2945
Sök

FEL på basen?

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
Nu är det såhär att jag skulle prova en av mina basar med min förstärkare.

basen är en mds fzr

Den låter bra med en talspole inkopplad men så fort man kopplar in talspole nummer två och vrider upp volymen börjar det låta konstigt i basen. Det typ knastrar och och smäller på något vis mest typ något (resonansljud). Kan det vara det jag driver den med som är för klent eller är det fel på basen? Jag drev basen med en egen modifierad förstärkare (ingen kanon förstärkare men duglig) med delningsfilter för sub alltså inget bilslutsteg!

Kan även tillägga att jag hade min andra bas av samma modell kopplad med bara en talspole samtidigt som jag hade två på den andra.?

1 338 Inlägg
6 december 2009
Va vad det för steg? modell samt effekt? samt hur långt ner i impedans klarar det att gå? vanligt med 6ohm + på vanliga hemmaförstärkare ialf på dem jag har här nu när jag kollade.
1st spole är 2ohm på FZR basen..

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

Dieselpower!
534 Inlägg
6 december 2009
Hemmaförstärkare brukar oftast gå ner till max 4ohm, och på bara en talspole blir det att du kör i 2ohm, vilket kanske är precis gränsen till att den klarar, sen lastar du ner det i 1ohm och då orkar den helt enkelt inte. testa koppla så den driver i 4ohm ?

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
Ska testa i bilen sen med slutsteget. Men det som tyder på att det låter galet är alltså att förstärkaren inte klarar av det hela? tongue

685 Inlägg
6 december 2009
det beror ju på hur du kopplar de, om du nu paralell kopplar spolarna och kör 1 ohm så kan det mycket väl vara förstärkaren som e felet. men om du seriekopplar spolare och får 4 ohm så är det nog nått med basen.

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
Får samma problem oavsett hur jag kopplar.. Har redan provat.

Sök