3822
Sök

Besiktningen kräver intyg!?

9 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
Jag håller på att besikta min nissan 200sx men dom på besiktningen påstår att jag måste ha intyg på att det inte är för mycket hästar... att jag måste typbesikta hos nissan eller något liknande, intyg på att motorn inte har för mycket effekt och är "orginal" eller något liknande.

Bilen var i STEG 3 när jag åkte dit för att besikta första gången mest för att se vad som behövde fixas, men nu får jag inte besikta utan intyg säger dom... trotts att det sitter orginal prylar i (det enda som inte är orginal är intercoolern??)

Är det bara att knalla till annan besiktning eller finns det lösning på detta? har dom rätt att göra så?

Mvh Mikael
Senast redigerat av nissanfreak (13 december 2009)

164 Inlägg
13 december 2009
vad står det för bedömning på lappen?

4 670 Inlägg
13 december 2009
Hade ja varit du hade ja åkt till annan bes när det är helt ny ombesikning på bilen.

Visst kan dom kräva de om dom tycker bilen går för bra med det är något ja aldrig varit med om utan dom brukar mest tycka det är kul med lite fart i bilen.

9 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
titum skrev:
vad står det för bedömning på lappen?

Under första besiktningen ... endast höga avgasvärden osv... sedan har jag inte försökt besikta utan bara hört med dom och dom säger att jag måste ha intyg ... dom vill inte se bilen fören dess även om jag har orginal prylar enligt mig själv.... >_> ... kan dom neka bara för att det inte ser orginal ut med stor intercooler etc?

164 Inlägg
13 december 2009
så det står inget om "motorn ändrad/reg alternativt återställande" osv?

det är bara efterkontroll på avgasvärden?

9 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
mickius skrev:
Hade ja varit du hade ja åkt till annan bes när det är helt ny ombesikning på bilen.

Visst kan dom kräva de om dom tycker bilen går för bra med det är något ja aldrig varit med om utan dom brukar mest tycka det är kul med lite fart i bilen.

Dom var 3 personer som provkörde den när jag hade steg 3 prylarna i ... (runt 300hk) .. med skyhöga avgasvärden.. nu vill dom inte veta av bilen utan intyg från nissan att det är orginal grejer... så dom skiter i om jag påstår att det är orginal som sitter i den nu...

3 182 Inlägg
13 december 2009
låt bes tiden gå ut sen fixar du en annan tid nån annan stans.

5 198 Inlägg
13 december 2009
Men VAD står det på pappret ?,, det är det som gäller

klart dom skiter i vad du säger.. dom får nog höra ett å annat om dagarna, både svart och vita lögner.. osså nån sanning där emellan
Senast redigerat av gamlingen (13 december 2009)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
13 december 2009
Äh. Har du ingen anmärkning om att motorn är ändrad utan bara taskiga avgasvärden så kan dom inte komma o kräva några intyg inför en ombesiktning helt plötsligt. Jag skulle åka till en annan station, har du otur så ger dom dig en anmärkning om att motorn är ändrad bara för att jävlas med dig om du fortsätter krångla på den första stationen.

Jag vet om en bil det var 21 anmärkningar på varav 5 st reg.bes, ett par glödlampor byttes och p-bromsen fixades och bilen godkändes utan anmärkning på en annan station, med andra regskyltar...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

5 198 Inlägg
13 december 2009
henke_99 skrev:
Äh. Har du ingen anmärkning om att motorn är ändrad utan bara taskiga avgasvärden så kan dom inte komma o kräva några intyg inför en ombesiktning helt plötsligt. Jag skulle åka till en annan station, har du otur så ger dom dig en anmärkning om att motorn är ändrad bara för att jävlas med dig om du fortsätter krångla på den första stationen.

Jag vet om en bil det var 21 anmärkningar på varav 5 st reg.bes, ett par glödlampor byttes och p-bromsen fixades och bilen godkändes utan anmärkning på en annan station, med andra regskyltar...

Så han kör en obesiktad bil mao...hoppas han blir stoppad och dom kollar chassinummer,vilket dom visserligen skall göra på sbp

9 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
Har kollat upp nu.. (jag har inte pappret här) men det står såhär tydligen..

felaktig registreringsbesiktning ändring .. motor, fordonet måste genomgå registreingsbesiktning.

.... what to do?

164 Inlägg
13 december 2009
om det står så (kolla exakt vad det står sen) så ska bilen reggas, inte besiktias, sen när den är reggad kan du besiktia den

så kontakta bilprovningen och se vilka intyg du behöver föratt registreringsbesiktia bilen

9 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
titum skrev:
om det står så (kolla exakt vad det står sen) så ska bilen reggas, inte besiktias, sen när den är reggad kan du besiktia den

så kontakta bilprovningen och se vilka intyg du behöver föratt registreringsbesiktia bilen

Det står exakt som jag skrev ovan..

164 Inlägg
13 december 2009
då ska den registreringsbesiktias innan du kan beisktia den som sagt.

bara kolla med bilprovningen vilka intyg de vill ha exakt.

9 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
titum skrev:

Dom säger att dom vill ha intyg från nissan att den är orginal... och nissan säger att dom tar runt 25 000 för ett sådant intyg... detta måste väl vara ett jävla skämt?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 december 2009
skulle tro att dom vill ha intyg från nissan att motorn och kringkomponenter är original...surt...

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

164 Inlägg
13 december 2009
säger nissan det så är det väl så tyvärr

5 198 Inlägg
13 december 2009
Så det kan gå.. surt..

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 december 2009
måste vell gå och göra en vanlig reg så den är laglig med trim dvs vikt papper bänk papper osv?

Muttley
13 december 2009
nissanfreak skrev:
titum skrev:

Dom säger att dom vill ha intyg från nissan att den är orginal... och nissan säger att dom tar runt 25 000 för ett sådant intyg... detta måste väl vara ett jävla skämt?

Då är de väl bara att fixa intygen ? För annars blir de lite väl svårt att besiktiga?.
Och åka till en annan station och försöka besiktiga går ju inte heller för dig.

Så kan de gå när man ska pilla med motorerna wink

Sök