2225
Sök

Avgashus på turbo, stort eller litet?

166 Inlägg
8 december 2009
#21
dannnej skrev:
Juuka skrev:
dannnej skrev:
Tänk dig ett svänghjul, ett tungt svänghjul är segare att dra igång

Huvudet på spiken wink

Vad ville du ha sagt med det?

Precis som du skrev! Ett större/tyngre svänghjul är segare att dra igång än ett mindre/lättare.



dannnej skrev:
Liten snurra använder man för att kompromissa för man inte orkar göra dom modifieringar som är nödvändiga för att få en stor snurra att fungera.

Storleken på vilken turbo man nu vill välja säger väl förfan INGENTING, om vad man orkar och inte?
Har hört att det finns folk som väljer turbo efter fin körbarhet med ett fint register.
Vet inte om det är sant?
Men som sagt ett bromspappairus vore kul att kika på..
Har själv åkt med i en bil med Hx40, 2.3l med en rätt så aggressiv mapp..




Den va allt annat än snabbspoolad.

Edit: Tror det va ett T4 på den.
Senast redigerat av Juuka (8 december 2009)


761 Inlägg
8 december 2009
#22
Juuka skrev:
dannnej skrev:
Juuka skrev:
Huvudet på spiken wink

Vad ville du ha sagt med det?

Precis som du skrev! Ett större/tyngre svänghjul är segare att dra igång än ett mindre/lättare.

Nu får ni nog börja med att läsa vad jag skriver och tänka till lite innan ni svarar.

Om vi nu återgår till svänghjulet så är ett tyngre långsammare att få upp varvet på, MEN det varvar inte mindre och det ger inte mindre effekt för det

Samma sak med snurran, att den är tung gör visserligen att den varvar upp någon tiondels sekund senare, men det påverkar inte vilket varvtal laddtrycket kommer särskilt mycket.
Det är viktigare att man har bra flöde i grejerna, och framförallt en kam som drar hela vägen annars är det meningslöst

Den första kammen jag testade betedde sig konstigt, laddtrycket kom vid 3000 varv men motorn började inte dra förren 4000 varv ändå, blev lixom laddtryck, men motorn kom inte igång ändå.

Det ska bli kul att visa upp siffror.


Och en för liten turbo ger sämre register än en som är något för stor, polaren har en nissan 200, med för vassa kammar, han har register mellan 5000-6500, pga att kammarna drar inte under 5000 varv, och avgashuset motar för mycket så den orkar inte över 6500 varv.

När man väljer en stor snurra så är det ju viktigt att resten av motorn hänger med på det högre varvet som. Gör man inte det så blir det skit det kan jag hålla med om, men det är ju därför alla är så negativa till stor turbo.
Senast redigerat av dannnej (8 december 2009)


Dr. Turbo
459 Inlägg
9 december 2009
#23
dannnej skrev:
Samma sak med snurran, att den är tung gör visserligen att den varvar upp någon tiondels sekund senare, men det påverkar inte vilket varvtal laddtrycket kommer särskilt mycket.
Det är viktigare att man har bra flöde i grejerna, och framförallt en kam som drar hela vägen annars är det meningslöst

Nja nog påverkar roterande massan vid vilket varvtal laddtrycket kommer mer än du tror.
Men som du säger så spelar faktiskt flödet större roll, speciellt en kam som öppnar avgasventilerna tidigare.

Man ska somsagt välja turbo efter motorn , körsätt och faktiskt även växellådan.
Har man t.ex en automatlåda,dieselmotor eller kör drifting så är en turbo med stor roterande massa bättre eftersom turbon sällan kommer att gå ner i varv och får därför snabbare laddtryck vid gaspådrag efter gassläpp eller efter växling på automatlådan.
Har man däremot dumpventil på motorn så är en turbo med lätt roterande massa att föreslå.



Sök