4156
Sök

Trimning av ford pinto,

3 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#1
Jag håller på att trimma en pinto 2l från en taunus.jag ska ha en lite mildare cam för att slippa fräsa ur till fjädrarna men endå få max så om de finna listor eller numer på olika cammar? skulle vart bra, och om någon har några övriga tips på allt som ger något?..


tokfrans
982 Inlägg
13 december 2009
#2
grabbarna på skogenracing.com har bar koll på pinto motorer wink


5 111 Inlägg
13 december 2009
#3
Minns jag rätt så suger pintons avgasgrenrör så extraktor är viktigt om man vill plocka ut någon effekt...


143 Inlägg
13 december 2009
#4
extraktor rör dubbla webes eller delorto plana och borra toppen balansera underdelen lätta svänghjul så har du ca 200 hk big_smile


2 024 Inlägg
13 december 2009
#5
dedline skrev:
extraktor rör dubbla webes eller delorto plana och borra toppen balansera underdelen lätta svänghjul så har du ca 200 hk big_smile

borra toppen???

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

582 Inlägg
13 december 2009
#6
Får man verkligen mer hästar av ett lättare svänghjul???? Jag som trott i all min enfald, att så gjorde man bara för att få bättre "svar" i maskin, så man når upp till "effektpuckeln" på en racemaskin som har en stöddig kamaxel som inte vill gå på låga varv. Fast jag kan ha helt fel... Däremot så borrar man väl inte i en topp? portar heter det i o med att man använder ett slipstift o inte en borr. Har du gjort detta som du föreslog "Dedline"?? med bromsning o så?? eller chansar du på att ingen opponerar sig?

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

309 Inlägg
13 december 2009
#7
Jag har läst om det någonstans och jag tror inte att man får fler hästar för ett lättat svänghjul. Man får dock snabbare gasrespons, det vet jag. Och bilen blir roligare att köra. Men fler hästar, tveek..

Att köra turbo är beroendeframkallande...

291 Inlägg
13 december 2009
#8
_Nas_ skrev:
Jag har läst om det någonstans och jag tror inte att man får fler hästar för ett lättat svänghjul. Man får dock snabbare gasrespons, det vet jag. Och bilen blir roligare att köra. Men fler hästar, tveek..

Det är precis som du säger och nej man får inga flera hästar av att lätta svänghjulet.
Senast redigerat av Wasaki (13 december 2009)


294 Inlägg
13 december 2009
#9
Burtonpower har ett kill för 280£ med racekam och ventilfjädrar och fjädersäten, rätt inställt blir det 200hk i en sugmotor.
Senast redigerat av unpatterned (13 december 2009)

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

3 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#10
Härligt låter bra de, ne man får bara bättre gasrespons av lättare svänghjul, och jag håller på att plana toppen och ska porta, men sen vet ja inte om ja behöver ha lättat sväng hjul, om jag i te har någon värsting CAM som bara ger på höga varv så behövs de nog inte spec om de hel del körning på grus vägar och så, ÄR de någon som vet var man kan köpa bräddning ? Till skärmarna till mk2,


16 Inlägg
15 december 2009
#11
Grenrören från sierra är mycket bättre än dom som sitter på taunusen om du inte ska köpa extractor förståss. Rpglasfiber.com kan hjälpa dej med skärm bräddarna


Sir skrotnisse
191 Inlägg
15 december 2009
#12
norpan skrev:
Får man verkligen mer hästar av ett lättare svänghjul???? Jag som trott i all min enfald, att så gjorde man bara för att få bättre "svar" i maskin, så man når upp till "effektpuckeln" på en racemaskin som har en stöddig kamaxel som inte vill gå på låga varv. Fast jag kan ha helt fel... Däremot så borrar man väl inte i en topp? portar heter det i o med att man använder ett slipstift o inte en borr. Har du gjort detta som du föreslog "Dedline"?? med bromsning o så?? eller chansar du på att ingen opponerar sig?

fler hästar nej .. bättre gasrespons ja .. mindre Vrid ja !


Sök