3204
Sök

Startproblem Saab 9-3

132 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#1
Tjo.

Har problem med en saab 9-3 -98 och de är att den inte startar. Skulle åka och handla då startade den som den ska dock är den lite seg startad. Sen efter ca. 10-15 min när jag skulle hem igen så startade den inte alls. Har precis skaffat den med så är inte så inne i saab än. De lyser en triangel med ett ! i, ska den lysa när man vrider på tändningnen ? Tändstiften är spritt nya, kan de vara bränslepumpen som gett upp ska den surra eller nått när man vrider på tändningen ? För tändstiften är helt snus torra.

Tacksam för fort svar
/ Sumpis

Volkswagen Motorsport!

Xenoholic
2 559 Inlägg
29 november 2009
#2
Skulle tro att det är vevaxelgivaren som lagt av, hände mig.
Testa att låta den kallna o försök att starta den då. Funkar det så lär det va den.
Annars är det ju inte ovanligt att tändkassetten lägger av (luktar då bränd elektronik om den).
Du kan ju prova med en kompis tändkassett (om du har nån som åker SAAB) Kan även prova med en svart sådan.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

7 275 Inlägg
29 november 2009
#3
Rör sig varvräknaren något när du kör den på starten?


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
29 november 2009
#4
Aerocombi skrev:
Skulle tro att det är vevaxelgivaren som lagt av, hände mig.
Testa att låta den kallna o försök att starta den då. Funkar det så lär det va den.
Annars är det ju inte ovanligt att tändkassetten lägger av (luktar då bränd elektronik om den).
Du kan ju prova med en kompis tändkassett (om du har nån som åker SAAB) Kan även prova med en svart sådan.

Att mixtra med fel tändkassetter är väl inte att rekommendera ??

Vad jag har hört så är det iaf inte särskilt bra.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Xenoholic
2 559 Inlägg
29 november 2009
#5
TBOC_Razor skrev:
Aerocombi skrev:
Skulle tro att det är vevaxelgivaren som lagt av, hände mig.
Testa att låta den kallna o försök att starta den då. Funkar det så lär det va den.
Annars är det ju inte ovanligt att tändkassetten lägger av (luktar då bränd elektronik om den).
Du kan ju prova med en kompis tändkassett (om du har nån som åker SAAB) Kan även prova med en svart sådan.

Att mixtra med fel tändkassetter är väl inte att rekommendera ??

Vad jag har hört så är det iaf inte särskilt bra.

Har kört med en svart tändkasset i vår 9-3a med T5a i två år o ca 7000 mil utan problem.
Enligt flera jag pratat med är det bara trams big_smile att det inte skulle funka.
Men däremot ALDRIG mad en röd i en T7a tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

132 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#6
Aerocombi skrev:
Skulle tro att det är vevaxelgivaren som lagt av, hände mig.
Testa att låta den kallna o försök att starta den då. Funkar det så lär det va den.
Annars är det ju inte ovanligt att tändkassetten lägger av (luktar då bränd elektronik om den).
Du kan ju prova med en kompis tändkassett (om du har nån som åker SAAB) Kan även prova med en svart sådan.

Den startar inte alls så den är kall. och den startar endå inte. känner ingen lukt av bränd elektronik heller...

Volkswagen Motorsport!

132 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#7
Brains skrev:
Rör sig varvräknaren något när du kör den på starten?

ja den åker upp lite när ja vrider på nyckeln

Volkswagen Motorsport!

132 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#8
Aerocombi skrev:
TBOC_Razor skrev:
Aerocombi skrev:
Skulle tro att det är vevaxelgivaren som lagt av, hände mig.
Testa att låta den kallna o försök att starta den då. Funkar det så lär det va den.
Annars är det ju inte ovanligt att tändkassetten lägger av (luktar då bränd elektronik om den).
Du kan ju prova med en kompis tändkassett (om du har nån som åker SAAB) Kan även prova med en svart sådan.

Att mixtra med fel tändkassetter är väl inte att rekommendera ??

Vad jag har hört så är det iaf inte särskilt bra.

Har kört med en svart tändkasset i vår 9-3a med T5a i två år o ca 7000 mil utan problem.
Enligt flera jag pratat med är det bara trams big_smile att det inte skulle funka.
Men däremot ALDRIG mad en röd i en T7a tongue

svärfar har köpt sig en saab 9-3 aero -02 kan man prova med hans tändkasset ?? eller är de nån skillnad

Volkswagen Motorsport!

Trucker
2 710 Inlägg
29 november 2009
#9
Lånar tråden lite om det går bra (till TS, du kan ta bort den om du vill)

Över till frågan: I torsdags påväg hem från jobbet så började saaben ge sig under körning. lampan "check engine" lyser och när jag förösker starta bilen så slocknar den med desamma, går att kör den men då måste man hålla i gasen hela tiden. Vad kan det vara? Tändkassetten som många påpekar även här eller? Ej kört bilen sen dess, står i garage, bokat tid..

Några idéer? Har jag T5 eller T7 (är inte kunnig inom saab)

Fart missbrukare

Xenoholic
2 559 Inlägg
29 november 2009
#10
sumpis skrev:
Aerocombi skrev:
TBOC_Razor skrev:

Att mixtra med fel tändkassetter är väl inte att rekommendera ??

Vad jag har hört så är det iaf inte särskilt bra.

Har kört med en svart tändkasset i vår 9-3a med T5a i två år o ca 7000 mil utan problem.
Enligt flera jag pratat med är det bara trams big_smile att det inte skulle funka.
Men däremot ALDRIG mad en röd i en T7a tongue

svärfar har köpt sig en saab 9-3 aero -02 kan man prova med hans tändkasset ?? eller är de nån skillnad

Det är en sån jag kör med i min så det funkar bra smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

132 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#11
Aerocombi skrev:
sumpis skrev:
Aerocombi skrev:

Har kört med en svart tändkasset i vår 9-3a med T5a i två år o ca 7000 mil utan problem.
Enligt flera jag pratat med är det bara trams big_smile att det inte skulle funka.
Men däremot ALDRIG mad en röd i en T7a tongue

svärfar har köpt sig en saab 9-3 aero -02 kan man prova med hans tändkasset ?? eller är de nån skillnad

Det är en sån jag kör med i min så det funkar bra smile

okej kanske skulle testa me den då. men hur äre  ska tändstiften varra torra ? borde dom inte va lite fuktiga av bensin ?

Volkswagen Motorsport!

Trucker
2 710 Inlägg
30 november 2009
#12
sumpis: skulle rekomendera att du gjorde det iomed att det är väldig lättgjort. Innan du börjar med större grejer dvs smile Lycka till! smile

Fart missbrukare

Trucker
2 710 Inlägg
30 november 2009
#13
BMWgrabben skrev:
Lånar tråden lite om det går bra (till TS, du kan ta bort den om du vill)

Över till frågan: I torsdags påväg hem från jobbet så började saaben ge sig under körning. lampan "check engine" lyser och när jag förösker starta bilen så slocknar den med desamma, går att kör den men då måste man hålla i gasen hela tiden. Vad kan det vara? Tändkassetten som många påpekar även här eller? Ej kört bilen sen dess, står i garage, bokat tid..

Några idéer? Har jag T5 eller T7 (är inte kunnig inom saab)

Ingen som vet..?

Fart missbrukare

132 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#14
tändkasseten ska de inte va något fel på, för man kunde prova med startgas och då ska den tända till så måste vara soppapumpen ?...

Volkswagen Motorsport!

1 019 Inlägg
30 november 2009
#15
BMWgrabben skrev:
BMWgrabben skrev:
Lånar tråden lite om det går bra (till TS, du kan ta bort den om du vill)

Över till frågan: I torsdags påväg hem från jobbet så började saaben ge sig under körning. lampan "check engine" lyser och när jag förösker starta bilen så slocknar den med desamma, går att kör den men då måste man hålla i gasen hela tiden. Vad kan det vara? Tändkassetten som många påpekar även här eller? Ej kört bilen sen dess, står i garage, bokat tid..

Några idéer? Har jag T5 eller T7 (är inte kunnig inom saab)

Ingen som vet..?

Du har T7. CE-lampan kan tändas av tusen olika anledningar så felkodsutläsning är rätt väg att gå.


Fotograf
24 Inlägg
3 december 2009
#16
Tjenare lånar tråden lite....
Har fått samma problem. Min saab startar inte... Tändkassetten är bytt för ett år sedan, nya stift sen en månad sedan, vevaxelgivaren är bytt i sommras...
Kan det vara pumpen som gett upp?

514 Inlägg
3 december 2009
#17
Pernilla_ skrev:
Tjenare lånar tråden lite....
Har fått samma problem. Min saab startar inte... Tändkassetten är bytt för ett år sedan, nya stift sen en månad sedan, vevaxelgivaren är bytt i sommras...
Kan det vara pumpen som gett upp?

<-- Min bil då asså

BMW = Bil Med Wasakredit

169 Inlägg
3 december 2009
#18
sumpis skrev:
tändkasseten ska de inte va något fel på, för man kunde prova med startgas och då ska den tända till så måste vara soppapumpen ?...

Be en kompis elr ngt att lyssna under bilen vid bakdörren hb (kan ta av baksätet med dynan ni sitter på) medans du vrider på tändningen å om ni hör ngt surrande  låter de inget så e det säkert pumpen (kan ju mäta att det kommer ström fram innan ni byter)

mvh

//Jonas

514 Inlägg
3 december 2009
#19
bilfreak_89 skrev:
sumpis skrev:
tändkasseten ska de inte va något fel på, för man kunde prova med startgas och då ska den tända till så måste vara soppapumpen ?...

Be en kompis elr ngt att lyssna under bilen vid bakdörren hb (kan ta av baksätet med dynan ni sitter på) medans du vrider på tändningen å om ni hör ngt surrande  låter de inget så e det säkert pumpen (kan ju mäta att det kommer ström fram innan ni byter)

mvh

Tack det ska jag göra....
Men skulle tippa på att det är pumpen för den är inte bytt på 20k mil

BMW = Bil Med Wasakredit

132 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#20
min har gått stax över 23tusen och va till en verkstad och den hade fått in en exakt lika dan saab som min och gått ungefär likaså och hade exakt samma problem och den böts pumpen på. nu är soppapumpen bytt å nu startar den klockrent , startar även snabbare än va den gjorde förr fast de kan ju bero på att stiften är nya + nytt soppafilter oxå nu. fick dock klippa upp i plåten under sätet eftersom de inte fanns nån lucka där och sparade massa jobb på de ist för att ta ner hela tanken å de big_smile
Senast redigerat av sumpis (13 december 2009)

Volkswagen Motorsport!


Sök