Tjena grabbar nu är det så att jag har en fråga angående ljud å sånt till Volvos bilar . Jag sitter på Premium Ljud Paketet från volvo men jag är så himla besviken på basen för den kan helt enkelt inte ta dem djupare tonerna.
Då tänkte jag fråga om en bra baslåda för rimlig peng runt 2-5k å går det å fixa grym bas som låter riktigt bra utan att man behöver skaffa ny Stereo i bilen går det att koppla in en baslåda in i original systemet eller?
Annars tänkte jag räcker det då med bara en Extra förstärkare + Baslåda som kopplas in i original systemet då jag inte är helt säker på hur volvos nya bilar är.
Någon här som har mer erfarenhet en mig inom detta område?
Har själv slängt i en aktivbas från MDS i min bil och är kalasnöjd Lådan jag har heter Typhoon XD10 och har 2x10"
C30:in är kalasbra och dra kablar i. Massvis med plats under baksätet och i sidoväggarna. Kunde gömma lågnivåomvandlare och kablar brevid orginalsteget utan problem.
Byta ut original högtalarna? Varför dem är ganska bra redan som dem är annars skulle jag inte valt till det bästa ljudpaketet. Dynoaudio tror jag duger ganska bra ska bara ha en baslåda som kan ta de lägre tonerna så :-).
Så då ska jag alltså skaffa ett slutsteg också? Iaf Tackar för tipsen ska söka runt lite.
Verkar som det finns en och annan kunnig person i detta forumet. Kanske någon kan svara på min fråga också. Har också premium sound i min C30. Har hört att Dynaudio bygger med optiska kablar. Gäller detta bara "lågnivån" mellan steg och Huvudenheten eller mellan alla högtalare också? kanske bara är rykten och bs?
Om det inte är aktiva högtalare så kan det omöjligt vara optiskt till dom. Och jag tvivlar på att det sitter ett aktiva högtalare i det systemet, det är nog vanliga förstärkare till högtalarna. Mellan huvudenhet och förstärkare däremot kan det mycket väl vara optisk överföring, det är rätt vanligt i nyare bilar.
Det som gäller är hög-lågnivåomvandlare alternativt en processor men det är en annan prisklass. Det är inte optiskt mellan högtalarna och steget men det är optiskt mellan stereon och steg.
Har också premium sound i min C30. Har hört att Dynaudio bygger med optiska kablar. Gäller detta bara "lågnivån" mellan steg och Huvudenheten eller mellan alla högtalare också? kanske bara är rykten och bs?
Med komponenterna som nämns i den andra C30-tråden så nyttjar(åtminstånde jag)högnivån med ett smart Plug'n'Play-kit för att komplettera med sub.
Samma kabelkit går även att nyttja till ett flerkanals-slutsteg i samma serie, man kan då även få bättre fart på framsystemet.
Mycket kompetenta produkter.
Senaste nöjda kunden satte vi 2st Amegabasrör under baksoffan i en Dodge RAM -08 Pickup. Han vill nu kasta ut Infinitypakethögtalarna......gissa vad det blir. Orginal HU och slutsteg dock rätt OK.
Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (14 juni 2011)
Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Har inga bilder på kabeldragning, men har man ett slutsteg under stolen och ett Amegarör där framme blir det minimalt med kabeldragning(under mattan)
Pierre
Det är väl rätt stor skillnad på ett isokit och hög-lågnivå? Alltså om man ser till att ett isokit så är det ju gjort för att man ska kunna bygga ut medans en omvandlare används för att det inte finns andra alternativ än att sno en signal och omvandla och den blir inte lika ren som ett isokit om man inte använder en processor. Jag skulle inte köra ett framsystem användades en hög-lågnivå omvandlare t.ex. då det känns som att kvalitén på ljudet kommer svikta. Men en bas däremot har jag kört och det har fungerat bra men inte riktigt samma frekvenser som ska återges.
Det är väl rätt stor skillnad på ett isokit och hög-lågnivå?
Alltså om man ser till att ett isokit så är det ju gjort för att man ska kunna bygga ut
medans en omvandlare används för att det inte finns andra alternativ än att sno en signal och omvandla
Visst är det skillnad. Och det finns bra o dåligt av båda nivåerna.
ISO-kiten används framförallt för att man kan koppla in sig på orginalkablage utan att göra åverkan, t.ex leasingbil. Så visst, utbyggnad.
Inga andra alternativ? Visst beror det på vad man har för steg/ska skaffa, men jag har sett uppsättningar med omvandlare+steg som kostat mer än ETT bättre steg MED högnivåingång.
Pierre
Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Ingen som har ljudintresse men tycker orginal ljudet i C30 är för klent och vill bygga lite ljud och samtidigt fotat lite? Kunde min A3 utan och innan men C30 har jag inte öppnat en endaste plastbit ännu så hade vart kul om någon har vart och ryckt först så man inte fördärvar 100 clips...
Ingen som har ljudintresse men tycker orginal ljudet i C30 är för klent och vill bygga lite ljud och samtidigt fotat lite? Kunde min A3 utan och innan men C30 har jag inte öppnat en endaste plastbit ännu så hade vart kul om någon har vart och ryckt först så man inte fördärvar 100 clips...
Hur mycket bygge pratar vi om? Byta ut allt och in med slutsteg?
Har kvar anpassade kolfiber draperade baslåda till c30 byggde för kicker l7 8 basare körde med en mds lågnivåadapter ock kicker slutsteg blev ett perfekt komplement till orginal dynaudio sytem jag hade i bilen strömkabel drog jag under bilen och upp vid v b sittdyna tillslaget av slutsteget via en knapp i mittkonsolen
Jag hade tänkt mig att göra precis som "Stylinguffe" skriver ovan. Komplettera premium sound med en baslåda för lite mer låga frekvenzer och tryck än vad systemet klarar av idag. Grunnar på köpa ett aktivt steg istället men ska kolla runt lite mer. Min tanke är att ha steg och bas i reservhjulsbaljan och gjuta en form till dessa där i. På så sätt kommer man inte ta upp någon plats i bilen (ganska begränsad från början). Aldrig gjutit förut så kan vara kul att testa. Därav måste jag hitta en bas med låg höjd. Hittat en Hertz med endast 116mm som borde funka!