3572
Sök

Ford Escort -91 går ojämnt på tomgång och vid flytgas samt vid acceleration.

23 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#1
Som ovan har en ford escort -91,a
Fick den för 2000 kr,med vinterdäck,nytt bilbatteri och nytt hjul lager.
Så det fick duga som slit o släng bil tills jag har mer pengar.
Jaja till problemet.
Vid tomgång går motorn något ryckigt,det är inte haveri men det är så man märker det.
Ibland vill tomgångs varvtalet ligga på 1000 och ibland 1800 samt imellan där.
Samma sak när man gasar iväg,då märker man att det inte går helt mjukt.
Även vid flytgas rycker bilen.

Funderar på att göra rent tomgångs sensorn imorn,men vad mer ska jag spana på?

Den är ändå pigg och så,sticker iväg som en raket men det är det att det går ojämnt jag vill få bort.

Vore super om någon kunde säga vad som kan vara struligt vid den här typen av symptom.
Senast redigerat av PsyTronix (13 december 2009)

3 354 Inlägg
10 december 2009
#2
kolla över mapsensorn. sitter på insidan av höger skärm om jag minns rätt

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

23 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
#3
Får kolla den! Tack för svaret!

Att tillägga är att det finns olja i motorn givetvis,alla oljor finns det som det ska vara.
Samt absolut inga missljud från motorn eller nånting annat, enda man hör är ett svagt tickande men samma ljud avger mina föräldrars ford sierra, kanske är något med ford motorerna vad vet jag=)

Enda felet på bilen är detta tomgång/acc problemet samt ett litet läckage i avgasröret längst bak,ca 30 cm från öppningen,det kan ju inte påverka något.

Har provat tekniken med startgas oxå , märker absolut inga skillnader på tomgångsvarv eller en ökning av varv vid sprayning över alla vakuum/luft slangarna, hör inga pys ljud eller dylikt som påvisar att det kan vara läckage nånstans.

Bilen har bara 2 ägare också,om det kan vara nytta?
Senast redigerat av PsyTronix (11 december 2009)

23 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
#4
Efter lite pillande har jag lyckats lossa slangen som går till vad jag förstår är MAP sensorn, bilen går extremt dåligt när den är lossad, kan map sensorn verkligen vara "halv" trasig?
Lossade vakuum slangen till sensorn och då går tomgången ner otroligt och ligger istället och pulsar på låga varv.
Upp o ner upp o ner.
Har bara varit med om att saker fungerat eller ej,inte halv fungerat.

23 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
#5
Vid motorgång och bortkoppling av lamba sensorn så händer det absolut ingenting med motorgången?
Är det den som kan vara boven?

EDIT : Nu även provkört med lambdan bortkopplad,men det blir absolut ingen skillnad.. den måste ju påverka nått iallafall?

Har provat i stort sett alla sensorer vad jag ser,även kopplat ut och allt påverkar motorgången förutom lamban.
Den går lika "dåligt"

Motorn har samma fel oavsett om den är varm eller kall!
Senast redigerat av PsyTronix (13 december 2009)

23 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
#6
Nu även tagit bort lambda sonden,men inget utslag alls överhuvutaget.
Helt stendöd
Läste en guide hur man "mäter" lambda sonden.
Men ingen volt nånstans.
Detta måste vara något som måste bytas hur som helst,tror ni detta hänger ihop med ryckandet/konstigheterna?
Senast redigerat av PsyTronix (12 december 2009)

23 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
#7
Ursäkta att jag spammar min egen tråd,vetinte om sånt är tolererat att dubbelposta direkt efter varann.

Men OM lambdan är trasig,borde då inte bladningen bli mager?

Stod på någon guide här på garaget att om den fungerar och den ger ut 0.9 volt så blir det FET blandning.
Om då sensorn är död och inte ger något så borde de ju bli mager.
Senast redigerat av PsyTronix (13 december 2009)

23 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#8
Nu även gjort rent tomgångs ventilen som angivet i boken.
Samt spanat över gas spjälls givaren och allt ser grönt ut.
Fungerar.
Tändkablarna är OK också,mätte idag.
Alla slangar jag sett är PÅ ,titta runt överallt och hittar i stort sett inga fler vakuum slangar.
Men problemet återstår, och nu blir jag lite smått galen, vad kan vara fel liksom =O

...has left the building...
4 474 Inlägg
13 december 2009
#9
Kass lambda gör att bilen går "fett", brukar märkas mest på att den drar mycket bensin..

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

23 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#10
dawwe skrev:
Kass lambda gör att bilen går "fett", brukar märkas mest på att den drar mycket bensin..

Jo jag vet läste det smile
Men jag har nu konstanterat att bilen inte drar mycket bensin.
Så det blir allt mer konstigt bara,jag börjar tappa tråden om VAD som ens kan vara fel.
Allt är i stort sett kollat över.
Har haft i rengörings medel oxå i tanken,minns inte namn men tog iaf en "shoot" som var till 25 liter,hade då ca 20-30 liter i tanken och kört ut det, 20 mil alltså.
Så det måste ju ha tagit effekt och rengjort tex sprutarna osv om det varit nått sånt strul.

...has left the building...
4 474 Inlägg
13 december 2009
#11
Är du säker på att du inte tar tjuvluft (med tanke på att tomgången pendlar)? Hur ser tänddelarna ut (stift/rotor/lock/spole)? Gör en "allmän" genomgång, kolla så alla jordningspunkter/flätor ser bra ut mm...Är ju en gammal Fård som man får räkna me att den går lite som den vill:)
Senast redigerat av dawwe (13 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

23 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#12
dawwe skrev:
Är du säker på att du inte tar tjuvluft (med tanke på att tomgången pendlar)? Hur ser tänddelarna ut (stift/rotor/lock/spole)? Gör en "allmän" genomgång, kolla så alla jordningspunkter/flätor ser bra ut mm...Är ju en gammal Fård som man får räkna me att den går lite som den vill:)

Det är ingen fördelare alltså inge rotor o lock.
Stiften är nya.
Sitter en tändspole eller ja det är väl 2 st som alla kablarna går till.

Sant mycket sant wink
Senast redigerat av PsyTronix (13 december 2009)


Sök