Juuka skrev:
dannnej skrev:
Juuka skrev:
Huvudet på spiken
Vad ville du ha sagt med det?
Precis som du skrev! Ett större/tyngre svänghjul är segare att dra igång än ett mindre/lättare.
Nu får ni nog börja med att läsa vad jag skriver och tänka till lite innan ni svarar.
Om vi nu återgår till svänghjulet så är ett tyngre långsammare att få upp varvet på, MEN det varvar inte mindre och det ger inte mindre effekt för det
Samma sak med snurran, att den är tung gör visserligen att den varvar upp någon tiondels sekund senare, men det påverkar inte vilket varvtal laddtrycket kommer särskilt mycket.
Det är viktigare att man har bra flöde i grejerna, och framförallt en kam som drar hela vägen annars är det meningslöst
Den första kammen jag testade betedde sig konstigt, laddtrycket kom vid 3000 varv men motorn började inte dra förren 4000 varv ändå, blev lixom laddtryck, men motorn kom inte igång ändå.
Det ska bli kul att visa upp siffror.
Och en för liten turbo ger sämre register än en som är något för stor, polaren har en nissan 200, med för vassa kammar, han har register mellan 5000-6500, pga att kammarna drar inte under 5000 varv, och avgashuset motar för mycket så den orkar inte över 6500 varv.
När man väljer en stor snurra så är det ju viktigt att resten av motorn hänger med på det högre varvet som. Gör man inte det så blir det skit det kan jag hålla med om, men det är ju därför alla är så negativa till stor turbo.