3255
Sök

[Lack problem] klar lacken har lossnat på huv + bagagelucka

87 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#1
Hejsan, har upptäckt att lacken på några ställen har börjat lossna, bara klar lacken dock.
På motorhuven samt bagageluckan på en Solid Röd Audi A6

Frågan är vad som är lättast, lackerings firma eller försöka fixa det själv?

Har ingen erfarenhet på området så direkt, men är det frågan om några 100-lappar för o fixa det själv och en lackeringsfirma tar 2000 tusen tex så är ju valet givet.

Tänkte det var bäst o ta tag i det snarast innan det blir värre.
Är dock ingen utställningsbil eller så men hörde att de kunde bli solblekt o fult om man inte fixade det.
Och blir ju vad jag vet bara värre o vänta med det.

Tacksam för svar från folk med lite mer kött på benen på ämnet.

MVH Robert


4 586 Inlägg
30 november 2009
#2
Det enda som gäller är omlackering.

Hur stora är lacksläppen? lägg gärna in en bild.
Senast redigerat av jocke_gronberg (30 november 2009)


Lackerare på vardagarna, Stekare på helgerna!
335 Inlägg
30 november 2009
#3
jadu det har antagligen blivit fel på lacken från ägaren/fabriken, typ att grundfärgen och bas färgen / klarlacken inte "jobba" tillsammans..så en omlack för ungefär 2000 är helt okej pris, du kan ju dock prova att våtslipa med 2000 pappaer eller torrslipa med 1000 på klarlacken och lägga ny klarlack om inte färgen också har släppt?

lägg upp bild på sakerna!

If you arent pissing people off, then your shit isnt low enought!

87 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#4
Tack för svaren, ska försöka lägga upp bild på skadorna så snart jag kommit hem.
Ser dock ut så vitt jag kan se som de bara är klar lacken som släppt då färgen ser intakt ut.
Var 2000 kr beräknat pris hos en lackerare eller göra det själv?

MVH Robert


14 Inlägg
3 december 2009
#5
All klarlack måste bort tyvärr. Skrapa med en sk klickskrapa med rakblad i. När all klarlack som släpper är borta måste även basen slipas väck så du kommer ner till grundfärgen. Iom att det är ngt galet mellan bas och klarlack måste man bort med båda skikten för att säkerställa att inte problemet återkommer. När basen är bortslipad måste man lägga en slipgrund på hela ytan för att isolera utslipningar mm. Slipa den med P500 occilermaskin, sedan är det lackdax.
Du fattar då att det kostar lite att lämna in på lackverkstad då det ligger ganska mkt arbetstid på ett sådant jobb. Med kvitto: Räkna med 500kr  och uppåt  timmen plus moms för att det hela ska gå runt.


87 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#6
60sportcoupe skrev:
All klarlack måste bort tyvärr. Skrapa med en sk klickskrapa med rakblad i. När all klarlack som släpper är borta måste även basen slipas väck så du kommer ner till grundfärgen. Iom att det är ngt galet mellan bas och klarlack måste man bort med båda skikten för att säkerställa att inte problemet återkommer. När basen är bortslipad måste man lägga en slipgrund på hela ytan för att isolera utslipningar mm. Slipa den med P500 occilermaskin, sedan är det lackdax.
Du fattar då att det kostar lite att lämna in på lackverkstad då det ligger ganska mkt arbetstid på ett sådant jobb. Med kvitto: Räkna med 500kr  och uppåt  timmen plus moms för att det hela ska gå runt.

tackar för infon, är detta något man kan göra om man har någon som är någorlunda kunnig på området, eller är det ett proffs som gäller?

Är inte ute efter att det ska bli 110% perfekt lack, ställer inte ut bilen eller något sånt.
Känns ju inte helt värt o lägga 8000 kr på o lacka om bagagelucka + huv på en bil man köpt för 15k och som har 12 år på nacken. Samtidigt vill man ju inte att problemet ska komma tillbaka, så inte heller ute efter någon fusk lösning, men om det går o fixa det själv med hjälp av någon händig för ett hyffsat resultat så är jag iaf villig och lägga ett par dagars arbete på o få det fixat själv.

Men då är nästan frågan om de är lika bra o lacka om hela bilen, annars kommer de väl se konstigt ut med olika nyanser, när de är så stora ytor som motorhuv och bagageluckan de är frågan om.


14 Inlägg
21 januari 2010
#7
Ska du göra något åt det tycker jag du ska få det seriöst gjort isf. Det kommer ju en dag när du ska sälja oxå smile du har igen det då, till viss del iaf.
Det du kan göra är väl att höra om ngn kan fixa utan kvitto möjligen.
Finns oxå risk att det kan bli lite färgskillnad mot det gamla oxå.


14 Inlägg
21 januari 2010
#8
60sportcoupe skrev:
Ska du göra något åt det tycker jag du ska få det seriöst gjort isf. Det kommer ju en dag när du ska sälja oxå smile du har igen det då, till viss del iaf.
Det du kan göra är väl att höra om ngn kan fixa utan kvitto möjligen.
Finns viss risk att det kan bli lite färgskillnad mot det gamla oxå. En hellack kan bli ganska kostsamt även om resten är i bra skick.  Räkna med från 15-20 och uppåt



Sök