Detta är historien om en vinterbil som har spårat ur lite lätt bara 
Det hela började med en dag i October, jag satt på blocket och letade efter en Volvo 240/740/940 som var tänkt som vinterpulka. Budgeten låg på max 5000kr för bilen...
Sagt och gjort, hittade en Volvo 740 GL några mil hemifrån för småpengar med 36+ på mätaren, besiktigad October ut samt med nygjord framvagnsinställning samt nästan nya sommardäck på GLT fälgar.
Sagt och gjort, ringer säljaren och åker och kikar på bilen.
Bilen var rätt fräsh invändigt, ingen skum lukt eller några hål i stolarna, nice
Utvändigt hittade vi ett rosthål i ena tröskeln men annars var det lugnt.
Dock så har någon varit på och rostlagat skärmkanter med mera men bara lagt på rostskyddsfärg
Men med tanke på pris/skick så blev det affär
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/64668/815602_9764dg.jpg]()
Bilen 10minuer efter inköp
![https://www1.garaget.org/archive/65/64668/174220/174220-1648664.jpg]()
Lite sladdande utanför ett lokalt industriområde
Ibörjan var det bara ett mål och det var att bilen skulle besiktigas och därefter dö i vinter.
Inför besiktningen så skulle rosten i tröskeln lagas.
Fick hjälp av en polare att laga rosten.
Rostlagningen började med att vi skulle lappa över ett hål som var stort som en femkrona, men ju mer man knackade jue mer trillade ner. Så det hela slutade med att vi bytte plåt i typ halva tröskeln
.
Hela jobbet tog en kväll men blev helt okej.... målet var jue trots allt att bilen skulle dö i vinter
En fredag var det dags, besiktning... Jag vet inte varför men jag är alltid lika nervös inför besiktningarna, oavsett vilken bil man är inne med. Regnummret dyker upp på displayen, jag kör in och hjärtat slår för fullt...
Besiktningsmannen kikar på bilen och hittade endast en anmärkning innan det var dags att mäta avgaserna. Det hela slutade med 5stycken anmärkningar på :
1. Kontroll lampa för helljus ur funktion
2. Lambda värde förhöjd tomgång felaktig 0.72 (0.96-1.04)
3.Hc värde felaktigt 246 (100)
4. Co värde förhöjd tomgång felaktigt 9.9 (0.3)
5. Co värde felaktigt 4.5 (0.5)
Aja bara vara glad att det inte blev mer än så. Kan tillägga att bilen varmkördes 5mil innan det var dags att mäta
Bytte olja, filter och stift och upptäckte vid inspektion av kylarvattnet att det innehöll olja. Suck!
Att bilen rykte vitt hade jag noterat, men det var inga större mängder vit rök.
topplockspackning, ny kamrem, spännare samt alla andra packningar beställdes hem och jag fick hjälp att byta packingen .
Vid nerdemontering av toppen så såg man att kamaxeln var i nyskick, nice för att ha gått 36+.
Även cylinderloppen såg väldigt fräsha ut och det är jue bra
Vi fick ihop motorn och totalt tog bytet 4 timmar
Redan nu så hade jag gjort mer ingrepp på bilen än vad jag från början kunde drömma om, hur kommer detta att sluta?
Iallafall så blev det ett återbesök hos SBP och bilen blev godkänd. Woho!
Samma dag ringde jag på en uppsättning Nokian dubbade vinterdäck på 940 plåtfälgar som jag senare åkte och hämtade. Samma helg målades fälgarna vita enligt alla konstens regler med Pryltemas vita Hammarlack. (Ja jag vet att jag har målat på däckena, men det försvinner efter ett par mil
)
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/64668/815597_x0dn29.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/64668/815598_rys2op.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/64668/815599_crf2ki.jpg]()
De vita plåtisarna monterades på kärran och lyckan var fullständig! Vad sportig den blev....eller nåt
Kanske något hög? 
Så vid det här laget var bilen besiktigad, skattad och hade vinterdäck. Med andra ord redo för vinters kommande sladdande med mera
Sen en fredag så spårade det här med slit och släng bil, vinterpulka osv ut...
Jag och 2st polare hade ingenting och göra och beslutade oss för att fixa iordning utsidan litegrann.
Wax, polermedel, Supercleaner, slangklämmor, solfilm och svartfärg inhandlades. Nu skulle bilen bli tuff!
Lite "före" bilder
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/64668/815576_e0dupw.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/64668/815577_yu4gqi.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/64668/815578_h8q1kg.jpg]()
Bilen är blöt på bilderna samt nytvättad med OKQ8 Waxshampo.
Den var betydligt mattare i verkligheten.
Vi inledde dagen med att sänka bilen 2 varv runt om. 2timmar senare var sänkningen klar, oooh vad lagom låg hela bilen blev.
Vi fixade även till skärmkanterna, målade bromsok/grill samt tonade rutorna.
Det var första gången jag tonade rutor över huvudtaget, resultatet blev inte klockrent men helt okej för att vara en vinterbil och första gången.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/64668/815575_dgke3i.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/64668/815573_yo7dln.jpg]()
Bakrutan tonad samt bromsoken är målade
Vi gav oss även på lacken, först med Turtles Super cleaner som tog bort istort sett all matthet som hade börjat komma krypande.
Därefter gick vi på med Sonax polermedel och Biltemas Brillant Wax.
Resultatet blev riktigt bra, faktiskt över förväntan
Det hela tog en hel dag i garaget för 3pers, därav titeln på detta projekt
Lite bilder på resultatet :
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/64668/815579_1l1pfj.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/64668/815583_sg4rv4.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/64668/815585_i090y1.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/64668/815588_f189yo.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/64668/815594_g0e9o1.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/64668/815595_97sowp.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/64668/815592_vbfz2p.jpg]()
Just nu så är bilen alltså polerad, sänkt, har tonade rutor och är besiktad/skattad.
Planerna på att det skulle vara en vinterbil från början gäller fortfarande, men sen att det har blivit en lite finare vinterbil är väl bara ett plus i kanten?
Det som kommer hända framöver är eventuellt att extraljusen som satt på bilen vid köpet skall monteras innanför grillen lite diskret. Sen eventuellt lite nya högtalare...vi får se hehe
Sen får vi se om någon orkade läsa hit ner, återstår att se
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/64668/815640_k3k05z.jpg]()
Klämmer även in en bonusbild på en biltvätt som spårade ur...

