Saab 900i -94, generatorrem av

volvoguard
17 december 2009 · 22 Inlägg

Hej,
skulle precis starta min Saab 900i 94, som stått ute över natten. Mycket snö och kyla. neutral
Bilen startade efter ett tag men den luktade lite som bränt gummi, öppnade motorhuven för att se efter.
Såg att generatorremmen hade gått loss. Bilen blev för varm enligt temp mätaren (stängde givetvis av motorn då), men värmen i bilen funkade inte. Jag misstänker att det är för att generatorremmen också driver kylarvätskan, stämmer det? Styret vart också riktigt segt. Gick knappt att köra rishögen kändes det som. Ursäkta att jag uttryckt mig någorlunda dåligt, är lite frustrerad.
Varför blev det som det blev och hur kan jag undvika detta till nästa gång?
Vad kostar det att fixa generatorremmen?

Tack för er tid,
VolvoGuard

gamlingen
17 december 2009 · 5 198 Inlägg

Generator remmen driver väl även vattenpump.. snurrar inte den så får du ingen värme... driver servo. v-pump och  generator,,

J_Erixzzon
17 december 2009 · 1 270 Inlägg

Det är en multiremm den driver allt  smile Servo, vattenpump, generator åå hela köret där tongue Men är inte så krånglig åå byta.. Har fått göra det själv 2ggr lol

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
engolf
17 december 2009 · 3 235 Inlägg

Luktade det bränt gummi kan det tyda på att rememn har brunnit upp, dvs något är fel.
Se på den gamla remmen efter onormalt slitage.
Ofta kan det hända om t ex vattenpumpen skär sig. Kolla också att alla drev går fint och inte glappar när du monterar ny rem, annars kan det hända snart igen.

rocket2
17 december 2009 · 24 Inlägg

Det är inte så att du glömpt fylla på glykol. På din beskrivning låter det som om kylvattnet frusit och vattenpumpen frysit fast. När du då startar motorn ryker remmen.

patrikke
17 december 2009 · 1 749 Inlägg

Jag tror att det gått sönder ett av styrhjulen till remmen, det finns 2.
Det är ganska vanligt.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
volvoguard
18 december 2009 · 22 Inlägg

tack för alla svar,
det är nog som rocket2 säger. Ingen glykol i kylvattnet sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang