4101
Sök

Köpråd: säker kombi med drag/Mondeo?/V70?

2 600 Inlägg
7 december 2009
#21
tro nog inte du behöver oroa dig för att det kankse skiter sig för saab påverkar ju inte resverdelar som jag har uppfattat det som tongue  men du kankse tänker på andrahandsvärdet på bilen vilket jag kan förstå dig men man vet ju aldrig dom kanske går upp i värde istället (; nä men om vi kolla på ford mondeo så kan jag rekomondera en 05 och upp åt då dom flesta problem är åtgärde så som rost tex och dessutom är dom ju snygga och relativt bensin snåla i alla fall 2,0l kolla annars under dörrar och sådant för att verkligen kolla man vet ju inte kan ju finnas rost bero ju lite på vem som har hafft den och så och sköt den sen så är det där dom hadde problem med rost i början. är vad jag kan säga om mondeon lycka till=)

gör som jag kör gubba racer=)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 december 2009
#22
Slugg0 skrev:
Detta börjar gå mig på nerverna...
Efter lite forskande och funderande, så har jag kommit fram till att:
V70 blev mitt förstaval, men efter en koll på blocket har de gått för långt (strax under 25K mil)  i min prisklass. -V70 gick alltså bort.

Sedan bestämde jag mig för Audi A6. Men i min närhet (GBG- området) kostar den billigaste 52K, sedan 55-60K. =För dyrt. Hade jag fortfarande bott i Sthlm, hade det blivit en A6..

Peugeot 406 har redan gått bort. (dåligt rykte)

Så det står mellan:
Passat, (som egentligen inte riktigt tilltalar mig) och utbudet av Passat i GBG är riktigt låg..
Mondeo: Större utbud och mycket snyggare, men har ett sämre rykte och mycket problem(?)
och
Saab 9-5, som jag egentligen allra helst vill ha utav alla ovan nämnda bilar, men som saab- situationen ser ut vet jag inte om man vågar köpa en med tanke på ev. prisfall och reservdelsbrist om de går i konken..

Jag har egentligen inte tid att tveka längre heller, eftersom jag redan nu kör med dåliga bromsar, kassa styrleder och hål i avgassystemet och besiktingen går ut vid årsskiftet.
-Jag driver mig själv till vansinne i min tveksamhet..

Reservdelar till Saab tror jag inte du behöver oroa dig över, det finns såpass många Saabar och intresset är så stor att det kommer tillverkas delar ett bra tag framöver. Prisfall är en annan sak, men priserna ligger redan lågt så hur mycket mer kommer det falla egentligen? Jag hade personligen heller köpt en bil jag tyckt om (i ditt fall, 9-5) och tagit droppet i värde än att köpa en Passat eller Mondeo man inte trivs med.

Så titta runt efter 9-5or och se om du hittar något du gillar är mitt tips! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Dieselgypsy
538 Inlägg
7 december 2009
#23
Slugg0 skrev:
Thedeaddorkster skrev:
VW Passat 3B 1,8T/TDI variant
Audi A4 B5 1,8T/TDI Avant
Audi A6 C4/C5 TDI
Volvo V70 2,5TDI

Tack för ditt inlägg!
Dock är jag nog ute efter Bensinare..
Är Passat bekväma att köra långt i?
Thedeaddorkster skrev:
Audi A6 C4/C5 TDI

Nackdelar: Endast intressant som diesel C4 2,5 TDI

Varför bara som diesel?

Passaterna är underbara att köra långt i. Även då jag hade extremt ont i ryggen kunde jag köra 20 mil med min, men då kunde jag knappt stiga ut ur bilen :S Med arbetsbilarna var jag redan i samma skick efter halva tiden/avståndet. Highline-sätena sitter man helt enkelt riktigt skönt i. Med originalchassis behövde jag knappt ens bry mig om farthinder (mest eftersom jag inte ens kännde dom).

Audi A6 är bara intressant som diesel pga bränsleförbrukningen. Om bränsleförbrukningen inte är något större problem kan du ju alltid titta på en C5 (98-04) 2,7 Biturbo.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

177 Inlägg
7 december 2009
#24
Titta du på saab, garanterat mest för pengarna känns det som. Spelar ingen roll om saab går under eller ej, kommer finnas reservdelar sålänge som det finns saabar. smile

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5

2 600 Inlägg
7 december 2009
#25
håller givetviss med bergST om är det en saab du gillar mest så kan ju jag säga att jag hellre ta en 9-5 eller varför inte en nyare 9-3 ifrån 05 tro dom skulle vara lite bättre då än 03 orna vad jag har hört.  dom är ju rätt billiga idag såg en senast idag för lite över 70 tusen och gått 11 tusen mil.

har sj en 9-5 skönaste bil jag har kört och åkt i kan jag ju säga sen är ju inte mondeon obekväm men saaben är lite mera komfort i om jag säger så tongue

gör som jag kör gubba racer=)

49 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
#26
Tack alla för era inlägg!

TheDeadDorkster skrev:
Passaterna är underbara att köra långt i. Även då jag hade extremt ont i ryggen kunde jag köra 20 mil med min, men då kunde jag knappt stiga ut ur bilen :S Med arbetsbilarna var jag redan i samma skick efter halva tiden/avståndet. Highline-sätena sitter man helt enkelt riktigt skönt i. Med originalchassis behövde jag knappt ens bry mig om farthinder (mest eftersom jag inte ens kännde dom).

Oj, det var oväntat! Jag menar, Passat i mina ögon är ingen "speciell" bil, ser inte varken så avancerad eller bekväm ut. -Jämför man "komfortutseendet" på passat med t.ex. 9-5 och V70, så tror man inte (inte jag iallafall) att Passat ska spela i samma liga.. (Ska kanske tillägga att jag inte ens kommer ihåg när eller ens OM jag någonsin suttit i en Passat, därav min okunnighet i modellen)
-Man lär sig något nytt varje dag smile


Det ni skriver om reservdelar känner även jag att det bör vara rätt lungt, men jag tror att priset på både delar och service kommer skjuta i höjden om Saab läggs ner... Lite oroad är jag dock även för de lite mer "speciella", modellspecifika reservdelar, som förmodligen kommer att bli asigt dyra om ett par år, då tillgången minskar

Lutar dock fortfarande åt en Saab, om jag hittar en som varit väl omhändertagen och till rätt pris.

Klimpan skrev:
har sj en 9-5 skönaste bil jag har kört och åkt i kan jag ju säga sen är ju inte mondeon obekväm men saaben är lite mera komfort i om jag säger så

Har du haft några problem med din 9-5:a?
-Något jag ska akta mig för/leta efter vid köp, bortsett från dålig servicehistorik, dålig vevhusvent. och sliten turbo?

//Leffe
--Humlor kan inte heller flyga...--

2 600 Inlägg
8 december 2009
#27
bero lite på vilken års modell du ska ha. men enda jag har hafft på min bil är stegmotorn till luftspjällen. och dåliga bussningar i bakvagnen är väll dom största problemen jag har hafft under tiden jag har hafft bilen. och så har jag uppgraderat vevhusventen inte för det var fel på den gammle utan för det är rekomonderat att uppgradera den är ju som sagt ett kännt fel på dom äldre modellerna ska väll vara åtgärdat nån gång vid 02 eller var det va nån som kankse vet säker lite osäker där. men det du ska kolla på som jag vet är rost vid tanklock och vid hjulhuset  bakluckan öppna och kolla hur det ser ut.  och som du sj servicehistorik lyssna efter ljud tex ifrån turbon  kamkedjan är väll vad jag vet. å just det kolla om lamporna funkar till bakluckan som nummer plåts belysningen kan vara kabelbrott kännt fel med.

gör som jag kör gubba racer=)

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 december 2009
#28
Anledningen till att det är svårt att hitta V70or med låga miltal är att de är så bekväma långfärdsbilar som du söker. wink

Detta gäller de flesta Volvo-bilar. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

113 Inlägg
8 december 2009
#29
letar du efter en rymlig och bekväm bil rekomenderar jag Passat, jag själv är 193cm och trivs bra med komforten både i baksätet och som förare.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 december 2009
#30
g0rra skrev:
letar du efter en rymlig och bekväm bil rekomenderar jag Passat, jag själv är 193cm och trivs bra med komforten både i baksätet och som förare.

Där ser man hur olika personer kan uppleva en modell olika, jag tycker inte komforten i Passat är något att hänga i granen även om den är bra. Men så är jag visserligen inte 1.90 heller smile

Edit: Vad jag vill ha fram är alltså att provkör/sitt!
Senast redigerat av Rquired (8 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

49 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#31
Tack igen för era svar!

Jag tror jag kommer fortsätta leta efter 9-5 till att börja med. Dels så är de snyggare och dels så har jag hört mycket lite dåliga rykten om 9-5orna. Verkar vara en bra bil helt enkelt..
Passat eller V70 är nog mitt andrahandsval.

Tack Klimpan för dina köpråd! Bristerna med luftspjäll, rost hjulhus och belysning bak visste jag inte om..

Nån som vet vilken årsmodell som vevhusventilationen blev "fixad" på 9-5?
Vore bra att veta, då de allra flesta gångerna jag ringt på en 9-5:a, så har ägaren ingen aning om vad en vevhusventilation ens är för något. -Då är den ju sannolikt inte heller uppgraderad. Detta har hindrat mig från köp flera gånger...

//Leffe
--Humlor kan inte heller flyga...--

2 600 Inlägg
9 december 2009
#32
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=245035 hittade ett köpråd tråd om 9-5 som du kan läsa med=) bara för att till lägga så är det ju inte alla som har dom här problemen så blir inte rädd nu bara för du läser tråden smile alla bilar har  ju problem bara frågan hur tur man har tongue
Senast redigerat av klimpan (9 december 2009)

gör som jag kör gubba racer=)

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
9 december 2009
#33
Slugg0 skrev:
Tack igen för era svar!

Jag tror jag kommer fortsätta leta efter 9-5 till att börja med. Dels så är de snyggare och dels så har jag hört mycket lite dåliga rykten om 9-5orna. Verkar vara en bra bil helt enkelt..
Passat eller V70 är nog mitt andrahandsval.

Tack Klimpan för dina köpråd! Bristerna med luftspjäll, rost hjulhus och belysning bak visste jag inte om..

Nån som vet vilken årsmodell som vevhusventilationen blev "fixad" på 9-5?
Vore bra att veta, då de allra flesta gångerna jag ringt på en 9-5:a, så har ägaren ingen aning om vad en vevhusventilation ens är för något. -Då är den ju sannolikt inte heller uppgraderad. Detta har hindrat mig från köp flera gånger...

Har för med att felet med vevhusventilationen ska vara åtgärdat om du väljer en 2004 eller nyare.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

49 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#34
WTF?
Jag fick just svar från en säljare.. -Frågan var om han hade TCS (antispinnsystem) Svaret blev:
"Det finns antispinn men inte antisladd"

Är inte det samma sak??

//Leffe
--Humlor kan inte heller flyga...--

Reservdansk
6 271 Inlägg
10 december 2009
#35
Slugg0 skrev:
WTF?
Jag fick just svar från en säljare.. -Frågan var om han hade TCS (antispinnsystem) Svaret blev:
"Det finns antispinn men inte antisladd"

Är inte det samma sak??

Sladd är ju när bilen går sidledes, spinner är ju när hjulen spinner (dvs har inget fäste mot asfalten i bilens färdriktning) wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 december 2009
#36
Passivt antisladd=antispinn i dagligt tal. Att förhindra att hjulen släpper minskar risken för sladd.

Aktivt antisladd= Går in och motarbeter när bilen hamnat i sladd, till skillnad från "antispinn" som bara arbetar för att förhindra att bilen hamnar i sladd.

Vad Saabs TCS gör vet jag däremot inte smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök