Jag tycker är roligt när som igår när jag åkte på 3-filig motorväg (E4, sthlm) i lagligt tempo i mittenfilen.
Vips kommer det en polsk minibuss och sniffar min bil i bakdelen. Jag släpper gasen, ingenting händer. Han ligger kvar och kör lite fram och tillbaka på höger och vänster.
Sen börjar han blinka som en tok. Då tänder jag mitt bromsljus. Han blinkar ännu mer och börjar tuta. Då bromsar jag ner litegranna. Han ser helt skogstokig ut och jag ser att han viftar med armarna.
Sen blir det en ledig ruta till höger. Så då kör han om där i världens fart. Stackars bil.
Lite senare kör han om på vänster sida lite längre fram och fortsätter att sick-sacka fram och tillbaka.
5 km senare så kommer han bakom mig och kör om mig åter igen? Pekar finger åt mig och gasar för fullt för att köra om igen. Han tror alltså åter igen att han ska komma snabbare fram än mig, så jag skrattar och vinkar tillbaka till honom.
Tydligen så har mitt val av vägfil och hastighet dels genererat att jag kom fram före honom till tunneln och dels en gång till.
![smile](img/smilies/smile.png)
Och när han senare blev ännu surare så glider jag förbi honom i 20km/h och vinkar.
Jobbigt läge.
Nä. Ibland önskar jag att jag hade en brandslang med tjära och en påse med fjädrar jag kunde spruta ut på bakomvarandes. De utsätter ju inte bara sig själva för fara.
![sad](img/smilies/sad.png)