstår under hela sin tid som biltillverkare.

Om Saab har gått med vinst eller förlust är det förmodligen bara GM som vet och Saab. Jag jobbar på ett företag som går med vinst varje år men vårt moderbolag gör förlust varje år och tar då våra vinstpengar och sen ser det ut som att vi också gått med förlust eller +- 0. Det är så det funkar inom vissa koncerner.

4 001 Inlägg
7 december 2009
lindell90 skrev:
TurbOla skrev:
TenZer skrev:

Om Saab har gått med vinst eller förlust är det förmodligen bara GM som vet och Saab. Jag jobbar på ett företag som går med vinst varje år men vårt moderbolag gör förlust varje år och tar då våra vinstpengar och sen ser det ut som att vi också gått med förlust eller +- 0. Det är så det funkar inom vissa koncerner.

om Saab ska överleva så behöver dom antingen:
1. komma åt ett helt nytt kundunderlag, typ dom som köper Porsche & dyrare MB/BMW/Audi för att kunna få rejäla marginaler på varje såld bil
2. Minst fördubbla sin försäljning gentemot 2008 inom 2-3 år, förra fördubblingen tog ca 20 år (1980 ca 65000 2000 ca 133000) och med tanke på att Saabs försäljningssiffror för 2009 är väldigt låga så tror jag inte på det heller...

Jag säger det jag sagt förr, hade Saab haft så stor potential som många vill ha det till så hade köparna stått på rad, nu letar man efter dom med ljus & lykta och drar i varje halmstrå som finns

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 december 2009
lindell90 skrev:

Det är lite kul att alla Saab-entusiaster pratar enbart om tiden efter GMs köp, men det fanns faktiskt en tid före också, och inte heller då var Saab vinstgenererande, varken under samarbetet med Scania eller flygvapnet innan dess, förutom ett par år som tidigare nämnts.

Jag kan inte säga emot att bolag flyttar vinster för att jämna ut förlustsiffror, det är nog så generellt, men jag tror allvarligt talat inte att pengar flyttats ut från Saab.

Man fick ju lägga ner fabriken i Malmö ungefär samtidigt som man byggt den, för den var för dyr i drift...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
7 december 2009
blacken skrev:
Rensvinf skrev:
TLO skrev:
Sosse-Mona verkar tycka det är skoj i alla fall att Sveriges slagsida ökar bara ökar....o henne finns det folk som röstar på!

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/ar … 893619.svd

Fast nu har du väl å andra sidan tagit en för mycket öl ikväll?  Du kan ju inte rita kartan efter vad Göran Skytte säger? Ok att man bör vara allsidig i var man hämtar information, men det är väl uppenbart för alla att han bara snackat skit där? Inte tror du väl att Mona medvetet vill sänka Sverige?  Eller att hon ler över vad bilarbetarnas misär kan göra för hennes politiska karriär?   Jag är inte politisk aktiv så missförstå mig inte,  jag tycker bara att man inte ska sprida sådan dynga offentligt.  Det fördummar och världen är värt så mycket mer.

När man som Mona går ut gång på gång och hävdar att bortom allt tvivel att vi inte har en egen kultur, etnicitet och eget värde som folkgrupp och nation.  Och allt bra som vi har gjort är enbart invandring/invandrare som har bidragit till, och skall fortsätta att bidra till så att vi blir bra i framtiden.

Att Sverige inte har något eget eller har gjort något bra eller har någon som helst legalitet eller existens som ett eget folk med en egen historia och egen kultur.  Samt att vi inte är en egen nation, vilken hon framhäver med stor frenesi i massmedia när tillfälle gives henne och hennes gelikar.

Då är man antingen A: så fruktansvärt bortkopplad så att det finnes icke ett adekvat sätt att ens beskriva det.
Eller B: man är ute för att skada vårat land och individers anseènde annorstädes.
Jag menar hon är ju dock på/i den övre skalan i samhället så någonting måste "glappa rätt" i pannbenet på henne. Men förstås, skit flyter sägs det ..roll

Kunde inte sagt det bättre själv!

MVH. Alex

1 339 Inlägg
7 december 2009
Juvakka skrev:
S60 är med i two and a half men oxå. Jag tror inte riktigt på att MG och Rover är betydligt mer kända och stora jämfört med Volvo och Saab.

Det är V70 också wink

1 697 Inlägg
7 december 2009
Volvo740an skrev:
Juvakka skrev:
S60 är med i two and a half men oxå. Jag tror inte riktigt på att MG och Rover är betydligt mer kända och stora jämfört med Volvo och Saab.

Det är V70 också wink

Nu när du säger det så är det väl bara v70 tror jag.

OEM <3
6 957 Inlägg
7 december 2009
TenZer skrev:
Bjork skrev:
TenZer skrev:

Negativ? Läser du ens vad som skrivs i DI, SvD etc.? Spyker har ju för fan inte ens lagt
fram sin ekonomiplanering för 2010.. roll men javisst köpa Saab och ha noll koll på
sin egna ekonomi låter bra.
Senast redigerat av Bjork (7 december 2009)

OEM <3

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 december 2009
TurbOla skrev:
lindell90 skrev:

Det är lite kul att alla Saab-entusiaster pratar enbart om tiden efter GMs köp, men det fanns faktiskt en tid före också, och inte heller då var Saab vinstgenererande, varken under samarbetet med Scania eller flygvapnet innan dess, förutom ett par år som tidigare nämnts.

Jag kan inte säga emot att bolag flyttar vinster för att jämna ut förlustsiffror, det är nog så generellt, men jag tror allvarligt talat inte att pengar flyttats ut från Saab.

Man fick ju lägga ner fabriken i Malmö ungefär samtidigt som man byggt den, för den var för dyr i drift...

Håller med TurbOla helt och hållet, inte f*n går Saab med vinst men GM har slukat den. Tvärt om snarare har Saab gått med stora förluster och GM i sin tur behövt pumpa in pengar för att hålla dem flytande...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

29 Inlägg
9 december 2009
De kan inte stämma. man drar väl sig inte ur en sådan stor affär om den är 1 dag försenad. de är reklamen dem ville åt för annars hade dom ju inte behövt ens försöka göra affär om duem endå skulle dra sig ur.

Saab - se allas avundsjuka blickar.

Teddan
2 495 Inlägg
9 december 2009
Rquired skrev:
TurbOla skrev:
lindell90 skrev:

Håller med TurbOla helt och hållet, inte f*n går Saab med vinst men GM har slukat den. Tvärt om snarare har Saab gått med stora förluster och GM i sin tur behövt pumpa in pengar för att hålla dem flytande...

Men tror ni att cadillac har varit med och betalat för utvecklingen av saab 9-3 och 9-5 ?
dom använder ju dessa bilar med sina dekaler och smink  på ...

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 december 2009
r-ted skrev:
Rquired skrev:
TurbOla skrev:

Men tror ni att cadillac har varit med och betalat för utvecklingen av saab 9-3 och 9-5 ?
dom använder ju dessa bilar med sina dekaler och smink  på ...

Har absolut ingen aning, men tvivlar starkt på att Saab dragit hela lasset om man säger så...

1 697 Inlägg
9 december 2009
Rquired skrev:
Har absolut ingen aning, men tvivlar starkt på att Saab dragit hela lasset om man säger så...

Dem samarbetar bl.a. med opel

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 december 2009
Juvakka skrev:
Rquired skrev:

Dem samarbetar bl.a. med opel

Jodå det vet jag, men vad jag syftade på var att jag tror inte att Saab fått stå för 9-3ss helt själv och att Cadillac sedan "fått" en modell att tillverka. Utan det har nog utvecklats gemensamt inom gruppen.

Tvärt om kan jag tänka mig att Saab med sin dåliga ekonomi inte dragit något lass direkt, utan har istället till viss del "betalat" modellen med sin erfarenhet och sina ingenjörer inom tex. krocksäkerheten.

820 Inlägg
9 december 2009
EmilHammarlund skrev:
blacken skrev:
någonting måste "glappa rätt" i pannbenet på henne.

Nej, inget glappar rätt. Hittade ett bra klipp på YouTube med Monas karriär. När andra politiker tvingas avgå för en liten grej blir hon istället partiledare trots allt bus hon sysslat med. Visst, folk får tycka vad de vill men jag undrar vad som får någon att rösta på Tobleronetanten. http://www.youtube.com/watch?v=YolWuQJX-rY

Åter till ämnet. Hoppas de hittar någon köpare som klarar av att lyckas, bra med företag som går bra i Sverige.

haha klockren video... gud bevare mig om sossarna vinner valet nästa år..

Om man säger

1 339 Inlägg
9 december 2009
Panzar_Audi skrev:
EmilHammarlund skrev:
blacken skrev:
någonting måste "glappa rätt" i pannbenet på henne.

Nej, inget glappar rätt. Hittade ett bra klipp på YouTube med Monas karriär. När andra politiker tvingas avgå för en liten grej blir hon istället partiledare trots allt bus hon sysslat med. Visst, folk får tycka vad de vill men jag undrar vad som får någon att rösta på Tobleronetanten. http://www.youtube.com/watch?v=YolWuQJX-rY

Åter till ämnet. Hoppas de hittar någon köpare som klarar av att lyckas, bra med företag som går bra i Sverige.

haha klockren video... gud bevare mig om sossarna vinner valet nästa år..

+1

Det värsta är att det ser just nu ut som att det blir så hmm

Sök