3407
Sök

Hjälp att koppla in aktivsubwoofer

194 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
hallå gott folk har försökt mej på att koppla in subwoofern och har nu fastnat skulle behöva  en grundlig beskrivning om nån orkar skriva hur det ska gå till men det jag har gjort är följande Kopplat in RCA kabeln från stereon till subwoofern  sen dragit strömkabel från subwoofern till batteriet sen från subwoofern har jag dragit kabel till stereon som ska sitta i en blå kabel (Remote) sen ska man jorda också va? jag får inge liv i subwoofern i alla fall fast jag dragit strömkabeln till den från batteriet spelar det nån roll vilken kabel man drar till den blå kontakten i stereom (remote)  har änvänt mej av högtalar kabel där som jag hade över nån som vet vad jag har gjort för fel jätte tacksam för tips

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 november 2009
Du har alltså inte jordat än? Gör det innan du gör nånting mer! Har du tur så har stereon klarat sig, har du otur så har du nu bränt signaljorden. Jorden ska dras från den aktiva baslådan till en lämplig bult i närheten. Se till så att jorden får direkt kontakt med plåten (slipa rent plåtytan under där du sätter fast jorden).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 november 2009
Ja men vart/hur har du jordat då? Börja med att sätta dit jorden riktigt och därefter pluskabeln, ta sen en multimeter och mät mellan kablarna. Får du ut 12V+ så ligger inte felet där, då får du istället gå vidare och koppla in remoten, slå på stereon och mäta mellan jord och remote, även där ska du ha 12V+. Remoten ska kopplas till den kabeln som det står enbart "remote" på, den andra är till för en fjärrkontroll. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

19 Inlägg
30 november 2009
http://data.fuskbugg.se/skalman01/aktivbas.JPG

Så ska det kopplas, JORDA först.
Se till att det är bra jord, dvs plåtren yta (ingen lack mm som kan störa), det får inte vara punktsvetsat heller, och ha tillräckligt grov kabel.
Lågnivå ska du inet dra vid samma tröskel som du dragit strömkabeln i.
Remoten kopplar du på Remote bara, inte remote control.´

16 197 Inlägg
30 november 2009
Lojdstrom skrev:
Hallå har jordat i utrymmet för extradäcket i en skruv som sitter i en plåtbalk där men det som stör mej är ju att subwoofer inte ens har ström fast jag har kopplat från pluspolen från batteriet hur kommer det sej ska väl vara ström direkt när man kopplar på? men sen tänkte jag på det är det några speciela kablar man änvänder när man drar från subwoofern till remote kontakten? japp kopplar in på den sen som det enbart står remote på men om nu jordsignalen har gått hur märker jag det?

har du slipat rent plåten där du fäst bulten?

har du du nån säkring vid batteriet??

jordsignalen gått??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
30 november 2009
Lojdstrom skrev:
tjena har precis vart ut och tagit ur skruven slipat ordentligt satt i skruven igen men fortfarande inge livstecken från subwoofern nej har ingen säkriing vid batteriet jag är inge kunnig på sånt här men hur vet man om jordsignalen har gått?

antar att du  menar signaljorden... även fast den skulle va trasig så låter de från stereon.. dock får man mycke störningar.

EXAKT hur e allt kopplat??

har du mätt så att du har spänning in i steget?+

16 197 Inlägg
30 november 2009
men har du nån spänning mellan plus å jord bak vid steget??

16 197 Inlägg
30 november 2009
de e skit lätt.. tongue

ljudfantast
1 372 Inlägg
30 november 2009
du MÅSTE lära dig att skriva om du ska få några vettiga svar alls. Du bör få koll på hur man strukturerar upp ett stycke så folk ska orka läsa dina inlägg.

stahre
30 november 2009
men ta lite bilder o lägg upp på hur kopplingar och så ser ut, så går det säker att lösa

stahre
30 november 2009
Okej vi gör så här. Du kopplar strömkabel med lagom grovlek (8mm2 känns lite litet, men vet inte vad steget drar för ström) Och sätter en säkring som är rätt för din kabel area max 30 cm från batteriet, drar denna strömkabel bak till slutsteget, och ansluter. Du hittar en lämplig jordpunk (i ditt fall en bult i reservbaljan) och skrapar rent från lack och färg, så det blir bra kontakt. Kopplar jorden till steget (står ofta Gnd där du ska koppla in det) Du drar rcs-kabel/lågnivå från stereon till steget och kopplar in det där. Remote kopplar du också till stereon (den som gör att steget sätter igång) ansluter denna i steget där det står remote eller liknande (kan vara en förkortning också) Har du gjort allt rätt och alla anslutningar sitter som dom ska ska steget gå igång.

Koppla alltid in jorden först, och ta bort den sist.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 november 2009
Hur kan du veta att basen inte får nån ström när du inte har en multimeter att mäta med? Skaffa dig en billig multimeter (finns på tex Biltema, Jula osv för mindre än 100kr) så blir det mycket lättare att felsöka.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök