3847
Sök

Besiktningen kräver intyg!?

164 Inlägg
13 december 2009
#21
kontaktade du nissan själva eller en lokal verkstad?

låter väldigt dyrt för nån timmes jobb

kolla annars med en vanlig nissan verkstad vad de vill ha


One Man Clan
4 287 Inlägg
13 december 2009
#22
hur ser bilen ut för övrigt ?

Du måste åka till en nissan verkstad å så får dom kolla över boxnr  å motorkomponenterna och godkänna de sen kan du åka å besikta igen... de kommer dock kosta lite flis..


1 915 Inlägg
13 december 2009
#23
Föreläggande om registreringsbesiktning

Om det vid en kontrollbesiktning eller vid en flygande inspektion visar sig att ett fordon byggts om eller på något annat sätt har ändrats , kan fordonet föreläggas att inom en månad inställas för registreringsbesiktning. En registreringsbesiktning har till syfte att

    * identifiera ett fordon
    * fastställa de uppgifter som ska införas i vägtrafikregistret
    * kontrollera att fordonet uppfyller de krav som ställs på det.

Fordonet får körförbud om inte registreringsbesiktningen genomförs i tid.

Kräver de en regbesiktning så funkar det nog inte att vänta och sedan göra ny besiktning på någon annan station.
Du måste göra en registreringsbesiktning, om du vill fortsätta använda bilen.
Alltså återställa motorn till original och sedan besikta.

Det största problemet blir att få Nissan att skriva ett intyg om att bilen är original.
Om det inte räcker att bänka bilen och få ett intyg på effekten i motorn från valfri firma (?)

Vet för nåt år sedan så var det en volvo 850 som fick en regbesiktning pga dumpventil eller nåt och krävdes på intyg från tillverkare som var omöjligt att få så bilen fick ej köras, vad jag vet så fick han aldrig ordning på det och bilen får inte köras....

Men finns nog folk som vet bättre än mig, som kan berätta vad som krävs och hur du ska göra...

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

C20LET
1 041 Inlägg
13 december 2009
#24
helt sjukt att de håller på o kräver intyg o sånt o vägrar att veta av ens bil om man inte har intyg, lite drygt tycker jag.

om en bil har för höga avgasvärde så skall den inte godkännas helt enkelt men att de sitter o kräver intyg från nissan låter fan helt jävla sjukt, sånt har man aldrig hört förr.

har själv fått min bil underkänd pga avgasvärden men jag lät tiden gå ut o besiktiga den på nytt o den gick inte igenom heller o de påpekade att bilen måste vara trimmad för att jag hade bytt till lite slanger o målat runt spisen o därför envisades de, men inte fan bad de efter intyg iaf.

jag skulle ta bilen till en annan station o kolla om den går igenon om jag var du.

Vi tycker olika vet jag, that's it

164 Inlägg
13 december 2009
#25
därför tycker jag han ringer bilprovningen och kollar exakt vad som behövs... gå direkt till källan så att säga

Louksor skrev:
Föreläggande om registreringsbesiktning

Om det vid en kontrollbesiktning eller vid en flygande inspektion visar sig att ett fordon byggts om eller på något annat sätt har ändrats , kan fordonet föreläggas att inom en månad inställas för registreringsbesiktning. En registreringsbesiktning har till syfte att

    * identifiera ett fordon
    * fastställa de uppgifter som ska införas i vägtrafikregistret
    * kontrollera att fordonet uppfyller de krav som ställs på det.

Fordonet får körförbud om inte registreringsbesiktningen genomförs i tid.

Kräver de en regbesiktning så funkar det nog inte att vänta och sedan göra ny besiktning på någon annan station.
Du måste göra en registreringsbesiktning, om du vill fortsätta använda bilen.
Alltså återställa motorn till original och sedan besikta.

Det största problemet blir att få Nissan att skriva ett intyg om att bilen är original.
Om det inte räcker att bänka bilen och få ett intyg på effekten i motorn från valfri firma (?)

Vet för nåt år sedan så var det en volvo 850 som fick en regbesiktning pga dumpventil eller nåt och krävdes på intyg från tillverkare som var omöjligt att få så bilen fick ej köras, vad jag vet så fick han aldrig ordning på det och bilen får inte köras....

Men finns nog folk som vet bättre än mig, som kan berätta vad som krävs och hur du ska göra...


164 Inlägg
13 december 2009
#26
Rawad skrev:
helt sjukt att de håller på o kräver intyg o sånt o vägrar att veta av ens bil om man inte har intyg, lite drygt tycker jag.

om en bil har för höga avgasvärde så skall den inte godkännas helt enkelt men att de sitter o kräver intyg från nissan låter fan helt jävla sjukt, sånt har man aldrig hört förr.

har själv fått min bil underkänd pga avgasvärden men jag lät tiden gå ut o besiktiga den på nytt o den gick inte igenom heller o de påpekade att bilen måste vara trimmad för att jag hade bytt till lite slanger o målat runt spisen o därför envisades de, men inte fan bad de efter intyg iaf.

jag skulle ta bilen till en annan station o kolla om den går igenon om jag var du.

men den ska ju registreringsbesiktias.. inte besiktias

är inte ens samma killar som kollar bilarna


5 198 Inlägg
13 december 2009
#27
Rawad skrev:
helt sjukt att de håller på o kräver intyg o sånt o vägrar att veta av ens bil om man inte har intyg, lite drygt tycker jag.

om en bil har för höga avgasvärde så skall den inte godkännas helt enkelt men att de sitter o kräver intyg från nissan låter fan helt jävla sjukt, sånt har man aldrig hört förr.

har själv fått min bil underkänd pga avgasvärden men jag lät tiden gå ut o besiktiga den på nytt o den gick inte igenom heller o de påpekade att bilen måste vara trimmad för att jag hade bytt till lite slanger o målat runt spisen o därför envisades de, men inte fan bad de efter intyg iaf.

jag skulle ta bilen till en annan station o kolla om den går igenon om jag var du.

Svårt när det finns på pränt...

Muttley
13 december 2009
#28
Rawad skrev:
helt sjukt att de håller på o kräver intyg o sånt o vägrar att veta av ens bil om man inte har intyg, lite drygt tycker jag.

om en bil har för höga avgasvärde så skall den inte godkännas helt enkelt men att de sitter o kräver intyg från nissan låter fan helt jävla sjukt, sånt har man aldrig hört förr.

har själv fått min bil underkänd pga avgasvärden men jag lät tiden gå ut o besiktiga den på nytt o den gick inte igenom heller o de påpekade att bilen måste vara trimmad för att jag hade bytt till lite slanger o målat runt spisen o därför envisades de, men inte fan bad de efter intyg iaf.

jag skulle ta bilen till en annan station o kolla om den går igenon om jag var du.

De är väl inte drygt alls?. Nu eftersträvas bilar som klarar miljökraven helt enkelt. I danmark var de väl 20 tusen på ett fordon som inte klarar kraven.
Så att vi blir lite hårdare med miljökraven på äldre bilar här är ju enbart bra.

Om man sen har råd att pilla med sin motor och har fått besiktningen att tveka att original delar sitter i så får man ju ta de med en klackspark själv och sen inte gnälla över vad det kostar .

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 december 2009
#29
Bilprovningen Tekniska frågor
Telefon: 0771-600 800
Måndag - torsdag 08.00-18.00
Fredag 08.00-16.00

ring dit så svarar dom på dina frågor om intyg

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
13 december 2009
#30
Detta kan hända alla som ändrar motorn på deras bilar.
Bara lära sig av misstaget och gå vidare.

Att Nissan tar bra betalt är inget konstigt, hade det varit billigt hade ju varenda jäkel viljat ha intyg hela dagarna.

Lycka till.
Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

C20LET
1 041 Inlägg
13 december 2009
#31
tkd_rille skrev:
Rawad skrev:
helt sjukt att de håller på o kräver intyg o sånt o vägrar att veta av ens bil om man inte har intyg, lite drygt tycker jag.

om en bil har för höga avgasvärde så skall den inte godkännas helt enkelt men att de sitter o kräver intyg från nissan låter fan helt jävla sjukt, sånt har man aldrig hört förr.

har själv fått min bil underkänd pga avgasvärden men jag lät tiden gå ut o besiktiga den på nytt o den gick inte igenom heller o de påpekade att bilen måste vara trimmad för att jag hade bytt till lite slanger o målat runt spisen o därför envisades de, men inte fan bad de efter intyg iaf.

jag skulle ta bilen till en annan station o kolla om den går igenon om jag var du.

De är väl inte drygt alls?. Nu eftersträvas bilar som klarar miljökraven helt enkelt. I danmark var de väl 20 tusen på ett fordon som inte klarar kraven.
Så att vi blir lite hårdare med miljökraven på äldre bilar här är ju enbart bra.

Om man sen har råd att pilla med sin motor och har fått besiktningen att tveka att original delar sitter i så får man ju ta de med en klackspark själv och sen inte gnälla över vad det kostar .

men hur vet de där att bilen inte har orginal utförande på motor hur vet de att motorn är trimmad föutom att man har bytt till lite rör o slanga!

Vadå om de tvekar, skall de sitta o tveka på sånt eller?
man skall inte sitta o gissa att bilen kanske är trimmad, att bilen har höga avgasvärden betyder det inte alltid att bilen är trimmad eller har jag missat nåt?

som jag skrev innan att nu förtiden är de förbaskat jobbiga i mitt fall var de de iaf, när jag glider in i hallen så va de inte glada o gissade på att den var trimmad för att jag hade gjort rent o bytt lite rör o slangar o bilen va helt orginal o allt på sin plats men endå va de griniga.

bilen gick inte igenom o de sa att jag hade höga avgas värde o jag visste då att min katt va kass o även min lambda o bilen helt orginal i motorn.

så det jag ville komma fram till att de skall inte sitta o gissa o kräva intyg hit o dit om de inte är säkra.

va jag har förstått av TS så var han o besikiga vanlig bes inte regbes men antar att det är reg bes de vill att han skall gå igenom.

Vi tycker olika vet jag, that's it

Motorman
35 Inlägg
13 december 2009
#32
Jag har själv varit med om nästan samma sak.

Var och besiktigade med skruvkompressorn på, här i västervik.
stationschefen ville att jag skulle skaffa intyg på att bilen var kompressormatad, Eftersom han sa "Den där ska inte vara där!" och pekade på kompressorn.

På besiktningspapperet så stod det : motorändring. åtgärd: återställning alternativt reg-besiktning.
Men det dög inte att bara slänga dit orginal grejerna, utan han var stenhård på att vi skulle ha papper i från volkswagen som intygade att den var kompressormatad.

Jag plockade dit allt orginal och åkte till en annan bilprovning ett par mil bort.
Besiktningsmannen undrade angående motorn så jag förklarade för han hur det låg till.

Han godkände bilen,

Så jag rekomenderar att pröva på en annan bilprovning och berätta hur det ligger till.
att din bil innan var trimmad osv....

Mvh Christian

Skruvkompressor---- det enda rätta

164 Inlägg
13 december 2009
#33
japp det var en vanlig men de blev en registrerings besiktning


Trafikledare
563 Inlägg
13 december 2009
#34
nissanfreak skrev:
Jag håller på att besikta min nissan 200sx men dom på besiktningen påstår att jag måste ha intyg på att det inte är för mycket hästar... att jag måste typbesikta hos nissan eller något liknande, intyg på att motorn inte har för mycket effekt och är "orginal" eller något liknande.

Bilen var i STEG 3 när jag åkte dit för att besikta första gången mest för att se vad som behövde fixas, men nu får jag inte besikta utan intyg säger dom... trotts att det sitter orginal prylar i (det enda som inte är orginal är intercoolern??)

Är det bara att knalla till annan besiktning eller finns det lösning på detta? har dom rätt att göra så?

Mvh Mikael

Försökte du registeringsbesikta en bil med Steg 3 trim monterat?! Eller har jag missuppfattat dina inlägg?

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

C20LET
1 041 Inlägg
13 december 2009
#35
titum skrev:
Rawad skrev:
helt sjukt att de håller på o kräver intyg o sånt o vägrar att veta av ens bil om man inte har intyg, lite drygt tycker jag.

om en bil har för höga avgasvärde så skall den inte godkännas helt enkelt men att de sitter o kräver intyg från nissan låter fan helt jävla sjukt, sånt har man aldrig hört förr.

har själv fått min bil underkänd pga avgasvärden men jag lät tiden gå ut o besiktiga den på nytt o den gick inte igenom heller o de påpekade att bilen måste vara trimmad för att jag hade bytt till lite slanger o målat runt spisen o därför envisades de, men inte fan bad de efter intyg iaf.

jag skulle ta bilen till en annan station o kolla om den går igenon om jag var du.

men den ska ju registreringsbesiktias.. inte besiktias

är inte ens samma killar som kollar bilarna

men enligt TS så var han på besikting inte regbesikting ju!
förstår själv vad det är för skillnad på vanling bes o reg bes

Vi tycker olika vet jag, that's it

164 Inlägg
13 december 2009
#36
skillnaden ligger ju i bedömningen som du skrev själv....

återställning alternativt reg-besiktning... du får välja om du vill återställa (vanlig efterkontroll) eller registreringsbesiktia bilen

TS dom var ju endast registreringsbesiktning, inga andra val

Roza skrev:
Jag har själv varit med om nästan samma sak.

