3835
Sök

Ställa på och av bilen samma dag , vad gäller?

587 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
som sagt , vad gäller ? Vet att jag ska ha försäkring men hur kommer det bli med skatten? Kommer jag få betala hela skatten och sen få tillbaka nästan alltihop eller hur blir det? Nån som gjort detta och vet?

Jag vet att det är påställningsavgift också men det är ju bara 50 spänn.

Anledningen till varför jag vill ställa på bilen och sen ställa av den samma dag är den att jag bara ska åka till å från besiktningen och vill inte riskera att bli stannad eller råka ut för olycka osv.

Mvh.

Vi lever i en orättvis värld..
560 Inlägg
27 november 2009
Jag hade för mig att man får ha bilen avställd när man ska köra den till och från bes?

Even fools they say, can find a way out of the dark.

91 Inlägg
27 november 2009
Såhär stod det på lappen när jag ställde på min bil:

Fordonet med registreringsnummer ******
är påställt från och med 2009-09-**
Fordonet får användas t o m 2009-10-** utan att fordonsskatten är betald.
Inbetalningskortet för fordonsskatt och ett tillfälligt kontrollmärke
får du inom några dagar.
Även om fordonet ställs av på nytt eller avregistreras måste den påförda
fordonsskatten betalas. Överskjutande skatt återbetalas automatiskt

582 Inlägg
27 november 2009
varför inte vänta med besiktningen tills du ska ställa på bilen igen till våren eller när det nu är tänkt att ske?

Yellow bug!
1 640 Inlägg
27 november 2009
Tuhkanen skrev:
varför inte vänta med besiktningen tills du ska ställa på bilen igen till våren eller när det nu är tänkt att ske?

Man får ju en fin liten "att-göra-lista" att ha under vintern? Bättre att få den innan vinter när man har mycket tid att åtgärda felen på, än till våren när man vill ut och köra!

Vet inte om trådskaparen tänker så dock, men ger en anledning ändå.. roll

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

volvoraggare
4 776 Inlägg
27 november 2009
ja man får besikta bilen  trots att den är avställd

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

volvoraggare
4 776 Inlägg
27 november 2009
Reeplayed skrev:
Jag hade för mig att man får ha bilen avställd när man ska köra den till och från bes?

alldeles riktigt

362 Inlägg
27 november 2009
Fast man måste väl ha en försäkring iaf?

587 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
Tanken med att besikta bilen är ju såklart att få koll över vad besiktningsmännen anser är fel på den och på så vis få reda på vad det är jag ska åtgärda för att få den genom besiktningen för att sen fixa till det , besikta om och sen sälja ( nästan stört omöjligt att sälja en bil som inte är bes. såvida man inte tänkt att nästintill skänka bort den och det har jag inga planer på att göra wink   ( Bilen har stått avställd ett tag för förre ägarn fick problem med den , ställde av den å lät den stå tills jag köpte den och nu är motorn fixad iaf. )

587 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
Edil_ skrev:
Tuhkanen skrev:

Man får ju en fin liten "att-göra-lista" att ha under vintern? Bättre att få den innan vinter när man har mycket tid att åtgärda felen på, än till våren när man vill ut och köra!

Vet inte om trådskaparen tänker så dock, men ger en anledning ändå.. roll

Exakt så är det tänkt ja.

volvoraggare
4 776 Inlägg
28 november 2009
kallabaz skrev:

svar nej det behöver man inte

587 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
är du riktigt säker på det? hmm låter lite märkligt men jag antar att OM olyckan skulle vara framme så får man pröjsa självrisk till trafikrösäkringsföreningen så fixar dom skadorna på det andra fordonet men ens egna är jag skeptisk till dock.

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
28 november 2009
Det finns ett dokument som heter "bevis om avtalad tid" den ska man ha med sig i bilen när man kör till och från besiktningen och vifta med åt eventuell ordningsman som vill prata lite tongue
De har jag haft på de bilar jag importerat och regbesiktat.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

5 198 Inlägg
28 november 2009
ironhead skrev:
kallabaz skrev:

Man MÅSTE ALLTID ha en trafikförsäkring på bilen om ska köra den. Man får INTE framföra ett oförsäkrat fordon på allmän väg.

?
1 038 Inlägg
28 november 2009
gamlingen skrev:
ironhead skrev:
kallabaz skrev:

Man MÅSTE ALLTID ha en trafikförsäkring på bilen om ska köra den. Man får INTE framföra ett oförsäkrat fordon på allmän väg.

Trodde att alla som har bil och körkort visste att man måste minst ha trafikförsäkring för att köra lagligt.

Sen går de alldelens utmärkt att ställa på och av samma dag, du behöver inte betala någon skatt och förmodligen slipper du betala något till FB oxå, de slapp iaf ja.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!

5 198 Inlägg
28 november 2009
Hör till allmänbildningen när man tar körkort at veta vad som gäller med förskring och skatt/bes

volvoraggare
4 776 Inlägg
28 november 2009
så man är asså tvungen att ha en trafikförsäkring fast man bara ska i väg och besikta.....heldumt då åker man ju på att betala en extra kostnad ju

9 108 Inlägg
28 november 2009
ironhead skrev:
så man är asså tvungen att ha en trafikförsäkring fast man bara ska i väg och besikta.....heldumt då åker man ju på att betala en extra kostnad ju

Jo men om man nu krockar så är det inte så heldumt eller? Ställer man av den samma dag igen kostar det ju inte många kronor.

volvoraggare
4 776 Inlägg
28 november 2009
ja om nu skattelapparna försvinner så måste det ju bli lättare och ställa av och på

5 198 Inlägg
28 november 2009
ironhead skrev:

Jag gjorde som så.. försäkrade bilen via internet.. åkte in och besiktade,,, ringde sedan och ångrade försäkringen, betalde 0 kronor.. .skulle dom vilja ha betalt så skulle det bara kosta 1 dag eller 2,,,

Man har ju alltid ångerrätt när man beställer via internet.

Sök