Det hela började med en dag i October, jag satt på blocket och letade efter en Volvo 240/740/940 som var tänkt som vinterpulka. Budgeten låg på max 5000kr för bilen...
Sagt och gjort, hittade en Volvo 740 GL några mil hemifrån för småpengar med 36+ på mätaren, besiktigad October ut samt med nygjord framvagnsinställning samt nästan nya sommardäck på GLT fälgar.
Sagt och gjort, ringer säljaren och åker och kikar på bilen.
Bilen var rätt fräsh invändigt, ingen skum lukt eller några hål i stolarna, nice

Utvändigt hittade vi ett rosthål i ena tröskeln men annars var det lugnt.
Dock så har någon varit på och rostlagat skärmkanter med mera men bara lagt på rostskyddsfärg

Men med tanke på pris/skick så blev det affär


Bilen 10minuer efter inköp

Lite sladdande utanför ett lokalt industriområde
Ibörjan var det bara ett mål och det var att bilen skulle besiktigas och därefter dö i vinter.

Inför besiktningen så skulle rosten i tröskeln lagas.
Fick hjälp av en polare att laga rosten.
Rostlagningen började med att vi skulle lappa över ett hål som var stort som en femkrona, men ju mer man knackade jue mer trillade ner. Så det hela slutade med att vi bytte plåt i typ halva tröskeln

Hela jobbet tog en kväll men blev helt okej.... målet var jue trots allt att bilen skulle dö i vinter

En fredag var det dags, besiktning... Jag vet inte varför men jag är alltid lika nervös inför besiktningarna, oavsett vilken bil man är inne med. Regnummret dyker upp på displayen, jag kör in och hjärtat slår för fullt...
Besiktningsmannen kikar på bilen och hittade endast en anmärkning innan det var dags att mäta avgaserna. Det hela slutade med 5stycken anmärkningar på :
1. Kontroll lampa för helljus ur funktion
2. Lambda värde förhöjd tomgång felaktig 0.72 (0.96-1.04)
3.Hc värde felaktigt 246 (100)
4. Co värde förhöjd tomgång felaktigt 9.9 (0.3)
5. Co värde felaktigt 4.5 (0.5)
Aja bara vara glad att det inte blev mer än så. Kan tillägga att bilen varmkördes 5mil innan det var dags att mäta

Bytte olja, filter och stift och upptäckte vid inspektion av kylarvattnet att det innehöll olja. Suck!
Att bilen rykte vitt hade jag noterat, men det var inga större mängder vit rök.
topplockspackning, ny kamrem, spännare samt alla andra packningar beställdes hem och jag fick hjälp att byta packingen .
Vid nerdemontering av toppen så såg man att kamaxeln var i nyskick, nice för att ha gått 36+.
Även cylinderloppen såg väldigt fräsha ut och det är jue bra

Vi fick ihop motorn och totalt tog bytet 4 timmar

Redan nu så hade jag gjort mer ingrepp på bilen än vad jag från början kunde drömma om, hur kommer detta att sluta?

Iallafall så blev det ett återbesök hos SBP och bilen blev godkänd. Woho!

Samma dag ringde jag på en uppsättning Nokian dubbade vinterdäck på 940 plåtfälgar som jag senare åkte och hämtade. Samma helg målades fälgarna vita enligt alla konstens regler med Pryltemas vita Hammarlack. (Ja jag vet att jag har målat på däckena, men det försvinner efter ett par mil




De vita plåtisarna monterades på kärran och lyckan var fullständig! Vad sportig den blev....eller nåt


Så vid det här laget var bilen besiktigad, skattad och hade vinterdäck. Med andra ord redo för vinters kommande sladdande med mera

Sen en fredag så spårade det här med slit och släng bil, vinterpulka osv ut...
Jag och 2st polare hade ingenting och göra och beslutade oss för att fixa iordning utsidan litegrann.
Wax, polermedel, Supercleaner, slangklämmor, solfilm och svartfärg inhandlades. Nu skulle bilen bli tuff!

Lite "före" bilder



Bilen är blöt på bilderna samt nytvättad med OKQ8 Waxshampo.
Den var betydligt mattare i verkligheten.
Vi inledde dagen med att sänka bilen 2 varv runt om. 2timmar senare var sänkningen klar, oooh vad lagom låg hela bilen blev.
Vi fixade även till skärmkanterna, målade bromsok/grill samt tonade rutorna.
Det var första gången jag tonade rutor över huvudtaget, resultatet blev inte klockrent men helt okej för att vara en vinterbil och första gången.



Bakrutan tonad samt bromsoken är målade

Vi gav oss även på lacken, först med Turtles Super cleaner som tog bort istort sett all matthet som hade börjat komma krypande.
Därefter gick vi på med Sonax polermedel och Biltemas Brillant Wax.
Resultatet blev riktigt bra, faktiskt över förväntan

Det hela tog en hel dag i garaget för 3pers, därav titeln på detta projekt

Lite bilder på resultatet :







Just nu så är bilen alltså polerad, sänkt, har tonade rutor och är besiktad/skattad.
Planerna på att det skulle vara en vinterbil från början gäller fortfarande, men sen att det har blivit en lite finare vinterbil är väl bara ett plus i kanten?
Det som kommer hända framöver är eventuellt att extraljusen som satt på bilen vid köpet skall monteras innanför grillen lite diskret. Sen eventuellt lite nya högtalare...vi får se hehe
Sen får vi se om någon orkade läsa hit ner, återstår att se


Klämmer även in en bonusbild på en biltvätt som spårade ur...
Senast redigerat av fripppe (8 december 2009)
//Fredrik
0
0
0
0