Var och besiktigade med skruvkompressorn på, här i västervik.
stationschefen ville att jag skulle skaffa intyg på att bilen var kompressormatad, Eftersom han sa "Den där ska inte vara där!" och pekade på kompressorn.

På besiktningspapperet så stod det : motorändring. åtgärd: återställning alternativt reg-besiktning.
Men det dög inte att bara slänga dit orginal grejerna, utan han var stenhård på att vi skulle ha papper i från volkswagen som intygade att den var kompressormatad.

Jag plockade dit allt orginal och åkte till en annan bilprovning ett par mil bort.
Besiktningsmannen undrade angående motorn så jag förklarade för han hur det låg till.

Han godkände bilen,

Så jag rekomenderar att pröva på en annan bilprovning och berätta hur det ligger till.
att din bil innan var trimmad osv....

Mvh Christian


7 276 Inlägg
13 december 2009
#37
Melin skrev:
nissanfreak skrev:
Jag håller på att besikta min nissan 200sx men dom på besiktningen påstår att jag måste ha intyg på att det inte är för mycket hästar... att jag måste typbesikta hos nissan eller något liknande, intyg på att motorn inte har för mycket effekt och är "orginal" eller något liknande.

Bilen var i STEG 3 när jag åkte dit för att besikta första gången mest för att se vad som behövde fixas, men nu får jag inte besikta utan intyg säger dom... trotts att det sitter orginal prylar i (det enda som inte är orginal är intercoolern??)

Är det bara att knalla till annan besiktning eller finns det lösning på detta? har dom rätt att göra så?

Mvh Mikael

Försökte du registeringsbesikta en bil med Steg 3 trim monterat?! Eller har jag missuppfattat dina inlägg?

Han försökte besikta sin trimmade bil och då fick han nerslag på att motorn var ändrad.


9 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#38
Melin skrev:
nissanfreak skrev:
Jag håller på att besikta min nissan 200sx men dom på besiktningen påstår att jag måste ha intyg på att det inte är för mycket hästar... att jag måste typbesikta hos nissan eller något liknande, intyg på att motorn inte har för mycket effekt och är "orginal" eller något liknande.

Bilen var i STEG 3 när jag åkte dit för att besikta första gången mest för att se vad som behövde fixas, men nu får jag inte besikta utan intyg säger dom... trotts att det sitter orginal prylar i (det enda som inte är orginal är intercoolern??)

Är det bara att knalla till annan besiktning eller finns det lösning på detta? har dom rätt att göra så?

Mvh Mikael

Försökte du registeringsbesikta en bil med Steg 3 trim monterat?! Eller har jag missuppfattat dina inlägg?

Nej... detta pga det var första besiktning sen köp... för att kolla VAD dom tycker ska FIXAS .... vilket jag förstod mycket skulle behöva göras... men det var ju dumt gjort tydligen.

164 Inlägg
13 december 2009
#39
ja?

om BT (besiktningsteknikern) anser att bilen är ändrad underkänner han bilen på detta.

bilen måste då in till en BI (besiktningsingenjör) för att registreringsbesiktias och kontrolleras att bilens data överensstämer med papprena

var det nå mer du ville ha förklarat?

Rawad skrev:
titum skrev:
Rawad skrev:
helt sjukt att de håller på o kräver intyg o sånt o vägrar att veta av ens bil om man inte har intyg, lite drygt tycker jag.

om en bil har för höga avgasvärde så skall den inte godkännas helt enkelt men att de sitter o kräver intyg från nissan låter fan helt jävla sjukt, sånt har man aldrig hört förr.

har själv fått min bil underkänd pga avgasvärden men jag lät tiden gå ut o besiktiga den på nytt o den gick inte igenom heller o de påpekade att bilen måste vara trimmad för att jag hade bytt till lite slanger o målat runt spisen o därför envisades de, men inte fan bad de efter intyg iaf.

jag skulle ta bilen till en annan station o kolla om den går igenon om jag var du.

men den ska ju registreringsbesiktias.. inte besiktias

är inte ens samma killar som kollar bilarna

men enligt TS så var han på besikting inte regbesikting ju!
förstår själv vad det är för skillnad på vanling bes o reg bes


Handledare
1 481 Inlägg
13 december 2009
#40
Ja så här kommer det att bli för fler och fler. Det räcker med ett öppet luftfilter för att bilen ska bli underkänd.
Bilprovningen kan ju inte veta om bilen är återställd till orginalskick när man kommer in för återbesök. Dom kan inte kolla chip och programvaror. Därför krävs intyg från generalagenten. Och det kostar..... Om dom ens skriver ut något. Volvo vägrar väl?  Ta lärdom. Det blir dyyyyrt annars.



Sök