2998
Sök

Besikta med hål i huven.

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
hej!

jag undrar vad tror ni om man har ett hål i huven åker och besiktar.
om man sätter en snygg list över de vassa kanterna så att det inte finns nått vast att skära sig på så borde dom inte ha så mkt att klaga på. eller?

mvh

4 001 Inlägg
7 december 2009
Varför ska du göra hål i huven?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Mr Roy
86 Inlägg
7 december 2009
jag hade hål i huven på min 240 å inga lister eller någe alls å dom sa ingenting på bilprovningen...

:lol

Körv
3 535 Inlägg
7 december 2009
Du kan ju alltid tejpa det sålänge? tongue

Truckdriving Man

9 108 Inlägg
7 december 2009
Jag besiktade med dessa hålen och det nämnde dom inte ens... Skarpa kanter var det också smile

https://www1.garaget.org/archive/1/736/776/776-336810.jpg

Got N/A?
358 Inlägg
7 december 2009
Säger som ovanstående, det har för mig aldrig varit några som helst problem att besikta med uppkapade hål i huven. Hade 2st mitt på, utan lister på min förra bil (NEJ, det var inte jag som hade gjort dom) och de sa ingenting om det.

herr
321 Inlägg
8 december 2009
Som sagt, det är nog ingen större fara, om inte hålet är så stort att man kan ramla ner i det förstås wink
om du vill vara på den säkra sidan kan du ju alltid tejpa för en plastbit från insidan eller liknande

Must be the Ganja
68 Inlägg
8 december 2009
kolvas skrev:
Varför ska du göra hål i huven?

nicke nyfiken?

Det är nog olika hos olika besiktningsmän, vissa tänker inte ens på det, medans vissa andra har haft en dålig morgon, tappat kaffet i knät osv smile

1 436 Inlägg
8 december 2009
Det är väl bara om det börjar sticka upp saker som det är kinkigt? Vet att jag läste ett reportage i Bilsport om Hot-wok racing där de plundrade någon soptipp på grillgaller motsvarande för att täcka någon turbo som inte fick plats inunder huven.

Edit: Här ser man gallret jag tror mig prata om: http://www.woken.se/wok/2002/racetime/depa2.jpg
Senast redigerat av Caffe (8 december 2009)

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

654 Inlägg
8 december 2009
Vassa kanter,där det finns risk att kunna fastna vid kollision (när någon person hamnar på huven) osv är saker man enligt lag måste ha ombesörjt eliminering av.
tex av samma anledning som dom ska Alu vingarna inte är godtjända, att folk kan fastna i dom om man kör på en fotgängare.

Har inet SBP reglementet på denna datorn nu, men tvivlar starkt att den lagboken skulle tillåta en massa hål och annat man kan fastna i.
Som alltid så är det en enskild bes man som fäller eller släpper bilen som bes.Så vad andra lyckats med eller inte om det inte står uttryckligen i lagen att det är okej är helt oväsentligt då du är du när bilen besiktas.

Sök