3426
Sök

Koenigsegg stoppar Saab-köp

841 Inlägg
25 november 2009
#141
skulle saab gjort bakhjulsdrift nån teräng bil osv så skulle de nog gå i +
tex. göra bakhjulsdriven med 250+hk osv lammeldiff osv.. lite mer ungdomliga bilar o ny disign de nya saab från 2003 o fram ser lika dana ut i mina ögon nästan ....som tex bmw dem har familje bilar men även sportbilar så som m3 osv.


841 Inlägg
25 november 2009
#142
hoppas ni förstår min mening  att inte bara göra familje bilar


876 Inlägg
25 november 2009
#143
Dem behöver ju helt klart bredda sitt modellprogram. En mindre bil, en Suv någon sportigare. Då hade det kunnat gå bra tror jag smile


45 Inlägg
25 november 2009
#144
Förstår inte riktigt hur folk tänker när dom tror att hela affären varit något pr jippo för koenigsegg, med all kritik dom får nu (felriktad eller inte) så är det väl knappast någon bra pr för dem?

Synd på saab men dom kan väl inte köra på tomgång hur länge som helst. hmm
Senast redigerat av Lurifixor (25 november 2009)

You ride what you got.

1 697 Inlägg
25 november 2009
#145
b0nd3n skrev:
[video]http://www.garaget.org/video/6g4u7zl8kh1o[/video]

big_smile

Den va grym big_smile


Saab älskare!
4 597 Inlägg
25 november 2009
#146
Fan att de inte fick mer pengar, får de pengar och breddar deras utbud och inte håller på o faceliftar hela tiden, så kommer det ju gå mycket bättre. Sattsa på en liten bil, mellan bil, 9-5 storleken, lit större än det, sen finns ju redan 9-7x som duger som suv iaf tills man fått rull på pruduktionen, sen kan dom ju släppa ut prototypen X då hade de ju haft en sjukt sportbil med som attraherar alla galningar big_smile


Ointresserad.
936 Inlägg
25 november 2009
#147
Tycker fan synd om alla som mister jobbet nu..

Teabag appreciation club.

1 207 Inlägg
25 november 2009
#148
En lite mer realistsik men ändå eventuellt genomförbar vision:
En liten retro bil av saab 92/93 med en svc motor.

Toppa detta med obeveklig kvalité så tror jag mini coopern och fiat 500 får det lite svettigt.

Edit: Saab är egentligen bara en svenssonbil i Sverige. I t.ex. USA är saab den ultimata bilen för att utstråla individualism. Kör du saab i USA är chansen stor att du bär boxerrobban byxor, svart polotröja och trendiga fyrkantiga glasögon och tillbringar gärna dagarna med en caffe latte på starbucks med din macbook, designandes på en ny reklamfilm. Saab är också väldigt populärt bland bögar.

Därför tror jag att märket skulle passa som Skandinaviens motsvarighet till alfa romeo.


Ursäkta OT
Senast redigerat av maco (25 november 2009)

DFFL
9 020 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
#149
Tråkigt att ett ganska gammalt och hedervärt företag (De har ju faktiskt gjort en hel del framsteg inom bilindustrin som gynnat alla märken) troligtvis går under, men det finns ju en anledning...

Vad anledningen är kan vi bara spekulera i då antagligen ingen av oss har någon egentlig insikt i SAAB Automobiles ekonomi.

Enda jag vet är att de 9-5 Aero vi haft (2 st) har varit kanonbra bilar och skitskoj att köra, men värda de närmare 600 000kr min pappa betalade för var och en?
Knappast, finns mycket trevligare bilar för de pengarna.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

3 121 Inlägg
25 november 2009
#150
FireTraXX skrev:
Tråkigt att ett ganska gammalt och hedervärt företag (De har ju faktiskt gjort en hel del framsteg inom bilindustrin som gynnat alla märken) troligtvis går under, men det finns ju en anledning...

Vad anledningen är kan vi bara spekulera i då antagligen ingen av oss har någon egentlig insikt i SAAB Automobiles ekonomi.

Enda jag vet är att de 9-5 Aero vi haft (2 st) har varit kanonbra bilar och skitskoj att köra, men värda de närmare 600 000kr min pappa betalade för var och en?
Knappast, finns mycket trevligare bilar för de pengarna.

Numera får nog din pappa en splajs ny 9-5 Aero för runt 230 hos handlaren oavsett vad det står i listan, så jag tycker de är prisvärda, men håller med dig om att de var överprisade innan.
Tycker med det är synd att Saab inte fått rätsida på sin ekonomi (läs säljer fler bilar) men samtidigt så förstår jag varför.
Jag har köpt en ny Saab en gång, den tappade 50% av värdet på 2 år och 3000 mil, vilka andra bilar gör det?


4 299 Inlägg
25 november 2009
#151
Funkiee skrev:
Fan att de inte fick mer pengar, får de pengar och breddar deras utbud och inte håller på o faceliftar hela tiden, så kommer det ju gå mycket bättre. Sattsa på en liten bil, mellan bil, 9-5 storleken, lit större än det, sen finns ju redan 9-7x som duger som suv iaf tills man fått rull på pruduktionen, sen kan dom ju släppa ut prototypen X då hade de ju haft en sjukt sportbil med som attraherar alla galningar big_smile

9-7an kan dom lägga ner om dom inte redan gjort de. Den vart väl inte ens nån direkt succé i staterna, det saab behöver är modeller som säljer bra.

Och det gör inte en Chevrolet Trailblazer med Saab-emblem.


Min personliga åsikt är att företaget ska sättas i konkurs så att någon/några med bra visioner o kunskaper kan starta om företaget och sköta det bra redan från början.


1 697 Inlägg
25 november 2009
#152
viccoA skrev:
FireTraXX skrev:
Tråkigt att ett ganska gammalt och hedervärt företag (De har ju faktiskt gjort en hel del framsteg inom bilindustrin som gynnat alla märken) troligtvis går under, men det finns ju en anledning...

Vad anledningen är kan vi bara spekulera i då antagligen ingen av oss har någon egentlig insikt i SAAB Automobiles ekonomi.

Enda jag vet är att de 9-5 Aero vi haft (2 st) har varit kanonbra bilar och skitskoj att köra, men värda de närmare 600 000kr min pappa betalade för var och en?
Knappast, finns mycket trevligare bilar för de pengarna.

Numera får nog din pappa en splajs ny 9-5 Aero för runt 230 hos handlaren oavsett vad det står i listan, så jag tycker de är prisvärda, men håller med dig om att de var överprisade innan.
Tycker med det är synd att Saab inte fått rätsida på sin ekonomi (läs säljer fler bilar) men samtidigt så förstår jag varför.
Jag har köpt en ny Saab en gång, den tappade 50% av värdet på 2 år och 3000 mil, vilka andra bilar gör det?

en ford mondeo


1 722 Inlägg
25 november 2009
#153
"köningsegg" blev väl så smart nu så ....

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

33 Inlägg
25 november 2009
#154
Väldigt synd sad Gillar Saab, fina bilar.
Jag anser att staten borde gå in som en lösning på problemet för med stöd pengar så ska det gå att räta upp företaget, iaf att minska kostnaderna och få det att gå jämt och samtidigt utveckla nya bilar.

blir bara så jäkla arg när M.O och andra politiker säger att staten inte har några pengar
"Det är GM som äger Saab, inte regeringen. Vi tänker inte heller börja som bilfabrikanter. Vi har inte den kompetensen och de pengarna"

Ett exempel...
Så sent som igår så såg jag en uträkning att staten tjänar ca7 miljarder om året på bara tv avgifterna i Sverige, inte för att jag vet men tror inte svt producerar något värt 7 miljarder hehe smile
Senast redigerat av ListerRacer (25 november 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 november 2009
#155
ListerRacer skrev:
Väldigt synd sad Gillar Saab, fina bilar.
Jag anser att staten borde gå in som en lösning på problemet för med stöd pengar så ska det gå att räta upp företaget, iaf att minska kostnaderna och få det att gå jämt och samtidigt utveckla nya bilar.

blir bara så jäkla arg när M.O och andra politiker säger att staten inte har några pengar
"Det är GM som äger Saab, inte regeringen. Vi tänker inte heller börja som bilfabrikanter. Vi har inte den kompetensen och de pengarna"

Ett exempel...
Så sent som igår så såg jag en uträkning att staten tjänar ca7 miljarder om året på bara tv avgifterna i Sverige, inte för att jag vet men tror inte svt producerar något värt 7 miljarder hehe smile

Jag anser tvärt om, varför skall staten och i förlängningen vi betala för life support för Saab? Dra gärna paralleller med Rover, även de hade ett föråldrat modellprogram.

Detsamma gäller Saab, och jag tror det slutar på samma sätt oavsett om det lyckas få ihop en försäljning och dra ut på det hela ytterligare en tag. Och sedan säljs väl märket till Kina och nya 9-5 kommer ut i en ny version kallad Chaab 9-5 typ.

Regeringen kan inte, bör inte och har fan så mycket bättre saker att lägga pengarna på än en misslyckad biltillverkare. För oavsett många bra innovationer och ett par bra modeller kan man inte kalla typ 6 (egna) modeller på 60 år och i princip uteslutande förlust samt 20 års life support hos GM för "lyckad biltillverkare".
Senast redigerat av Rquired (25 november 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Fd Bannad
657 Inlägg
25 november 2009
#156
dadooo skrev:
skulle saab gjort bakhjulsdrift nån teräng bil osv så skulle de nog gå i +
tex. göra bakhjulsdriven med 250+hk osv lammeldiff osv.. lite mer ungdomliga bilar o ny disign de nya saab från 2003 o fram ser lika dana ut i mina ögon nästan ....som tex bmw dem har familje bilar men även sportbilar så som m3 osv.

Ungdomar har inga pengar, så varför utveckla en 250 hästars 500 000krs bil som ingen köper? Lammeldiff och bakhjulsdrift är inte saker som attraherar en medelålders man med relativt hög inkomst, vilket är målgruppen för saabs bilar.

Btw, inte många ungdomar som köper en m3 i förstahand heller.

Märkesbög

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
25 november 2009
#157
ListerRacer skrev:
Väldigt synd sad Gillar Saab, fina bilar.
Jag anser att staten borde gå in som en lösning på problemet för med stöd pengar så ska det gå att räta upp företaget, iaf att minska kostnaderna och få det att gå jämt och samtidigt utveckla nya bilar.

blir bara så jäkla arg när M.O och andra politiker säger att staten inte har några pengar
"Det är GM som äger Saab, inte regeringen. Vi tänker inte heller börja som bilfabrikanter. Vi har inte den kompetensen och de pengarna"

Ett exempel...
Så sent som igår så såg jag en uträkning att staten tjänar ca7 miljarder om året på bara tv avgifterna i Sverige, inte för att jag vet men tror inte svt producerar något värt 7 miljarder hehe smile

ALDRIG att staten ska gå in, jag vill då fan inte ge mina pengar till ett skitföretag som inte har hafft vinst på en herrejössans många år.

Bilarna är omorderna så fort skiten kommer ut och Saab som märke har ingen direkt marknad förutom här i norden där vi fortfarande är så puckade och köper denna skit.

Visst skulle dom släppt en ny 9-5a typ 2002 och en nu snart, med ny teknik och mordenr design och toppat detta med några olika varianter av saab 9-3 samt en 9-1 och kanske en 9-8 så skulle företaget kanske överlevt.

Nej, inga skatte pengar för att rädda dessa företag. Varför ska dessa få stöd när gunnars tv och radio inte får något när han inte går runt?

Helt befängt!

33 Inlägg
25 november 2009
#158
Turbomatte skrev:
ListerRacer skrev:
Väldigt synd sad Gillar Saab, fina bilar.
Jag anser att staten borde gå in som en lösning på problemet för med stöd pengar så ska det gå att räta upp företaget, iaf att minska kostnaderna och få det att gå jämt och samtidigt utveckla nya bilar.

blir bara så jäkla arg när M.O och andra politiker säger att staten inte har några pengar
"Det är GM som äger Saab, inte regeringen. Vi tänker inte heller börja som bilfabrikanter. Vi har inte den kompetensen och de pengarna"

Ett exempel...
Så sent som igår så såg jag en uträkning att staten tjänar ca7 miljarder om året på bara tv avgifterna i Sverige, inte för att jag vet men tror inte svt producerar något värt 7 miljarder hehe smile

ALDRIG att staten ska gå in, jag vill då fan inte ge mina pengar till ett skitföretag som inte har hafft vinst på en herrejössans många år.

Bilarna är omorderna så fort skiten kommer ut och Saab som märke har ingen direkt marknad förutom här i norden där vi fortfarande är så puckade och köper denna skit.

Visst skulle dom släppt en ny 9-5a typ 2002 och en nu snart, med ny teknik och mordenr design och toppat detta med några olika varianter av saab 9-3 samt en 9-1 och kanske en 9-8 så skulle företaget kanske överlevt.

Nej, inga skatte pengar för att rädda dessa företag. Varför ska dessa få stöd när gunnars tv och radio inte får något när han inte går runt?

Helt befängt!

Inte lätt att kontra mot en saab-hatare men saken är ju den att det är viktigt att säkra jobben här i Sverige, staten "arbetar" med det hela tiden och jag tycker inte staten ska gå in som ägare/stöd för alltid utan för att styra upp det, kanske ta efter något från volvo som nu lyckats komma upp sig igen och iaf gå runt?
Det är ju skattebetalarna vi måste rädda...

1 497 Inlägg
25 november 2009
#159
Turbomatte skrev:
ListerRacer skrev:
Väldigt synd sad Gillar Saab, fina bilar.
Jag anser att staten borde gå in som en lösning på problemet för med stöd pengar så ska det gå att räta upp företaget, iaf att minska kostnaderna och få det att gå jämt och samtidigt utveckla nya bilar.

blir bara så jäkla arg när M.O och andra politiker säger att staten inte har några pengar
"Det är GM som äger Saab, inte regeringen. Vi tänker inte heller börja som bilfabrikanter. Vi har inte den kompetensen och de pengarna"

Ett exempel...
Så sent som igår så såg jag en uträkning att staten tjänar ca7 miljarder om året på bara tv avgifterna i Sverige, inte för att jag vet men tror inte svt producerar något värt 7 miljarder hehe smile

ALDRIG att staten ska gå in, jag vill då fan inte ge mina pengar till ett skitföretag som inte har hafft vinst på en herrejössans många år.

Bilarna är omorderna så fort skiten kommer ut och Saab som märke har ingen direkt marknad förutom här i norden där vi fortfarande är så puckade och köper denna skit.

Visst skulle dom släppt en ny 9-5a typ 2002 och en nu snart, med ny teknik och mordenr design och toppat detta med några olika varianter av saab 9-3 samt en 9-1 och kanske en 9-8 så skulle företaget kanske överlevt.

Nej, inga skatte pengar för att rädda dessa företag. Varför ska dessa få stöd när gunnars tv och radio inte får något när han inte går runt?

Helt befängt!

Även om SAAB har "äldre" T7 motorer i sina nya 9-5or så säger ju inte det att det är gammal teknik.
För inte fan har något annat personbilsmärke legat så långt fram i utvecklingen som SAAB.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
25 november 2009
#160
ListerRacer skrev:
Turbomatte skrev:
ListerRacer skrev:
Väldigt synd sad Gillar Saab, fina bilar.
Jag anser att staten borde gå in som en lösning på problemet för med stöd pengar så ska det gå att räta upp företaget, iaf att minska kostnaderna och få det att gå jämt och samtidigt utveckla nya bilar.

blir bara så jäkla arg när M.O och andra politiker säger att staten inte har några pengar
"Det är GM som äger Saab, inte regeringen. Vi tänker inte heller börja som bilfabrikanter. Vi har inte den kompetensen och de pengarna"

Ett exempel...
Så sent som igår så såg jag en uträkning att staten tjänar ca7 miljarder om året på bara tv avgifterna i Sverige, inte för att jag vet men tror inte svt producerar något värt 7 miljarder hehe smile

ALDRIG att staten ska gå in, jag vill då fan inte ge mina pengar till ett skitföretag som inte har hafft vinst på en herrejössans många år.

Bilarna är omorderna så fort skiten kommer ut och Saab som märke har ingen direkt marknad förutom här i norden där vi fortfarande är så puckade och köper denna skit.

Visst skulle dom släppt en ny 9-5a typ 2002 och en nu snart, med ny teknik och mordenr design och toppat detta med några olika varianter av saab 9-3 samt en 9-1 och kanske en 9-8 så skulle företaget kanske överlevt.

Nej, inga skatte pengar för att rädda dessa företag. Varför ska dessa få stöd när gunnars tv och radio inte får något när han inte går runt?

Helt befängt!

Inte lätt att kontra mot en saab-hatare men saken är ju den att det är viktigt att säkra jobben här i Sverige, staten "arbetar" med det hela tiden och jag tycker inte staten ska gå in som ägare/stöd för alltid utan för att styra upp det, kanske ta efter något från volvo som nu lyckats komma upp sig igen och iaf gå runt?
Det är ju skattebetalarna vi måste rädda...

Jag är inte saab hatare i fråga, men jag vet vad som är skit när jag ser det, visst 9-5an var vass när den kom 98 men 2009 är den uttjänt. Visst skulle det finnas en ynka möjlighet att styra upp det så fine, men dom har faktiskt haft minst 15år på sig att "styra upp" det sjunkande skeppet. Visst är det viktigt att säkra jobben här i sverige, men att pumpa in fler miljarder i ett svart hål är som att skjuta sig själv i skallen med ett hagelbrak, det är inte speciellt smart. Jag tycker detta är trist, men det är såhär marknaden ser ut, klarar man inte att driva runt företaget så går det i bott.


Sök